Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران- به لحاظ آماری، بسیاری از ما جشن تولد 110 سالگی خود را نخواهیم دید و تعداد بسیار اندکی به چنین سنی می رسند. به همین دلیل دانشمندان به این جمعیت انگشت شمار علاقه زیادی دارند. به تازگی پژوهشی روی سیستم ایمنی افرادی که به 110 سالگی می رسند انجام شده که نوع خاصی از سلول ایمنی را در بدن آنها نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق نتایج این پژوهش، سلول ایمنی خاص موجود در افرادی با طول عمر استثنایی به مراتب بیشتر از دیگر افراد است و این نوع سلول حتی در افراد سالم و جوانان نیز به ندرت دیده می شود.
با وجود پیشرفت های علم پزشکی در عصر حاضر، افراد بسیار کمی از مرز 100 سالگی عبور می کنند. برآوردها نشان می دهد در حال حاضر نزدیک به 1000 نفر در سراسر جهان این ویژگی را دارند. تحقیقات پیشین هم نشان داده بود این افراد در دوران عمر خود، بیماری های شایع را تجربه نکرده اند.
حال پژوهشگران مرکز علوم پزشکی RIKEN در دانشگاه Keio سیستم ایمنی این افراد را بررسی کرده و با جوانان مقایسه نموده اند. آنها 40 هزار سلول را از هفت فرد بالای 100 سال و 20 هزار سلول را از 5 فرد عادی 50 تا 80 ساله (گروه کنترل) نمونه گیری کردند.
چند تفاوت اصلی بین این دو گروه وجود داشت. مثلاً در افراد مسن تر، تعداد سلول های B کمتر و تعداد سلول های T بیشتر بود. سلول های B وظیفه تولید پادتن برای مبارزه با عوامل بیماری زا را بر عهده دارند و سلول های T هم پیاده نظام سیستم ایمنی محسوب می شوند.
نکته جالب در مورد این تحقیق، این است که افراد بالای 100 سال در مقایسه با گروه کنترل، تعداد بسیار بیشتری سلول Cytotoxic دارند. این سلول ها به دیگر سلول ها حمله می کنند و فقط 10 تا 20 درصد T-سل ها را در گروه کنترل تشکیل می دادند، ولی این رقم در افراد بالای 100 سال به 80 درصد می رسد.
دانشمندان در مورد منشأ این سلول ها به نتیجه نرسیدند. T-سل های معمولی با مارکر CD4 شناخته شده و T-سل های Cytotoxic با مارکر CD8 شناخته می شوند. با این حال تعداد سلول های CD8 در بدن افراد بالای 100 سال زیاد نبود و به نظر می رسد سلول های CD4 به نحوی قابلیت Cytotoxic پیدا کرده اند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: سلول سیستم ایمنی بدن طول عمر صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط عجیب آسپیرین و دیابت نوع دو

آفتاب‌‌نیوز :

دیابت نوع ۲، نوعی اختلال در نحوه تنظیم استفاده از قند به عنوان سوخت بدن است که در طولانی مدت منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون شده و در نهایت، می‌تواند باعث اختلال در سیستم گردش خون، سیستم عصبی و سیستم ایمنی شود.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه، داده‌های حدود ۱۶ هزار فرد سالم که حداقل ۶۵ سال داشتند را مورد بررسی قرار دادند. تعدادی از شرکت کنندگان، به صورت تصادفی روزانه ۱۰۰ میلی گرم آسپرین مصرف کردند و گروه دیگر در معرض دارونما قرار گرفتند.

در طول یک پیگیری متوسط ۵ ساله، ۹۹۵ مورد دیابت ثبت شد که ۴۵۹ نفر از آن‌ها متعلق به گروه آسپرین بودند و ۵۳۶ مورد به دارونما تعلق داشتند. در مقایسه با گروه دارونما، گروه آسپرین، ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند. علاوه بر این، گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG) نیز با سرعت پایین تری در گروه آسپرین افزایش یافت.

دانشمندان پیشنهاد دادند:با توجه به افزایش شیوع دیابت نوع ۲ در میان افراد مسن، پتانسیل دارو‌هایی مثل آسپرین که دارای خاصیت ضد التهابی هستند، برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ یا بهبود سطح گلوکز قطعا ارزش مطالعه بیشتر را دارد.

 پژوهشگران یافته‌های تحقیقاتی خود را در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) ارائه داده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • پزشکان عوارض و اشتباه دارویی را اطلاع دهند
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • بیش از ۲ هزار عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری بوشهر انجام شد
  • بیمارستان‌های شهر قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند
  • ۱۹ گروه سرود روستایی در «کردر» خراسان رضوی رقابت می کنند
  • ارتباط عجیب آسپیرین و دیابت نوع دو
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در آذربایجان شرقی
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)