فیلم سینمایی "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری بعد از سه بار توقیف، اجازه یافت که برای دو هفته در سینما‌های سراسر کشور اکران شود. اما ما با کیانوش عیاری قبل از توقیف مجدد فیلمش با دستور دادستانی گفتگویی انجام داده بودیم که در ادامه می‌آید.

حال امروز شما بعد از اینکه فیلم خانه پدری سرانجام اکران شد، چگونه است؟

اخبار چهره ها - طبیعی است که اکران اثر یک فیلم‌ساز باعث خوشحالی او می‌شود و خانه پدری نیز بعد از ۱۲ سال رنگ پرده را دید.

آخرین فیلمی که از من به صورت گسترده اکران شد. فیلم بودن یا نبودن در سال ۷۶ بود. البته فیلم بیدار شو آرزو نیز به صورت محدود اکران شده بود و من بعد از ۲۱ سال طعم واقعی اکران را چشیدم و امروز برنامه‌ریزی‌های خوبی از سوی پخش‌کننده انجام شده است و در یکی دو اکرانی که با مردم فیلم را دیدم همه چیز خوب و مثبت بود. البته خب طبیعی است که عده‌ای فیلم را دوست نداشته باشند.

خانه پدری از جمله فیلم‌هایی است که موافقین و مخالفین خود دارد دارد. تحلیل شما از نظرات مخالفان چیست و چقدر این مخالفت‌ها از جنس سینماست؟

در طی این مدت متوجه شدم که مخالفان این تیم ۴ دسته هستند. گروهی این فیلم را با یک نگاه سینمایی و هنری ارزیابی می‌کنند و آن را دوست ندارند که امری طبیعی است و کسی نمی‌تواند ایراد بگیرد که چرا گروهی این فیلم را دوست ندارند. گروهی دیگر فیلم خانه پدری را اثری مضر برای جامعه می‌دانند، اما تجربه اکران فیلم‌های توقیف‌شده قبلی سایر فیلم‌سازان نشان داد که چنین حرفی خیلی درست نیست. گروهی دیگر افرادی هستند که به همه مسائل نگاه سیاسی دارند و به این فیلم نیز نگاهی سیاسی دارند. گروهی دیگر مخالفت جدی با فیلم ندارند و حتی شاید آن را دوست داشته باشند، اما معتقدند و به خود من نیز گفته‌اند که تحمل فضای سنگین فیلم و بعضی صحنه‌های آن آزاردهنده است. در این میان گروهی از مخالفانی که نگران چیز دیگری به جز هنر و مردم هستند از نظر من نگران بودن برای مردم معنی‌اش این نیست که به جای مردم تصمیم‌گیری کنند بلکه مردم حق دارند خودشان تصمیم بگیرند که فیلمی را ببینند و دوست داشته باشند یا خیر.

یکی از نکاتی که راجع به آثار شما گفته می‌شود بحث واقعیت‌نمایی و نشان دادن صحنه با جزئیات است و شاید نشان دادن این جزئیات و به دنبال آن تماشای آن برای مخاطبان آسان نباشد.

اگر صحنه آغازین فیلم خانه پدری قوی و محکم نبود تماشاگر هیچ انگیزه‌ای برای تعقیب فیلم تا انتها را ندارد. آن صحنه باعث می‌شود تا تماشاگر متوجه بوی مرگی که در آن زیرزمین جاری شده، باشد. البته بوی مرگ بوی خوبی نیست، اما ما از این مسئله استفاده فنی کردیم، اما خود من هرگز موافق نشان دادن خشونت بی‌جهت و عریان نبودم. مگر آنکه پیشبرد داستان و فیلم به آن خشونت نیاز داشته باشد و خانه پدری جزو معدود فیلم‌هایی است که به این مسئله نیاز داشت مثلا خود من نمی‌دانم چرا باید در برخی فیلم‌های سینمایی بدون آنکه نیاز باشد، صحن تزریق آمپول با سرنگ با جزئیات کاملا نشان داده شود.

هرچند شما معتقدید که عرف با سنت و دین تفاوت دارد، اما گروهی از مخالفان شما معتقدند که فیلم خانه پدری فیلمی ضددین و ضدسنت است.

