Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@09:26:48 GMT

حال جست‌وجوگرهای بومی بعد از ۱۵سال هنوز خوب نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۱۰۵۶

حال جست‌وجوگرهای بومی بعد از ۱۵سال هنوز خوب نیست

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا با این همه ادعا هنوز پیشرفتی حاصل نشده و به هیچ‌کدام از خدمات شبکه ملی اطلاعات همچون پیام‌رسان‌های داخلی، ایمیل داخلی و حتی یک جست‌وجوگر بومی هم دسترسی نداریم. ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اگرچه عادت کرده‌ایم به اینکه مسئولان در صفحه‌های مجازی خود از اقدامات نکرده‌شان بگویند و پز کارهای بر زمین مانده‌شان را به مردم بدهند اما گویا این وضعیتی است که چاره‌ای جز تحمل آن نداریم و ما باید عواقب ندانم‌کاری آنهایی را بدهیم که در زمان مقرر از وظیفه اصلی خود کوتاهی کرده‌اند و غفلت‌شان در این شرایط بحرانی وضعیت بسیاری از کسب‌وکارها را با بحران جدی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معضل نبود اینترنت و وابستگی همه‌جانبه کسب‌وکارها به گوگل ازجمله مشکلاتی است که بسیاری از مردم را درگیر کرده است. موضوعی که شاید اگر شبکه ملی اطلاعات محقق شده بود و یک جست‌وجوگر ملی قوی داشتیم، بسیاری از کارها با وضعیتی بهتر روبه‌رو می‌شدند. مدلی که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه دنیا انجام شده است و هیچ‌کدام تا این حد خونسرد با این مساله برخورد نمی‌کنند. شاید این وضعیت مسئولان را به فکر بیندازد تا به‌طور جدی به این مساله بیندیشند و اهتمام لازم برای این مساله داشته باشند.

پیشینه‌ موتورهای جست‌وجو به کجا برمی‌گردد؟

29سال پیش شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد عادت به اینترنت و وابستگی به آن کار را به جایی برساند که زندگی بدون دسترسی به موتورهای جست‌وجو غیرممکن باشد. پروژه دانشجویی اولین‌بار در سال 1990 از سوی «آلن امتیج» در دانشگاه مک‌گیل تحت‌عنوان «آرچی» (Archie) شکل گرفت و این موتور جست‌وجو اطلاعات ذخیره‌شده در کامپیوترهای تحت‌شبکه را بررسی می‌کرد. کاری که در ادامه به واسطه دانشجویی به نام «گوفر» (Gopher) از جانب «مارک مکیل» در دانشگاه مینه‌سوتا توسعه پیدا کرد و عملا گوفر به مبنایی برای توسعه‌ موتورهای جست‌وجو امروزی تبدیل شده است. روندی که چهار سال پس از آن توسط یاهو ایجاد شد و تا انتهای دهه‌ 90، یاهو برای جست‌وجو از موتورهای گوگل و دیگر شرکت‌ها بهره ‌برد. موفقیتی که به‌زودی رقیب قدری برای آن پیدا شد و گوگل اگرچه خیلی دیرتر از خیلی‌ها به این عرصه وارد شد اما خیلی زود رقبایش را از رده بازار خارج و مقام اول موتورهای جست‌وجو را از آن خود کرد. تکنولوژی‌ای که سیطره‌اش این روزها گستره‌ بسیار طولانی پیدا کرده و گوگل، بینگ‌ و یاهو را ازجمله قوی‌ترین موتورهای جست‌وجو در این زمینه می‌توان نام برد.

موتورهای جست‌وجو بومی در کشورهای دیگر

چین ازجمله کشورهایی است که پربازدیدترین موتور جست‌وجوهای بومی را دارد. بایدو موتور جست‌وجویی بود که در سال 2000 راه‌اندازی شد و اکنون قسمت اعظمی از سهم بازار موتور جست‌وجو در چین را به خود اختصاص داده است. روسیه اکنون هشتمین موتور جست‌وجوی جهان را دارد و یاندکس ازجمله محبوب‌ترین وب‌سایت‌ها در این کشور است. یاندکس 60 درصد سهم بازار موتورهای جست‌وجو را در روسیه به خود اختصاص داده است. ژاپن نیز کشوری است که با زبان خاصش بیشتر از یاهو به جای گوگل استفاده می‌کند، با این وجود موتورهای جست‌وجوی متعددی دارد که در این زمینه به آنها کمک می‌کند. کشور آلمان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر دارای موتور جست‌وجوی بومی است. جمهوری چک نیز موتور جست‌وجوی بومی با عنوان سزنام دارد و سال‌هاست مردم کشورش از آن استفاده می‌کنند. حتی آفریقای جنوبی هم موتور جست‌وجوی بومی خود را دارد و اکنون با داشتن بیش از دومیلیون و 300هزار سایت درحال افزایش مخاطبان خود است. کشورهای نام‌برده شده و بسیاری از کشورها در این زمینه کار کرده‌اند و اکنون نتیجه آن را در اقتصاد و تکنولوژی خود دیده‌اند.

وضعیت ایران در جست‌وجوگرهای بومی

پیشرفت امکانات در زمینه موتورهای جست‌وجو در دنیا در کنار دغدغه‌های امنیتی برخی کشورها را بر آن داشت با تکیه بر توان فناورانه خود موتورهای جست‌وجوی بومی خود را راه‌اندازی کرده و انحصار این بازار را از دست غولی به نام گوگل خارج کنند؛ اتفاقی که در ایران هم افتاد و برای اولین‌بار رضا تقی‌پور، وزیر وقت ارتباطات، ایده راه‌اندازی یک موتور جست‌وجوی بومی را در سال 89 مطرح کرد. این ایده در سال 83 در کشور مطرح شد اما کسی جرات اجرای آن را نداشت و با گذشت 15 سال از لزوم راه‌اندازی موتورهای جست‌وجوی داخلی هنوز پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است. امری که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز بر آن تاکید شد و درباره تخصیص هزینه‌های میلیاردی برای این موضوع سخنانی زده شد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا با این همه ادعا هنوز پیشرفتی حاصل نشده و به هیچ‌کدام از خدمات شبکه ملی اطلاعات همچون پیام‌رسان‌های داخلی، ایمیل داخلی و حتی یک جست‌وجوگر بومی هم دسترسی نداریم و چرا اساسا پیگیری پروژه جویشگر ملی از دستور کار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از زمستان دو سال گذشته خارج شد. قرار بود بودجه این پروژه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصیص یابد اما کاری برای آن انجام نشد و عملا رها شد.طی سال‌ها در شبکه ملی اطلاعات نام بسیاری از جست‌وجوگرهای ایرانی در کشور مطرح شده است که اکنون که به آنها نیاز داریم اما هیچ‌کدام کاری از پیش نمی‌برند و با توجه به اینکه آنها پیش‌بینی لازم را برای ورود این تعداد کاربران ایرانی در زمان قطعی اینترنت نکرده‌اند، خدمات خوبی هم نمی‌توانند ارائه دهند. در این میان می‌توان به سه موتور جست‌وجوی پارسی‌جو، یوز و سلام اشاره کرد که شاید بین مردم شناخته‌تر شده باشند.

این موتورها نیز در وانفسای بی‌اینترنتی دردی از مردم دوا نمی‌کنند و تنها با حفظ بودن آدرس یک سایت می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. وقتی نام جست‌وجوگرهای ایرانی را در اینترنت جست‌وجو می‌کنیم به اسامی متعدد واژه‌یاب، پارسیک، جس‌جو، جاماسپ، گردا، دیدئو، جست‌وجوگر یار، گوگل‌ایران، گوگل‌‌فرست، فایل‌لیست، جست‌وجوگر گوگل، موتور صوتی پارسه، سویگل‎، ‌میهن‌جو، کاوشگر دهنو و باخبرشو برمی‌خوریم که هرکدام از آنها نیز نه‌تنها برای مردم شناخته‌شده نیستند بلکه اطلاعات‌شان هم به‌روز نیست. برای مثال وقتی کلیدواژه بنزین را در موتور جست‌وجوی یوز جست‌وجو می‌کنیم، سایت اندکی پس از بازشدن پیام خطا می‌دهد و عملا کاری از پیش نمی‌رود. پیام‌رسان‌های داخلی هم چندان وضعیت مناسبی در این زمینه ندارند و این روزها که باید باشند تا راه‌های ارتباطی مردم حفظ شود، کاری از پیش نمی‌برند. شاید در این میان تنها نرم‌افزار بله همچنان به کار خود ادامه داده و شاهد پیوستن مدیرعامل پیام‌رسان‌های مدعی به بله هستیم.

وعده پوچ مسئولان

چند روزی است از قطع اینترنت در کشور می‌گذرد و بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به سبب قطعی آن دچار ضرر و زیان شده‌اند که محاسبه آن کار راحتی نیست. شاید اگر شبکه ملی اطلاعات به صورت واقعی پیاده و اجرا می‌شد، اکنون شاهد چنین وضعیتی نبودیم و افراد کمتری آسیب می‌دیدند. مشخص نیست چه زمانی می‌توانیم شاهد وصل شدن اینترنت در کشور باشیم. آخرین جلسه هیات‌دولت که به پایان رسید، وزیر ارتباطات از وعده وصل شدن اینترنت به‌زودی در کشور خبر داد و واعظی، مسئول دفتر رئیس‌جمهور هم اظهارامیدواری کرد شاهد برطرف شدن مشکلات در آینده نزدیک باشیم. اما هیچ‌کدام اشاره به این مساله نکردند که قرار است چه زمانی شاهد تحقق شبکه ملی اطلاعات و برطرف شدن مشکلات این حوزه باشیم؛ موضوعی که سال‌هاست از دولتی به دولت دیگر دست به دست می‌شود و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیاز کاربران به سرعت اینترنت و خدمات فناوری اطلاعات کمبودها را پیش از بیش نمایان می‌کند.هرچند شاید باید فاتحه اینترنت ملی را زمانی خواند که وزیر ارتباطات به جای اینکه پاسخگوی اقدامات انجام‌نشده‌اش در این حوزه باشد، تنها به محروم کردن خود از اینترنت اشاره کرده و می‌گوید: «چیزی به ‌نام اینترنت ملی وجود خارجی ندارد، شبکه‌ ملی اطلاعات به ‌معنای قطع اینترنت نیست و قطع اینترنت به کارکردهای شبکه ملی اطلاعات ضربه می‌زند. الان بهترین قاضی مردمند، هرچند از ناراحتی مردم از قطع بودن اینترنت و مشکلات آن اطلاع دارم و به خودم نیز در این چند روز اجازه‌ استفاده از اینترنت را ندادم، اما مردم باید قضاوت کنند که آیا خدمات داخلی آنها بر شبکه‌ ملی دچار اختلال شده است یا خیر. اگر زیرساخت شبکه‌ ملی اطلاعات نبود خدمات ابری داخلی نداشتیم و بسیاری از زیرساخت‌های مهم دیگر امروز، شاید دو میلیون راننده تاکسی اینترنتی و مردم در عذابی بزرگ و مشکل بودند، بانک‌ها مختل بودند و بسیاری مباحث دیگر. زیرساخت شبکه‌ ملی اطلاعات پیشرفت قابل توجهی داشته، اما بپذیرید که کار بنده و وزارتخانه‌ام تولید محتوا نیست.»

