Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری اعلام کرد که دولت آمریکا "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.

اما روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل نوشت: مقامات آمریکایی روز سه شنبه به تلویزیون اسرائیل گفتند که این سیاست جدید آمریکا نباید چراغ سبزی برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری یا شروع ساخت مسکن در این شهرک ها در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها وعده داده بود که بخش هایی از کرانه باختری را به سرزمین های اشغالی ضمیمه می کند و همچنین مدعی بود که این اقدام با همکاری حداکثری با آمریکا صورت می گیرد. حال اظهارات وزیرخارجه آمریکاست که علیه رژیم صهیونیستی موج براه انداخته است. فلسطینی ها و اکثر جامعه جهانی تغییر سیاست آمریکا در مورد شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری را محکوم کرده و آن را مانع دسترسی به توافق صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها دانسته اند. 

اکنون باید نظاره‌گر آن بود که آیا این اظهار نظر مقامات آمریکایی یک نوع ژست سیاسی در برابر واکنش های گسترده بین المللی است؟ یا به نوعی دعوای درون حاکمیتی که نشان از اختلافات شدید در هیات حاکمه آمریکا دارد؟

مقامات دولت آمریکا در گفتگو با شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کردند که انگیزه اصلی برای تغییر سیاست، خواست دولت ترامپ برای لغو تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت باراک اوباما بوده است.

به گفته این مقامات، "دیوید فریدمن" سفیر آمریکا در اسرائیل سنبه پر زور در جریان تصمیم گیری واشنگتن بوده است. برخی رهبران بخش های اشغالی کرانه باختری به روزنامه تایمز آو اسرائیل گفتند که فریدمن شخصا تغییر سیاست آمریکا را کلید زده است.

با وجود اظهارات این چنینی از سوی مقامات واشنگتن در فاصله ای کوتاه، آیا این نوع تناقض در موضع گیری ها را باید طبیعی تلقی کرد یا آن را نشانه اختلاف نظر و شکاف گسترده در حاکمیت آمریکا را دانست؟ بر اساس گزارش شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی، فریدمن مدتی کوتاه پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور تغییر سیاست را آغاز کرد اما رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا با آن مخالف بود.

فریدمن این مساله را در زمان جانشینی مایک پمپئو در آوریل 2018 دوباره مطرح و این بار "چراغ سبز" را از دولت ترامپ برای بازنویسی سیاست آمریکا در مورد شهرک های یهودی نشین دریافت کرده است. پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری دیروز گفت که وزارت خارجه وقت در سال 1978 شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را نامنطبق با قوانین بین‌المللی اعلام کرد، اما در سال 1981 رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا با این سیاست مخالفت کرد. اما در دسامبر سال 2016 جان کری وزیر دولت اوباما در آخرین روزهای کاری این دولت، این رویکرد را تغییر داد و غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها را به صورت علنی اعلام کرد.

تغییر سیاست های آمریکا در این خصوص طی 4 دهه اخیر اختلاف نظر عمیق دموکرات ها و جمهوریخواهان در مورد شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری اشغالی را نشان می دهد. فریدمن فرزند یک خاخام ارتدوکس که تلاش گسترده ای را برای قانونی دانستن شهرک های یهودی انجام داده، نقطه مقابل و مخالف شدید باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکاست. فریدمن رابطه نزدیکی با شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری دارد و پیش از رسیدن به سمت سفیر آمریکا، مدیر یک سازمان برای ساخت و ساز در "بیت ال" (یکی از شهرک های یهودی نشین در شمال قدس) بود.

در دوره ریاست جمهوری ترامپ افزایش چشمگیر حمایت از صهیونیست ها ملموس بود و در راستای گام برداشتن برای اتخاذ چنین تصمیم جنجالی دولت ترامپ دست پمپئو را باز گذاشت. مقامات آمریکایی گفتند، کاخ سفید دست پمپئو و تیم وی را برای پیش نویس این سیاست باز گذاشتند و پس از آن یک تیم مخصوص از وکلای وزارت خارجه آمریکا برای بررسی این موضوع تشکیل شد. 

با نگاهی اجمالی به وقایع روی داده در دو روز گذشته این سوال مطرح می شود که آیا تغییر موضع آمریکا در مورد شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری اشغالی واکنشی به محکومیت های جهانی و نوعی عقب نشینی بوده یا اینکه نشانگر اختلاف نظر عمیق و ریشه ای در میان حاکمیت این کشور است؟ ؛ البته در هر نوع تحلیل در ارتباط با مواضع تازه هیات حاکمه آمریکا می بایست به این امر توجه کرد که موضوع سرنوشت فلسطین و آینده دولت صهیونیستی مانند دهه های قبل چندان در اولویت نظام سیاسی آمریکا قرار ندارد. 

برچسب‌ها وزارت خارجه آمریکا دولت ترامپ اسرائیل ایالات متحده آمریکا اسرائيل رژیم صهیونیستی مایک پمپئو بنیامین نتانیاهو پروندهٔ خبری شهرک سازی در کرانه باختری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت خارجه آمریکا دولت ترامپ اسرائیل ایالات متحده آمریکا اسرائيل رژیم صهیونیستی مایک پمپئو بنیامین نتانیاهو وزارت خارجه آمریکا دولت ترامپ اسرائیل ایالات متحده آمریکا اسرائيل رژیم صهیونیستی مایک پمپئو بنیامین نتانیاهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۴۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد

به گزارش خبرآنلاین روابط عمومی کل سپاه روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران ایران در سوریه، از جمله با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی می‌نویسد: «حمله ایران به اسرائیل دومین شکست دولت ایالات متحده به‌حساب می‌آید و این دولت به‌رغم هشدارهای قریب‌الوقوع، نتوانست بازدارندگی از خود نشان دهد.»

به نقل از ایسنا در سال ۲۰۲۲ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا جزئیات قابل‌توجهی را درباره برنامه عملیات روسیه در اوکراین ارائه کردند اما با این حال دولت آمریکا موفق نشد جلوی  این جنگ را بگیرد و به بزرگترین درگیری اروپا پس از جنگ‌جهانی دوم بدل شد.

واشنگتن تایمز می‌نویسد: «این شکست‌ها می‌تواند پیامدهای چشمگیری به همراه داشته باشد. به عبارتی، نگرانی‌ها از اینکه شاید رهبران چینی با محاسبه قدرت رو به افول آمریکا آماده یک حرکت نظامی شوند، در حال افزایش است.»

چین که جزیره خودگردان تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، بارها به مقامات غربی و آمریکایی هشدار داده که هرگونه دخالت آنها در مسئله تایوان به‌مثابه «دخالت در امور داخلی چین» خواهد بود. افزون بر این، چین مناقشاتی بر سر جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی با ژاپن و در دریای چین جنوبی با فیلیپین دارد.

ژاپن و فیلیپین از متحدان دفاعی ایالات متحده هستند و هرگونه حمله احتمالی چین به این کشورها می‌تواند آمریکا را به یک درگیری منطقه‌ای در آسیا برای اولین بار پس از جنگ ویتنام بکشاند.

منتقدان بر این باورند که شکست‌های آمریکا ناشی از «سیاست‌های ضعیف» این کشور است. اگرچه آمریکا به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرد، اما این مسئله برای همه واضح و مبرهن است که این تحریم‌ها تاثیر خاصی بر تصمیمات کرملین نداشته و حتی به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه موجب تقویت اقتصاد هم شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در پایان تاکید می‌کند: «شکست سیاست‌های بازدارندگی آمریکا هم‌چنین می‌تواند حامیان ایران از جمله ارتش یمن را قوی‌تر کند؛ ارتشی که ماه‌هاست به دلیل حمایت از فلسطین کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف قرار داده است.»

«مایک راجرز» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و یک چهره جمهوری‌خواه از ایالت آلاباما ضمن ابراز نگرانی درباره تضعیف جایگاه آمریکا گفت: «سیاست‌های دولت آمریکا، بازدارندگی علیه چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی را تضعیف کرده است. ما باید بازدارندگی آمریکا را احیا کنیم.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896324

دیگر خبرها

  • صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند
  • یورش گسترده صهیونیست‌ها به کرانه باختری/ شمار زیادی بازداشت شدند
  • یورش گسترده صهیونیست‌ها به کرانه باختری/ ۲۰ نفر بازداشت شدند
  • بازداشت جوان فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست
  • بازداشت جوان فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست در کرانه باختری+فیلم
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • عملیات نیروهای فلسطینی در کرانه باختری و غزه علیه اشغالگران
  • صهیونیست‌ها خانه‌های اسرای فلسطینی را در کرانه باختری منفجر کردند
  • سازمان ملل به دنبال جمع آوری کمک ۲.۸ میلیارد دلاری برای غزه و کرانه باختری
  • سازمان ملل: اسراییل حمله شهرک نشینان به فلسطینیان را متوقف کند