اینگونه برداشت باعث تاسف است. آیا، چون شخصیت اصلی ما فردی است که در بازار کار می‌کند و فردی سنتی است، آیا آن فرد تبدیل به نماد کل سنت شده و فیلم نیز تبدیل به اثری ضددینی می‌شود و اگر مثلا شغل اصلی پدر فیلم آپاراتچی سینما بود و یا در پستخانه کار می‌کرد، مشکلات حل شده بود؟ چرا کسی در این فیلم به این مسئله توجه نمی‌کند که در پایان فیلم زنان به حدی از رشد رسیده‌اند که نامزد شهاب حسینی که هم‌عصر ما زندگی می‌کند. پزشک شده و در جامعه کاملا آزاد فعالیت می‌کند و یا دختر نسل قبلی در فیلم کارگاه آموزش قالی‌بافی راه‌اندازی کرده است. این صحنه‌ها را کسی در فیلم نمی‌بیند و فقط همه صحنه قتل را می‌بینند! جنایتی که در این فیلم رخ می‌دهد مربوط به یک فرد و یا جامعه یا گروه خاص و زمان خاصی نیست و اصلا محدود به ایران نیست و حتی در قلب اروپا که ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند و کنوانسیون‌های مختلفی درباره حقوق زنان تشکیل می‌دهد را شاهد هستیم. چه اتفاقات هولناکی درباره زنان رخ می‌دهد و امروز بالاترین آمار زن‌آزاری در برخی کشور‌های اروپایی است و اگر کسی بخواهد در اروپا چنین فیلمی بسازد آیا متهم به سیاه‌نمایی شده است؟ به همین دلیل این که گروهی می‌گویند این خانه نماد و سمبل ایران است را قبول ندارم، زیرا من اصولا فرد سمبلیکی نیستم و از سوی دیگر نیز هرچند واقعیت را دوست دارم، اما به ناتورالیسم علاقه‌ای ندارم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کیانوش عیاری خانه پدری فیلم توقیفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۵۸۴۰۴۶۷ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

احمد رهدار: ائمه میلیاردر بودند پس روحانیون هم باید میلیاردر باشند!

معاون تحقیقات وزیر بهداشت استعفا کرد/انتقادات تند از نمکی

استقرار بمب‌افکن‌های بی ۵۲ در خاورمیانه| اردک لنگ، قبل از ترک کاخ سفید چه برنامه‌ای دارد؟

افشاگری وزارت اطلاعات ایران علیه عربستان

بایدن آنتونی بلینکن را نامزد تصدی وزارت‌خارجه کرد

خبر بعدی:

فروش ۸ میلیون تومانی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» بعد از ۴ ماه اکران

فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» توانست بعد از ۴ ماه اکران به فروشی نزدیک به ۸ میلیون تومان دست پیدا کند، اثری کمدی که شاید در دورانی غیر از دوران کرونا می‌توانست به فروشی میلیاردی دست پیدا کند.  

خبرگزاری میزان - فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» توانست بعد از ۴ ماه اکران به فروشی نزدیک به ۸ میلیون تومان دست پیدا کند، اثری کمدی که شاید در دورانی غیر از دوران کرونا می‌توانست به فروشی میلیاردی دست پیدا کند.  

فروش این فیلم با رقم فعلی پیش از تعطیلی کامل سینماها به دلیل موج سوم بیماری کرونا بوده است، فیلمی که هنوز وارد چرخه اکران آنلاین نشده و باید دید صورت حضورش در وی او دی‌ها به چه مبلغی از فروش دست پیدا خواهد کرد. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

بازگشایی سینما‌ها از ابتدای تیر ماه جاری با اکران هشت فیلم آغاز شد، این اقدام تصمیم تازه‌ای بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی مداوم سالن‌های سینما بعد از شیوع بیماری کرونا بود، تصمیمی که موافقان و مخالفان بسیاری داشت، اما همچنان بعد از گذشت نزدیک به یک ماه در مسیر خود حرکت می‌کند.

در این میان آثار متفاوتی توانستند وارد چرخه اکران شوند، برخی از سینماگران آشتی دوباره مخاطبان با سالن‌های سینما را منوط به اکران آثار مطرح و جذاب می‌دانستند، در این میان و از بین هشت فیلم اکران شده در چرخه اکران سال ۹۹ تنها دو فیلم از مجموعه تولیدات تازه و حاضر در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بودند.

