سرشار: با تجارت در موضع دین و ائمه(ع) مخالفم
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۵۳۷۷
محمدرضا سرشار گفت: من با اقدام برخی ناشران و نویسندگان در تجارت با دین و ائمه مخالفم و نویسندگان باید زمان برای ائمه اطهار بنویسند که مطمئن باشند نوشته شان بهتر از آثار قبلی آن هاست.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، نشست تخصصی کتابخوان با محوریت موضوع پیارمبر رحمت (ص) پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست که اجرایش را رسالت بوذری برعهده داشت، ابتدا محمدرضا سرشار درباره کتاب «اینک آن نظرکرده» توضیحاتی ارائه داد.
محمدرضا سرشار:
وی درباره تاثیری که قبل از انقلاب از خواندن یک رمان درباره شخصیت حضرت محمد(ص) خوانده بود صحبت کرد و گفت: نویسنده آن رمان با این که به ظاهر متشرع نبود اما ملا بود و داستان نویسی را می دانست و البته معلوم بود که تعلق خاطر هم به حضرت پیامبر داشته است. این کتاب اگر چه مورد تایید علمای آن دوران نبود اما دانسته های من درباره پیامبر را به عشق تبدیل کرد و این، اثر هنر و از ویژگی های یک داستان خوب است. این کتاب، دانسته های من را به بگک حقیقت وجودی تبدیل کرد.
سرشار ادامه داد: از سال ۵۹ آرزوی من بود که داستانی با این موضوع بنویسم و البته تلاش داشتم که منابع مورد استفاده ام منطبق با منابع شیعیان و منابع مورد تایید از نظر تاریخی باشد. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو داستان برای نوجوانان نوشتم که تصویب شد اما گره های ذهنی درباهر آن داشتم که از مسئولان کانون خواستم آن ها را چاپ نکنند در حالی که برای من ب ه عنوان یک جوان ۲۷ ساله، چاپ شدن آن ها از اهمیت زید برخوردار بود.
نویسنده کتاب «اینک آن نظرکرده» افزود: در این سالها کتاب تشنه دیدار را نوشتم که در ۴۲۵۰۰۰ نسخه چاپ و منتشر شد و به زبان های انگلیسی و اردو هم ترجمه شد. همچنین سال ۱۳۷۳ کتاب «یثرب شهر یادها و یادگارها» را نوشتم که زندگی پدر حضرت رسول اکرم بود. البته من بعدها خواش کردم آن کتاب هم تجدید چاپ نشود چون احساس می کردم کمبودهایی دارد.
صدای آشنای قصه ظهر جمعه در ادامه با اشاره به مجموعه ۱۰ جلدی که برای نوجوان ها با موضوع پیامبر اسلما نوشته تصریح کرد: سال ۱۳۷۳ همه کارها و حتی کارهای روزمره ام را کنار گذاشتم و با توجه به تحقیقاتی که انجام داده بودم، نوشتن کتابی درباهر حضرت محمد را آغاز کردم که سه سال طول کشید. مجموعه روایی رادیویی از سرزمین نور، حاصل این نوشته ها بود که تبدیل به ۷۷ برنامه رادیویی شد. حاصل این نوشته ها هم در نهایت، کتاب «اینک آن نظرکرده» را متولد کرد.
سرشار ادامه داد: داستان نویسی به رشته ای تخصصی تبدیل شده که برای نوشتن جرئیات آن باید تخصص های زیادی داشت. مثلا من برای نوشتن درباره دوره تاریخی صدر اسلام، مطالعات زیادی درباره شتر انجام داده بودم که بخطور مستقل، زمینه نوشتن کتابی درباره شتر شد.
نویسنده «اینک آن نظرکرده» با اشاره به تاییدات مقام معظم رهبری نشبت به این کتاب گفت: این کتاب به زبان های ترکی استانبولی، عربی، انگلیسی، اردوو ترکمنی ترجمه شده است. من احساس می کنم تعدد پرداختن به زندگی ائمه اطهار، نوعی سیری کاذب به وجود آورده است. من با اقدام برخی ناشران و نویسندگان در تجارت با دین و ائمه مخالفم و نویسندگان باید زمان برای ائمه اطهار بنویسند که مطمئن باشند نوشته شان بهتر از آثار قبلی آن هاست.
