Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا؛ اول پیش روان‌شناس بروم یا روان‌پزشک؟ برای حل چالش‌های زندگی یا اختلالات روانی پیش روان‌شناس بروم یا روان‌پزشک؟ این پرسش‌ها بارها و بارها پرسیده می‌شود و اگر جست‌وجویی در اینترنت کنید خواهید دید مردم سراسر جهان به درستی نمی‌دانند به روان‌شناس نیاز دارند یا روان‌پزشک!

پاسخ این است که باید میان مشاوران و روانشناسان تمایز قائل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور در صورتی می‌تواند کمک کننده باشد که فرد در تصمیم‌گیری‌های زندگی خود با مشکل روبه‌رو شده و نیاز دارد که تصمیم درستی اتخاذ کند؛ در حالی که در روانشناسی خصوصا روانشناسی بالینی، هدف حل و فصل مشکلات روانشناختی و بیماری‌های عصبی است.

لذا این تمایز و تفکیک میان روانشناسی و مشاوره هنوز برای مردم و گاهی برای برخی از متخصصین جا نیفتاده است. این عدم شناخت سبب شده مراجعین نزد افراد مختلف بروند و به نتیجه مطلوب دست نیابند.

هر ۳۰هزار ایرانی، یک روانپزشک

باید دانست وقتی فرد دچار مشکلات روانشناختی می‌شود، باید در ابتدای امر به یک روانشناس بالینی مراجعه کند تا توسط او مشخص شود فرد نیاز به درمان دارویی و روانپزشک دارد یا خیر.

به این ترتیب اگر لازم بود که درمان دارویی در فرد آغاز می‌شود؛ در غیر این صورت با روان درمانی فرد می‌تواند بر مشکلاتش غلبه کند.

کد خبر 464178 برچسب‌ها روانشناسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۸۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!

وحید محمود قره باغ؛ گفتنی است مغز انسان قریب به ۸۰ درصد اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند، از این رو به جرات می‌توان گفت که رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. رنگ بر خلق و خو، احساسات، ارتباطات فی ما بین و همچنین رفتار‌های انسانی تاثیرات بسزایی دارد. رنگ اشیا، نورپردازی، رنگ دیوار‌ها و سایر موارد مشابه می‌تواند جلوه و انرژی خاصی به محیط خانه و کار ببخشد. ضمن این که تنوع رنگ‌ها خلاقیت را به دنبال دارد و جهان رنگ‌ها به مرور ویژگی‌های متفاوت و ماندگاری را در انسان نهادینه می‌کند.

از سویی روانشناسی رنگ شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به مطالعه و بررسی رنگ‌ها و همچنین ارتباط و کنش آن با رفتار انسان می‌پردازد. این دانش قابلیت و ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند کمک شایانی به بهتر شدن سطح و کیفیت زندگی و همچنین کسب و کار کند. به عبارتی اهمیت رنگ‌ها تا بدانجا پیش رفته که بر نگرش و تصمیمات روزانه انسان‌ها نیز موثر افتاده است. چرا که هر رنگی جایگاه روانی مختص خود را دارد که در روانشناسی اقتصادی خصوصا افزایش سطح تجارت، هنر، طراحی و همچنین روانشناسی کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

شکل ۱. مغز انسان قریب به ۸۰ درصد اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند، از این رو به جرات می‌توان گفت که رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 در نهایت اینکه تاثیر رنگ‌ها را دست کم نگیریم که دنیایی نهفته و انرژی سرشار دارند. به تجربه ثابت شده است رنگ‌ها در روح و روان انسان تاثیر می‌گذارند که در نهایت منجر به تغییر خصایص و شخصیت انسان می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از رنگ آبی و یا بنفش برای اتاق خواب استفاده کرد که بسامد کمتری دارد. چنانچه محدودیت مکان دارید می‌توانید فقط از چراغ خواب کم نور آبی و بنفش استفاده کنید. رنگ سبز را می‌توان برای اتاق کار انتخاب کرد و اگر مقدور نبود می‌توان از یک عکس مربوط به طبیعت در اتاق استفاده کرد.

بهتر است از رنگ‌های شاد مثل سبز و زرد برای لباس نیز استفاده کنیم. رنگ زرد مانع افسردگی است و از آنجا که با نیمکره سمت چپ مغز در ارتباط است، ذهن انسان را باز کرده و باعث خلاقیت، تحریک اعصاب و دیدگاه‌های جدید در انسان می‌شود. از سویی رنگ سبز آرامش بخش است، فشار خون را کاهش می‌دهد و اضطراب را از بین می‌برد؛ رنگ سفید هم که جهان و عالمی دیگر است. اگر احساس کم حوصلگی می‌کنید، می‌توانید رنگ برخی وسایل شخصی خود را نارنجی انتخاب کنید. رنگ نارنجی، حس جوانی، تمایل به ارتباط، برون گرایی و جدایی از محدودیت‌ها را در انسان تقویت می‌کند. همچنین این رنگ برای التیام ریه‌ها نیز توصیه می‌شود.

 جهان رنگ ها، جهانی متفاوت و نزدیک به ما انسان هاست، ولی متاسفانه غالبا از آن غافلیم. در حقیقت با روانشناسی رنگ‌ها دنیایی دیگر را خلق خواهیم کرد و خواهیم دید که بن بستی وجود ندارد. رنگ‌ها تاثیر بسزایی نیز در رشد و تکامل ذهن کودکان دارد، به همین سبب انتخاب رنگ لباس و اتاق کودک بسیار حائز اهمیت است. همچنین قرص‌هایی که رنگ گرم دارند تاثیر بیشتری نسبت به قرص‌هایی رنگ سرد دارند. تا بدان جا که رنگ قرمز برای تحریک جسم و روح، افزایش سرعت و نیروی واکنش و همچنین افزایش گردش خون توصیه می‌شود. در آخر اینکه انسان نباید نسبت به ابعاد مختلف زندگی خود بی تفاوت باشد، چه بسا ریشه بسیاری از چالش‌های انسان در همین مفاهیم نهفته است.

دیگر خبرها

  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • نیاز ۲۹۰ همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • پرداخت بدهی‌های بیمارستان شهید جلیل یاسوج چشم‌انتظار نیکوکاران
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت
  • استقرارتیم روانشناسی در محل برگزاری کنکور در گلبهار
  • خلع‌ سلاح روان‌شناس‌نمای مسلح!