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۱۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۴۰ درصدی اجرای فیبر نوری در بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات که معین فیبر نوری استان بوشهر است در بازدید از اجرای این طرح در مرکز استان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صداوسیما گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیشرفت زیرساخت‌های حوزه ارتباطات استان‌ها در نسل آینده ارتباطات، اینترنت پرسرعت و دسترسی پرسرعت به خدمات دولت است که با فیبر نوری امکان‌پذیر می‌شود.

محمد خوانساری افزود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیگیری و پیشبرد طرح فیبر نوری برای هر استان یک معین از میان معاونان خود را مأمور کرده که برای استان بوشهر رئیس سازمان فناوری اطلاعات تعیین شده است.

معین فیبر نوری استان بوشهر اضافه کرد: در استان بوشهر دو اپراتور «صبانت» و «ایرانسل» مسئولیت حفاری برای فیبر، تجهیز کارگاه، نصب تجهیزات و ارائه خدمات به مردم، خانواده‌ها و کسب‌وکار‌ها را بر عهده دارند.

خوانساری ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را بخش خصوصی انجام داده و دولت وظیفه قاعده‌مندسازی و تنظیم‌گری و دادن مجوز‌ها و پروانه‌ها به شرکت‌های دارای شرایط است که مشغول اجرای طرح در شهر هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بیان کرد: در انجام این برنامه باید همکاری و هماهنگی خیلی نزدیکی میان شهرداران و مجموعه سرمایه‌گذاران حوزه فیبر نوری برای ارئه خدمت به مردم وجود داشته باشد.

معین اجرای فیبر نوری استان بوشهر آمار داد که پیش‌بینی شده برای فیبر نوری شهر بوشهر ۱۰۰ کیلومتر حفاری شود که تا کنون بیش از ۴۰ کیلومتر آن انجام شده است.

محمد خوانساری افزود: هرچند در کنار اجرای این طرح و به انجام رسیدن نقاطی از آن، در برخی نقاط برای ۸۶۰ نفر این سرویس برقرار شده و به تدریج کار در حال پیش‌برد است.

او اضافه کرد: برنامه‌ای که برای تمامی اپراتور‌ها ریخته شده این است که تا پایان سال همه شهر‌های استان بوشهر پوشش فیبر نوری داشته باشند؛ این کار زیر نظر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیو با مجوز وزارت ارتباطات و با هماهنگی استانداری و شهرداری‌ها است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پوششی که در دستور کار است این است که باید فیبر نوری در فاصله ۳۰۰ متری هر خانه و کسب‌وکار فراهم شود تا به آنان خدمات‌دهی شود.

خوانساری افزود: اگر شخصی، خانواده‌ای و یا کسب‌وکاری این سرویس را درخواست کرد باید تا یک ماه این سرویس برای او فراهم شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین درباره افزایش آنتن‌دهی در روستا‌ها به‌ویژه روستا‌های هدف گردشگری گفت: اولویت نخست ما در فیبر نوری، جا‌هایی است که جمعیت بیشتری از مردم به‌طور ثابت در آن وجود دارند؛ البته برای جا‌های گردشگری که افراد به‌شکل ثابت رفت‌وآمد ندارند تقویت شبکه تلفن همراه در اولویت است و برای این کار، زیرساختی که شبکه موبایل را تقویت می‌کند، فیبر نوری است.

خوانساری ادامه داد: جا‌هایی که نیاز باشد برای تقویت آنتن‌های شبکه‌های موبایل و ارتقای شبکه تلفن همراه از نسل ۳ به نسل ۴ و بالاتر از آن، فعالیت‌هایی انجام می‌شود؛ موضوع فیبر نوری تکمیل‌کننده زیرساخت‌هایی است که در شبکه تلفن همراه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • اینترنت خانگی 5G چیست؟
  • تسریع اجرای پروژه فیبرنوری استان بوشهر
  • با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید
  • ۴۰ شهر استان بوشهر تا پایان سال به شبکه فیبرنوری متصل می‌شود
  • پیشرفت ۴۰ درصدی اجرای فیبر نوری در بوشهر