Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس: برخی انقلابیون به آتش حضور در خیابان‌ها نفس دادند/ مشرق: اشتباه اول و بنیادین آن است که اعلام بشود این اقدامِ دولت است، نه حاکمیت.

ایران آنلاین: سایت اصولگرای رجانیوز در تحلیلی مدعی شده حسن روحانی شخصا بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی و همچنین هیات دولت به یکباره اعمال تصمیم افزایش قیمت بنزین را برای شب میلاد پیامبر اکرم انتخاب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ارگان اصولگرایان تندرو چند ادعای دیگر هم مطرح شده چنانکه نوشته «شنیده‌ها حاکی از این مساله است که آیت‌الله رئیسی در نامه‌ای قبل از اجرای اصلاح قیمت سوخت نسبت به چگونگی اجرای این طرح نگرانی‌های خود را به رئیس‌جمهور رسانده است. همچنین در اطلاعیه‌ای که رئیس دستگاه قضا بعد از اجرای این طرح داده اعلام می‌دارد که به دلیل التهابات جامعه فعلا در خصوص شیوه اجرای این طرح سخن نخواهد گفت. وی همچنین انتقادات و توضیحات دیگری را داد و گفت: اصل طرح مدیریت سوخت قانونی است، اما نحوه و شیوه اجرای آن بحث دیگری است. او تلویحا به دو کم‌کاری دولت اشاره کرد و گفت: مقدمه لازم برای اجرای این طرح، اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی بود.»

ادعای دیگری هم مطرح شده «در صحبتی که از قول رهبر انقلاب توسط احمد توکلی منتشر شد مشخص می‌شود که زمان و چگونگی اجرای این طرح بزرگ به اطلاع رهبر انقلاب نیز نرسیده بوده و نحوه اجرای این طرح تماما در اختیار روحانی قرار داشته است، هرچند وی و تیم رسانه‌‌ای او تمام تصویب و اجرای این طرح را به عنوان تصمیم ملی یا تصمیم نظام معرفی می‌کنند. آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور گفتند: مناسب بود همزمان با اجرای این طرح اولین پرداخت نقدی یارانه‌ها (بسته حمایتی) نیز صورت می‌گرفت؛ ولی حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنید. این گلایه ایشان نیز نشان می‌دهد رهبر انقلاب نیز همچون رئیس دستگاه قضا صرفا با اصل طرح، نه با نحوه اجرای آن موافقت کرده‌‌اند و از آنجا که زمان اجرای طرح نیز بر عهده دولت بوده است رهبر انقلاب نیز از آن بی‌اطلاع بودند. حتی رهبر انقلاب در صحبتی که در جلسه خارج فقه خود داشته و از کلیت طرح به عنوان تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی دفاع کرده و به مسئولان دستور دادند «هر چه می‌توانید از مشکلات این طرح کم کنید.» خبرها حاکی است برخی اعضای غیردولتی شورایعالی امنیت ملی نیز نسبت به اجرای فاجعه‌بار این طرح توسط دولت هشدار داده بودند.»

 

چرا رهبری ورود کردند؟

 

اما تحلیلی که خبرگزاری فارس امروز منتشر کرد، به نوعی پاسخی است به شبهه‌ای که رجانیوز در حال دامن زدن به آن است: «وقتی رهبر انقلاب به محتوای طرح مصوب هیچ ورودی نمی‌کنند و هیچ قضاوتی مبنی بر حُسن و قبح آن انجام نمی‌دهند و با این حال می‌گویند از مصوبه سران قوا حمایت می‌کنم، در واقع با این تصمیم خود، به ساختارهای قانونی و رسمی کشور تکیه کرده‌اند.» فارس سؤال دیگری نیز طرح کرده که «احتمالاً تصور رایج این بود که رهبر انقلاب با اظهارنظر علیه طرحی که صدای همه را درآورده است، هم مانع گرانی سه برابری بنزین می‌شوند و هم به اغتشاشات خیابانی پایان می‌دهند. با این حال، رهبر انقلاب چنین نکردند و سؤال اینجاست که چرا؟ شاید این سؤال مطرح شود که آیا بهتر نبود رهبری در حالی که خود به نظر کارشناسی نرسیده‌اند و دولت نیز در شش سال گذشته عملکرد مطمئنی در اقتصاد از خود نشان نداده، جانب احتیاط پیشه می‌کردند و برای جلوگیری از ضررهای احتمالی طرح، دستور به لغو آن می‌دادند؟ آن هم در شرایطی که زمینه‌های پذیرش اجتماعی چنین دستوری از سوی ایشان، بسیار قوی بود و هیچ هزینه‌ای را هم به رهبری تحمیل نمی‌کرد.» این خبرگزاری به سؤالات فوق چنین پاسخ داده که « اگرچه ممکن بود لغو طرح مدیریت مصرف سوخت از سوی رهبر انقلاب، از برخی مضرّات احتمالی جلوگیری می‌کرد، امّا گویا رهبر انقلاب، با تن دادن به این ضرر محتمل، از تحمیل ضرری بزرگتر به ملّت جلوگیری کرده‌اند. خسارت بزرگی به ‌نام بی‌اعتبار شدن ساختارهای قانونی کشور و نهادهای برآمده از رأی مردم. مطابق این هزینه ــ فایده، ضرر نادیده‌گرفتن ساختارهای قانونی کشور آنقدر بالاست که رهبر انقلاب حاضر می‌شوند انتقادهای احتمالی ناشی از حمایت از مصوبه سران قوا را نیز به جان بخرند.»

