Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقایی با ابراز تاسف از اینکه هنوز نتوانستیم جایگاهی که نشان‌دهنده فرهیختگی شهر رشت باشد، ایجاد کنیم از عدم ایجاد گالری یا موزه هنرهای معاصر در این شهر که مهد هنرهای تجسمی است انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، نمایشگاه «کرنش به حافط» گوتر اوکر امروز(پنج‌شنبه،۳۰ آبان) با نمایش ۴۲ اثر چاپی این هنرمند معاصر آلمانی در تالار مرکزی رشت افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نمایشگاه آثار اوکر که با الهام از غزلیات حافظ و با استفاده از تکنیک‌های مختلف چاپ‌ شامل لیتوگرافی، سیلک اسکرین، حکاکی روی چوب و چاپ نقش برجسته خلق شده، به مدت یک‌ماه به‌نمایش گذاشته می‌شود.

شهر رشت در حالی میزبان نمایشگاه این هنرمند۸۵ ساله آلمانی است که علاوه بر شیراز که همراه با رونمایی از آثار گوتر در حافظیه بود، تاکنون در شهرهای تهران، اصفهان، کرمان و مشهد نیز دایر شده است.

«احسان آقایی» در آیین افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه نخستین نمایشگاهی که از گونتر اوکر در ایران برگزار شد، نمایشگاه «زخم ها و پیوندها» با مجموعه‌ای از آثار این هنرمند آلمانی طی سال ۱۳۹۱ در موزه هنرهای معاصر تهران بود می‌گوید: اوکر هنرمندی اروپایی با تمایلات شرقی و عرفانی است که در سفرهای مختلف به ایران با اماکن تاریخی و فرهنگی کشور آشنا شد و ایران را چنین توصیف می‌کند: «اگر هنر جهان به‌مانند انگشتری فرض شود هنر ایران نگین آن است»، این توصیف از سوی یکی از سردمداران هنر معاصر جهان نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ و هنر کشورمان است.

این هنرمند آلمانی از سنین جوانی با اشعار حافظ آشنا شد و در سال ٢٠١٥ منتخبی از اشعار این شاعر ایرانی با انتخاب احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران منجر به ایجاد مجموعه «کرنش به حافظ» شد که به گفته آقایی خلق این ۴۲ اثر ۲ سال به طول انجامید، سپس سال ۹۴ در حافظیه شیراز رونمایی شد و بعد در آلمان به نمایش گذاشته شد و با تصمیم‌ دست اندرکاران، تور نمایشگاهی کرنش به حافظ به‌منظور نکوداشت فرهنگ و هنر ایران و ارتباط آن با فرهنگ غرب از ایران آغاز شد.

رییس موزه هنرهای معاصر کشور به دلایل انتخاب رشت برای برپایی این نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: رشت دارای پیشینه غنی فرهنگی و هنری بوده و بسیاری از هنرمندان برجسته کشور چون حبیب محمدی، آیدین آغاداشلو، مهدی ویشکاهی و حسین محجوبی(که آرزوی دیدن موزه هنرهای معاصر رشت را در زمان حیاتش دارد) از این شهر برخواسته‌اند اما در شهر خود ناشناس هستند زیرا این شهر یک گالری یا موزه هنرهای معاصر ندارد که آثار مفاخر خود را نگه‌داری کند.

وی با انتقاد از عدم وجود موزه هنرهای معاصر رشت که وعده ایجاد آن از سوی شهرداری داده شده است با اعلام حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت تحقق این امر تاکید می‌کند: از متولیان فرهنگی استان می‌خواهم، همت کنند تا موزه هنرهای معاصر رشت راه‌اندازی شود. جای تاسف است که ما مسئولان نتوانستیم بعد از این همه سال، جایگاهی که نشان‌دهنده فرهیختگی شهر باشد، ایجاد کنیم. حق رشت بیش از این است و این حداقل کاری است که باید برای فرهنگ و هنر رشت انجام شود.

آقایی که از مشکلاتش در برپایی این نمایشگاه و بروز برخی مسائل که منجر به تغییر مکان برپایی نمایشگاه و برگزاری آن در تالار مرکزی که فاقد امکانات اولیه جهت نمایش آثار است، سخن می‌گفت، تاکید می‌کند: بسیار متاسفم که فضای نمایشگاهی در شهری که مهد و سرچشمه هنرهای تجسمی است وجود ندارد و در طراحی تالار مرکزی شهر نیز فصایی برای این مهم درنظر گرفته نشده است و باید حداقل یک گالری در تالار مرکزی ایجاد تا پایگاهی برای هنرهای تجسمی رشت باشد.

آثار اوکر همواره متأثر از تجربیات زندگی‌اش بوده است و در آن زندگی و هنر چنان در هم تنیده‌اند که گویی هیچ کدام موجودیت مستقلی ندارند. یکی از ویژگی‌های این هنرمند، گرایش او به برگرفتن مفاهیم از حوزه‌های گوناگون فرهنگی و وارد کردن آنها به جهان آثار خود است. او این تمهید را به شیوه‌ای برای اندیشیدن در مورد خود هنر تبدیل کرده است.

