Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز پنجشنبه ۳۰ آبان‌ماه می‌توانید با هجدهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.

چهره هفته؛ مهران غفوریان کمدین یا مجری؟

بالاخره بعد از تیزرهای مختلفی که از برنامه «اعجوبه‌ها» روی آنتن شبکه سه سیما رفت، انتظارها برای تماشای یک برنامه مختص کودکان در این شبکه به پایان رسید و مهران غفوریان کودکان را مهمان قاب تلویزیون کرد. مهمانی‌ای که البته شاید کمی دور از انتظار بود و مخاطب جذابیت بیشتری را از آن انتظار می‌کشید.

غفوریان در اولین قسمت از «اعجوبه‌ها» کار خود را با ترکیبی از اجرا و استندآپ کمدی آغاز کرد و در اولین توضیحات خود نسبت به این برنامه روی صحنه «اعجوبه‌ها» بیان کرد که قرار است در این برنامه «اعجوبه‌های خوشگل این سرزمین را به کمک خودشون، پدر و مادرها و همسایه‌ها و همه کسانیکه آنها را می‌شناسند» شناسایی کنند.

در این برنامه بچه‌های ۳ تا ۱۳ سال شرکت می‌کنند و همانطور که در اولین قسمت از برنامه نمایش داده شد قرار نیست هیچ داوری درباره مهارت‌ها و توانمندی‌های این بچه‌ها قضاوتی داشته باشد؛ نکته‌ای که غفوریان هم بر آن تاکید کرد.

غفوریان در قسمت اول برای جلوگیری از شائبه‌های احتمالی نیز در سخنانی گفت: شروع هر برنامه‌ای مثل یک تولد است و بعد از تولد بسیاری می‌گویند گوش بچه شبیه فلانی است یا چشمانش به فلانی رفته است. برنامه تلویزیونی هم همین است و وقتی پخش می‌شود می‌گویند این برنامه چقدر شبیه فلان برنامه است و یا مجری‌اش شبیه آن مجری است.

با پخش اولین قسمت از برنامه اما مقایسه‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی صورت گرفت و از ظاهر مهران غفوریان گرفته تا صحنه و دکور و ساختارِ بدون داور آن با مدل غربی آن یعنی «little big shots » با اجرای استیو هاروی شبیه سازی شد.

مهران غفوریان نیز در قسمت بعد در واکنشی به کپی بودن ساختار برنامه، توضیحاتی به شوخی و کنایه بیان کرد و گفت: دیشب که قسمت اول «اعجوبه‌ها» پخش شد، بعضی‌ها گفتند که این برنامه شبیه یک برنامه خارجی است و مبل و بالش‌های روی آن و دکور برنامه هم دقیقا مثل برنامه خارجی است. البته کسی با من کاری نداشت و من شبیه کسی نبودم.

البته یک ویژگی «اعجوبه‌ها» همین بود که از در صداقت وارد شد و غفوریان به عنوان مجری آن در همین قسمت‌های نخست به مدل اصلی و خارجی برنامه اشاره کرد و در جواب انتقادها گفت: بله شبیه آن برنامه هستیم اما فرق‌های اساسی و مهمی هم داریم. از جمله اینکه یک تیم مشاور کودک همراه ماست و تلاش می‌کنیم این برنامه مزه و بو و طعم ایرانی پیدا کند و منطبق بر فرهنگ ایرانی باشد. ما از ته دلمان می‌خواهیم همه بچه‌های اعجوبه و بانمک و شیرین کشورمان را در این برنامه داشته باشیم و معرفی کنیم.

حالا چند قسمت از این برنامه گذشته است و هنوز انتظار مخاطبان از برنامه برآورده نشده است. هرچند هر برنامه‌ای به زمان نیاز دارد تا به ساختار مشخصی برسد و به اصطلاح بتواند مورد قبول واقع شود و خود را پیدا کند. با این حال این برنامه برای ایرانی شدن راه زیادی در پیش دارد مثلا اگر قرار است تیم مشاور کودک برنامه به عنوان وجه بومی شده آن فعال باشد باید نقش پررنگ تری در برنامه داشته باشد. چند قسمت ابتدایی برنامه نشان می‌دهد غفوریان فعلا مسیر پر پیچ و خمی را در پیش دارد. او که در این فصل از برنامه با فیزیک جدیدی هم در برابر مخاطبانی که سال‌ها به چهره دیگری از او عادت کرده بودند، ظاهر شده است انگار هنوز خودش را در فضای جدید پیدا نکرده است.

