Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:43:48 GMT

فناوری بومی با اشتغال قابل توجه در ارومیه معطل آب

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۱۷۱۰

فناوری بومی با اشتغال قابل توجه در ارومیه معطل آب

سخنان مجری این طرح با گلایه از سنگ‌اندازی‌ها در مسیر راه‌اندازی آن شروع و سپس بر روی موضوع اصلی یعنی تامین حقآبه طرح متمرکز شد؛ رحیم برومند اظهار داشت: با تلاش ۱۰ ساله گروه ۳۰ نفری دانشگاهی، دستگاه «قوچ ترمیناتور» بومی با ۱۶ کاربرد در صنایع سنگین را به صورت کارگاهی در استان تولید کرده‌ایم.

وی افزود: این دستگاه که یکی از اصلی‌ترین عامل‌های مکمل تکنولوژی پرقدرت و ارزآوری برای پیشرفت هر کشور به شمار می‌رود، در ۲ نمونه طراحی و شاسی آن که در صنعت خودرو از ارکان اصلی محسوب می‌شود، از حدود پنج سال قبل آماده شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۸ است، اظهار داشت: اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه و کارشناسان وزارت جهادکشاورزی نیز پس از بازدید از نمونه طرح به راه‌اندازی خط تولید دستگاه و صدور تائیدیه‌های جداگانه برای آن تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مجوزهای تولید این دستگاه اخذ شده، بیان کرد: زمینی به مساحت ۲۰ هکتار با موقعیت عالی برای صادرات و دارای امتیازهای برق، گاز و حق‌آبه در منطقه انزل نیز آماده‌سازی شده اما با وجود پیگیری‌های مکرر، حفرچاه و تامین حقآبه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و زحمت‌های ۱۱ ساله این گروه متخصص و یک فناوری بومی در حال خاک خوردن است.

وی با تاکید بر اینکه این مجتمع صنعتی دارای سه بخش شامل گلخانه، نیروگاه برق و تولید ترمیناتور خواهد بود، افزود: این زمین مجوز حفر چاه دارد ولی به دلیل قرار گرفتن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای آن مجوز صادر نمی‌شود.

«برومند» با طرح این سوال که «اگر این زمین ممنوعیت حفر چاه داشت چرا اطلاع‌رسانی لازم به ما صورت نگرفت؟» بیان کرد: ما تائیدیه‌های لازم را از مراجع ذیربط از جمله جهادکشاورزی و اداره‌کل ثبت اسناد اخذ کرده‌ایم و زمین بر اساس مجوزهای موجود مشکلی برای اجرای طرح ندارد.

برومند اضافه کرد: پنج استان کشور از جمله مرکزی و اصفهان و چهار کشور دیگر از جمله شمال عراق و سوئیس، خواهان اجرای طرح و حمایت همه‌جانبه برای سرمایه‌گذاری از این پروژه هستند اما ما به سرمایه‌گذاری در این استان علاقمندیم.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا مکان اجرای طرح را تغییر نمی‌دهند؟» بیان کرد: این زمین چشم‌انداز و شرایط ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری را دارد و دوندگی زیادی برای اخذ مجوزهای لازم داشته‌ایم.

«برومند» با اشاره به اینکه این مجتمع در صورت راه‌اندازی برای ۲ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند، افزود: این دستگاه از جمله تجهیزات اصلی در صنایع یدک‌کشی، حفاری، بنادر و کشتی‌سازی‌، فرودگاهی تولید ادوات سنگین راهداری، راهسازی و ... است؛ از این دستگاه می‌توان در گمرکات، معادن، شرکت‌های لوله‌گذاری، بخش کشاورزی، صنعت نفت و ... نیز استفاده کرد.

وی اظهار داشت: این دستگاه بیش از ۹۰ کیلووات توان و ۶۰۰ تا یکهزار اسب بخار قدرت دارد و با سوارشدن ادوات «استراکچر» و «ربات اسپرینکلر» بر روی آن، قابلیت مالچ‌پاشی بارانی به عرض ۴۰ متر برای آن مهیا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نگاه مثبت استاندار آذربایجان‌غربی و مسئولان استانی این طرح به سرانجام برسد تا علاوه بر جلوگیری از فرار سرمایه از استان، زمینه اشتغال برای جوانان نیز فراهم شود.

