Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا ملک زاده عصر سه شنبه درگفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: آیین نامه تشکل‌های مردم نهاد شهریور ماه ۹۵ به تصویب هیات وزیران رسیده و ما موظفیم از نیمه دوم سال جاری آن را اجرا نماییم.

وی بیان داشت: تا به امروز آیین نامه سال ۸۴ ملاک عمل بوده، و از نیمه دوم سال ۹۸ مقرر شده آیین نامه جدید جایگزین آن شود و بر اساس آن در رابطه با سازمان های مردم نهاد فعالیت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در این آیین نامه گفت: در آیین نامه سال ۸۴ از عنوان هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد استفاده شده بود ولی در آیین نامه جدید به نام شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد تغییر پیدا کرده‌است.

ملک زاده با اشاره به تغییر تعداد اعضای شورای مذکور در آیین نامه جدید گفت:  هیات نظارتی که قبلا فعالیت می‌کرد سه تن عضو داشت ولی الان موظف هستیم که دو تن را از بین تشکل‌های مردم نهاد استان برای حضور در جلسه های شورای توسعه و حمایت از تشکل های استان انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه ثبت نام از نامزدها را از مهرماه آغاز، و اطلاع رسانی های لازم نیز انجام شده و در  نهایت ۶ تن به عنوان نامزد انتخابات اعلام آمادگی کردند و ثبت نام شدند.

مدیرکل اجتماعی استانداری قم با بیان اینکه همه این افراد تایید صلاحیت شده و امکان رقابت در انتخابات را دارند، گفت: نرگس آهنین پنجه، محراب اکبری شهپر، اسدالله جعفری والیجردی، اشرف چزانی شراحی، منیژه سادات مقدس زاده و عاتقه سادات موسوی از جمله نامزدهای این انتخابات هستند، و ۴۰ تن نیز به عنوان رای دهنده از تشکل های مردم نهاد ثبت نام کردند و جلسه انتخابات نیز ساعت ۱۰ بیست و نهم آبان ماه جاری در فرهنگ‌سرای جوان قم برگزار خواهد شد و نتایج آن نیز بلافاصله اعلام می‌شود.

وی در خصوص ساز و کار تعیین شده برای این انتخابات آن را شامل یک هیات اجرایی و یک هیات نظارت دانست و گفت: این دو تن عمدتا از بین اعضای جلسه انتخاب می شوند، و رئیس شورای فرادست استان نیز به عنوان ناظر بر این انتخابات حضور دارد.

ملک زاده  همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص تعداد تشکلهای مردم نهاد قم گفت: درحال حاضر ۳۰۰ تشکل مردم نهاد در قم وجود دارد که از چهار مرجع مجوز خود را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ۱۶۰ تشکل از استانداری، ۷۰ تشکل از سازمان بهزیستی، ۷۰ تشکل از اداره کل ورزش و جوانان و مابقی نیز از نیروی انتظامی مجوز خود را اخذ نمودند.

ملک زاده یادآور شد: این تشکل ها عمدتا در موضوع مختلف که محور آن حوزه اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست، امور جوانان و توسعه و موضوع هایی از این قبیل است، فعالیت می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد رتبه قم در کشور به لحاظ تعداد تشکل های مردم نهاد گفت: آماری که حاکی از مقایسه تشکلهای استان با سایر تشکل های کشور باشد، ارائه نشده است ولی در رابطه با توسعه تشکل های مردم نهاد امسال برنامه ای تدوین شده و در حال اجرا است.

ملک زاده با بیان اینکه در بحث توسعه کمی فرآیند صدور مجوز را تسهیل کردیم، گفت: بیش از ۹۰ درصد  درخواست هایی که دریافت می کنیم، به صدور مجوز منتهی می شود.

وی گفت: در رابطه با توسعه کیفی تشکل‌ها نیز برخی برنامه های آموزشی و توانمندسازی طراحی شده و درحال اجراست.

وی خاطر نشان کرد: با دستور استاندار یک مجمع مشورتی سازمان مردم نهاد نیز تشکیل شده و در آن همه تشکل‌های مردم نهاد چه آنهایی که از مراجع یاد شده و چه آنهایی که از سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان موسسه های فرهنگی و هنری و هیات های مذهبی عضو می‌باشند.

وی ادامه داد: جلسات خود را تحت عنوان کمیته های موضوعی برگزار می‌کنند و قرار است در پایان آذرماه جلسه را با استاندار و مشارکت مدیران کل دستگاه‌های اجرایی داشته باشند و مسائل مشکل ها، دیدگاه ها و پیشنهادهایی که در این  گروه‌های کاری و کمیته‌ها مطرح شده جمع بندی و برای بهبود فعالیت تشکل‌های مردم نهاد تصمیم گیری شود.

برچسب‌ها قم سازمان های مردم نهاد استانداری قم مطالبات مردمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم سازمان های مردم نهاد استانداری قم مطالبات مردمی قم سازمان های مردم نهاد استانداری قم مطالبات مردمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۹۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد

آیین‌نامه طبیعتگردی که توسط هیات وزیران مصوب شده بود ابلاغ شد و در این آیین نامه نسبت به تشکیل کارگروه ملی و تدوین دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر آفرودسواری در عرصه طبیعی تاکید شده است.

به گزارش مهر، «آیین نامه طبیعت گردی» طی نامه شماره ۱۵۴۸۷ توسط هیأت وزیران مصوب و با دستور معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. پیش از این نیز عزت الله ضرغامی در جمع خبرنگاران از تصویب آئین نامه طبیعت گردی نیز خبر داده بود.

در این آئین نامه آمده:

هیأت وزیران در جلسه روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ به پیشنهاد مشترک وزارت میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی آئین طبیعت گردی را به شرح زیر تصویب کرد:

در ماده یک این آئین نامه پس از تعریف هر کدام از اصطلاحات، دامنه شمول این آئین نامه را مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص اعلام کرده است و نوشته که به منظور مدیریت کلان، برنامه ریزی و هماهنگی در زمینه توسعه طبیعت گردی در مناطق خاص، تشویق و ترویج طبیعت گردی و تسهیل و هدایت فعالیت‌ها و امور مندرج در این آئین نامه کارگروه ملی طبیعت گردی مرکب از نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها به اضافه یک متخصص طبیعت گردی، دستیار وزیر میراث فرهنگی در امر مردمی سازی و نماینده دستگاه‌ها و معاونت‌های تخصصی مرتبط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه است.

همچنین دستگاه‌های عضو کارگروه ملی مکلف هستند نسبت به پیش بینی پست‌های سازمانی در ساختار اداری خود که مرتبط با طبیعت گردی در سطوح ستادی و استانی است با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بدون توسعه تشکیلات یا ساختار جدید و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند.

وظایف این کارگروه ملی در زمینه فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط با مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص در چهارچوب قوانین و مقررات به شرح زیر است:

تدوین سیاست‌های اجرایی، دستورالعمل‌های اجرایی و تخصصی و ساز و کارهای نظارتی با مشارکت دستگاه‌های ذی ربط، تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های طبیعت گردی با رعایت ضوابط و عرصه و حریم میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی ثبت شده

حمایت و پشتیبانی از طرح‌های توانمندسازی جوامع محلی در راستای توسعه طبیعت گردی

حمایت از طراحی و معرفی محصولات، مناطق و مسیرهای جدید و مستعد طبیعت گردی در کشور و معرفی آنها در سطح ملی و بین المللی

معرفی و برندسازی تولیدات و محصولات محلی در سطح اثرگذاری طرح‌های طبیعت گردی

تهیه پیوست‌های فرهنگی موردنیاز طرح طبیعت گردی و تدوین دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی و نظارت بر گشت‌های طبیعت گردی،

بسترسازی و تسهیل شرایط حضور خانواده‌ها در طبیعت و ترویج سفرهای خانواده محور، برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای لازم برای هوشمندسازی فرایندها و استفاده از ابزار رقومی در توسعه طبیعت گردی

برنامه ریزی در زمینه ساز و کارهای حفاظتی نظارتی و اجرایی ظرفیت برد گردشگری در مقصدها و مناطق مستعد طبیعت گردی

تدوین دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر بیراهه نوردی (آفرودسواری) در عرصه طبیعی کشور

همچنین در این آئین نامه آمده:

دستگاه‌های عضو کارگروه می‌بایست ضوابط مرتبط با طرح‌های طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت خود را در کارگروه اعلام کنند. در بخش دیگری از این آئین نامه اعلام شده که اجرای طرح‌های طبیعت گردی در اراضی ملی واقع در مناطق چهارگانه و تالاب‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با اولویت جوامع محلی و رعایت قوانین و مقرات طبق طرحی که به تصویب نهایی کارگروه ملی می‌رسد، انجام می‌شود.

این آئین نامه در ۱۲ ماده تصویب شده است و وزارت میراث فرهنگی مکلف شده که در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ، با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی، شرح خدمات طح های طبیعت گردی را تهیه و ابلاغ کند.

دیگر خبرها

  • انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • جبلی: آیین نامه حق پخش در حال تدوین است/ بابت تصاویر بد برخی مسابقات فوتبال عذرخواهی می کنم+ فیلم
  • آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • چه خبر از آیین نامه فروش اینترنتی دارو؟
  • شهریه جدید مدارس غیردولتی اعلام شد
  • مشارکت مردم ایران برای نجات زمین