Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@11:03:02 GMT

مادرزادترین شاعر ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۰۸۱۸

مادرزادترین شاعر ایران

امروز چهاردهمین سالگرد درگذشت منوچهر آتشی است. شاعر بوشهری که بسیاری او را با این شعر می‌شناسند: «اسب سفید وحشی با نعل نقره‌وار....بس قصه‌ها نوشته به طومار جاده‌ها.» از این شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار تا به امروز مجموعه شعرهایی همچون«آهنگ دیگر» ، «وصف گل سوری» ، «خلیج و خزر» و «حادثه در بامداد» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرمز علیپور شاعر

منوچهر آتشی را از نظر اقلیم‌شناسی می‌شود نماینده شعر جنوب ایران دانست اما اینطور می‌شود گفت که آتشی شاخص‌ترین شاعری است که از جنوب ایران به تاریخ شعر ایران اضافه شد و در واقع بلندمرتبه‌ترین شاعری است که شعر جنوب ایران به خودش دید.
او در استفاده از مسائل اقلیمی در شعرش همطراز نیما یوشیج است با این تفاوت که جنبه حماسی شعرش فراتر از شعر نیماست. آنچه از پرنده و آسمان و درختان جنوب در شعر منوچهر می‌بینید تنها ویژگی‌های جنوب نیست. شعر او حالت حماسی و اجتماعی هم دارد. وقتی از جنوب دور شد در حوزه اقلیم‌گرایی نماند و برخلاف تصور خیلی‌ها در بسیاری از عرصه‌ها دانش و سواد داشت.
منوچهر آتشی تنها شاعری است که در ایران قبل از 30 سالگی چهره شد. زمانی که در سن 27 سالگی کتاب «آهنگ دیگر» او توسط انتشارات زمان چاپ شد. کم پیش می‌آید که شاعری در این سن و با چاپ اولین کتابش چهره شود. آن هم شاعری که مرکز‌نشین نیست.
او جزو معدود شاعرانی است که حتی بهتر از شاگردان بلافصل نیما مانند اخوان‌ثالت، احمد شاملو و سیاوش کسرایی محضر نیما را درک کرد.
بسیاری از شاعران را دیده‌ام ولی صادق‌تر و شاعرتر از منوچهر آتشی ندیدم و البته گشاده‌جان‌تر از او. هیچ‌کس را ندیدم که مانند او اینقدر کودکی داشته باشد و اینقدر شاعر و گشاده‌جان باشد. آتشی شاعری است که کمترین تنگ‌نظری و بخل و حسادت در کارش نبود. او بر گردن شعر معاصر حق زیادی دارد چون بسیاری از شاعران را معرفی کرد. او به شاعرانی بها می‌داد که از روی دست خودش نمی‌نوشتند و مانند بعضی شاعران نبود که خودشان را تکثیر می‌کنند. البته رسوخ در شعرش بسیار سخت بود چون شعری استخوان‌دار و منحصربه‌فرد داشت. شعرش دم‌دستی نبود و غیر از شعر نوشتن هم کاری بلد نبود.
منوچهر آتشی بسیار ارزنده‌تر از چیزی بود که امروزه بررسی می‌شود اما خوب دیده نشد. شاعر بود و خیلی هم شاعر بود اما مورد بی‌مهری قرار گرفت. حتی در دهه درخشان 40 و دوره طلایی شعر معاصر ایران. با این حال به نظر من او متخیل و خیال‌انگیزترین و مادرزادترین شاعر ایران است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| ظاهر جدید مازیار لرستانی در فیلم منوچهر هادی

به تازگی تصویری در فضای مجازی از ظاهر جدید مازیار لرستانی منتشر شده که گفته می‌شود به پشت صحنه فیلم جدید منوچهر هادی، کارگردان پرحاشیه این روزها تعلق دارد.

دیگر خبرها

  • منوچهر هادی از همنشین جدیدش رونمایی کرد (فیلم)
  • (تصاویر) مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی
  • مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی(عکس)
  • همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر (فیلم)
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • شیخ بهایی مردی با جهان‌بینی شگفت‌آور
  • سعدی؛ از روحانیِ زمانه خود تا شاعری در زمانه ما که باید تدینش اثبات شود!
  • (تصویر) ظاهر جدید مازیار لرستانی در فیلم منوچهر هادی
  • عکس| ظاهر جدید مازیار لرستانی در فیلم منوچهر هادی
  • محفل ادبی خاطره خیبر برگزار شد