Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-28@19:28:09 GMT

بهترین جایگزین بنزین ۳۰۰۰ تومانی چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۰۳۵۴

بهترین جایگزین بنزین ۳۰۰۰ تومانی چیست؟

در ترکیه روزانه حدود ۹ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، درحالی‌که در ایران با تعداد مشابه خودروها، در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ایران و ترکیه٬ هر دو از کشور‌های مهم و قدرتمند منطقه هستند. این دو کشور مسلمان٬ هر کدام نزدیک به ۸۲ میلیون جمعیت دارند٬ تعداد خودرو‌های سبک هر دو کشور تقریباً همسان است و از لحاظ فرهنگی و تربیتی نیز شباهت‌های فراوانی با هم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
شرایط جغرافیایی و اقلیمی ترکیه و ایران نیز٬ چندان دور از هم نیست. ترکیه نیز همچون ایران یک کشور چهارفصل است و مناطق جغرافیایی متفاوتی با اقلیم‌های متفاوت دارد. از لحاظ اقتصادی نیز مردمان این دو کشور٬ فاصله عمیقی با هم ندارند، لذا چنین به‌نظر می‌رسد که برای دست یافتن به تحلیل روشنی از وضعیت مصرف بنزین در ایران٬ ترکیه کشور خوبی برای مقایسه است.

در ترکیه روزانه حدود ۹ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، درحالی‌که در ایران با تعداد مشابه خودروها، در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کنیم.

دلیل این اختلاف بالا را علاوه بر مسائلی، چون مصرف بهینه‌تر سوخت توسط ناوگان حمل‌ونقل ترکیه نسبت به خودرو‌های ایران، مالیات بالای بنزین در ترکیه و به‌تبع آن قیمت بالای عرضه بنزین و فرهنگ درست مصرف ناشی از قوانین بازدارنده، در سهم بالای گاز مایع (CNG و LPG) در سبد سوخت حمل‌ونقل این کشور باید دنبال کرد.

بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز مایع در ترکیه مربوط به خودرو‌ها بوده، در واقع ترکیه با افزایش سهم گاز مایع در سبد سوخت خودرو‌ها و فرهنگ‌سازی مصرف در این زمینه، توانسته مصرف بنزین را به‌میزان زیادی کنترل کند؛ به‌طوری که علاوه بر آثار مثبت اقتصادی ناشی از صرفه‌جویی در مصرف بنزین، هوایی پاک‌تر به کلان‌شهر‌های خود هدیه کند.

در ایران نیز روزانه چیزی در حدود ۲۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۰ میلیون لیتر، CNG مصرف می‌کنیم، در حالی که ظرفیت اسمی نصب‌شده عرضه سوخت CNG بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است، در واقع نیمی از ظرفیت اسمی نصب‌شده عرضه سوخت CNG کشور هم‌اکنون بدون استفاده است.

با افزایش قیمت بنزین به هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و سهمیه‌بندی بنزین ۱۵۰۰ تومانی، یکی از بهترین جایگزین‌های مصرف بنزین، سوخت CNG است که قیمت فروش هر مترمکعب آن ۴۵۳ تومان بوده و از آنجایی که فروش گاز CNG در جایگا‌ه‌های سوخت بر اساس واحد کیلوگرم انجام می‌شود، با تبدیل واحد‌ها و بر مبنای مصوبه هیئت وزیران، قیمت فروش هر کیلوگرم سوخت CNG به‌میزان ۶۵۶.۸ تومان است. منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بنزین ایران ترکیه اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۰۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف حدود ۱۲۷میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار

به گزارش «تابناک» به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، حجم توزیع سوخت در سراسر کشور روز چهارشنبه (هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳) به ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین رسید که در مقایسه با رقم ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر مدت مشابه پارسال (هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲)، بیش از ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش ۵.۳ درصدی مصرف بنزین در نوروز امسال

بر پایه این گزارش، میانگین توزیع روزانه بنزین در سراسر کشور از یکم تا هشتم فروردین امسال به ۱۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر رسید که این عدد در مقایسه با رقم ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر طی دوره مشابه پارسال (یکم تا هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲)، ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر معادل ۵.۳ درصد افزایش یافته است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با هشدار درباره روند افزایشی مصرف سوخت در کشور، از هموطنان خواست با مدیریت مصرف سوخت و رعایت موارد مربوط به مصرف بهینه، کارکنان این شرکت را در سوخت‌رسانی مطلوب به هموطنان یاری کنند. در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ (آخرین روز پارسال)، بیش از ۱۵۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این عدد رکوردی بی‌سابقه‌ در مصرف بنزین سراسر کشور به‌ شمار می‌آید.

دیگر خبرها

  • مصرف حدود ۱۲۷میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار
  • مصرف سوخت همچنان افزایشی است
  • مصرف سوخت در سراسر کشور همچنان افزایشی است
  • مصرف حدود ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار / ثبت رشد ۲۲ درصدی
  • مصرف حدود ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار
  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت
  • توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در هفتمین روز فروردین‌ماه
  • توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در هفتمین روز بهار
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت/ توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در هفتمین روز بهار