یکی از اعضای تیم طراحی این دستگاه نیز با اشاره به توجیه اقتصادی بالای آن، گفت: این دستگاه فوق‌سنگین کار ۱۰ دستگاه تراکتور سبک را انجام می‌دهد و در استانی همچون آذربایجان‌غربی که سهم بخش کشاورزی در سبد معیشت مردم بسیار چشمگیر است، ۱۶ خیش را می‌توان به آن بست و ۷۰ تا ۱۰۰ هکتار زمین را تنها با یک دستگاه شخم زد.

«مهدی آریان‌نسب» که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد مکانیک با گرایش ساخت‌وتولید است، اضافه کرد: هزینه ساخت و نگهداری این دستگاه پایین است و کابردهای زیادی در صنایع سنگین دارد. 

به گزارش ایرنا استاندار آذربایجان‌غربی در دوازدهمین کارگروه نجات دریاچه ارومیه که در دومین روز از سفر معاون اول رییس‌جمهوری به آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد به برخی از این دست محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره و بازنگری در برخی از مصوبه‌های این کارگروه را پیشنهاد داد.

اگرچه واکنش‌ها به این مطالبه «محمدمهدی شهریاری» متفاوت بود اما راهکار وزیر نیرو مبنی بر صدور مجوز استفاده از آب زیرزمینی به جای آب سطحی در طرح‌های سرمایه‌گذاری حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌تواند مشکل این سرمایه‌گذار را حل کند.

چراغ سبز «جهانگیری» در زمینه تخصیص آب برای صنعت و گلخانه در این حوضه برای موارد خاص که پیش از این از سوی برخی مسئولان با وسواس بیش از اندازه دنبال می‌شد هم خبری خوش برای عبور این سرمایه‌گذار از سد بی‌آبی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها کسب و کارهای کوچک دانش بنیان آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید شرکت دانش بنیان استانداری آذربایجان غربی دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید شرکت دانش بنیان استانداری آذربایجان غربی دریاچه ارومیه آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید شرکت دانش بنیان استانداری آذربایجان غربی دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد ۱۵۹۹ نفری اشتغال در کبودراهنگ

به گزارش خبرنگار مهر، مسلم غلامی عصر امروز در اولین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری این شهرستان، افزود: تحقق شعار سال مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و اجرای سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری نیازمند عزم جدی مسئولان و برنامه ریزی کارشناسی شده است.

وی افزود: ریاست محترم جمهور آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم جهت تحقق شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" بر سه اصل تسریع و تسهیل در صدور پروانه اشتغال و تکریم متقاضیان تاکید کرده است.

غلامی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۱۹۴۲ نفر تعهد اشتغال داشتیم که از این تعداد ۲۳۷۹ نفر اشتغال در سامانه رصد توسط دستگاه‌های اجرایی ثبت شده است که رتبه سوم استان را کسب کردیم.

وی تصریح کرد: تعهد اشتغال در سال جدید ۱۵۹۹ نفر برای این شهرستان پیش بینی شده است که ۹ درصد اشتغال کشور است.

غلامی گفت: دستگاه های اجرایی و بانک های عامل در جهت جذب تسهیلات تکلیفی و اشتغال آفرینی تلاش مضاعف داشته باشند.

کد خبر 6087070

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • تعهد ۱۵۹۹ نفری اشتغال در کبودراهنگ
  • رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود
  • برگزاری رویداد مانوین با رویکرد بومی سازی فناوری نرم
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • ضرورت توجه به مشکلات منابع انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه شهرداری ارومیه
  • اثرات اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل آینده
  • سرمایه گذاری ۸۰ میلیون یورویی آلمانی‌ها برای مدیریت پسماند
  • سرمایه گذاری ۸۰میلیون یورویی آلمانی‌ها برای مدیریت پسماند