Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@23:21:29 GMT

میزبانی گرم اما بی‌نتیجه ترامپ از اردوغان

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۰۳۵۱

میزبانی گرم اما بی‌نتیجه ترامپ از اردوغان

چهارشنبه گذشته هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بی‌توجه به نظر مخالف نمایندگان و سناتورهای کنگره برای رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود آغوش باز کرده بود و فرش قرمز پهن می‌کرد، نمی‌دانست دارد یک بار دیگر توسط اردوغان به بازی گرفته می‌شود و در پایان این سفر نه خبری از بهبود روابط آنکارا – واشنگتن خواهد بود و نه خبری از توقف خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ندا آکیش خبرنگار

به گزارش میدل ایست آنلاین، اردوغان با وعده «گشودن فصل تازه‌ای در روابط آنکارا – واشنگتن» چهارشنبه گذشته به امریکا سفر کرد و ترامپ با امید «پایان دادن به خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه» برای متحد خود در ناتو فرش قرمز پهن کرد اما در پایان این سفر نه فصل تازه‌ای در روابط دو متحد گشوده شد و نه اردوغان حاضر شد از خرید تسلیحاتی و به‌طور ویژه خرید اس 400 از روسیه صرفنظر کند. اردوغان هفته گذشته پیش از آنکه سوار بر هواپیما و راهی واشنگتن شود، در جمع خبرنگاران به چندین موضوع از جمله شمال سوریه به‌عنوان محورهای گفت‌و‌گو با ترامپ اشاره کرده بود و ناظران هم انتظار داشتند، حمله ترکیه به شمال سوریه اصلی‌ترین موضوع گفت‌و‌گوها باشد اما چنین نشد و اس 400 در رأس موضوعات قرار گرفت. ترامپ برای آنکه اردوغان را از توافق تسلیحاتی اس 400 با روسیه منصرف کند، وعده‌های وسوسه برانگیزی نظیر قرارداد تجاری 100 میلیارد دلاری و توقف تلاش‌ها در کنگره برای تحریم آنکارا به او داده بود اما اردوغان حتی یک قدم هم از موضع خود در زمینه خرید اس 400 کوتاه نیامد. نتیجه آن شد که امضای قرارداد تجاری 100 میلیارد دلاری بین دو کشور به وقت دیگری موکول شد. به عقیده برخی تحلیلگران، در حال حاضر برای اردوغان نزدیک ماندن به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مهمتر از ترامپ است زیرا در بده، بستان‌های سیاسی با این اهرم فشار می‌تواند به خواسته‌های خود برسد.
به گزارش فارن پالسی، ترامپ در نشست خبری مشترکی هم که با اردوغان در واشنگتن داشت، مدام از شخص همتای ترکیه‌ای خود و کشور او به‌عنوان یک کشور دوست و متحد تمجید کرد اما اردوغان بیشترین وقت این نشست خبری را به حمله به کردهای سوریه یعنی متحدان واشنگتن در جنگ با داعش اختصاص داد. ترامپ در این نشست خبری گفت: همان‌طور که همه می‌دانند ترکیه یک متحد بزرگ در ناتو و یک شریک استراتژیک برای امریکا در سراسر جهان است. من یکی از طرفداران بزرگ پرزیدنت [اردوغان] هستم. ترامپ همچنین از اردوغان تشکر کرد که با تلاش‌هایش در شمال سوریه آتش بس برقرار کرد در حالی که واقعیت این طور نیست.
ترامپ تمام این کارها را کرد تا اردوغان فقط یک بار بگوید دیگر از روسیه اس 400 نمی‌خرد اما اردوغان چنین وعده‌ای نداد. بنا بر گزارش منابع آگاه، اردوغان در دیدار با ترامپ در «اُوال آفیس» [دفتر کار ریاست جمهوری امریکا] تنها گفت، ممکن است اس 400 را تا
 تابستان 2020 راه‌اندازی و وارد فاز اجرایی نکند.
وعده‌ای که به عقیده تحلیلگران ضمانت اجرایی ندارد. توماس کاراکو، عضو مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در این باره گفت، وقتی ترکیه اس 400 را خریداری و وارد کرده است، اینکه بگوید از آن استفاده نمی‌کند یک وعده بی‌معناست چون هر وقت بخواهد براحتی می‌تواند از تصمیم خود منصرف شود و از آن استفاده کند. نگرانی اصلی این است که ترکیه از اس 400 استفاده کند، اس 400‌ها طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند جت‌های جنگنده امریکا را رهگیری کرده و به اطلاعات لازم درباره نحوه کارکرد اف 35‌های امریکایی دست یابند. این اطلاعات بسرعت به دست روسیه خواهد رسید.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان بر لزوم مهار افسارگسیختگی رژیم صهیونیستی تاکید کرد

اردوغان در گفتگو با امیر قطر بر لزوم افزایش تلاش‌های جهان اسلام به منظور متوقف ساختن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و مجازات آن به خاطر جنایت‌های علیه بشریت تاکید کرد.

 به نوشته روزنامه دیلی صباح، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بررسی روابط بین دو کشور و اوضاع انسانی در نوار غزه پرداخت.

در این گفتگو دو طرف درباره روابط دو کشور، اوضاع منطقه‌ای و بین‌الملل، درگیری در نوار غزه و اوضاع انسانی در این باریکه پرداختند.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که اردوغان بر لزوم افزایش تلاش‌های جهان اسلام به منظور متوقف ساختن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و مجازات آن به خاطر جنایت‌های علیه بشریت تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه بر لزوم مهار افسارگسیختگی رژیم صهیونیستی و در پیش گرفتن رفتار خردمندانه به منظور ممانعت از گسترش تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • اردوغان: حماس جنبش آزادی‌بخش است/ به زودی میزبان هنیه خواهم بود
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان
  • اردوغان بر لزوم مهار افسارگسیختگی رژیم صهیونیستی تاکید کرد