Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد داوودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به تاسیس بزرگترین و مجهزترین مرکز آزمایشگاهی زلزله شناسی در ایران اظهار داشت: از ۱۰ سال گذشته ساخت این آزمایشگاه در خرداد ماه ۹۱ آغاز و اخیرا به مرحله ی راه اندازی رسیده است و سه بخش کلی دارد.

معاون فناوری پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله افزود: آزمایشگاه جدید پژوهشگاه با هدف ایجاد آزمایشگاهی با تراز استانداردهای جهانی و با نگاهی به امکانات موجود داخلی (میزان سرمایه­ گذاری، روش ساخت سازه، امکانات و ابزار آلات لازم آزمایشگاهی و ساختار بهره­ برداری از آزمایشگاه) صورت پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی پزوهشگاه زلزله شناسی تصریح کرد: این آزمایشگاه در زمینی به وسعت هفت هزار و ۶۰۰ متر مربع در شمال شرقی تهران در منطقه ی سوهانک واقع شده است. زیربنای فاز اول این مجتمع آزمایشگاهی هشت هزار متر مربع پیش بینی شده که شامل مجموعه عملیاتی آزمایشگاه است. فاز دوم پروژه  بالغ بر ۱۲ هزار مترمربع شامل بناهای اداری، پژوهشی و پشتیبانی خواهد بود.

وی با اشاره به بخش های آن فاز اول این آزمایشگاه کف قوی و دیوار عکس العمل، میز لرزان و دستگاه سانتریفیوژ، ادامه داد: بخش اول آن «آزمایشگاه سانترفیوژ یا گریز از مرکز» است که آزمایشگاه ژئو تکنیکی است. نمونه های اسکیل شده در داخل بسکیتی ساخته می شود و در یک دوران حول محور مرکزی شتاب زیادی به آن وارد شده و تنش ها را به تنش های درجای محیط میرساند و می توان مباحث دینامیکی را روی آن اعمال کرد که راه اندازی شده است.

به گفته داوودی در آزمایشگاه سانترفیوژ میتوان آزمایش های فراوانی انجام داد و ارسال نمونه به خارج کشور منتفی شده است.

معاون فناوری پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله افزود: بخش دوم آزمایشگاه «شیکینگ تیبل بزرگ مقیاس یا میز لرزان» است که در مرحله راه اندازی است و امیدواریم تا آخر سال از آن بهره برداری شود.

وی ادامه داد: در این بخش می توانیم سازه ها و تاسیسات صنعتی مثل ری اکتور اتمی و کمپرسورهایی بسیار قوی که به بار دینامیکی حساس هستند را روی میز بگذاریم و به آن بار زلزله و دینایکی در هر مقیاس اعمال کنیم. ابعاد این میز ۶ متردر ۶ و ۶ درجه آزاد است به این معنا که در ۶ جهت متفاوت می توان به آن بار اعمال کرد.

داوودی با اشاره به سومین بخش آزمایشگاه «کف قوی و دیوار عکس العمل»، اظهار داشت: چندین ماه است که از این بخش بهره برداری شده است همچنین با مقیاس واقعی در آزمایشگاه تست شده که توان بسیاری به کشور می دهد زیرا این آزمایشگاه در منطقه غرب آسیا بی بدیل است و امکان انجام آزمایش های داخل و اطراف کشور را دارد و پتانسیل عظیمی ایجاد کرده است.

معاون فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی تصریح کرد: تست های آزمایشگاه کف قوی و دیوار عکس العمل بسیار گران قیمت است  و پیش از این نمونه ها برای آزمایش با رایزنی های فراوان به خارج کشور به خصوص آمریکا ارسال می شد اما با احداث این بخش از خروج بودجه ای عظیم جلوگیری شده است.

وی عنوان کرد: طرح ارائه شده برای این آزمایشگاه برخاسته از تجربیات عملی ۱۵ ساله پژوهشگاه در راه­ اندازی و بکارگیری آزمایشگاه­ های موجود در محل فعلی پژوهشگاه است.

داوودی درادامه تصریح کرد: این آزمایشگاه جامع و وسیع در رابطه با مسائل مهندسی زلزله، سازه، خاک و ارتعاشات در کشور است که امکان پاسخگویی به نیازهای کشور و حتی  وسیع تر از آن در منطقه را نیز  فراهم کرده است. امکانات پیش بینی شده در این آزمایشگاه به نحوی طراحی شده اند که به کارگیری آن ها نه تنها در زمینه های مختلف مرتبط با مهندسی زلزله و صنعت ساخت وساز کشور بی همتا است، بلکه امکان به کارگیری تجهیزات آن برای صنایع زیر بنایی کشور همانند صنایع دفاعی، نفت و پتروشیمی، آب و برق، صنعت هسته ای و همچنین صنایع متوسط و سبک فراهم شده است.

برچسب‌ها پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: قوه قضاییه می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم در این بخش نیز جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی در جلسه مشترک امروز با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه که در سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، گفت: امروزه بحران موضوع اصلی بسیاری از کشور‌ها است و در ۱۲۳ کشور جهان «بحران» اولین و راهبردی‌ترین موضوع است. امروزه کشور‌های دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند. همچنین کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت شده و اقداماتی در این خصوص در کشور‌ها صورت بگیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران کشور افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مخاطره کشور ما سیلاب است، گفت: باید موضوع آبخیزداری و آبخوانداری را به طور کامل انجام دهیم. امروز در دنیا احداث سد‌های زیرزمینی آغاز شده است و سد‌های زیرزمینی باعث می‌شود آب بیشتری به سفره‌های زیرزمینی منتقل شود و فرونشست را کاهش دهد.

نامی افزود: یکی دیگر از موضوعات کشور ما فرونشست است و ما امروزه از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم، درحالی که استاندارد برداشت آب زیرزمینی ۲۰ درصد است و ما در برخی مناطق ۸۰ تا ۸۵ درصد از این آب‌ها را برداشت کرده‌ایم و باید با آبخوان‌داری یا آبخیزداری و تاسیس سد‌های زیرزمینی پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ناپایداری سازه‌ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات ما است و ۶۲ درصد جعرافیای کشور ما یا روی گسل است یا در حریم گسل‌ها قرار دارد. در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک‌ترین آن گسل شهرری است؛ بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی را به هشت ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشتر از این مقاوم سازی شود. همچنین جنس سازه باید به گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر را داشته باشد و ما در اکثر شهر‌ها آزمایشگاه مقاومت سنجی مصالح را داریم.

نامی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهارکرد: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد، ساختمان با زلزله‌ای بالای شش ریشتر فرو می‌ریزد.

وی گفت: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله داشته‌ایم که بالای ۷ ریشتر بوده است و بطور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد. بعنوان نمونه در سال گذشته حدود ۱۸ هزار زلزله داشتیم. باید برای سکونت در چنین وضعیتی مقاومت بیش از هشت ریشتر را برای ساختمان‌ها در نظر بگیریم؛ لذا ضرورت دارد در خصوص پیشگیری اقدامات جدی در دستورکار قرار بگیرد.

نامی همچنین تاکید کرد: قوه قضاییه می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی دریاره وضعیت اقلیمی آسیا با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد
  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد مخاطرات هواشناسی سیل و توفان بود
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • عملیات «وعده صادق» موجب صلح در منطقه است
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور