Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مترقب گفت: روحانیون در دادگستری نقش پررنگی در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر دارند و می‌توانند با اصلاح ذات البین در کاهش ورودی پرونده‌ها تاثیرگذار باشند. تاریخ انتشار: 13:49 - 29 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۹۵۶۱

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، رئیس کل دادگستری استان کردستان در دومین همایش قضات روحانی دستگاه قضایی استان در سنندج بیان داشت: نقش روحانیون در ارتقای اقامه نماز و گسترش فرهنگ اخلاق بین قضات و کارکنان بی بدیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: روحانیون صاحبان اصلی دستگاه قضا هستند و استفاده از جایگاه روحانیت در مسائل قضایی سبب گره گشایی از مشکلات مردم می‌شود.

رئیس شورای قضائی استان کردستان با اشاره به اهمیت والای منصب قضاوت در دین مبین اسلام و قرآن کریم، افزود: در نظام اسلامی قاضی در اوج جایگاه اخلاقی قرار دارد و متصل به جایگاه ولایت است و رفتار و گفتار وی تاثیرات بسیار عمیقی در بین جامعه و مردم دارد.

وی استفاده از ظرفیت روحانیون، منابر و مجالس وعظ را از دیگر راهبرد‌های مؤثر در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی دانست و ابراز داشت: تبیین و تشریح جرایم و اختلافاتی که منجر به تشکیل پرونده می‌گردد برای اهالی وعظ، خطابه و سخنرانان جهت طرح این مسائل برای مردم و توجیه آحاد جامعه نسبت به مسائل قانونی از دیگر اقدامات فرهنگی دادگستری کردستان می‌باشد.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کردستان افزود: جامعه روحانیت در بسیاری از مسائل کشور بخصوص در بحث هدایت جامعه نقش بسزایی دارد و نباید از این نقش خود در ترویج فرهنگ اسلامی که برگرفته از قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) است، غافل شوند همه توان و تلاش خود را برای ترویج و تبلیغ مسائل دینی به کار گیرند.

وی تاکید کرد: روحانیون در دادگستری نقش پررنگی در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر دارند و می‌توانند با اصلاح ذات البین در کاهش ورودی پرونده‌ها تاثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید:

فلسفه حضور روحانيون در زندان، درمان آلام ناشی از فقدان معنويت در زندانيان است

مترقب خاطرنشان ساخت: از اصول اخلاقی مورد توجه ریاست معزز قوه قضاییه مسئله تکریم ارباب رجوع می‌باشد که خوشبختانه در دادگستری استان کردستان به این مهم توجه زیادی می‌شود و امیدواریم قضات روحانی به این مهم توجه بیشتری داشته باشند و با تاثیرگذاری بر کارکنان اداری به مردم و مراجعین دادگستری احترام بیشتری گذاشته شود.

همچنین در این همایش قضات روحانی دستگاه قضایی استان کردستان به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مختلف پرداختند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کردستان فرهنگ اخلاق معاون فرهنگی دستگاه قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۵۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۰۶ درصدی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، اولین جلسه کمیته ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری آذربایجان غربی با حضور دکتر عتباتی رئیس کل دادگستری استان، مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، مسئولان قضایی و اداره کل زندان‌های استان و حضور ویدیو کنفرانسی روسای دادگستری، دادستان‌ها و مسئولان زندان‌های حوزه‌های قضایی تابعه در محل سالن امامت دادگستری برگزار شد.
دکتر ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان در این جلسه با اشاره به تاکیدات ریاست معظم قوه قضائیه درخصوص کاهش جمعیت کیفری ساماندهی زندان‌ها و زندانیان به لزوم اجرایی کردن این تاکیدات در استان تاکید کرد.
عتباتی ادامه داد: یکی از ابزار‌های قانونی برای کاهش جمعیت کیفری، صدور قرار‌های تامین متناسبت و جلوگیری از بازداشت متهمان تا حد امکان است که می‌بایست این امر مورد توجه قضات تحقیق قرار گیرد.
مقام ارشد قضایی استان با اعلام افزایش ۱۰ درصدی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، از روسای دادگستری خواست جلساتی را با شعب کیفری دو برگزار و با تاکید بر اهمیت موضوع بر استفاده حداکثری از این ظرفیت قانونی تاکید نمایند.
رئیس کل دادگستری استان با اشاره به رشد ۲۰۶ درصدی استفاده از مجازات جایگزین حبس با موضوع الزام به خدمات عمومی رایگان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزود: یکی از مجازات‌های جایگزین حبس، الزام به خدمات عمومی رایگان است که تاثیر بسیاری هم در تأدیب بزهکار دارد و هم کل جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند و اگر با نگاه درست و مثبت به معضلات و مشکلات استان این احکام صادر گردند به اقشار مختلف و ضعیف در جهت رفع مشکلات آنها کمک می‌گردد.
از دیگر تاکیدات رئیس شورای قضایی استان، اشاره به دستورات ریاست معظم قوه قضائیه درخصوص تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس بود که در این مورد از روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضایی خواست با پیگیری دقیق و مستمر موضوع پرونده‌های قصاص نفس اولویت را در این پرونده‌ها به امر سازش قرار دهند. 
مقام ارشد قضایی استان در ادامه به موضوع رد مال‌های برخی محکومین هم اشاره و گفت: پرونده‌هایی که رد مال در آنها وجود دارد را دقیقاً بررسی و اقدامات لازم قانونی از مصالحه و گذشت گرفته تا الزام به رد مال و یا دیگر اقدامات، به عنوان تدابیر برای رد مال انجام و زندانی تعیین تکلیف شود. 
رئیس کل دادگستری استان همچنین به استفاده کامل و حداکثری از ظرفیت دادرسی الکترونیک پرداخت و بیان داشت: دادرسی‌های الکترونیک هم به نفع زندانیان و هم برای طرفین پرونده که در خارج از استان می‌باشند و حضور آنها دشوار است می‌باشد.
عتباتی به بازدید‌های عمقی و جدی در راستای کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان و زندان‌های استان نیر تاکید و گفت: در جهت ساماندهی زندان‌ها می‌بایست بازدید‌ها دقیق و هدفمند باشند و مسئولان قضایی می‌بایست به صورت مرتب در تک تک بند‌های زندان حضور یافته و ضمن دیدار چهره به چهره با زندانیان وضعیت قضایی آنان را رصد و بررسی و درصورت امکان از ارفاقات قانونی برای مساعدت در حال آنها بهره بگیرند.
کاهش ۲۵ درصدی بازداشت‌های کمتر از ۳ روز و افزایش ۴ درصدی استفاده از تاسیسات ارفاقی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از دیگر آماری بود که عتباتی به آن پرداخت و بر افزایش استفاده از این ظرفیت‌ها نیز تاکید نمود.
عتباتی در پایان تاکید نمود تا حتماً تمامی موضوعاتی که در این جلسه مطرح می‌گردد و مورد تاکید ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان کل کشور و نیز مجموعه مدیریت دستگاه قضایی استان نیز می‌باشد توسط مدیران قضایی اجرایی شود و حتی از کنار یک مورد نیز بی تفاوت نگذرند.
مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از راهکار‌های قانونی کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان تاکید نمود. 
بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و زارع معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان از معاونین قضایی بودند که در این جلسه به ارائه آمار و عملکرد در راستای دستورات جلسه پرداختند.
در ادامه فتحی مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان نیز گزارشی از وضعیت زندان‌های استان ارائه کرد و پس از بررسی آمار و اقدامات انجام شده در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان اعضای حاضر به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود درخصوص دستورات جلسات پرداخته و، جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

دیگر خبرها

  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها
  • رشد ۲۰۶ درصدی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در استان
  • بازداشت کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم شهر
  • کارمند یکی از ادارات دولتی در قائمشهر بازداشت شد
  • بازداشت کارمند یکی از ادارات دولتی در مازندران
  • کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم‌شهر بازداشت شد
  • دادستان : پرونده قضایی برای بانوان در عفاف و حجاب تشکیل نمی‌شود
  • دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان در عفاف و حجاب تشکیل نمی‌شود
  • پرونده قضایی برای بانوان در عفاف و حجاب تشکیل نمی‌شود