Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@19:26:10 GMT

۷اشتباه مهم در مصرف دارو

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۱۳۵۰

۷اشتباه مهم در مصرف دارو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با وجود این خطرات جدی هر ساله بسیاری از افراد اشتباهات دارویی خطرناکی را مرتکب می‌شوند که آنان را روانه بیمارستان می‌کند. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش پیامدهای اشتباهات دارویی آگاهی از داروهای مصرفی و عوارض جانبی احتمالی آنهاست.

روزنامه "تایمز آو ایندیا" در این مقاله به هفت اشتباه دارویی رایج اشاره کرده که برای حفظ سلامتی رعایت آن‌ها ضروری است:

تداخل دارویی

مصرف دو داروی متضاد با یکدیگر می‌تواند فرد را بیمار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداخل این داروها در بدن اثربخشی هر دو دارو را کاهش داده و حتی با عوارض جانبی جدی همراه می‌شود.

مصرف دارو بدون دانش کافی درباره آن

لازم است بیمار هنگام دریافت نسخه دارویی جدید یا مصرف داروی بدون نسخه اطلاعات کافی در مورد آن بدست آورد. بیمار باید در مورد چگونگی مصرف دارو و عوارض جانبی آن آگاهی داشته باشد.

مصرف دوز بالای دارو

بیمار باید داروی تجویزی را فقط به میزان توصیه شده از سوی پزشک مصرف کند. مصرف دوز بالایی از دارو ممکن است با خطرات جدی برای کبد همراه باشد و حتی بدن را با عوارض جانبی دیگر مواجه کند. علاوه بر این، احساس منگی، گیجی، درد قفسه سینه، استفراغ و اسهال از دیگر مشکلات احتمالی است.

مصرف نامنظم دارو

بیمارانی که داروی خود را به طور مرتب مصرف نمی‌کنند سلامت خود را به خطر می‌اندازند. به ویژه مصرف داروهای افسردگی، استروئیدها و رقیق کننده‌های خون نباید فراموش شود.

ترکیب اشتباه دارو با مواد غذایی

ترکیب اشتباه مواد غذایی با یک دارو می‌تواند در روند جذب دارو از معده خلل ایجاد کند. برخی از داروها را باید ناشتا و برخی دیگر را پس از وعده غذایی مصرف کرد. نادیده گرفتن این جزئیات کوچک از اثربخشی دارو می‌کاهد.

خودتجویزی در مصرف دارو

تجویز خودسرانه دارو اشتباه رایج بیشتر افراد است. بیمار بر اساس علائم، بیماری را تشخیص داده و دارو مصرف می‌کند که در اغلب مواقع تشخیص اشتباه است و مشکل‌ساز می‌شود چرا که بسیاری از امراض علائم مشابه دارند و تنها پزشک متخصص قادر به تشخیص صحیح بیماری است.

مصرف داروهای تجویزیِ دیگران

این تصور وجود دارد که داروی تجویزی برای یک عارضه مشابه، در تمامی بیماران یکسان است. به طور مثال لزوما یک نوع داروی فشار خون برای دو بیمار مبتلا به این عارضه تجویز نمی‌شود. پزشک بر اساس سن و شرایط دیگر اقدام به تجویز دارو می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دارو بیماری اشتباهات مصرف دارو تجویز دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۱۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید ۲۵۰ میلیون عدد مکمل و فرآورده گیاهی در ایران رقم صادرات محصولات و فرآورده های طبیعی و طب سنتی را ۱۳ میلیون دلار اعلام کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید حیدر محمدی امروز در حاشیه سیزدهمین همایش طلای سبز اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 12 هزار محصول مکمل و بیش از 2000 فرآورده طب سنتی داریم.

سالانه 250 میلیون عدد از این مکمل‌ها و فرآورده‌های گیاهی را شناسه‌گذاری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اقدامات سازمان غذا و دارو برای تسهیل صادرات اقلام دارویی گیاهی و میزان صادرات این فرآورده‌ها بیان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری و در راستای جهش تولید با مشارکت مردم، بسیاری از فرآیندها را تسهیل و تسریع و بخشی از فرآیندهای زائد را حذف کرده‌ایم. زمان صدور پروانه تولید این فرآورده‌ها بسیار کاهش پیدا کرده به حدی که در بهار امسال هیچ پروانه‌ای در انتظار زمان بررسی نخواهیم داشت و همه مجوزها را به سرعت صادر خواهیم کرد.

فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند

وی ادامه داد: در سال 1402 مجموع صادرات فرآورده های گیاهی و مکمل‌ها 13 میلیون دلار بوده است که انتظار داریم این عدد امسال رشد داشته باشد. کشور ما یکی از زیست‌بوم‌های مهم گیاهان دارویی است و امیدواریم با بازاریابی خوبی که تولیدکنندگان این محصولات انجام می‌دهند امسال جهش خوبی را در صادرات نیز داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۵درصدی صادرات مکمل های دارویی و فراورده های طبیعی
  • پزشکان هرگونه عوارض و اشتباه دارویی را اطلاع دهند
  • پزشکان هرگونه اشتباه دارویی را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند
  • پزشکان عوارض و اشتباه دارویی را اطلاع دهند
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • برطرف شدن احتیاج استان مرکزی به داروی وارفارین
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • بازدید مقام سازمان غذا ودارو از آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور