Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وزارت بهداشت،  محمد آسایی روز چهارشنبه درباره طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» افزود: با اجرای برنامه «هر خانه، یک پایگاه سلامت» یک سطح به نظام ارائه خدمات سلامت در شبکه اضافه شده و ارائه خدمات سلامت در کشور ارتقا می یابد.

وی ادامه داد: سه استان که برای اجرای آزمایشی برنامه انتخاب شده اند باید خود را به جای کل کشور قرار دهند و نقاط قوت و ضعف برنامه را طوری مشخص کنند که قابل اجرا در کل کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هر استان و شهرستان خصوصیات خاص خود را دارد، ولی آنچه حین اجرای برنامه به عنوان مشکل یا نقطه قوت ثبت می شود باید کامل دیده شود. باید برنامه را طوری نقد کرد تا در پایان سه ماه اجرای آزمایشی برنامه مشخص شود که برنامه باید به چه شکل اصلاح شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی گفت: این طرح در هیچ کشوری در دنیا انجام نشده و فقط در کویا برخی موارد آن در حوزه درمان اجرا شده است.

آسایی ادامه داد: در این برنامه باید به حدود ۲۵ میلیون نفر در کشور مبانی و ضوابط اصلی سلامت را آموزش داد که کار ساده ای نیست.

وی اظهار داشت: در بسته های آموزشی مواردی همچون واکسیناسیون، بیماری های واگیر و غیرواگیر، سوانح و حوادث، اورژانس، سوختگی و موارد دیگری نظیر این ها گنجانده شده است.  هر رابط سلامت ۴۰ سفیر سلامت خانوار را تحت آموزش قرار خواهد داد که چگونگی آموزش سفیران و اولویت دادن به آموزش ها بر عهده اوست.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی افزود: سفیر سلامت فرا می گیرد که چگونه پیشگیری، درمان های اولیه و توان بخشی را در خانواده انجام دهد. وقتی یک بیمار دیابتی در مراحل اولیه شناسایی شد در نتیجه بار مراجعه درمانی کاهش خواهد یافت.

آسایی بیان کرد: دلیل اینکه غربی ها به استمرار خدمات خود می بالند به خاطر کاهش مراجعات بعدی به مراکز درمانی و در نتیجه کاهش بار مالی نظام سلامت است. استمرار این خدمات در ایران نیز با اجرای برنامه «هر خانه، یک پایگاه سلامت» باید انجام شود.

وی ادامه داد: در سه استان حدود ۵۰ هزار نفر تحت آموزش قرار می گیرند.  آموزش ها در وهله اول باید چهره به چهره باشد، هرچند به دلیل تحت پوشش قرار گرفتن ۲۵ میلیون نفر در این برنامه ناگزیر از استفاده از آموزش الکترونیک و اپلیکیشن ها نیز خواهیم بود.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی گفت: تغییر رفتارهای پرخطرِ افراد و خانواده ها در این برنامه با آموزش های سفیران سلامت باید مشهود باشد و این امر نیازمند ارتباط مستمر با این سفیران است.

وی از رابطان سلامت خواست ارتباط خود با سازمان های مردم نهاد و خیرین برای کمک به تامین منابع مالی طرح در آینده محکم کنند و از آنها خواست با مستندسازی پایلوتِ برنامه به گسترش کشوری طرح یاری رسانند.

علی رضا رئیسی،  معاون بهداشت وزارت بهداشت پیش از این درباره این طرح گفته بود: طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» به منظور اجتماعی کردن سلامت به طور آزمایشی از اول آذر سال جاری در استان‌های سمنان، قزوین و اصفهان اجرا می‌شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: برنامه ملی هر خانه، یک پایگاه سلامت در سه حوزه شامل حوزه خدمات پیشگیری (از بروز بیماری ها)،  خدمات درمان های اولیه و خدمات توانبخشی آموزش های لازم در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای آموزش این اصول به خانواده ها در این سه حوزه از هر خانه یک فرد را که با سوادترین و موثرترین فرد خانواده است،  شناسایی و انتخاب می کنیم.  ترجیح وزارت بهداشت این است که این فرد خانم خانواده باشد و آموزش های مجازی (از راه دور) و حضوری در مرکز جامع سلامت نزدیک منزلشان انجام و در مجموع به روش های مختلف این آموزش ها به این افراد ارائه می شود.