فارس می‌افزاید: «نکته دیگر اینکه، این گمان که لغو طرح مدیریت مصرف سوخت از سوی رهبر انقلاب به آشوب‌ها خاتمه می‌داد نیز ناشی از عدم نگاه جامع به ابعاد حادثه و غفلت از نگاه بلندمدت به موضوع است، چرا که بی‌خاصیت شدن نهادهای قانونی کشور، خود مقدمه‌ای بر آشوب‌ها و ناامنی‌هایی است که شاید نتوان پایانی برای آن متصور بود. مرور آنچه طی هفته‌های اخیر در عراق و لبنان رخ داد و مقایسه آن با اتفاقات این روزهای کشور ما، نمایانگر مزیت بزرگ ایران نسبت به این کشورها است.»

فارس یادداشت دیگری منتشر کرد و در آن نوشت: «دو بار تاکید رهبر معظم انقلاب بر عدم کارشناس بودن در این زمینه نشان‌دهنده این نکته است که ایشان نقشی در جزئیات فرایند تصمیم‌گیری و مسیر اجرا نداشته‌اند و طبعا مسئولین دولتی و مجلسی و قضایی باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، ایشان در واقع از ساختارهای حاکمیت و تصمیمات حاکمیتی حمایت و دفاع کرده‌اند نه جزئیات طرح.»

 

منطق حمایت رهبر انقلاب از یک تصمیم اقتصادی

 

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR روز ۲۷ آبان در یادداشتی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در درس خارج فقه درباره‌ طرح مدیریت مصرف سوخت و مسائل به‌وجودآمده پیرامون آن هیچ اشاره‌ای به بی‌اطلاعی ایشان نکرده و حتی تاکید کرده که «اولین نکته‌ مهم در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت ایشان از تصمیم گرفته شده در روند رسمی و قانونی کشور و لزوم اجرای این مصوبه بود. علاوه بر این، حمایت از مسئولین قوا و به ‌صورت مشخص دولت به ‌عنوان قوه‌ای که بار مدیریت اجرایی کشور را بر عهده دارد پیش از این نیز به ‌عنوان یکی از اصول پذیرفته شده در نظام اسلامی مورد توجه و عمل بوده است. محور مهم بعدی در سخنان رهبر انقلاب به نگرانی و نارضایتی بخش‌هایی از مردم نسبت به این طرح در کنار توجه به مسئله‌ مهم «امنیت» اختصاص داشت. نکته‌ دیگر در بیانات رهبر انقلاب به تأکید ویژه‌ ایشان به مسئولین در زمینه‌ توجه و رسیدگی به دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برمی‌گشت. در این زمینه، ایشان تلاش و اهتمام مسئولین نسبت به کم کردن مشکلاتِ این طرح و مشخصا مراقبت نسبت به مقوله‌ «گرانی کالاها» را مطالبه کردند.»

 

 

 

خطر ارسال پیام تذبذب به کف خیابان

 

فارس در مطلب دیگری با عنوان «فرض کنید رهبری نیامده بود!» این فرضیات را مطرح کرده: « اگر سخنرانی رهبر انقلاب نبود، مجلس وارد طرح سه فوریتی می‌شد. تردید حاکمیت در اجرای تصمیم، در بدنه جامعه تقویت می‌شد. تقابل نماینده‌ها با رئیس مجلس و تقابل مجلس با سران قوا تبدیل به نقار و به جامعه کشیده می‌شد. کف خیابان بلافاصله پیام تذبذب را دریافت می‌کرد و پرشورتر روند اعتراض را پی می‌گرفت. از طرفی ضدانقلاب مسلح و بابرنامه، نقش‌آفرین در صحنه بود. از ساعت اول آتش می‌ریخت. در روز نخست، به اندازه ۶ روز اعتراضات سال ۹۶ خرابکاری و خسارت داشتیم. ابعاد تداوم این دشمنی‌های سازمان‌یافته را حدس بزنید.»

 

سناریوی سقوط اجتماعی دولت

 

«فارس» در این مطلب سناریوهای دولت را در صورت لغو اجرای طرح چنین پیش‌بینی کرده: «دولت دو سال پایانی را باید در متزلزل‌ترین شرایط طی می‌کرد. حتی سیاست‌های درست دولت نیز به اجرا نمی‌رسید. هیچ اعتمادی برای اجرای تصمیمات دولت در جامعه وجود نداشت. سرمایه اجتماعی متلاشی می‌شد و دولت اعتماد به نفسش را از دست می‌داد. انشاالله دقت دارید که سقوط اجتماعی دولت متوقف به رئیس‌جمهور و کابینه و غیره نبود و اقتصاد را به خاک می‌نشاند و جامعه را با بیشترین آسیب مواجه می‌کرد.»

 

اصولگرایانی که بر آتش دمیدند

 

فارس در ادامه درباره «انقلابی‌ها» نوشته «امنیت و دولت به کنار، ورود شجاعانه و جوانمردانه رهبر انقلاب دست برخی اصولگراها و انقلابیون را هم گرفت. رهبری کم‌کاری «ساکتین بنزین» را جبران کرد. کسانی که نقش مرجعیت خود را ایفا نکردند. یا سکوت کردند یا بدتر دمیدند. کسانی که نتوانستند بین «ساختارهای مردمی» و «اعتراض‌های مردمی» جمع‌بندی معرفتی داشته باشند. کسانی که نتوانستند بین «اصل طرح» و «نحوه اجرا» تفکیک کنند. برخی انقلابیون به آتش حضور در خیابان‌ها نفس دادند. برخی بهترین فرصت را برای به توبره کشیدن دولت دیدند و دقیق نشدند که امروزِ دولت، هنگامه مراقبت از مردم و جامعه است. اصولگراهای مجلس با اظهارنظرهای شاذ، شورای عالی سران را غیرقانونی و به تقابل با اراده رهبری در تشکیل سران قوا رفتند. برخی در خیال تجمع مقابل مجلس بودند و و و. این مسیری که آغاز کرده بودند را باید تا انتها می‌رفتند؛ و چه سرنوشتی پیدا می‌کردند الله اعلم... صبح یکشنبه شد… توجه دادن به ساختارهای مردمی نیاز به تذکر داشت؟ پیگیری اعتراضات از طریق قانون مبهم بود؟ اما باز هم کار به پشت بلندگو کشید.»

 

اشتباه بنیادین: تفکیک دولت و حاکمیت!

 

سایت اصولگرای مشرق نیز امروز در تحلیلی به یک اشتباه بنیادین اشاره کرد و آن  اینست که «با توجه به ورود جریان معاند و ضدانقلاب برای تفکیک کردن میان دولت و حاکمیت، اشتباه اول و بنیادین آن است که در محافل نخبگان و خروجی‌های خبری و تحلیلی، اعلام بشود که این اقدامِ دولت است، نه حاکمیت و عده‌ای از موضع مخالفت با دولت، با آن برخورد کنند.»

مشرق در ادامه نوشته: «تا اینجا مشخص است که این تصمیم، جمع‌بندی سران نظام بوده است اما اجرای مصوبه سران قوا، از وظایف دولت بوده است. اینجا باید از دولت محترم پرسید دقیقا چه پیوست‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در راستای حقوق عامه و اقناع افکار عمومی وجود داشته است و دولت چگونه به این پیوست‌ها عمل کرده است و اگر همگان مخالف نحوه اجرا به شکل دولتی بوده‌اند، دولت بر اساس کدام نظرات کارشناسی، به این شکل پروژه بنزین را اجرا کرده است؟»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۷۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد

فرمانده فراجا اعلام کرد: با حمایت های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.   سردار احمدرضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهارکرد: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم. تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه‌مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.   به گزارش ایسنا، فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.   به گفته رادان اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسون فرهنگی که جزو اولین واحد‌ها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رئیس قوه قضاییه : به فراجا در زمینه موضوع حجاب کمک کنیم سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم اطلاعیه شماره ۴ فراجا در خصوص عفاف و حجاب

دیگر خبرها

  • رئیسی مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرد
  • سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر | کنایه رئیسی؛ ممکن است برخی همکاری‌های دو کشور را نپسندند
  • قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب درباره حمایت از کشمیر
  • قدردانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر
  • فیلم| قدرانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب برای حمایت از مردم کشمیر
  • وعده صادق تحول جدی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد
  • واکنش گسترده به توییت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب؛از هشدار های برادرانه تا حمایت های دلسوزانه!
  • واکنش گسترده به توییت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب؛از تذکر برادرانه تا حمایت دلسوزانه!