یاسین حجازی:
سخنران بعدی نشست، یاسین حجازی، مولف کتاب قاف بود که سخنانش را با خواندن بخشی از متن این کتاب آغاز کرد و گفت: نخستین ریخته های قل م نثرنویسان فارسی در قفسه ادبیات کهن، کتاب های تفسیر سورآبادی (قرن پنجم)، شرف نبی (قرن ششم) و ترجمه سیره این هشام (قرن هفتم) است که من از این منابع استفاده کردم.
حجازی افزود: بوسیدن گونه معشوق وقتی کثیف است، چگونه امکان دارد؟ این دلگیری با من بوده که چگونه تاریخی را بخوانم که فردی از فرقه دیگری آن را نوشته است؟ من با معیار قرار دادن کتاب سیره پیغنبر از علامه جعفر مرتضی عاملی، از مجموعه روایت های انی سه کتاب، آن هایی که با نسخه های شیعیان هماهنگی داشت را نگه داشتم و بنا بر ساده نویسی نداشتم. شما در قاف، عین متن ۷ قرن قبل را می خوانید.
نویسنده قاف ادامه داد: من عناصر دراماتیک و گفتگوهای این نوشته ها را نگه داشتم و هر کدام را در صفحه ای مجزا آوردم و بالای هر صفحه هم گلمیخ هایی هست که خواننده را در خواندن کتاب، یاری می کند.
یاسین حجازی در پایان ضمن اشاره به محجوریت کتاب و ادبیتا کلاسیک در کشور گفت: برای سیستم آموزشی کشورمان تاسف می خورم که فرزندان ما را اینگونه در مواجهه با متون کهن قرار می دهد و خواندن آ« ها را کاری سخت جلوه گر می کند.
حجت الاسلام حیدری ابهری:
نویسنده کتاب «حکایت های موضوعی پیامبر اعظم» در ادامه این نشست به روی صحنه آمد و گفت: زیباترین داستان از مجموعه «داستان راستان» شهد مطهری، همان مقدمه کتاب است که اشاره می کند وقتی حضرت استاد می خواستدن این کتاب را بنویسیند، بریخ از دوستانشان ایشان را بر حذر می داشتند که شما فیلسوفید و نباید وارد این حوزه بشوید اما استاد به اهمیت داستان در زندگی مردم اشاهر کرده بودند و تاکید کرده بودن که همین امتناع دوستا نرا درم قدمه کتابشان خواهند آورد. من ممکن است از داستان های آن کتاب چیزی به یاد نداشته باشم اما آن مقدمه جالب را هرگز فراموش نمی کنم.
حجت الاسلام حیدری افزود: من ابتدا کتاب بوی بهشت که حاوی حکایت هایی از حضرت زهرا (س) بود را نوشتم و بعدها تصمیم گفتم همه حکایت های مرتبط با ائمه را جمع آوری کنم تا مورد استفاده بقیه نویسندگان هم قرار بگیرد. تحقیقاتی را در دانشگاه دارالحدیث آغاز کرده بودیم که بعد از سالها یادداشت هایش به دستم رسید و داستان های کتاب بحار الانوار را که شامل ۴۰۰ حکایت بود در کنار ۴۵۰ حکایت از بقیه منابع قرار دادم و این کتاب نوشته شد. البته برای ائمه اطهار (ع) هم انی کار را نجام دادم که حدود ۲۴۰۰ حکایت شد.
علی مطهری:
فرزند شهید مطهری، سخنران بعدی این نشست بود تا درباره کتاب سیری در سیره نبوی سخن بگوید. علیم طهری در ابتدای سخنانسش از عدم توجهکافی به بزرگداشت میلاد حضرت رسول اشاره کرد و گفـ: در این زمینه در مقایسه با اهل سنت عقب هستیم.
