Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@11:10:54 GMT

روسیه به دلارزدایی ادامه می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۶۸۸۹

روسیه به دلارزدایی ادامه می‌دهد

با وجود افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، تمایل روسیه به کاهش حجم دلار از ذخایر ارزی خود افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، روند دلارزدایی از اقتصاد روسیه مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته است. روزنامه فرانسوی " اکو" اخیرا در گزارشی اعلام کرده است که روسیه به کاهش تدریجی وابستگی اقتصاد خود به دلار ادامه می دهد و در عین حال بانک مرکزی روسیه نیز به توافقاتی با همتایان ایرانی، ترک و چینی برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دو جانبه به جای دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه اقدامات اخیر روسیه را " عملیات دلارزدایی" خوانده و افزوده است متنوع سازی ذخایر ارزی و تقویت ذخایر طلا باعث کاهش آسیب پذیری اقتصاد این کشور در برابر شوک های خارجی و ثبات بیشتر روبل شده است تا جایی که روند کاهش ۱۷ درصدی ارزش روبل در سال گذشته اکنون تقریبا متوقف شده و حتی از ابتدای سال جاری ارزش روبل در برابر دلار ۷.۶ درصد تقویت شده است.

با این حال کاهش ارزش یورو و یوان در برابر دلار باعث شده است از زمان آغاز فرایند کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه، این کشور متحمل ۸.۷ میلیارد دلار زیان شود.

روند کاهش وابستگی به دلار تنها محدود به روسیه نیست و بانک‌های مرکزی دیگر کشورها از جمله لهستان، چین و ترکیه سهم دلار از سبد ذخایر ارز ی خود را کاهش داده اند. در نیمه نخست امسال روسیه ۳۷۴ تن طلا خریداری کرده است تا به بزرگ ترین خریدار طلا تبدیل شود.

طبق اعلام بانک مرکزی روسیه ذخایر طلای این کشور تا ابتدای ماه ژوئیه ۱۰۰.۳ میلیارد دلار ارزش داشته است. الکسی زابوتکین- مدیر دپارتمان سیاست گذاری پولی بانک مرکزی روسیه- گفته است با وجود کاهش وابستگی به دلار، حذف کامل دلار از چرخه پولی و مبادلاتی روسیه ممکن است بلکه هدف آن است که تا حد امکان آسیب‌پذیری نسبت به دلار کم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه کاهش وابستگی به دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۶۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روسیه به ذخایر گاز اوکراین

حمله روسیه به ذخایر گاز اوکراین حمله روسیه به ذخایر گاز اوکراینجدیدترین موج حملات موشکی روسیه به تاسیسات برق اوکراین، یک پایگاه ذخایر زیرزمینی گاز در روز یکشنبه، هدف حمله قرار گرفت.

به گزارش انرژی پرس، شرکت انرژی دولتی «نفت گاز» اوکراین از حمله به پایگاه ذخایر گاز خبر داد اما افزود: در عرضه گاز به مصرف کنندگان، خللی وارد نشده است.

الکسی چرنیشوف، مدیرعامل «نفت گاز» گفت: تجهیزات آسیب دیده در این حمله، در دست تعمیر هستند. چرنیشوف در فیس بوک نوشت: این وضعیت، تاثیر مهمی بر فعالیت پایگاه ذخایر گاز نخواهد داشت زیرا گاز در اعماق زمین ذخیره می شود.

در این بین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد تلاشها برای بازگرداندن منابع برق در مناطق مختلف در حال انجام است و بیشترین دشواری در شهر خارکف است که دومین شهر بزرگ اوکراین است.

وزارت انرژی و توزیع کنندگان اوکراین اعلام کردند این کشور، واردات برق را افزایش داده و صادرات را پس از حملات اخیر روسیه که طی آن شرکت نیروی  DTEK ۵۰، حدود ۵۰ درصد از ظرفیت خود را از دست داد، متوقف کرده است.

ولودیمیر کودریتسکی، مدیر شرکت «اوکراِنرگو» که خطوط انتقال برق اوکراین را اداره می کند، گفت: موج اخیر حملات روسیه، حداقل ۹۰ میلیون یورو (۹۷ میلیون دلار) خسارت وارد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه روز جمعه به تاسیسات تولید و انتقال اوکراین حمله کرد که باعث خاموشی گسترده در بسیاری از مناطق این کشور شد و تاسیسات انرژی در سه منطقه اوکراین هم بامداد یکشنبه، هدف حمله قرار گرفتند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک‌ها
  • افزایش ارزش پول افغانی در سال ۱۴۰۲
  • روسیه به ذخایر گاز اوکراین حمله کرد
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • حمله روسیه به ذخایر گاز اوکراین
  • دوره‌ تیره و تار بانک مرکزی آمریکا
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵٫۶ درصد کاهش یافت
  • فروش آزاد ۱۷ میلیون دلار در افغانستان
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد کاهش یافت