بهرام جمالی در ادامه این مراسم، گونتر اوکر، اتو پینه و هاینس مایک را تشکیل‌دهنده گروه هنری «صفر» (زیرو) که جریانی پیشرو پس از جنگ ‌جهانی دوم در آلمان بود، دانست که راه هنر را از نقاشی سنتی به سوی هنری رهنمون ساختند که از مواد، رسانه‌ها و تکنیک‌های نو بهره می‌جستند.

این عضو هیئت علمی نمایشگاه «کرنش به حافظ» را فرصت مناسبی جهت ایجاد گفتمان‌های متعدد با حضور صاحبنظران و هنرمندان در خصوص اوکر و چگونگی شکل‌گیری آثارش دانست تا سیر تاریخی و توصیفی این هنرمند را که برگرفتن مفاهیم از حوزه‌های گوناگون فرهنگی و وارد‌کردن آن‌ها به جهان آثار خود از ویژگی‌های برجسته‌اش است، بررسی کنند.

«فصای کالبدی فرهنگی زیرساخت فرهنگ‌سازی است و فرهنگ‌سازی نیز مجموعه رفتارهاست که یک بخش آن بازخوانی تولیت‌های گذشته است» از تاکیدات جمالی در این مراسم بود که گواه بر این امر است، استان گیلان و رشت به‌واسطه ایجاد کریدور ارتباط زمینی و دریایی و ساخت بسیاری از عناصر زندگی مدرن نظیر مدارس نوین، بیمارستان‌ها، مراکز علمی از نقاط استراتژیک فرهنگی و از ظرفیت‌های جدی برای نمایندگی تاریخ هنرهای معاصر در سطح ملی، منطقه‌ایی و بین‌المللی است.


جمالی تالار شهر را مکانی برای توجه به هویت فرهنگی در بخش بین‌المللی دانست که منجر به ایجاد ارتباط جامعه هنری شهر با هنرمندان سایر کشورها و توجه متولیان فرهنگی به رویدادهای فرهنگی و هنری شهر می‌شود و با انتقاد از عدم حضور مسئولان فرهنگی در افتتاح نمایشگاه گوتر اوکر که آثارش در جهان بین  ۵۰۰ هزار تا پنج هزار یورو به فروش می‌رسد بیان می‌کند:« اگر یک اثر از آثار هوکر در دنیا رونمایی شود بالاترین مقام شهر در مراسم حضور خواهد داشتد زیرا می‌داند زیرساخت فرهنگی است که زیرساخت اقتصادی، اجتماعی و سیاست کشور را تثبیت می‌کند.»

با وجود نبود گالری و کمبود فضای نمایشگاهی، آثار گونتر اوکر تحت عنوان «کرنش به حافظ » افتتاح شد، افتتاحی که گویای ضعف‌های زیرساختی در برپایی چنین نمایشگاه‌های است تا شاهد نمایش تابلوهای اوکر در فضای باز ساختمان تالار مرکزی رشت با انعکاس توامان نور و سایه بر آنها باشیم.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد راهپیمایی هفته کتاب کانون های فرهنگی هنری مساجد سهمیه بندی بنزین هفته بسیج اردبیل بنزین اصفهان مساجد کرنش به حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۳۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند و باعث شوند دیگر اقشار نیز در جهش تولید هم‌گرایی خوبی داشته باشند.

اعظم روانشاد شامگاه چهارشنبه در ضیافت اندیشه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی شهرستان دورود ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع افزود: هدف از برگزاری این طرح شنیدن دغدغه‌ها و نظرات هنرمندان و تاثیرپذیری برای برنامه‌های پیش‌رو در سال جاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در سال جاری مهم‌ترین طرح فرهنگی، طرح شهید آوینی است که با محوریت تقویت حلقه‌های میانی هنرمندان و انجمن‌ها و با هدف تمرکززدایی از مرکز استان صورت خواهد گرفت.

تقویت جریان فرهنگی و حلقه‌های میانی از رویکردهای این اداره است

روانشاد تقویت جریان فرهنگی و حلقه‌های میانی را از رویکردهای این اداره عنوان کرد و افزود: با هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند اتفاق‌های خوبی در زمینه فرهنگ و هنر استان روی دهد.

نقش مهم هنرمندان در تحقق شعار سال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به شعار سال و نقش مهم هنرمندان در تحقق این شعار اشاره کرد و افزود: هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند و باید باعث شوند دیگر اقشار نیز در جهش تولید هم‌گرایی خوبی داشته باشند.

برگزاری جشنواره سرنانوازان در محل آبشار بیشه

وی به برگزاری نخستین جشنواره "سرنانوازان" در محل آبشار بیشه در شهرستان دورود اشاره کرد و افزود: این برنامه در تاریخ ۲۶ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

در این نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دورود درباره مسائل و مشکلات موجود در زمینه فعالیت فرهنگی، هنری خود در فضای صمیمی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان پرداختند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره‌ هنرهای نوری مشهد تا پس از پایان شب‌های قدر تعطیل می‌شود
  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • «توسعه» یعنی صدای هنرمندان تئاتر شنیده شود
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • کتابخانه مرکزی شهر ایلام بزرگترین پایگاه فرهنگی، اما فاقد امکانات است
  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • راه‌اندازی نمایشگاه عفاف‌ و حجاب در موزه زاهدان
  • روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد
  • ایرانی که عاشق ایران بود!
  • نمایشگاه صنایع دستی وسوغات سیرجان