Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرایی‌مقدم گفت: باید عدالت اجتماعی در سطح جامعه اجرا شود و قانون برای همه یکسان باشد و کسی نورچشمی نشود. بنابراین اگر رفتارها، قانون و عدالت اصلاح شود، جامعه به تعادل خواهد رسید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امان‌الله قرایی‌مقدم، رفتار‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در خصوص افزایش خشونت در میان مردم و آسیب‌های این رفتار گفت: به طور کلی ریشه خشونت از درون خانواده و از نگاه روانشناسان اجتماعی از رحم مادر آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع مادری که در دوران بارداری دچار خشونت می‌شود کودک نامتعادلی و بیمار را تحویل جامعه می‌دهد. 

او ادامه داد: به‌طور کلی خشونت در وجود انسان نهادینه می‌شود. در واقع محدودیت‌ها، محرومیت‌ها، فشارهای روحی و روانی، عدم دسترسی به خواسته‌ها، نبود آزادی و دموکراسی، نبود آزادی بیان، نبود آزادی اندیشه و نداشتن حق اعتراض به تدریج باعث افزایش خشونت در میان افراد جامعه می‌شود.

این آسیب‌شناس با اشاره به اینکه اگر مردم بدانند که خواسته‌هایشان دیده می‌شود، خشونت کمتر خواهد شد، توضیح داد: شکاف طبقاتی می‌تواند افراد را نا‌امید کند و از طرفی گرسنگی و بیکاری نیز زوال عقل می‌آورد. بنابراین تمام این‌ها نارضایتی عمیقی به وجود آورده و خشونت را افزایش می‌دهد.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: تئوری چرخش در خشونت می‌گوید «از خشونت، خشونت زاده می‌شود»، بنابراین جامعه خشونت دیده، خشونت می‌زاید. 

این رفتارشناس با بیان اینکه مردم اگر اعتراضی دارند باید شیوه اعتراض را یاد بگیرند، گفت: دست درازی به اموال عمومی و مردمی نادرست بوده و از طرفی صدایشان به گوش مسئولان با چنین روشی نخواهد رسید.

او خاطرنشان کرد: به گفته رئیس جمهور 60 میلیون نفر از افراد جامعه در فقر به سر می‌برند، یعنی تنها 20 میلیون نفر در آسایش هستند. باید دانست چنین تضاد طبقاتی خشونت می‌آورد زیرا هنگامی که افراد جامعه هدف دارند اما نمی‌توانند به هدف‌شان دسترسی پیدا کنند به خشونت رو می‌آورند؛ باید عدالت اجتماعی در سطح جامعه اجرا شود و قانون برای همه یکسان باشد و کسی نورچشمی نشود. بنابراین اگر رفتارها، قانون و عدالت اصلاح شود، جامعه به تعادل خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: فقر فرهنگی علت اصلی قتل‌های فجیع امسال در کشور/ آلودگی‌های صوتی یکی از علل وقوع جنایات/ اجتماع فراری از اجرای قانون، به یک جامعه خشن تبدیل می‌شود بالا رفتن هراس اجتماعی با چسباندن آگهی‌هایی با مضمون تهدید/ ضعف قانونی داریم؛ قوه قضاییه ورود کند

خبرنگار: ناهید سمیعی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بارداری جامعه خشونت فقر قانون خبرگزاری برنا عدالت اجتماعی رفتارشناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حقوقدان: دستفروشی جرم نیست، بلکه صرفاً رفتاری غیرمجاز محسوب می شود

سعید اکرادی، حقوق‌دان و کارشناس مسائل قضایی درباره جرم تلقی‌شدن دستفروشی در مترو، بیان کرد: دستفروشی به صورت کلی جرم نیست، حال چه در مترو باشد و چه در خارج از مترو و این کار صرفاً رفتاری غیرمجاز به حساب می‌آید.

این حقوقدان ادامه داد: مطابق ماده ۵۵ شهرداری‌ها، سد معبر خلاف است و باید از آن جلوگیری شود. مطابق قانون شهرداری و سایر قوانین، ماموران مترو صرفاً وظیفه جلوگیری از سد معبر را دارند و حتی نمی‌توانند اموال دستفروشان را ضبط کنند یا از آن‌ها تعهد محضری بگیرند.

اکرادی بیان کرد: بنابراین به طور حتم ماموران حق برخورد نامناسب و هتک‌حرمت دستفروشان را ندارند و درخصوص این مورد، رفتار ماموران جرم بوده و به نوعی حق شهروندی رعایت نشده است.

این حقوقدان افزود: گاهی ممکن است دستفروشان رفتاری انجام دهند که آن رفتار به‌صورت مستقل جرم باشد، به‌طور مثال بساط کسب‌وکار خود را جلوی واگن مترو قرار دهند؛ البته چنین رفتاری خارج از عرف بوده و بعید است که انجام شود اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد به نوعی مزاحمت محسوب شده و جرم تلقی می‌شود که البته این رفتار به دلیل ایجاد مزاحمت جرم تلقی می‌شود و جرم تلقی‌شدن آن ارتباطی با دستفروشی ندارد.

اکرادی بیان کرد: البته نباید احساسی با این موضوعات برخورد کنیم، بلکه باید مطابق قوانین جلو برویم‌. دستفروشی در مترو در قوانین ما همچون دستفروشی در محل‌های دیگر جرم نیست بلکه غیرمجاز است. البته در اینکه آیا مترو موجب سد معبر بوده یا خیر تفاوت نظر وجود دارد.

این حقوقدان گفت: لازم به ذکر است گرچه این رفتار جرم نیست ولی آرامش شهروندان را بر هم‌ می‌زند، عبور و مرور را کُند می‌کند و همچنین مطابق حقوق شهروندی هر شخص باید هنگامی که کالایی را خریداری می‌کند به‌طور مشخص بداند از کجا خریده است.

وی تاکید کرد: اگر اعلام شود این رفتار مجاز است تعداد آن‌ها به شدت افزایش یافته و آرامش شهروندان به‌طور کلی بر هم می‌خورد. باید این موضوع ساماندهی شود و شهرداری تهران و شهرهایی که در آن مترو وجود دارد، نظارتی درست انجام دهند تا آرامش شهروندان سلب نشود و این اشخاص بتوانند به فعالیت خود بپردازند.

منبع: پانا

دیگر خبرها

  • لشگرکشی گارد مسلح به دانشگاه ها؛ اعتراض‌ دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه به خشونت کشید | ببینید
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • یک حقوقدان: دستفروشی جرم نیست، بلکه صرفاً رفتاری غیرمجاز محسوب می شود
  • آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به پرونده چای دبش: در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • روزنامه جمهوری اسلامی : در کشوری که یک فساد بزرگ را "فساد نمایی" می نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • مهاجران افغانستانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