Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی / نقش پررنگ روستاها در اقتصاد هر کشوری قابل کتمان نیست، اگر در روستاها نرخ اشتغال بالا باشد می‌توان از آن به مزیت‌های بزرگی دست یافت. طی سال‌های گذشته برای توسعه روستاهای کشور نسخه‌های متعددی پیچیده شده است، اما به‌گفته علی ربیعی سخنگوی دولت نسخه مناسب برای توسعه روستایی در کشورمان پیچیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در مراسم دوره بین‌المللی آموزشی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقراینگونه جمله‌اش را آغاز کرد که متأسفانه نسخه‌هایی که برای کشورهای در حال توسعه و جهان سوم جهت رشد پیچیده شده، به‌هیچ عنوان مناسب نبوده است. در کشور ما نیز حدود پنج برنامه توسعه‌ای پیش از انقلاب تدوین شد اما سفره‌های مردم بهبود زیادی پیدا نکرد؛ این نشان می‌دهد ما امروز نیاز به توسعه دانش محلی داریم؛ دانشی که ریشه آن در روستاها و محله‌ها است که بخش مهمی از این دانش نیز بین کشورها باید تبادل نظر شود.
علت حاشیه نشینی
وی به مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها اشاره کرد و افزود: امروز پدیده حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ، یک مسأله ساده تحت عنوان «مهاجرت» نیست، بلکه این حاشیه‌نشینی ناشی از آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و اگر در روستاها به اشتغال پاسخ ندهیم، موضوع حاشیه‌نشینی نگران‌کننده می‌شود؛ بنابراین اگر در روستاها سرمایه‌گذاری کنیم، قطعاً به توازن اجتماعی نیز کمک کرده‌ایم.
پول‌پاشی اشتغال ایجاد نمی‌کند
ربیعی ادامه داد: تجربه نشان داده که پول‌پاشی و پرداخت تسهیلات، اشتغال ایجاد نمی‌کند. ما پیش از هر چیز باید مدل‌های محلی، مزیت‌های منطقه‌ای و دانش در محله‌ها و روستاها را استخراج کنیم که این کار در ایران انجام شده البته هنوز این مسیر کامل نشده است.
تمایل نظام بانکی به وام‌های میلیاردی
او درباره اهمیت نظام تأمین مالی خُرد گفت: متأسفانه بانک‌های کلاسیک ما تمایلی به رشد فراگیر ندارند و اصولاً عادت کرده‌اند پول‌ها و وام‌های 4 و 3 هزار میلیاردی بدهند. ربیعی افزود: اگر ما نظام تأمین مالی خرد را می‌آموختیم و با ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومان می‌توانستیم اشتغالزایی کنیم، امروز حاشیه‌نشینی کمتری داشتیم. وی اظهار داشت: موضوع نظام تأمین مالی خرد باید در شورای پول و اعتبار به‌عنوان یک رویکرد در دستور کار قرار گیرد.
توزیع عادلانه
سخنگوی دولت درباره اصلاح قیمت بنزین و فرآیندی که طی شده است، گفت: ما برای توزیع عادلانه یارانه‌ها تصمیم بر اصلاح قیمت بنزین گرفتیم، اما نتوانستیم هدف دولت را بخوبی به مردم توضیح دهیم. در سه روز اخیر به نظرم عادلانه‌تر تصمیم گرفتیم و یارانه‌ها را هدفمندتر کردیم.
یارانه به کشورهای همسایه
او ادامه داد: امروز بیش از ۵۰ درصد ایرانیان خودرو ندارند و در صورت ادامه شرایط قبل، پول بنزین و یارانه‌ها را یا باید به کشورهای همسایه و منطقه در قالب قاچاق بنزین پرداخت می‌کردیم یا افرادی که ۳۳ برابر دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌ها برخوردار بودند، از این شرایط بهره‌مند می‌شدند. او افزود: در اصلاح قیمت سوخت، گازوئیل را گران نکردیم چرا که در این صورت می‌توانست به اشتغال و حمل و نقل روستاها خدشه وارد شود. امیدواریم بتوانیم با تصمیماتی که گرفته می‌شود، به لب روستاییان و کارگران خنده بنشانیم و مشکلات مردم را با اجرای درست تصمیمات در میان‌مدت و بلندمدت بکاهیم. سخنگوی دولت تصریح کرد: هر کشوری که بخواهد عادلانه زندگی کند، بخش اعظمی از سیاست‌های آن کشور باید مبتنی بر فقرزدایی باشد. او ابراز امیدواری کرد با عادلانه کردن بسیاری از یارانه‌ها در آینده بتوانیم بیشتر به طبقات پایین جامعه بویژه روستاییان کمک کنیم.
اینترنت به تدریج وصل می شود
او درباره قطع اینترنت و گلایه‌هایی که مردم دارند هم گفت: چنانچه اطمینان حاصل شود که آرامش در استان‌ها برقرار است و سوء‌استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد اینترنت بتدریج وصل می‌شود، نگرانی مردم را درک می‌کنیم اما نگرانی بزرگ‌تر حفظ آرامش در کشور است.
مشاغل مشکل دارند
ربیعی افزود: برخی از کارهای دانشجویی و مشاغل دیگر که به نوعی با اینترنت در ارتباط هستند هنوز مشکل دارند و حل نشده و این موضوع برای ما نیز قابل درک است اما همه می‌پذیریم که در این شرایط از این فضا سوء‌استفاده می‌شود.
سهم 66 درصدی زنان
به‌گزارش مهر، ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به اهمیت زنان در اشتغال و نرخ مشارکت کشور اشاره کرد و افزود: بیشترین پذیرفته‌شدگان در کنکور، زنان هستند. ۶۶ درصد اشتغال کشور در سال گذشته مربوط به بانوان بوده البته نباید اجازه دهیم این سهم زیاد از اشتغال، با ایجاد شغل‌های غیررسمی و بی‌کیفیت افزایش یابد.
بانوان؛ خوش حساب هستند
وی با بیان اینکه سهم زنان از نظام تسهیلات خرد ۴۰ درصد است، گفت: بانوان بهترین و خوش‌حساب‌ترین وام‌گیرندگان در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان ما در کل کشور از ۱۲ به ۱۸ درصد رسیده و در مناطق روستایی نیز این سهم از ۱۸ به ۲۳ درصد افزایش یافته که این رشد، ناشی از تمرکز بر یک برنامه هدفمند در حوزه اشتغال روستایی بوده است.
جمعیت سالمند به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در ادامه به ضرورت توسعه پوشش بیمه‌ای روستاییان و عشایر اشاره کرد و افزود: جمعیت سالمند ایران در آینده نه‌چندان دور به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد و اگر نتوانیم نظام بیمه‌ای مناسب را برای حمایت از روستاییان و عشایر طراحی کنیم، با یک جامعه فقیر مواجه می‌شویم.
تسهیلات اشتغال روستایی
ربیعی با اشاره به منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بر اساس مصوبه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به‌دنبال این مصوبه تاکنون معادل ریالی ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال در مناطق روستایی و عشایری تصویب شده ضمن اینکه حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در مناطق روستایی پرداخت شده است.

2 نکتــه

■ امروز بیش از ۵۰ درصد ایرانیان خودرو ندارند و در صورت ادامه شرایط قبل، پول بنزین و یارانه‌ها را باید به کشورهای همسایه و منطقه در قالب قاچاق بنزین پرداخت می‌کردیم
■ تجربه نشان داده که پول‌پاشی و پرداخت تسهیلات، اشتغال ایجاد نمی‌کند. ما پیش از هر چیز باید مدل‌های محلی، مزیت‌های منطقه‌ای و دانش در محله‌ها و روستاها را استخراج کنیم که این کار در ایران انجام شده، البته هنوز این مسیر کامل نشده است

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه برقی‌سازی تاکسی‌ها در دست اقدام قرار گرفت

احمد وحیدی وزیر کشور با استقبال استاندار البرز با هدف بازدید از پروژه پل B۱ و افتتاح پروژه اتوبوس‌های برقی در کرج وارد البرز شد.

احمد وحیدی با حضور در کرج ضمن بازدید از پروژه‌های در دست احداث این شهرستان، از نخستین جایگاه شارژ اتوبوس‌های برقی در کشور بهره‌برداری کرد.

‌وزیر کشور با بیان اینکه تحول عظیم و بزرگی در حوزه حمل و نقل داخلی در کشور در حال انجام است که از شهر کرج این تحول آغاز شده است، اظهار داشت: راه‌اندازی ۴۰ دستگاه اتوبوسی که در کرج از امروز وارد خدمات‌رسانی می‌شود، نقطه آغازین تحول بزرگ و عظیمی در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اعتبار خرید این اتوبوس‌ها اظهار داشت: در ا‌بتدای کار لازم بود که وزارت کشور وارد شده و از طریق یارانه‌هایی که در در اختیار دارد، به شهرداری‌ها کمک کند که شهرداری کرج نخستین شهرداری در این حوزه بود و توانست از این یارانه‌ها استفاده کند.

‌وزیر کشور با بیان اینکه برای شروع به کار این اتوبوس‌ها و زیرساخت‌های آن لازم بود که تولید‌کننده که فروشنده این اتوبوس‌ها‌ست، این اتوبوس‌ها را با قیمت مناسب‌تری در اختیار شهرداری کرج قرار دهد، تصریح کرد: شهرداری کرج هم به نیابت از دولت لازم بود که از یارانه‌ها و تسهیلات این بخش استفا‌ده کند.

وحیدی با بیان اینکه اقدامات لازم برای خرید مناسب از سوی دولت ایجاد شد و شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج نیز به عنوان نخستین شهر از این تسهیلات استفاده کرده و خدمات‌رسانی با این اتوبوس‌ها را در شهر خود آغاز کردند، ادامه داد: شهر کرج که از لحاظ آلودگی هوا در بین شهر‌های پرخطر کشور قرار دارد که می‌بایست از این امکان، استفاده کند؛ الحمدلله با تلاشی که صورت گرفت، امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از جایگاه شارژ این اتوبوس‌ها هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه با بهره‌برداری از جایگاه شارژ اتوبوس‌های برقی عملا فعالیت این اتوبوس‌ها در کرج آغاز شده و آماده خدمات‌رسانی به شهروندان کرجی هستند، اضافه کرد: تلاش‌ها بر این است تا با اختصاص یارانه و کمک شرکت سازنده بتوان از مزایای اتوبوس‌های برقی در شهر‌های پرجمعیت کشور استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد قطعات اتوبوس‌ها ساخت داخل کشور است و تلاش‌ها برای بومی‌سازی کامل این اتوبوس‌ها ادامه دارد، گفت: در کنار برقی‌سازی اتوبوس‌ها، پروژه برقی‌سازی تاکسی‌ها نیز در دست اقدام قرار گرفته تا بتوانیم از آلودگی زیست محیطی شهر‌ها بکاهیم.

وحیدی با تاکید بر اهتمام دولت و مدیریت شهری کرج برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی البرز از جمله آزاد‌راه شهید سلیمانی کرج خاطرنشان کرد: با تکمیل آزادراه شهید سلیمانی بخش زیادی از ترافیک کلانشهر کرج و استان البرز روان‌سازی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • واگذاری ۴ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان امسال
  • آغاز ساخت ۷هزار و ۵۴۲ واحد مسکونی در قم از سال ۱۴۰۰
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان سال
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • طرح هادی ۵۶ درصد از روستاهای استان گلستان بازنگری شده است
  • پروژه برقی‌سازی تاکسی‌ها در دست اقدام قرار گرفته است
  • استاندار خراسان رضوی: طرح تحول روستایی محور آبادی روستاها است
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • پروژه برقی‌سازی تاکسی‌ها در دست اقدام قرار گرفت
  • بنیاد مسکن بدون توقف توسعه‌ روستاها را دنبال کند