غفوریان در برنامه در مرز باریکی بین استندآپ کمدی و اجرا حرکت می‌کند و در گفتگو با بچه‌ها در عین حفظ کردن شیرینی این گفتگو، می‌خواهد همان شیرینی را به بزرگترها هم انتقال دهد تا لذت این گفتگو را درک کنند. برای همین گاهی همان جملات را با لحن خود و با تاکید دوباره‌ای بیان می‌کند تا بیشتر و بهتر به جذابیت برسد؛ لحنی که از یک مصاحبه کننده گرفته تا مجری و استندآپ کمدین در نوسان است و باعث شده است نسبت به غفوریانی که حداقل پیش از این با استندآپ کمدی‌هایش در «خندوانه» می‌خندیدیم کمی ناشناخته باشد.

گفتگو با بچه‌ها معمولا شیرین و جذاب است اما باز هم باید این گفتگوها با ظرافت‌ها و هوشمندی‌های لازم همراه باشد تا حضور این اعجوبه‌های دوست داشتنی بتواند مخاطب را با خود همراه کرده و توجیهی برای تولید برنامه‌ای با این ساختار باشد.

یکی از برنامه‌هایی که پیش از این حضور کودکان در آن به این موقعیت‌های جذاب دست پیدا کرده بود گفتگوهای منصور ضابطیان در برنامه «رادیو هفت» با کودکان بود که به یک آیتم ثابت و پرطرفدار هم تبدیل شده بود و حالا این گفتگوها و حتی به تصویر کشیدن توانمندی‌های این کودکان نیاز به طراحی‌های بیشتری در روند برنامه سازی «اعجوبه ها» دارد که انتظار می‌رود در قسمت‌های بعد این طراحی‌ها بیشتر به تصویر کشیده شود.

حاشیه هفته؛ گوینده خبری که وارد تبلیغات شد

محمدرضا حیاتی گوینده خبر سیماست که جدیدترین حاشیه این روزها را به خود اختصاص داده است. حیاتی که گوینده یکی از بخش‌های اصلی خبر شبکه یک سیماست این روزها با یک خبر تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی دیده شده است.

حیاتی در حالی که در قالب گوینده خبر در مقابل دوربین نشسته است مشغول خواندن خبر است و مخاطب با تماشای کامل کلیپ متوجه تبلیغاتی بودن آن می‌شود.

این تبلیغ واکنش‌هایی را هم در برخی از رسانه‌ها به دنبال داشت و سوال اصلی رسانه‌ها نسبت به اصل این اتفاق بود. از آنجا که گویندگان بخش خبری تلویزیون محدودیت‌ها و چارچوب‌های فراوانی را در حوزه کاری خود باید پذیرا باشند کار تبلیغاتی آنها مورد سوال و ابهام است.

حیاتی جزو بازنشسته‌های تلویزیون است که بعد از بازنشستگی دوباره به عنوان گوینده خبر به فعالیت پرداخت و احتمالا همه مخاطبان پررنگ ترین خبر حاشیه‌ای او را با این جمله که وزیر امر خارجه کشور «به سفر قطر کرد!» به یاد دارند.

او چندی پیش نیز با یک جمله خبری حاشیه ساز شد و هجمه بسیاری به او به دلیل خواندن خبری با عبارت محوری «اره برگزیت» وارد شد. انتقادهایی که بیشتر متوجه سواد رسانه‌ای و لحن جمله خبری خوانده شده توسط حیاتی بود با این حال چون او به عنوان گوینده خبر در معرض دید مخاطب بود هجمه‌ها و انتقادات نیز متوجه او شد. انتقادات تا جایی بود که حیاتی مجبور شد واکنش نشان دهد و بگوید که او فقط خواننده این اخبار است و در این زمینه اختیاری ندارد که چه چیزی را بخواند یا نخواند.

حالا در جدیدترین حاشیه‌ها او در یک کلیپ تبلیغاتی حضور پیدا کرده است که بک گراند و قالب ساختاری آن نیز شباهت زیادی با قالب خبر دارد. همانطور که گفته شد با توجه به اینکه گویندگان خبر معمولا جز حوزه کاری خود نباید در حوزه دیگری فعالیت داشته باشند این کلیپ تبلیغاتی ابهاماتی را در ذهن ایجاد کرد.

حیاتی که در چهار دهه گذشته یکی از بی‌حاشیه‌ترین چهره‌های سیما بوده است، حالا مدتی است گرفتار حاشیه‌سازی‌های مجازی شده است. سوال اصلی اما این است؛ آیا او آگاهانه خود را در معرض این حواشی قرار داده و قصد دارد این مسیر را ادامه دهد؟

اتفاق ویژه هفته؛ به رسمیت شناختن شبکه نمایش خانگی در تلویزیون

برنامه سینمایی «هفت» در جمعه‌ای که گذشت به شکل رسمی و جدی به نقد یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی پرداخت.

سریال «مانکن» ساخته حسین سهیلی زاده در میز نقد این برنامه سینمایی مورد نقد و ارزیابی منتقدان قرار گرفت و مسعود فراستی، جواد طوسی و محمدتقی فهیم همزمان با نقد فیلم «مطرب» این سریال شبکه نمایش خانگی را نیز نقد کردند که البته بسیار کوتاه بود.

برنامه «هفت» و همچنین «نقد سینما» یا حتی برنامه‌های غیرسینمایی تلویزیون در قسمت‌های مختلفی به معضلات اتفاقات شبکه نمایش خانگی پرداخته اند و از دستمزدهای بازیگران و پول‌های کثیف تا محتوای این سریال‌ها و دیگر مسائل مرتبط با حواشی آنها را به بوته نقد و ارزیابی گذاشته‌اند. مسعود فراستی هم پیش از این چندین بار در واکنش‌هایی کوتاه به سریال‌های «هیولا» و برخی از آثار شبکه نمایش خانگی پرداخته بود اما اینکه میز نقد «هفت» نیز زمانی را به آن اختصاص می‌دهد حکایتی از رویکرد رسمی تلویزیون در قبال آثار نمایش خانگی دارد.

 این اولین بار است که میز نقد «هفت» به شکل رسمی به یک سریال شبکه نمایش خانگی می‌پردازد به ویژه که پیش‌تر حتی نام بردن از این سریال‌ها نیز مصداق موارد «اسمشو نبر» در سیما بود و جز در مواقعی که مجری و منتقد قصد پرداختن به حاشیه‌های این سریال‌ها همچون «شهرزاد» را به عهده داشتند، برای تبلیغ نشدن این آثار نامی از آنها به میان نمی‌آمد.

رویکرد جدید «هفت» واکنش برخی از کارشناسان را هم در پی داشت به گونه‌ای که سعید رجبی فروتن از کارشناسان حوزه شبکه نمایش خانگی در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشت نوشت: «تلویزیون برای اولین بار راضی شده‌ است تا به جای پرداختن به حاشیه‌های سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی که اوج آن در سریال«شهرزاد» و کمی هم در مجموعه «ممنوعه» به چشم آمد، این بار به نقد محتوایی و ساختاری و در یک کلام نقد هنری یکی از سریال‌های در حال پخش این شبکه بپردازد. تصمیم اخیر تلویزیون برای پرداختن به سریال‌های نمایش‌خانگی با عینک غیرسیاسی، معنایی جز این ندارد که تلویزیون سریال‌های نمایش‌خانگی را به رسمیت شناخته‌است، ولو آنکه در نقد جانب انصاف را نگه ندارد و فقط نیمه خالی لیوان را ببیند.»

رویکرد تلویزیون در قبال نقد آثار شبکه نمایش خانگی می‌تواند در ارائه آگاهی و دانش لازم به مخاطب نیز سودمند باشد به ویژه که به دلیل آثار سطحی و عامه پسندی که این روزها در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود نقدهای فراوانی متوجه این آثار است.

پیشنهاد ویژه؛ «دست فرمون» در یک پیست تلویزیونی

«دست فرمون» مسابقه جدید شبکه نسیم است که کامبیز دیرباز اجرای آن را بر عهده دارد. دیرباز بازیگر سینما و تلویزیون است که به دلیل علاقه اش به حوزه اتومبیلرانی و موتورسواری اجرای این برنامه را بر عهده گرفته است. در کنار او بهنام صفاریان کارشناس حوزه اتومبیلرانی نیز مجری دیگری است که برنامه را همراهی می‌کند.

پخش این برنامه نیز به تازگی شروع شده است که به علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیلرانی پیشنهاد می‌شود. تاکنون سه قسمت از این برنامه روی آنتن رفته است و شاید مخاطب با تماشای اولین قسمت‌ها تصور می‌کرد مسابقه از هیجان بیشتری برخوردار باشد با این حال باید دید این برنامه در قسمت‌های بعدی تا چه حد می‌تواند آدرنالین مخاطب را انطور که مجریان برنامه می‌خواهند به تحریک وادارد.

