Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@15:59:36 GMT

فناوری‌های ایرانی از ۸ هزارسال قبل میلاد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۰۶۲۳

فناوری‌های ایرانی از ۸ هزارسال قبل میلاد

 ایران همواره یکی از مناطق نابغه‌خیز و تأثیرگذار بر تاریخ جهان بوده است؛ ایرانیان، خواه اقوام اولیه‌ای که در این فلات می‌زیستند و خواه، اقوام آریایی که بعد‌ها و حدود دو هزار سال قبل از میلاد به این سرزمین کوچیدند، در خاک زرخیز آن، به فعالیت‌های مختلفی روی آوردند که زمینه‌ساز رشد علوم و فنون مختلف در این مرز و بوم شد؛ فنونی که بسیاری از آن ها، در ایران نضج گرفت، بالید و در نهایت، جهانیان را از برکات خود برخوردار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش تابناک، جواد نوائیان رودسری در روزنامه خراسان نوشت: در این نوشتار، به برخی از عرصه‌های علم و فن که ایرانیان باستان در آن ها، جهانیان را وامدار خود کرده‌اند، می‌پردازیم؛ عرصه‌هایی که شاید در میان هیاهوی امروزی دانش و فناوری‌های مغرب زمین، به چشم آنان که مفتون زرق و برق بیگانگان هستند، نیاید؛ اما واقعیتی است غرورآمیز بر تارک تاریخ این کهن بوم و بر.
پزشکی
پزشکی در ایران باستان، پیشه‌ای مقدس بوده است. زرتشت، خود پزشکی توانمند و ماهر بود و در متون اوستایی، نامی از «ثریته»، به عنوان پزشک حاذق ایران باستان، به میان آمده است. مُغ‌ها در این دوره، هم کسوت روحانی داشتند و هم مقام طبیب. آن‌ها افزون بر شناسایی گیاهان متعدد دارویی، شیوه‌های نوینی را برای نجات انسان‌ها از درد و رنج، کشف و به جهانیان عرضه کردند. به روایت شاهنامه حکیم توس، نخستین «سزارین» تاریخ، توسط ایرانیان و هنگام تولد رستم، اتفاق افتاد؛ آن‌گونه که پژوهشگران منصف، معادل فارسی «سزارین» را، «رستمینه» دانسته‌اند. بقایای تمدن درخشان شهر سوخته در نزدیکی زابل، سندی زنده از توانمندی پزشکان ساکن فلات ایران، در ده هزار سال قبل است؛ چشم مصنوعی کشف شده در این منطقه که در جمجمه بانویی حدوداً ۳۵ ساله جا خوش کرده بود، مدرکی انکارناپذیر در توانمندی ایرانی‌ها برای تولید پروتز‌های مختلف پزشکی است. در قرن‌های بعد، خاندان‌هایی مانند بختیشوع، در غرب ایران زندگی می‌کردند و توانمندی آن‌ها در طبابت و تأثیرشان بر دانش پزشکی، حتی مرز‌های کینه و حسادت غربی را در نوردید و در تاریخ علم جهان ماندگار شد.
حمل و نقل
ساکنان فلات ایران، عموماً به دام پروری مشغول بودند و از همین رو، نیاز مبرمی به مسیر و ابزارآلات مناسب برای جابه‌جایی در مراتع و کوهستان‌ها داشتند. به همین دلیل، نخستین جاده‌های مدرن در ایران متولد شد و هنگامی که هخامنشیان خواستند با سرعت حمل و نقل خود بر گستره قلمرو پهناورشان تسلط داشته باشند، جاده‌های سنگفرش شاهی، تخت جمشید را به شوش و شوش را به سارد در شبه جزیره آناتولی، به طول ۲۵۰۰ کیلومتر، متصل کرد تا نیاکان ما، نخستین کسانی باشند که دست به احداث بزرگراه‌های بین‌المللی می‌زنند. برخی معتقدند که اختراع چرخ، در جنوب غربی فلات ایران، حدود هفت هزار سال قبل و زمانی که سومری‌ها نخستین پادشاهی خود را تأسیس کردند، اتفاق افتاد. قدیمی‌ترین چرخ ساخته دست بشر، در شوش، پایتخت باستانی ایلام، یافت شده است. ایرانی‌ها برای نخستین بار از فلزات برای استحکام چرخ استفاده و آن را از حالت توپُر به حالت توخالی تبدیل کردند تا وزنش کاهش یابد و توانایی بهتر جابه‌جا شدن را داشته باشد. به این ترتیب، فناوری تولید و استفاده از چرخ در ایران پنج هزار سال قبل از میلاد رایج شد و به کمک رونق اقتصادی آمد.
معماری
جلوه‌های توانمندی نیاکان ما در عرصه معماری، بیش از دیگر عرصه‌ها خودنمایی می‌کند. ایرانیان برای نخستین بار در تزیین بناها، از شیشه‌های رنگی استفاده کردند. در زیگورات چغازنبیل، شاهکار معماری دوره ایلام، می‌توان جلوه‌هایی از این هنر را دید. پخت آجر و استفاده از لاجورد برای تزیین آن نیز، ابتکار ایرانی‌ها بود. آن‌ها در هوای متغیر و فصل‌های چهارگانه فلات ایران، دست به اختراع سبکی از معماری زدند که بعد‌ها در تمام جهان گسترش یافت و آن، طراحی گنبد برای سقف خانه بود؛ گنبد به عنوان یک اختراع فوق‌العاده، میراث اجداد ایرانی ماست که با آن می‌شود زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم را به راحتی از سر گذراند. نام برخی مهندسان ایرانی دوره هخامنشی، مانند اسکیلاکس، ستاسپه و آرتاخه، به دلیل ابداعاتشان در این عرصه، در تاریخ معماری دنیا باقی است. اسکیلاکس، تبحر فراوانی در حفر قنات، انتقال آب و ایجاد شبکه‌های بزرگ آبیاری در ایران باستان داشت؛ ابداعاتی که آثاری از نمونه‌های آن در حوالی گرگان و برخی نواحی خوزستان به دست آمده است.
صنایع غذایی
ظاهراً ایرانیان باستان، برای نخستین بار، به تولید روشمند و انبوه گندم رو آوردند. شواهدی در نزدیکی دریاچه ارومیه کشف شده است که نشان می‌دهد از پنج هزار سال قبل از میلاد، ما در سرزمینمان، مزارع بزرگ گندم داشته‌ایم و به تدریج، دیگر اقوام، از ایرانیان کشت این محصول را فرا گرفته‌اند. نیاکان ما، برای اولین بار، یونجه را بومی کردند و در زمین‌های این سرزمین کاشتند تا آن‌جا که بابِلی‌ها از نام ایرانی «اسپاستی» برای اسم بردن از یونجه استفاده می‌کردند. ایرانی‌ها به دانش پرورش پسته، بادام، انار و هلو پی بردند و برای نخستین‌بار در جهان، طعم این میوه‌های پرورش یافته را چشیدند و به عالم هدیه کردند.
دانش‌های تجربی
ایرانیان در دانش‌های تجربی، سرآمد دیگر اقوام در دوران باستان بوده‌اند؛ اما از آن‌جا که اهتمامی به نگارش گزارش نداشتند، غربی‌ها امروزه مدعی اختراع بخش مهمی از دستاورد‌های ایرانیان هستند. شاید باور نکنید، اما برای نخستین‌بار، ایرانیان دوره اشکانی بودند که بیش از ۲۵۰۰ سال قبل، باتری الکتریکی را اختراع کردند و در فن فلزکاری از آن بهره بردند. اُستانس، شیمی‌دان برجسته ایرانی، در هزاره اول قبل از میلاد، بسیاری از شیوه‌های ذوب فلزات را به جهانیان معرفی کرد و برجسته‌ترین طبیعی‌دان‌های یونانی و مصری، خود را از شاگردان و پیروان او می‌دانستند. با این حال، تبحر در شیمی و ابداعات مربوط به آن در ایران، بسیار قدیمی‌تر از دوره هخامنشی است. طبق روایت اوستا، جاماسب، داماد و وزیر زرتشت، کیمیاگری توانا بود که برای نخستین بار، توانست به آلیاژ‌هایی از فلز آهن دست یابد. ایرانیان نخستین کسانی بودند که آهن را به صورت خالص، احتمالاً از درون شهاب سنگ‌ها، یافتند و از این فلز راهبردی در ساخت زیورآلات استفاده کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 استعلام یارانه حمایتی سرباز کارت عبدالرضا داوری یارانه حمایتی قطعی سراسری اینترنت اختراع باتری ایرانیان باستان عمل سزارین قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 استعلام یارانه حمایتی سرباز کارت عبدالرضا داوری یارانه حمایتی قطعی سراسری اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کاروان عمره گزاران ایرانی عازم سرزمین وحی شد 

