Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@18:56:49 GMT

«آمد نیوز»حرفه‌ای با امکانات بیشتر! +عکس

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۹۳۴۳

«آمد نیوز»حرفه‌ای با امکانات بیشتر! +عکس

«بی‌بی‌سی فارسی» مدام در برنامه‌ها و میان‌برنامه‌هایش ادعای حرفه‌ای بودن و صداقت در انتشار اخبار را مطرح می‌کند؛ تبلیغ می‌کند برای پاک‌دستی خودش. اما تا اتفاقی می‌افتد که نیتش آشکار می‌شود.

به گزارش مشرق، هرگاه در ایران اتفاقی رخ می‌دهد که خوشایند ضدانقلاب است و هر وقت اعتراض یا ناآرامی یا آشوبی رخ می‌دهد بی‌بی‌سی فارسی خوش‌خوشانش! می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع، از تأمین خوراک خبری برای رسانه‌ای با دست‌های کوتاه شده در ایران فراتر است؛ نیاتی پشت خبرها و خبرسازی‌هاست.

از اول هفته، بی‌بی‌سی فارسی تقریباً همه خبرهای دنیا را نادیده می‌گیرد تا ناآرامی‌های ایران را پوشش دهد. فیلم و تصویر چندانی هم که به دستش نمی‌رسد، پس فقط می‌ماند تحلیل. کارشناسان مهمان و غیرمهمان می‌آیند و می‌روند و بساطی به راه افتاده از اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها و اما و اگرها؛ البته همه از راه دور. ولی مشکل اینجاست که وقتی مستندات نباشد کار نازل می‌شود و همه چیز در حد حدس و گمان باقی می‌ماند. بدتر آنکه وقت هم زیاد می‌آید و دیگر معلوم نیست چگونه باید روزی چند ساعت درباره اعتراضات ایران سخن گفت و برنامه پر کرد. به‌ویژه آنکه این روزها آنقدر دلواپس ایرانی‌ها شده‌اند که برنامه خبری زنده‌شان به‌جای ساعت ۱۷ از ساعت ۱۴ آغاز می‌شود!

چاره‌ای ندارد، از هر خبری که مستقیم از ایران آمده باشد، درست یا نادرست، استقبال می‌کند. کار به جایی می‌رسد که شنیده‌ها درباره اتفاقی در ایران را به‌عنوان «خبر فوری» زیرنویس می‌کند؛ در چنین شرایطی اگر کسی حرفی در حمایت از ناآرامی‌ها یا در مخالفت با طرح سهمیه‌بندی بنزین بزند که چه بهتر! خودش یک سرفصل خبری محسوب می‌شود و برایش میزگرد تشکیل می‌دهند!

بی‌بی‌سی فارسی آنقدر خوشحال است که کار حرفه‌ای را بوسیده‌ و کنار گذاشته‌ و با هیجان اخبار اعتراض‌های ایران را پوشش می‌دهد؛ بدون فیلم و عکس و مستندات. نمی‌توانند شعفشان از آشوب و اعتراض در ایران را پنهان کنند. کسی هم نیست که یادآوری کند که حمایت از تخریب و خشونت، کار یک رسانه حرفه‌ای و متشخص نیست و باید لااقل جلوی دوربین حفظ ظاهر کرد!

فقط خوشحالی نیست؛ ترویج خشونت هم هست. بی‌بی‌سی فارسی این روزها مهمان‌هایی دارد که مستقیم یا غیرمستقیم، آشکار یا پنهان و به‌وضوح یا زیرپوستی خشونت را ترویج می‌کنند.

وقتی برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با تمام ادعای حرفه‌ای‌گری‌اش چنان شرایطی داشته باشد، دیگر از سایت اینترنتی و کانال تلگرامی‌اش چه انتظار. کانال تلگرامی‌اش یک «آمدنیوز» تمام‌عیار شده است برای خودش!

کانال بی‌بی‌سی فارسی این روزها آدرس می‌دهد که همین الان کجا شلوغ است یا کجا جو ملتهب است و احتمال شلوغی وجود دارد، بلکه در این آتش‌افروزی سهمی داشته باشد.

ظاهرا برای دریافت تصویر مستند، التماس هوادارانش را می‌کند اما کار به اصول اولیه خبری هم ندارد و حتی از قول منابع ناشناس، خبر رسمی منتشر می‌کند!

در این شرایط بی‌منبعی! کافی است یک آدم آشنایی در یک گوشه، حرفی زده باشد که پازل بی‌بی‌سی را تکمیل کند، فوری آن را پوشش می‌دهد.

گاهی از منابع ناشناس خبر می‌دهد که جو فلان بخش از شهر امنیتی است و این‌طوری نوعی تشویق ایجاد می‌کند برای تجمع و آشوب. معمولاً نیز نشانی مرکز شهر یا نقاط حساس امنیتی را می‌دهد.

کانال بی‌بی‌سی فارسی تلاش می‌کند به اعتراض‌ها رنگ و بوی بین‌المللی بدهد؛ هر جور شده. مدام از تجمعات چندنفری ضدانقلاب خارج‌نشین فیلم می‌گذارد. هرچند اخبار آنها هم انگشت‌شمار است.

در متن اخبار و گزارش‌ها نیز کلمات را معنادار به کار می‌برد. قتل و آتش زدن و بستن راه مردم و تهدید و چاقوکشی و... برایش نه آشوب است و نه تخریب، فقط از واژه «اعتراض» استفاده می‌کند.

اما همه تیرهایش که به سنگ خورد، باز هم سعی می‌کند زهرش را هر جور هست بریزد. خودجوش بودن تجمع مردمی علیه آشوب‌ها را زیر سؤال می‌برد و واژه «مردم» را به کار نمی‌برد. سعی می‌کند بازگشت آرامش به کشور را هم با رنگ و بویی سیاسی مطرح کند و مردم را چندتکه کند.

با این شرایط، به نظرتان «بی‌بی‌سی نیوز»! کارش را خوب انجام می‌دهد یا بد؟!

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین آمد نیوز سایت اینترنتی ایران ضد انقلاب اغتشاش آشوبگران بی بی سی فارسی اعتراضات مردمی کانال تلگرام تلگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگگفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

او در ادامه افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ اظهار کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرائی را آغاز می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگ گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وقتی اسکای نیوز ناامید شد
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم)
  • هلاکت ۲ تروریست در پنجاب پاکستان
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • اعتراض متفاوت و شوکه کننده به کریدور زنگه زور توسط کلیسای سرکیس مقدس + تصاویر
  • چرا فاصله لیگ برتر انگلیس روز به روز با سایرین بیشتر می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • خوش آمدگویی نخست وزیر پاکستان به رئیسی به زبان فارسی (فیلم)
  • فیلم | افغانستان حقابه ایران را داد؟!