Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  بیابان‌زایی یا بیابانی شدن پدیده‌ای است که در اثر عملکرد نادرست انسان در طبیعت پدید می‌آید.

بیابان‌زایی یکی از شیوه‌های تخریب خاک در مناطق خشک، نیمه خشک و کم رطوبت است که بر اثر عوامل مختلف از جمله تغییر آب و هوا و فعالیت‌های انسانی حادث می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی است که خراسان جنوبی به‌واسطه خشکسالی‌های پیاپی شاهد پیامد‌هایی تلخ است و افزایش گستره بیابان و کانون‌های بحران که ریزگرد‌ها تنها مسبب آن هستند هشداری جدی به مسئولان متولی این امر است.

استان خراسان جنوبی به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و حاشیه کویر با حوادث طبیعی مختلف از جمله خشکسالی مواجه است و بیابان‌زایی، گرد و غبار و کاهش بارندگی این خشکسالی را تشدید کرده است.

با توجه به این که عرصه‌های منابع طبیعی و به ویژه مراتع به عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین مساله برای استمرار حیات و بقای کره خاکی و پشتوانه محیط زیست بشر بوده در این راستا در برنامه ریزی‌های اصولی و ملی، بهره برداری بهینه از آن همواره مطرح است و باید برای اصلاح، احیا و بهره برداری بهینه از آن گام برداریم.

اختصاص ۷۸۳ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بیابان‌زدایی در خراسان جنوبی

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اختصاص ۷۸۳ میلیارد ریال اعتبار مقابله با بیابانزدایی به خراسان جنوبی در سال جاری خبر داد.

او افزود: این اعتبار مربوط به اجرای عملیاتی شامل بحث نهالکاری، مالچ پاشی، مدیریت هرزآب، تعمیم ترسیب کربن و سایر فعالیت‌های بیابانزدایی است.

نصرآبادی گفت: بیش از ۹۶ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها، مراتع و پدیده‌های بیابانی تشکیل می‌دهد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از آزادسازی ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان از ابتدای آبان‌ماه برای بهره‌برداری و تعلیف دام مرتعداران ذیحق خبر داد.

نصرآبادی بیان کرد: ۲۵۰ هزار واحد دامی مربوط به ۹ هزار خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری در ۱۱۵ منطقه در سطح استان به مدت ۹۰ روز از این مراتع بهره برداری خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اعتبارات طرح تثبیت شن‌های روان و مدیریت مناطق بیابانی و طرح مربوط به تعمیم ترسیب کربن از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی را نیز ۱۴ میلیارد ریال اعلام کرد.

او بیان کرد: ۳۳۳ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی کارگروه ملی مقابله با گرد و خاک کشور تصویب شده و تمام عملیات اجرایی پیش بینی شده در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و مناطق غبارخیز انجام می‌شود.

وجود ۳۸ کانون فرسایش بادی در استان

نصرآبادی با اشاره به وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار طرح مطالعه شده در حوزه بیابان در استان افزود: تعداد کانون‌های فرسایش بادی استان نیز در حال حاضر ۳۸ کانون است.

او گفت: ۳۶ درصد از عرصه‌های طبیعی استان را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: تعیین فاکتور‌های موثر در در بیابان‌زایی و تعیین سطوح فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی برای مبارزه با بیابانزایی از برنامه‌های این اداره برای کاهش بیابان زایی است.

نصرآبادی ادامه داد: تثبیت تپه‌های ماسه‌ای روان در مناطق بحرانی و تبدیل اراضی شنی و لم یزرع به اراضی تولیدی از جمله این اقدامات است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۸۸ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: نصب این کنتور‌ها با هدف صیانت و مدیریت بهینه منابع آب‌های زیرزمینی در حال انجام است.

عباس سارانی افزود: نصب کنتور‌های هوشمند آب و برق در کنار سایر پروژه‌های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به مدیریت مصرف منابع آب زیرزمینی کمک می‌کند و اجرای آن نیز تا تجهیز همه چاه‌های استان ادامه دارد.

به گفته وی تمامی چاه‌های کشاورزی فعال و برقی استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده اند که در مدیریت مصرف آب و برق تاثیر بسزایی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: بیش از ۷۸ درصد چاه‌های آب شرب و بیش از ۷۰ درصد چاه‌های صنعت و خدمات استان نیز مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده‌اند.

وی گفت: براساس مصوبه شورای حفاظت از منابع آب استان دستگاه‌های اجرایی نیز موظف هستند نسبت به نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‎‌های آب خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • بازگشایی ۵۵ کیلومتر ایلراه عشایری خراسان جنوبی
  • جمع‌آوری ۳۴ میلیارد و ۴۱ میلیون ریال فطریه در خراسان جنوبی
  • ۶۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی خراسان رضوی تخصیص یافت
  • میراث‌ فرهنگی خراسان شمالی ۳۸۷ میلیارد ریال اعتبار ملی جذب کرد
  • افزایش ۱۰۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطریه در خراسان جنوبی
  • اختصاص نیافتن اعتبار برای مبارزه با کرم برگ خوار پاییزه در خراسان شمالی
  • بازگشت ۴۳۰۰ میلیارد ریال به بیت‌المال با اعاده اراضی ملی در اردبیل
  • با قطع دست‌درازی متعرضین،۴۳۰۰ میلیارد ریال به بیت‌المال بازگشت
  • مدیریت رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • نصب ۸۸ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب در خراسان‌جنوبی