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  درآیین بدرقه نخستین کاروان عمره گزار ایرانی که صبح امروزدوشنبه (3 اردیبهشت) در ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برگزار شد  حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی توصیه هایی به عمره گزاران  عازم سرزمین وحی برای بهره برداری هرچه بهتر از این سفر معنوی بیان کرد.

سرپرست حجاج ایرانی خطاب به زائران خانه خدا که امروز در قالب نخستین کاروان عمره گزار بعد از یک وقفه نه ساله عازم مدینه منوره شدند، اظهار داشت: اخلاص در کار بسیار مهم است و کاری که مبتنی بر اخلاص باشد ماندگار خواهد بود، امام راحل  (ره) هر کاری که می‌کردند برای خدا بود و برای همین هیچگاه از مسیری که طی کردند، پشیمان نشدند. 

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: تلاش کنید شناخت و اطلاعات خود را از اهداف و برنامه های  سفرهای حج و عمره بیشتر کنید و از فرصت‌ حضور در جلساتی که در سرزمین وحی برگزار می‌شود بیشترین استفاده را ببرید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه در این سفر معنوی باید  قدر فرصت‌ها را دانست از حاضران  خواست حال که عازم این سفر هستند از لحظه لحظه آن بهره برده و  قدرشناس فرصت‌ها باشند.

وی گفت: شما عزیزان ۹ سال انتظار کشیدید و کلی هزینه کرده‌اید تا عازم این سفر معنوی شوید، افردا بسیاری برای حضور درسفرعمره ثبت نام کردند، اما قبل از آن که عازم سرزمین وحی شوند از دنیا رفتند. 

وی با بیان اینکه استفاده نکردن از فرصت ها در این سفر، غصه‌های فراوانی را در پی خواهد داشت، افزود: عمره نور است، در این سفر برای خودتان و نسل تان دعا کنید. وضعیت امروز فرزندان من و شما از نسل گذشته پیچده و سخت‌تر است چرا که دین داری سخت‌تر شده است. 

وی با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین و بی تفاوتی حامیان این رژیم اشغالگر نسبت به نسل کشی در غزه گفت: درکنار کعبه برای فرزندانمان دعا کنید و به یاد تمام مسلمانان بویژه مسلمانان فلسطینی باشید که هر روز بدست نظامیان دشمن اشغالگر شهید می شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج با تاکید بر اینکه در روایت‌ها آمده است که نعمت سلامتی و امنیت را باید قدر دانست، اظهار داشت: برادران و خواهران مسلمان ما در غزه در وضعیت بسیار دشواری هستند و از گرسنگی رنج می برند.
  
وی در پایان، حضور برادران و خواهران شیعه و اهل سنت در این آیین را نشاندهنده گوشه ای از همدلی و وحدت در میان مردم ایران دانست و زائران را به افزایش شناخت از اعمال، اسرار، معارف و مناسک حج و عمره توصیه کرد.

حجت‌الاسلام نواب همچنین از تمامی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های فعال و یاری‌گر در زمینه راه اندازی مجدد سفرهای عمره و برگزاری مراسم حج پیش رو تقدیر کرد.

