Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دفتر تحقیقات و فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار این رویداد آیین با اشاره به ظرفیتهای کشور و از جمله گناباد در تولید گیاهان دارویی و مغذی، برگزاری این استارتاپ و استفاده از ایده های تازه را نوید بخش توسعه،رونق و نقش آفرینی بیشتر بخش پژوهش و توسعه ذکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سعید متولی زاده ادامه داد: حمایت از استارتاپها در بخش‌های مختلف بسترساز توسعه و بالندگی ایده های خلاقانه در مسیر توسعه و فناوری است و فعالیت‌های فناورانه و ایده پردازی باید متناسب با اولویت‌ها و ظرفیت های مناطق مشخص شوند.

وی ادامه داد: از مجموع ۸۹ مرکز رشد فناوری وزارت بهداشت در سطح کشور ۸۰ مرکز دارای مجوز و ۹ مرکز در حال اخذ مجوز هستند. 

معاون دفتر تحقیقات و فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایجاد زیرساختهای لازم و آموزش را ضرورت توسعه فعالیتهای پژوهشی و فناورانه است و دانشگاه علوم پزشکی گناباد با زیرساختهای خوب خود از ظرفیت زیادی در توسعه تحقیقات به خصوص در بخش صنعت گیاهان دارویی در کشور برخوردار است.

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: با وجود این که بیش از ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران و به خصوص استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تولید می شود ولی جایگاه ایران در مجموع صادرات جهان پایین است.

دکتر حسین زینلی گفت: از مجموع ۸۰ میلیارد دلار گردش مالی سالیانه زعفران در سطح جهان تنها ۳۵۰ میلیون دلار مربوط به کشور ماست که باید با بهره گیری از ظرفیتهای مراکز رشد و فناوری سهم این محصول در این بخش افزایش یابد.

وی ادامه داد: امسال دستگاه برداشت گل زعفران با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای نخستین بار در کشور توسط یکی از محققان دانشگاه بیرجند اختراع شد که برای برداشت از مجموع ۱۱۴ هزار هکتار زیر کشت زعفران در سطح کشور ۲۰۰ هزار دستگاه برداشت گل و کلاله گل زعفران نیاز است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود آن که ایران در تولید گل محمدی و گلاب، رتبه نخست جهان را داراست ولی در تولید اسانس و سایر فرآورده های این بخش در رتبه های پایین تر قرار دارد.

زینلی افزود: کشور ما در تولید محصولاتی نظیر آنغوزه و باریجه هم رتبه نخست دنیا را داراست ولی بیشتر این محصولات به صورت خام صادر می شود و با بهره گیری بیشتر از ظرفیتهای شرکتهای رشد و فناوری و ایده های شاخص، سهم ما از ارزش افزوده این بخش افزایش می یابد.

وی تکمیل زنجیره تولید را ضرورت توسعه و رونق اقتصاد کشاورزی در کشور دانست و خواستار نقش آفرینی بیشتر مراکز رشد و فناوری و محققان در این بخش شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم مهمترین محورهای برگزاری این استارتاپ سه روزه را فناوری و فرآوری زعفران و سماق گناباد، فرآوریهای آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی ها اعم از دمنوش، عرقیات و  موارد مشابه آن، داروسازی و طب سنتی بر پایه گیاهان دارویی، بسته بندی و چاشنی ها و ادویه ها، تجاری سازی و بازرگانی گیاهان دارویی و مغذی عنوان کرد.

دکتر جواد باذلی افزود: پذیرش ایده های خلاقانه برای حضور در نخستین استارتاپ ویکند صنعت گیاهان دارویی و مغذی کشور از ۱۵ مهرماه امسال آغاز شد و از مجموع ۲۲۳ ایده ارسالی از محققان سراسر کشور،  ۳۲ ایده به عنوان ایده های برتر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در مدت سه روز برگزاری این استارتاپ، ایده های برتر مطرح می شود و به ایده های اول تا سوم از طرف معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری به ترتیب مبالغ ۵۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریال اعطا می شود.

از مجموع هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده در ایران دو هزار و ۴۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی هستند و از این تعداد ۳۵۰ گونه گیاهان دارویی در خراسان رضوی به صورت خودرو و یا دست کاشت وجود دارد که ۳۰۰ نوع آن در گناباد شناسایی شده است.
از مهمترین گیاهان دارویی موجود در طبیعت گناباد می توان به زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوقدوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان اشاره کرد.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها استارتاپ گناباد خراسان رضوی گیاهان صنایع دارویی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استارتاپ گناباد خراسان رضوی گیاهان صنایع دارویی استارتاپ گناباد خراسان رضوی گیاهان صنایع دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۵۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت : یکی از نعمتهای بیشمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است. استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد.

وی افزود: از جمله این گیاهان می توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و..... اشاره نمود.

مردانی گفت : این گیاهان خود رو و ارگانیک سرشار فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D می باشند.

️وی ادامه داد : فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد نمود.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد : مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی های خون در افراد مبتال به دیس لیپیدمی، تعدیل قند خون در افراد دیابتی می گردد.

ع️ضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه از طرفی آنتی اکسیدانهای موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می نمایند و نقش ضد سرطانی دارند اظهار داشت : همچنین وجود ویتامین های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماریهای مختلف خواهند شد.

دکتر مردانی عنوان نمود : البته در هنگام مصرف این گیاهان می بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ های کوهی می بایست دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری گردند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پایان افزود : برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895895

دیگر خبرها

  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • توسعه سطح کاشت گیاهان دارویی با توزیع ۷هزار نهال گل محمدی در سوادکوه
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • افزایش ۶۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی
  • گشایش نخستین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در گهرو
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور
  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان 
  • لیست محصولات عطاری شامل چیست؟
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر در استان بوشهر/ الگوی کشت اصلاح می‌شود