فرزند شهید مطهری در ادامه با اشاهر اجمالی به کتاب های شهید مطهری با موضوع حضرت پیامبر افزود: کتاب سیری در سیره نبوی حاصل ۸ سخنرانی شهید مطهری در ایام فاطمیه و در مسجد جامع بازار است که به صورت کتابی مستقل بدعد از شهادت ایشان به چاپ رسید.
علی مطهری ادامه داد: استادم طهری همواره موضوع سخنرانی هایش را بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده اش انتخاب می کرد و به همین خاطر، نوشته و ها و سخنرانی هایشان از وزن و اعتبار علمی برخوردار ببود. ایشان سیر را از سیره مجزا می دانستند و تاکید زیادی بر گسترش سیره نبوی به معنای سبک رفتاری پیامبر اکرم داشتند.
حسین فتاحی:
حسین فتاحی در ادامه برنامه درباهر کتابش با نام ۳۶۵ روز با پیامبر صحبت کرد و گفت: این کتاب در ابتدا به صورت ۱۲ کتاب بود که هر کدام ۳۰ حکایت داشت اما بعدها ناشر تصمیم گرفت آن هار ا در قالب یک کتاب عرضه کند و من این کتاب را مناسب نوجوانان آخر دبستان و اوایل دبیرستان می دانم.
این نویسنده کودک و نوجوان، انگیزه اش از نوشتن این حکایت ها را به زادگاه خود مرتبط دانست و افزود: من در روستایی حوالی یزد به دنیا آمدم و می دیدم که مردمان آن دیار اگر چه مسلمان بودند و ارادت خاصی به پیامبر و ائمه داشتند اما در رفتارها و زندگی شان، تفاوت های زیادی با رفتار آن بزرگان داشت. پدر من اگر چه کشاورز و بنا بود اما در کسوت روحانیت هم برای مردم سخنرانی می رکد و روضه می خواند . در لابلای کتابهای پدرم به حکایت هایی از حضرت رسول برمی خوردم که می توانست رفتار مرمد را تغییر دهد و به پدرم پیشنهاد می کردم این حکایت ها را برای مردم بخواند.
فتاحی ادامه داد: بعدها تصمیم گرفتم این حکایت ها را برای بچه ها بنویسم که از همان کودکی از رفتار پیامبر الگو بگیرند.
مصطفی رحماندوست:
سخنران بعدی این نشست از سیسله نشست های کتابخوان، مصطفی رحماندوست بود. او که برای توضیح درباره کتاب «هفت حکایت از بچه ها و پیامبر» به این نشست آمده بود گفت: ۲۷ سال پیش این کتاب را نوشتم و تا کنون ۲۸ چاپ از آن منتشر شده است و برای من پربرکت بوده است.
وی افزود: من برای یافتن این هفت حکایت، سختی های زیادی کشیدم و خوشحالم که دوستمان آقای فتاحی توانستند ۳۶۵ حکایت درباره پیامبر پیدا کرده و بنویسند. امیدوارم از منابع اصیل، حکایت های دیگری هم پیدا شود و تعدادشان به ۷۰۰۰ حکایت برسد.
رحماندوست افزود: من در این حکایت ها سعی کردم پیامبر را فردی زمینی و قابل الگوگیری معرفی کنم.
در پایان این نشست، حسین اسرافیلی به شعرخوانی پرداخت.
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین کتاب میلاد رسول اکرم رسول اکرم ص نهاد کتابخانه های عمومی کشور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۵۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکایت ویلچرهایی که اهدا میشوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز
همشهری آنلاین- سحر جعفریان: لیلا (همسرش) هم کنارش بود و مدام حرف میزد از روز عروسیشان که هنوز سالی از آن نگذشته، از سفر ماهعسلشان که به مقصد همین مازندران بود. لیلا، گاه به دستُ محمد فنجان چای با عطر دارچین میداد و گاه برایش میوههای دلخواه پوست میکَند تا خواب به چشم او راه نیابد. راه هم نیافت اما فقط خواب نیست که علت میشود برای معلولِ تصادفات جادهای. لحظهای غفلت (مکالمه با تلفن همراه) هم حادثهساز است. ماشین تازه خریداری شده با سرنشینانِ سرخوش و جوان خود به قعر درهای سنگلاخ که واژگون میشود، محمد عرقریزان از کابوس بیدار میشود. از آن نیمهشبِ سیاه تا به امروز، لیلا روی ویلچر نشسته و اوج تراژدیِ داستانشان هم این است که برادر کوچک لیلا پیش از این به سبب اختلالات ژنتیک و مادرزاد، دچار ناتوانی و معلولیت جسمی حرکتی بوده و او نیز به چرخِ ویلچر حرکت میکند.
لنگیدن کمیتِ ویلچرنشینانبه همین سادگی میتوان از یک زندگی عادی پرت شد به یک زندگی که نوعی از معلولیت همه ابعاد آن را تحت تاثیر قرار میدهد. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، سالانه بیش از ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر در پی وقوع تصادفات به جمعیت معلولان کشور افزوده میشوند و این میان بیش از ۳۰ درصد از مجموع آمار معلولان کشور که از طیف وسیعی از انواع معلولیت رنج میبرند به معلولان جسمی حرکتی اختصاص دارد. معلولانی که ویلچر یکی از نیازمندیهای نخستینشان است و بدون آن، کمیتشان لنگتر از لنگ میماند.
آمارهای نگرانکننده در حاشیه طرحی خداپسندانهاز این روست که اجرای طرح اهدای ویلچر هم از سوی سازمان بهزیستی و هم از سوی انجمنهای خیریه و مردمنهادی که خیران و نیکوکاران بسیار در آنها نذرِ ثوابهای کمتر یاد شده دارند، قوت گرفت. قوتی که تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، افزایش نگران کننده آمار معلولان جسمی حرکتی و نیز تخصیص بودجههای نصفه و نیمه این حوزه، مزید علتش بود. اهدای ویلچرهایی که در حال حاضر با قیمت پایه حدود ۲تا ۳ میلیون تومان (ویلچرهای ارتوپدی) در بازار عرضه میشوند و برخی از برندها و مدلهایشان تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان (ویلچرهای برقی مبله) هم قیمتگذاری شدهاند. به این هزینه که اغلب برای بسیاری از خانوادهها سنگین و دشوار است، هزینه تعمیر و سرویس ویلچرها را هم علاوه کنید که آن نیز با میانگین ۲۰۰ هزار تومان تا بیش از چند ۱۰ میلیون تومان انجام میشود. با توجه به این میزان و نوسان این نرخها و سایر هزینههای مادی و معنوی زیست معلولان جسمی حرکتی، باید از اجرای طرح اهدای ویلچر، ابراز خرسندی کرد. برای اطلاع از کمیت و کیفیت اجرای طرح اهدای ویلچر از سوی سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی اصلی آن که انتظار میرود در این حوزه بسیار موثر و الگوساز عمل کند، سراغشان رفتیم. نامهنگاری و مکاتبات اداری برای دریافت پاسخ چند سوال مختصر با همین موضوع یعنی طرح اهدای ویلچر را از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ آغاز کردیم و تا روز پیش از انتشار این گزارش، همچنان پیگیر بودیم که متاسفانه هیچ پاسخی از مسئولان مربوطه در سازمان بهزیستی دریافت نکردیم. این در حالیست که انتظار میرود مدیران در معاونتهای متعدد سازمانی که چشم امید بسیاری از معلولان برای حمایت و توانمندسازی به آنهاست، پاسخگو و همراه باشند. پاسخگو به جمعیتی که اغلب خود را در وضعیت «پای ما لنگ است و منزل بس دراز/ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» مییابند.
کد خبر 844936 منبع: همشهری آنلاین برچسبها سازمان بهزیستی معلول و معلولیت