برچسب‌ها بهداشت وزارت بهداشت سلامت آسائي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت وزارت بهداشت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت بهداشت وزارت بهداشت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۸۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۸۲ هزار مأموریت اورژانس در طرح سلامت نوروزی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید بهشتی کاشان گفت: مردم از ابتدای طرح سلامت نوروزی در ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تاکنون ۶۰۷ هزار بار با اورژانس تماس گرفته اند. 

وی از انجام ۱۸۲ هزار مأموریت اورژانس در طرح سلامت نوروزی امسال تاکنون خبر داد و افزود: در این مدت، درمان در محل توسط تکنسین های اورژانس ۵۸ هزار مورد بوده است و ۷۷ هزار بیمار نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه از ابتدای طرح سلامت نوروزی 1403 تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به مراکز درمانی سراسر کشور مراجعه کرده اند، اظهار کرد: از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت سرپایی درمان شده و برای ۸۵۰ بیمار بدحال نیز عمل احیا انجام شده است. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز کرد: ۴۷۰ هزار بیمار نیز در طول این طرح تاکنون بستری شده اند. ۱۱۶ هزار عمل جراحی انجام شده که ۳۵ هزار عمل اورژانسی و مابقی الکتیو بوده است.

وی درباره فعالیت های حوزه بهداشت نیز گفت: تاکنون بیش از ۸۷۰ هزار مورد بازرسی از اماکن مختلف در کشور در ایام تعطیلات نوروزی انجام شده که ۶۳۶ هزار بازرسی از رستوران ها و مراکز تهیه غذا و ۲۳۳ هزار بازرسی نیز از اماکن صورت گرفته است. 

عین اللهی افزود: به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی با هماهنگی و دستور مراجع قضائی ۲۷۰۰ مرکز در این مدت پلمپ، ۹۰ هزار اخطار کتبی صادر و ۱۱ هزار مورد نیز به مراجع قضائی معرفی شده اند. ضمن اینکه ۸۵۵ تن مواد غذایی فاسد نیز معدوم شده است.

وزیر بهداشت یادآور شد: امسال در طرح سلامت نوروزی ۶۵۷ مرکز جامع سلامت، ۲۸ هزار واحد بهداشتی، ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس، ۵۷۰۰ آمبولانس، ۶۴ اتوبوس آمبولانس، ۲۷۰ موتورلانس، ۲ هواپیما ، ۵۲ بالگرد و ۵ شناور دریایی اورژانس به همراه ۲۶ هزار نیروی اورژانس فعال هستند.

عین اللهی با بیان اینکه ۲۲۰۰ تیم دونفره بهداشتی برای انجام ماموریت های محوله به سراسر کشور نیز اعزام شده اند، گفت: امسال مراجعه به اورژانس ها نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش ولی بستری ها ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: اعمال جراحی نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳ درصد افزایش ولی سوانح جاده ای ۱۰ درصد کاهش یافته است. 

وزیر بهداشت از افزایش ۶۸ درصدی بازرسی های تیم های نظارت بهداشتی در طرح سلامت نوروزی نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: با تشدید نظارت‌ها، معدوم سازی مواد غذایی فاسد نیز نسبت به سال قبل از رشد ۷۴ درصدی و پلمپ مراکز متخلف نیز از رشد ۳۸ درصدی برخوردار بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰۰ گروه بازرسی بهداشتی در نوروز در خراسان رضوی
  • انجام ۱۸۲ هزار مأموریت اورژانس در طرح سلامت نوروزی
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • کتابخانه مرکزی شهر ایلام بزرگترین پایگاه فرهنگی، اما فاقد امکانات است
  • ثبت ۲۷ هزار و ۲۷۰ ولادت در مازندران در ۱۴۰۲/مردمی سازی امور در جوانی جمعیت
  • آغاز فعالیت ۴۳ پایگاه سنجش نوآموزان از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • مشارکت‌محوری و مردمی‌سازی به دنبال توزیع عادلانه ثروت در نظام سلامت است
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • خدمت رسانی به بیش از ۴ هزار بیمار در مراکز خدمات جامع سلامت داراب
  • فعالیت ۲۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت طی ایام نوروز در فارس