«دست فرمون» یک پیست بزرگ برای شرکت کنندگان خود طراحی کرده است تا علاقه‌مندان به حضور در آن با ماشین‌های خود وارد مسابقه شوند. برخی از شرکت کنندگان هم که اتومبیل ندارند می‌توانند از اتومبیل‌های خود مسابقه استفاده کنند و وارد پیست شوند. پیستی که البته هر شرکت‌کننده به تنهایی وارد ان شده و بعد دو نفر از میان آنها که بهترین رکوردها را زده اند به مرحله بعد راه می‌یابند.

دیرباز در همان قسمت اول بیان کرد که برای حضور در این مسابقه به ۸۰ نفر نیاز داشته اند که در همان هفته اول این تعداد از متقاضیان برای حضور در مسابقه انتخاب شده اند و حضور شرکت کننده‌های بعدی را به ساخت فصل‌های بعدی برنامه موکول کرد.

برنامه «دست فرمون» به تهیه‌کنندگی محمود محمودی هر هفته شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

کد خبر 4777171 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: مهران غفوریان کامبیز دیرباز اعجوبه ها مسابقه دست فرمون محمدرضا حیاتی برنامه هفت شبکه نمایش خانگی شبکه سه سیما شبکه نسیم تئاتر ایران فیلم سینمایی کارگردان تئاتر موسیقی ایرانی جشنواره فیلم رشد کنسرت موسیقی سینمای مستند فیلم کوتاه سازمان سینمایی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بازیگر تئاتر تالار وحدت تئاتر شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۲۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی

رئیس صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرآیندهای اقتصادی شبکه نمایش‌خانگی از پیگیری‌ها در زمینه جلوگیری از تخلفات احتمالی محتوایی در تولیدات سکوها به کمک آیین‌نامه‌ها و قوانین تکمیلی خبر داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره برخی حواشی و اظهارات مطرح شده در روزهای اخیر درباره وضعیت پرداخت‌ها در حوزه نمایش خانگی اظهار کرد: به طور کلی تنظیم‌گری در این حوزه شامل اقتصاد و وضعیت مالی پروژه‌های تولیدی هم می‌شود.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر علاوه‌بر وظیفه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی، وظیفه  تنظیم‌گری و نظارت بر فرایندهای اقتصادی این حوزه را نیز برعهده دارد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه فرآیندهای اقتصادی در حوزه نمایش خانگی باید به گونه‌ای باشد که فعالان خرد در این حوزه هم بتوانند فعالیت کنند گفت: ساترا در حال بررسی این موضوع است و نتایج بررسی‌های ساترا و برنامه‌هایش جهت اقدام لازم، ارائه خواهد شد. ‌جبلی همچنین درباره نحوه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی عنوان کرد: با ریل‌گذاری قانونی درستی که انجام شده سازمان صداوسیما از طریق ساترا موظف به نظارت بر محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در حوزه نمایش خانگی است و فضای همکاری و تعامل نسبتا خوبی بین تهیه‌کنندگان،  سکوها و ساترا وجود دارد.

وی تأکید کرد که البته برای جلوگیری از تخلفات احتمالی باید آیین‌نامه‌ها و قوانین تکمیلی به کمک حوزه تنظیم‌گری بیایند و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

رئیس رسانه ملی در خصوص عملکرد رسانه ملی در پوشش خبری عملیات «وعده صادق» گفت: از لحظات اولیه شروع این عملیات و براساس آمادگی‌های ایجاد شده و برنامه‌ریزی‌های قبلی و تقسیم وظایف میان حوزه‌های مختلف محتوایی سازمان، عملیات گسترده رسانه‌ای پوشش جامع این عملیات غرورآفرین آغاز شد.

وی از پوشش زنده بیش از 14 ساعته این عملیات سخن گفت و اظهار کرد: شبکه‌های مختلف صداوسیما، حوزه خبر و نیز شبکه‌های برون‌مرزی متناسب با وظایف تعریف‌شده به پوشش جامع تصویری، اطلاعاتی و تحلیلی این عملیات پرداختند که این روند تاکنون هم در برنامه‌های مختلف ادامه دارد. ‌

جبلی پوشش عملیات وعده صادق و نیز اقدام فوری و مؤثر صداوسیما در پوشش حادثه صبح جمعه گذشته در اصفهان را مصداق روشن به دست گرفتن «روایت اول» در رویدادهای مهم دانست و گفت: آثار و نتایج این حضور فوری و مؤثر رسانه ملی مبتنی بر آمادگی‌های قبلی، در جریان‌سازی و تأثیر بر افکار عمومی داخلی،  منطقه‌ای و بین‌المللی و در درون رژیم صهیونیستی مشهود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی
  • ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی است
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی
  • جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
  • بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!