Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@14:01:16 GMT

کلمات مطالعه وسیع‌تر شده‌اند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۹۸۵۸

کلمات مطالعه وسیع‌تر شده‌اند

کتاب‌هــــای صوتــــی این روزها یکی از محبوب‌ترین امکاناتی‌اند که جوان‌ها از آنها استفاده می‌کنند؛ و شاید خیلی وقت‌ها کتاب خواندن جایش را به شنیدن کتاب‌های صوتی داده باشد. علی خدایی نویسنده‌ای است که تجربه این اتفاق جدید را داشته و کتاب خودش یعنی «نزدیک داستان» را به شکل صوتی روایت کرده است. علی خدایی نویسنده

من با اینکه راوی کتاب صوتی یکی از کتاب‌های خودم بودم اما از کتاب صوتی استفاده نمی‌کنم چون بلد نیستم و تجربه‌اش را ندارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به سن و سالم شاید این تجربه مال من نباشد. من در دوران کاست با موسیقی دمخور شدم و اینکه در کاست یا سی‌دی چیز دیگری جز موسیقی بشنوم کمی برایم سخت است. تجربه‌ای شبیه کتاب‌های صوتی در دوران کاست هم انجام شد. کسانی مانند احمد شاملو شعر می‌خواندند و دکلمه می‌کردند. این یک حرکت بود و از آن استقبال زیادی هم شد و هنوز هم این آثار ارزش زیادی دارند. بعد این شعرخوانی وارد موسیقی شد و شاهد خواندن اشعاری مانند اشعار سهراب سپهری به‌عنوان ترانه بودیم.ما آن زمان این آثار را می‌خریدیم و گوش می‌دادیم. حالا شکلش عوض شده و به‌سمت کتاب و نمایشنامه رفته است. اسم آن تجربه‌ها را عوض کردیم و نامش شده کتاب صوتی که بسرعت دارد جایش را باز می‌کند. من خوشحالم که این امکانات جدید وجود دارد و خودم هم راوی کتاب صوتی می‌شوم اما هنوز به کتاب کاغذی اعتقاد دارم و دوست دارم چشمانم در راه خواندن کتاب کاغذی ضعیف شود و نمره چشمم بالا برود.
اما تجربه‌ای که از کتاب صوتی خودم داشتم این بود که افرادی را می‌دیدم که می‌گفتند در راه و در ماشین داستان را شنیده‌اند و دوست داشته‌اند. این روشی است که دارد جا می‌افتد و نسل تازه از آن استفاده می‌کند. نسلی که مشخصه‌های دیگرش هم تازه است و روش‌های خودش را برای زندگی دارد. مانند همه چیزهای دیگری که استفاده می‌کنند و برای ما تازه است. مانند گلدان‌های کوچک کاکتوس که تقریباً همه آنها روی میزهای کارشان دارند و ما به آنها عادت نداریم.
من محافظه‌کار شاید باید با احتیاط بگویم گوش کردن به کتاب صوتی جزو سرانه مطالعه است اما مگر سرانه مطالعه به چشم مرتبط است؟ ما باید به دانش و سواد نگاه کنیم و شاید لازم باشد در این دوره و زمانه کمی با کلمه مطالعه بازی کنیم و معانی دیگری به آن اضافه کرده و آن را وسیع‌تر کنیم. زمانی تلویزیون فقط یک جعبه بود اما الان همه کار انجام می‌دهد و معنای بزرگتری پیدا کرده است.
من به جوان‌ها و هرچه که برای زندگی دارند احترام می‌گذارم. شاید کتاب‌های صوتی یک دعوت باشند. پلی باشند به آشتی کردن با کتاب و مطالعه از طریق صوت. یادم می‌آید زمانی که وبلاگ‌نویسی تازه باب شده بود می‌پرسیدند وبلاگ‌نویسی هم جزو سرانه مطالعه است؟ الان می‌گوییم بله، جزو سرانه مطالعه است. چون می‌خوانیم. حالا کتاب‌های صوتی را هم می‌شنویم، لذت می‌بریم و تجربه کسب می‌کنیم. بهتر است کمی دایره را بزرگ‌تر کنیم که همه چیزهای خوب در آن جا شود.‌‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۹۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 

به مناسبت روز جهانی کارگر، نشست خوانش و تحلیل کتاب «خاک کارخانه» اثر شیوا خادمی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر با حمایت موسسه پژوهش تعالی حقوق از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این برنامه که ورود برای عموم آزاد و رایگان است، وحید آگاه (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) طراح و دبیر رویداد، در مورد ابعاد حقوقی مطرح در تحولات مربوط به این کارخانه، سخن می‌گوید. شیوا خادمی (عکاس و نویسنده کتاب) از تجربه پنج سال پژوهش در مورد این کتاب توضیحاتی را ارائه می‌دهد و خسرو معصومی (نویسنده و کارگردان سینما) از تجربه ساخت فیلم در فضاهای مختلف کارخانه و خاطرات خود به عنوان یکی از فرزندان کارگران کارخانه بیان می‌کند. نوید پورمحمدرضا (نویسنده و پژوهشگر مطالعات شهری) نیز از تاثیر کارخانه بر بهشهر و خرده فرهنگ‌هایی که‌ به واسطه کارخانه شکل گرفته، سخن می‌گوید. همچنین، الهام کردا (بازیگر تئاتر و سینما) بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران قرائت می‌کند.

"خاک کارخانه" ثبت تجربه‌های ناشنیده‌ترین حلقه‌های زنجیره کار در ایران، تاریخ شفاهی یک صنعت و روایت یک مکان است از زبان زنان و مردانی که شورمندانه محیط کارشان را دوست داشته‌اند و با تعطیلی آن، طعم فقدانی بزرگ را چشیده‌اند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899019

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه