Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@21:57:16 GMT

استاتین‌ها ارتباطی با افت حافظه ندارند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۹۵۰۴

استاتین‌ها ارتباطی با افت حافظه ندارند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پزشکان استرالیایی در بررسی‌های خود دریافتند مصرف دارو‌های استاتین با تحلیل رفتن قدرت حافظه ارتباطی ندارد.

بررسی انجام شده در استرالیا حاکی از آن است هیچ ارتباطی بین مصرف استاتین‌های کاهنده کلسترول و مشکلات حافظه وجود ندارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف دارو‌های استاتین موجب مشکلات شناختی می‌شود و به همین دلیل سازمان غذا و داروی آمریکا نسبت به پیامد‌های احتمالی این دارو روی قدرت حافظه هشدار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند مطالعه انجام شده در استرالیا نشان می‌دهد این گروه از دارو‌های کاهنده کلسترول بر قدرت حافظه و تفکر تاثیر منفی ندارد.

محققان استرالیایی طی مدت شش سال درک ذهنی ۱۰۳۷ زن و مرد ۷۰ تا ۹۰ ساله را ارزیابی کردند. همچنین با استفاده از اسکن مغزی حجم مغز ۵۲۶ نفر از شرکت‌کنندگان را در شروع و دو سال بعد بررسی کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، محققان مشاهده کردند میزان افت شناختی در افرادی که مصرف استاتین داشته و نداشته‌اند یکسان بوده است. همچنین تغییر حجم مغز در هر دو گروه برابر بوده است.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان دریافتند که دوز پایین استامینوفن هم می‌تواند به قلب آسیب بزند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف دوزهای پایین استامینوفن که معمولا بی‌خطر تلقی می‌شوند، می‌توانند تغییراتی در پروتئین‌های بافت قلب ایجاد کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که این دارو رایج ضددرد و تب‌بر، پروتئین‌های موجود در بافت قلب موش‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.

دکتر گابریلا ریورا از این دانشگاه می‌گوید: «ما دریافتیم که مصرف منظم استامینوفن در غلظت‌هایی که ایمن تلقی می‌شوند – معادل ۵۰۰ میلی‌گرم در روز برای بزرگسالان – باعث تغییر بسیاری از مسیرهای انتقال پیام در قلب می‌شود.»

وی ادامه داد: «ما انتظار داشتیم که دو یا سه مسیر تغییر کند، اما بیش از ۲۰ مسیر انتقال پیام مختلف را تحت تأثیر دیدیم. این نتایج باعث شد که من در صورت مصرف استامینوفن، از کمترین دوز مؤثر و برای کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن استفاده کنم.»

استامینوفن یکی از رایج‌ترین داروهای مصرفی است. مطالعات پیشین نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند مشکلاتی برای قلب ایجاد کند. اما مطالعه جدید که در اجلاس فیزیولوژی آمریکا در لانگ بیچ، کالیفرنیا ارائه شد، به بررسی تأثیرات مصرف این دارو در دوزهای دیگر پرداخت.

محققان به گروهی از موش‌ها آب ساده و به گروه دیگر آب حاوی معادل ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن در روز دادند. سپس بافت‌های قلبی موش‌ها را آنالیز کردند تا تغییرات پروتئینی را که نشانگر عملکرد قلب است، مشاهده کنند.

پس از هفت روز، موش‌هایی که استامینوفن دریافت کرده بودند، تغییرات قابل‌توجهی در سطح پروتئین‌های مرتبط با مسیرهای زیست‌شیمیایی درگیر در کارکردهای مختلفی از جمله تولید انرژی، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و تجزیه پروتئین‌های آسیب‌دیده، نشان دادند.

محققان اضافه کردند که مصرف بلندمدت دوزهای متوسط تا بالای استامینوفن می‌تواند در نتیجه استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن) یا تجمع سموم تولید شده در حین شکسته شدن این دارو، مشکلاتی برای قلب ایجاد کند.

اگرچه بدن معمولاً می‌تواند این سموم را قبل از آسیب رساندن پاکسازی کند، اما دکتر ریورا گفت که ممکن است در صورت مصرف مداوم دوزهای متوسط تا بالا در مدت زمان طولانی، بدن نتواند با این پاکسازی مقابله کند.

با این حال، وی تأکید کرد که این مطالعه روی موش‌ها انجام شده و برای تعمیم نتایج به انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد
  • کاهش وزن سریع چه بلایی سرتان می‌آورد
  • دانشگاه USC: کشف یک دردسر جدید برای مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی
  • دانشگاه یو اس سی: کشف یک دردسر جدید در رابطه با مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی
  • زالو درمانی؛ خوب یا بد؟
  • مسکن های بی خطر در دوران بارداری
  • ضبط ۱۳۸ قلم داروی تاریخ مصرف گذشته در سرخون
  • محققان دریافتند که دوز پایین استامینوفن هم می‌تواند به قلب آسیب بزند