بر پایه این گزارش رئیس سازمان حج و زیارت دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار داشت: از زائران خانه خدا می‌خواهم که مردم ایران را از دعای خیر خود محروم نکنند و این سفر معنوی ارزشمند را غنیمت بشمارند.

سید عباس حسینی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از عمره‌گزاران ایرانی که پس از 9 سال انتظار عازم سرزمین وحی هستند، خواست که برای رهایی مردم مظلوم غزه از شرایط سخت جنگی که این روزها هدف حملات و آتش رژیم صهیونیستی قرار دارند، دعا کنند تا رهایی پیدا کنند.

حسینی افزود: 18 نهاد، دستگاه و وزارتخانه، سازمان حج و زیارت را در سازماندهی و اعزام زائران به سرزمین وحی یاری می دهند که باید از آن‌ها تشکر کرد.

رئیس سازمان حج زیارت همچنین از سفیر عربستان سعودی در تهران به خاطر مساعدت‌هایی که برای ازسرگیری سفر عمره داشت، تقدیر کرد.

در ادامه این مراسم، سعید چلندری، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر آمادگی کامل  فرودگاه امام خمینی(ره) برای ارائه خدمت به زائران تاکید کرد و گفت: ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام با 54 هزار متر مربع مساحت ویژه زائران خانه خدا و عتبات عالیات است و روزانه ۱۵ و حداکثر ۱۴۰ پرواز(در اوج ایام زیارت اربعین) از آن  پرواز می کنند.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: درترمینال سلام برای پارک ۱۰ هزار خودرو ظرفیت لازم پیش بینی شده و ارائه خدمات در سطح استانداردهای بین المللی است.

وی افزود: در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در شبانه روز به جزپروازهای عتبات ۱۶۰ سفر انجام می شود و این فرودگاه افتخار دارد که در سال ۱۴۰۲ میزبان یک میلیون زائر عتبات عالیات و حجاج بیت الله الحرام بوده است.

شمس‌الدین فرزادی پور رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیزمشارکت درعملیات اعزام زائران عمره به سرزمین وحی را توفیق الهی دانست که باید شکرگزار بود.

وی افزود: خدا را شاکریم که توفیق خدمتگزاری به زائران خانه خدا را داریم و نخستین کاروان ها از زائران دو استان کرمانشاه و کردستان هستند.

وی اضافه کرد: عملیات عمره در ماه شوال با انجام ۴۴ پرواز رفت‌وبرگشت از ۱۱ فرودگاه کشور انجام خواهد شد و بیش از پنج‌هزار زائر به سرزمین وحی اعزام خواهند شد و این عملیات در ۲۳ اردیبهشت ماه پایان خواهد یافت.

فرزادی پوریادآور شد: عملیات انتقال زائران حج تمتع  1403 هم  از ۲۴ اردیبهشت‌ ماه آغاز خواهد شد و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته با همه توان در خدمت زائران سرزمین وحی خواهد بود.

گفتنی است نخستین کاروان های زائران عمره گزار ایرانی پس از ۹ سال انتظار، ساعت هفت و دوازده دقیقه صبح امروز دوشنبه( سوم اردیبهشت) طی مراسمی با بدرقه حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی؛ ؛ سید عباس حسینی، معاون وزیر فرهنگ و رئیس سازمان حج و وزیارت، مولوی اسحاق مدنی، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران، سعید چلندری؛ مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، شمس‌الدین فرزادی‌پور مدیرعامل ایران ایر و جمعی از معاونان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در ترمینال «سلام» فرودگاه امام(ره) برگزار شد و عمره گزاران ایرانی برای زیارت مسجدالنبی و قبرستان بقیع و انجام مناسک عمره با یک فروند هواپیمای شرکت ایران ایر، فرودگاه بین‎ المللی امام خمینی (ره) را به مقصد فرودگاه مدینه ترک کردند.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • صدور نخستین سند اعیانی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در البرز
  • فال حافظ امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • ارسال ۱۰۰۰ اثر به نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • نخستین کاروان عمره گزاران ایرانی عازم سرزمین وحی شد 
  • ثبت ۱۲ فراورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا