Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس علی رغم کاهش محسوس ارزش و حجم معاملات، سرخوردگی نفت از عدم توافق آمریکا و چین، تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر به ۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلیون بشکه می‌رسد، قیمت طلا با امید به توافق آمریکا و چین ارزان شد، دومین روز کاهشی در بازار ارز، فقط ۲۷ درصد مصرف بنزین به قیمت آزاد خواهد بود و کابوس هند برای خودروسازان ژاپنی را در بر دارد.

تقویت شاخص کل بورس علی رغم کاهش محسوس ارزش و حجم معاملات

تاثیر اختلال در اینترنت بر حجم و ارزش معاملات در داد و ستدهای دیروز بورس تهران محسوس تر از روزهای پیشین بود و  پیشنهاد مدیر عامل بورس تهران به سهامداران برای تماس با کارگزاران در صورت نداشتن اینترنت به نظر چندان کارساز نبوده است. روز (سه‌شنبه) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۱۹۷۱ واحدی تا سطح ۳۰۴ هزار و ۶۹۸ واحدی افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن با ۱۵۶۵ واحد افزایش رقم ۸۶ هزار و ۷۹۰ را تجربه کرد.شاخص آزاد شناور نیز با ۳۴۱۷ واحد افزایش تا تراز ۳۵۴ هزار و ۹۲ بالا رفت و شاخص بازار اول با رشد 1141 واحدی تا کانال 220 هزار و 969 واحد پیش رفت و شاخص بازار دوم نیز با رشد  ۵۲۶۸ واحدی نتا سطح 621 هار واحدی رشد کرد. نمادهای  بانک  صادرات(وبصادر) وبانک تجارت(وتجارت) ،ایران خودرو (خودرو) و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(حکشتی) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در مقابل پالایش نفت بندرعباس(شبندر)، پالایش نفت تبریز(شبریز) و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بیشترین نقش کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند.

سرخوردگی نفت از عدم توافق آمریکا و چین

قیمت نفت با بی‌قراری سرمایه گذاران نسبت به پیشرفت محدود مذاکرات تجاری آمریکا و چین برای لغو تعرفه‌ها، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۲ سنت یا معادل ۰.۱۹ درصد کاهش یافت و به  ۶۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۱۰ سنت یا ۰.۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه دولتی چین روز دوشنبه به شبکه CNBC‌ گفت: در پکن نسبت به چشم انداز یک توافق تجاری بدبینی وجود دارد و مقامات چینی از اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مبنی بر این که هیچ توافقی برای حذف تعرفه‌ها وجود ندارد، برآشفته شده اند.

تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر به 9.1 میلیون بشکه می‌رسد

اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار می‌رود تولید نفت خام آمریکا از 7 تاسیسات بزرگ شیل، در ماه دسامبر حدود 49 هزار بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد 9.13 میلیون بشکه در روز برسد. به گزارش رویترز، انتظار می‌رود، تولید نفت در بزرگ‌ترین تاسیسات این کشور یعنی پرمیان بیسین در تگزاس و نیومکزیکو 57 هزار بشکه در روز افزایش یابد و به 4.73 میلیون بشکه در روز برسد که کمترین افزایش از جولای امسال است اما کاهش از پیش تعیین شده در مناطق دیگر را جبران خواهد کرد. افزایش تولید آمریکا سبب شد تا این کشور به دنبال عربستان و روسیه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان شود.

سود قاچاق بنزین قبل از اصلاح قیمت به کشورهای همسایه

بنزین بر قیمت گوشت تاثیرگذار نیست

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: حمل و نقل دام معمولا با خودروهای دیزلی انجام می‌شود که سوخت آن‌ها به وسیله گازوئیل تامین شده و افزایش قیمت نداشته است؛ بنابراین اصلاح قیمت بنزین نباید تاثیری بر قیمت دام زنده و گوشت گوسفندی داشته باشد. علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به افزایش بارندگی‌ها، حمل و نقل دام مقداری با مشکل مواجه و یا با وقفه انجام می‌شود؛ اما در زمینه اصلاح نرخ بنزین نباید تاثیری بر افزایش کرایه توسط رانندگان و قیمت تمام شده گوشت داشته باشد؛ چون سوخت اکثر ماشین‌های حمل دام و گوشت گازوئیل است.

قیمت طلا با امید به توافق آمریکا و چین ارزان شد

با تمدید اجازه همکاری شرکت‌های آمریکایی با شرکت چینی هوآووی که سبب خوش‌بینی در مورد توافق تجاری امریکا و چین شد، قیمت طلا کاهش یافت و افزایش‌هایی را که در ساعات اولیه معاملات رقم زده بود، از بین برد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 3.36 دلار کاهش 1468.15 دلار فروخته شد. طلا به 1475.40 دلار، بالاترین رقم از 7 نوامبر رسیده بود. پیتر فرتیگ، تحلیلگر بازار گفت: «ارزش بازارهای بورس بالاست و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بیشتر شده و ترجیح می‌دهند بیشتر به سوی دارایی‌های ریسکی‌تر بروند و این عاملی است که بر طلا تاثیر گذاشته است.» «طلا به دقت بیانیه دولت آمریکا را دنبال می‌کند و نگران مذاکرات با چین و اینکه آیا ترامپ توافق تجاری را امضا می‌کند یا نه هست.»

دومین روز کاهشی در بازار ارز

در معاملات روز سه شنبه بیست و هشتم آبان ماه ۹۸، شاهد ادامه افت نرخ ارز به ویژه دلار و یورو بودیم. بر این اساس هل اسکناس دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۱۱۹۰۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شد. در مقابل، هر اسکناس یورو به نرخ ۱۳۱۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۳۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای واردات هفت قلم کالا

طبق گفته های قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برای چابکی شبکه توزیع و نجات فضای اقتصادی کشور، استفاده از سامانه‌ها و شبکه آی تی ضروری است. همه انبارها، سیلوها، سردخانه‌ها و ... زیر نظر این سامانه‌ها قرار دارند؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای واردات هفت قلم کالا مانند برنج، روغن، شکر است. اکنون برنج وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار ۷۵۰۰ تومان توزیع می‌شود که اگر با ارز نیمایی وارد می‌شد قیمت آن ۱۶ هزار تومان بود. قیمت برنج وارداتی قلاب حمایتی برای قیمت برنج داخلی است و قیمت برنج وارداتی قیمت برنج داخلی را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نگه داشته است.

فقط ۲۷ درصد مصرف بنزین به قیمت آزاد خواهد بود

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه فقط ۲۵ میلیون لیتر بنزین (حدود ۲۷ درصد) از ۹۵ میلیون لیتر مصرفی کشور به قیمت آزاد فروخته می‌شود، اظهار داشت: دولت حتی برای خودروهای دولتی هم سهمیه‌ای در نظر نگرفت تا در نهایت به نفع مردم باشد. حمیدرضا عدل با بیان اینکه در سال آینده روزانه شاهد کاهش شش تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهیم بود، افزود: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ با افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین مواجه بودیم. به گفته وی این افزایش مصرف بابت قاچاق سوخت به کشورهای منطقه بود.

کابوس هند برای خودروسازان ژاپنی

دنیای‌اقتصاد: درحالی که این روزها، خودروسازان با چالش‌های متعددی نظیر جنگ تجاری چین و آمریکا، تعمیق فضای عدم اطمینان در بازارهای جهانی و افزایش هزینه‌ها به‌دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری در توسعه ناوگان خودروهای برقی دست و پنجه نرم می‌کنند، رکود فزاینده در بازار خودروی هند به سرگیجه‌ای جدید برای برخی از خودروسازان ژاپنی بدل شده است. کاهش رونق اقتصادی در هند موجب لطمه دیدن فروش شرکت‌هایی نظیر سوزوکی شده است که حضور بسیار پررنگی را در چهارمین بازار بزرگ جهان دارد. بر این اساس سود خالص سوزوکی در ۶ماه منتهی به ماه سپتامبر سال جاری با افتی ۸/ ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد که هند سهم کاهش ۵/ ۲۶ درصدی را در این بازه زمانی داشته و مجموع فروش محصولات سوزوکی در این بازار به ۶۷۵ هزار دستگاه رسید. توشیهورو سوزوکی، رئیس شرکت سوزوکی هم به‌تازگی در مورد اینکه چه زمانی بازار خودروی هند به رونق باز خواهد گشت ابراز تردید کرده است.   اعلام آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در ایران

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران  در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که بازار چین برای ایران یک بازار مهم صادراتی به شمار می‌رود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای حضور در این بازار برای ما اهمیت جدی دارد. از سوی دیگر چینی‌ها اعلام کردند که آمادگی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طرح‌های اقتصادی ایران را دارند و از این رو باید تلاش شود که سطح همکاری‌ها میان دو طرف در این حوزه‌ها افزایش یابد.

ادامه حراج دارایی‌های دلاری روسیه/اوراق دلاری روس‌ها به 10 میلیارد دلار کاهش یافت

در حالی که زمانی روسیه یکی از بزرگترین دارندگان اوراق قرضه دولتی دلاری آمریکا بود، اما حالا شاهد آن هستیم که مجموع این دارایی‌های کرملین به فقط 10.75 میلیارد دلار رسیده است. این میزان دارایی‌های دلاری روسیه معادل یک بیست و پنجم دارایی دلاری کشورهای کوچکی مثل لوکزامبورگ و جزایر کیمن است. روسیه طی سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از دارایی‌های دلاری خود با هدف کاهش وابستگی خود به دلار در بازار جهانی حراج کرده است. در واقع این اقدام واکنشی است به تحریم‌های آمریکا علیه مسکو. در ماه سپتامبر شاهد آن بودیم که ژاپن به عنوان بزرگترین دارنده دارایی‌های دلاری در جهان میزان این دارایی‌ها را 30 میلیارد دلار کاهش داد و به 1.1458 تریلیون دلار رساند. چین هم یکی از کشورهایی است که روند کاهشی دارایی‌های دلاری خود را آغاز کرده است و برای نخستین بار در دو سال گذشته در ماه ژوئن از رتبه نخست دارنده دارایی‌های دلاری جهان کنار رفت. در ماه سپتامبر چین هم دارایی‌های دلاری خود را کاهش داده و به 1.102 تریلیون دلار رسانده است. مسکو با هدف تنوع بخشی به دارایی‌های خارجی خود روند کاهش ذخایر دلاری را در پیش گرفته و همزمان در حال بالا بردن ذخایر طلا، یورو و یوآن خود است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 استعلام یارانه حمایتی سرباز کارت عبدالرضا داوری یارانه حمایتی قطعی سراسری اینترنت واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی شاخص کل بورس قیمت دلار قیمت گوشت کرایه تاکسی قاچاق بنزین قاچاق سوخت قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 استعلام یارانه حمایتی سرباز کارت عبدالرضا داوری یارانه حمایتی قطعی سراسری اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت نزولی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاهش تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و تمرکز بازار بر عوامل بنیادین سبب شد قیمت نفت روز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌) بیش از یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه به وقت گرینویچ با یک دلار و ۲۱ سنت یا ۱.۴ درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه مه نیز روز دوشنبه با ۹۷ سنت یا ۱.۲ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۱۷ سنت برای هر بشکه معامله شد. این در حالی است که برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و ۲۳ سنت افت به ۸۰ دلار و ۹۹ سنت برای هر بشکه رسید.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: با پیش‌بینی‌های گسترده مبنی بر فروکش‌کردن تنش‌های ژئوپلیتیک بین ایران و رژیم صهیونیستی، قیمت نفت خام برنت نتوانست افزایش اولیه خود را حفظ کند.

وی افزود: به همین دلیل بازارها ریسک ژئوپلیتیک مرتبط با اختلال احتمالی در عرضه نفت را همچنان کاهش می‌دهند. اختلال در عرضه، در زمان کنونی بعید به نظر می‌رسد.

به‌گفته ییپ، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا نیز به فروش نفت فشار بیشتری وارد کرده است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که حدود دو برابر پیش‌بینی تحلیلگران بود. تحلیلگران افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای را برای ذخیره‌سازی آمریکا پیش‌بینی کرده بودند.

تینا تانگ، تحلیلگر مستقل بازار نیز اعلام کرد: نگرانی‌های اقتصادی بار دیگر به عامل کاهشی در بازار نفت تبدیل می‌شود و افزایش ذخیره‌سازی ایالات‌متحده و تندروی بانک مرکزی آمریکا و درنتیجه افزایش ارزش دلار، قیمت نفت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. افزایش ارزش دلار سبب بالارفتن قیمت نفت برای دارندگان ارزهای دیگر می‌شود.

کد خبر 6085654 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • قیمت افغانی به تومان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • قیمت نفت نزولی شد
  • طلا و سکه در میانه روز رنگ عوض کرد؛ قیمت جدید طلا و سکه امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار | سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