«خوب بد جلف:ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی و فیلم سینمایی «شنای پروانه» ساخته محمد کارت از جمله آثار نسبتا موفق سینما‌ها بعد از بازگشایی بودند، آثاری که توانستند پس از نزدیک به یک ماه اکران به فروشی معادل ۳ میلیارد تومان دست پیدا کنند.

فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» توانست بعد از ۴ ماه اکران به فروشی نزدیک به ۸ میلیون تومان دست پیدا کند، اثری کمدی که شاید در دورانی غیر از دوران کرونا می‌توانست به فروشی میلیاردی دست پیدا کند.  

فیلم به سبک آثار سوپر مارکتی ساخته شده و انتشار نخستین تیزر آن نشان از وجود رقص و آواز، زن پوش شدن بازیگران مرد و شوخی‌های مضحک می‌دهد، فیلمی که در همان تیزر اولیه آنچنان رنگ ابتذال به خود گرفته که واکنش منفی اکثریت اهالی سینما را به دنبال داشته است.

این فیلم با خوانش آواز‌های خوانندگان لس آنجلسی تیزری را منتشر کرده که نشان می‌دهد آرش معیریان همچنان اصرار به ساخت آثار اتوبوسی دارد، اتوبوسی به آن معنا که اکثریت فیلم‌های سوپرمارکتی همچون زن‌ها فرشته‌اند که اکثرا در اتوبوس‌های مسافرتی پخش می‌شوند و بیش از این مکانی برای اکران پیدا نمی‌کنند.

حال مسئله اصلی اینجاست، در حالی که تکلیف آرش معیریان به عنوان یک کارگردان طی سال‌های گذشته مشخص بوده و کارنامه کاری وی انتظار هرگونه اثر با کیفیت را از مخاطب گرفته، مسئولین فرهنگی در فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته اند ۲» چه المانی را دیده اند که باید آن را در زمانی که مخاطبان سینما به سختی وارد سالن می‌شوند اکران کنند.

فیلمی که سراسر عقب گرد فرهنگی بوده و اتفاقا می‌تواند تاثیر مخربی بر سینما در زمانه‌ای که به مخاطب نیاز دارد بگذارد. حال باید دید شورای صنفی نمایش و نهاد‌های سینمایی برای ادامه راه سینمای پساکرونا چه برنامه‌هایی خواهند داشت و آیا در کل می‌توان امیدی به سینمای کشور در سال جاری پیدا کرد یا خیر.

انتهای پیام/

برچسب ها: زن‌ها فرشته‌اند ۲ سینمای ایران

دیگر خبرها

  • همیشه محکوم به تولید فیلم قوی هستیم/ نیاز سینما به شوک
  • استفانو سنسی پس از یک ماه مصدومیت به تمرینات اینتر بازگشت
  • سفر پرماجرای یک زن شگفت‌انگیز!
  • پیش بازی رن - چلسی؛ آبی ها به دنبال قطعی کردن صعود خود از مرحله گروهی
  • اعلام آثار منتخب روز چهارم جشنواره فیلم مقاومت برای اکران آنلاین
  • مهم‌ترین وظیفه مسئولان حفظ سلامت جامعه شاهد و ایثارگر است
  • نامزدهای بخش «فیلمسازان بسیجی» مشخص شد
  • ناگفته‌های ستاره سریال "گامبی وزیر"
  • انیمیشن مرد عنکبوتی مارول اکران شد
  • آثار شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به صورت مجازی اکران می شود
  • ناگفته‌های یک مقام حوزه درباره غسل اموات کرونایی
  • لیگ قهرمانان اروپا | اسامی داوران شب دوم هفته چهارم مرحله گروهی اعلام شد
  • ناگفته‌هایی از دور اول انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات
  • اعلام اسامی داوران شب دوم از هفته چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان
  • ناگفته‌های خالق هابیت‌ها در نوبت چاپ
  • بهداد و کیانوش با تیم سیرجانی در لیگ برتر
  • لیگ برتر وزنه برداری| بهداد با کیانوش در سیرجان/ سلیمی همسایه قلعه‌نویی شد!
  • آموزش بازیگری برای همه سنین در فرهنگسرای خانواده
  • حضور سلیمی با یک تیم جدید در لیگ برتر وزنه‌برداری/ کیانوش رستمی از بهداد جدا نشد