Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-16@16:10:24 GMT

تأثیر فاصله سنی زیاد در زندگی مشترک را بدانید

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۳۶۵۶

پریسا فرنودیان روانشناس و مشاور درباره تأثیرات فاصله سنی زیاد در ازدواج اظهار کرد: ازدواج با تفاوت سنی فاحش می‌تواند آسیب‌های متفاوتی را به همراه داشته باشد و در مشاوره‌های ازدواج اولین معیار سن است که یک عامل تخریب ساز مهمی محسوب می‌شود.

اخبار اجتماعی - این روانشناس با بیان اینکه دوست داشتن و دوست داشته شدن یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان از کودکی تا پیری است، گفت: رویکردهای مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی به ازدواج، فاکتورهای آن و عشق دارند و اگر از موارد استثنا چشم‌پوشی کنیم و میانگین را در نظر بگیریم، تفاوت سنی زیاد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه در دیدگاه روانکاوی برای افراد ناپخته " روابط عشقی " نوعی "روابط انتقالی" است، افزود: افراد با شخصیت ناپخته به وسیله عشق می‌توانند فقط به رابطه حل نشده در کودکی خود بپردازند و طی آن طرف مقابل در نظر آن‌ها به صورتی دیده شود که در نهایت می‌خواهد نیازهای ارضا نشده خود را ارضا کند، در واقع فرد شیفته طرف مقابل فارغ از اختلاف سنی‌شان خواهد شد.

فرنودیان گفت: متأسفانه زمانی که نیازهای فرد ارضا نشده باشد، ناکامی‌های زیادی را تجربه می‌کند، بنابراین ما انسان‌ها دوست داریم وارد رابطه عاشقانه‌ای شویم و عاشق کسانی شویم که قصه‌هایشان با قصه ما یکی است.

این روانشناس تصریح کرد: یک نوع رابطه با اختلاف سنی فاحش یک رابطه‌ خودخواهانه، تسخیری و حریص است و فرد به دنبال نیازهای برآورده نشده خود است، یعنی دیگران را به این دلیل می‌خواهد که نیازهایش را برآورده کنند و پس از آن در رابطه فاصله گیرد.

او ادامه داد: از موارد دیگر می‌توان به تفاوت نسلی و نداشتن تجربه‌های مشترک اشاره کرد که خود این مسئله در مرور زمان مشکلاتی مانند عدم درک یکدیگر و نیازهای هم را ایجاد خواهد کرد.

فرنودیان بیان کرد: گاهی فرد در ازدواج با تفاوت سنی زیاد به دنبال گرفتن امنیت و همانندسازی با والد غیر هم جنس است که در دوران کودکی آسیب دیده است.

این روانشناس با اشاره به مسائل مطرح شده، ادامه داد: زیرساخت‌های چنین روابطی وضعیت متزلزل پیدا می‌کند و رابطه را در دراز مدت مخدوش می‌کند.

او گفت: از مسائل دیگر ازدواج با تفاوت سنی زیاد "فرزندآوری" است که با بزرگ شدن کودکان، مسائل مربوط به آنان و شکایت‌های فرزندان مشکل جدی ایجاد خواهد شد.

فرنودیان خاطرنشان کرد: فرسودگی جسم و جذابیت جسمی از موضوعات بسیار مهم در رابطه زناشویی است که نباید نادیده گرفته شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: روابط عشقی اختلاف سنی ازدواج خانواده زندگی مشترک عشق کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۳۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشق فضای مجازی به جدایی زوج جوان منجر شد

«الان دادگاه خانواده هستم برای طلاق گرفتن...» زن جوان در حالی که گوشی تلفن همراهش را روبه‌روی خود گرفته بود این جملات را به زبان می‌آورد و با مخاطبانش در فضای‌مجازی صحبت می‌کرد.

چند قدم دورتر، همسرش ایستاده بود و با تأسف سرش را تکان می‌داد. لحظاتی بعد منشی دادگاه، زوج جوان را به داخل شعبه فراخواند.

قاضی که در حال مطالعه پرونده بود با ورود آنها نگاهی به زوج جوان انداخت و گفت: چرا درخواست طلاق داده‌اید؟

اشکان با اجازه از قاضی روی صندلی نشست و نگاهی به همسرش دریا کرد و بعد گفت: در فضای‌مجازی باهم آشنا شدیم؛ از عکس‌ها و پست‌هایی که دریا می‌گذاشت خیلی خوشم آمده بود، به هم پیام می‌دادیم و بعد کم‌کم علاقه‌مند شدیم و خیلی زود ازدواج کردیم.

اوایل رابطه فکر نمی‌کردم وابستگی دریا به فضای‌مجازی آنقدر مرا اذیت کند، اما اینکه مدام سرش در گوشی بود و هر موضوعی را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک می‌گذاشت مرا آزار می‌داد. وقتی از سر کار به خانه می‌رفتم نه غذایی برای خوردن داشتیم و نه آسایش و راحتی و احساس امنیت می‌کردم.

در مقابل وقتی می‌خواست زندگی مشترکمان را با دنبال‌کننده‌هایش به اشتراک بگذارد، یک سفره پررنگ و لعاب می‌چید، مثلاً میز صبحانه پر بود از انواع خوراکی‌های لاکچری که من مجبور بودم کلی برای خرید آنها هزینه کنم.

وقتی اعتراض می‌کردم می‌گفت باید مثل بقیه بلاگر‌ها زندگی لاکچری داشته باشیم تا همه بدانند ما خیلی خوشبختیم.

 آقای قاضی! من یک شاگرد‌مغازه ساده هستم. درواقع در مغازه پدرم کار می‌کنم وضع مالی معمولی‌ای دارم، اما نمی‌دانم چرا دریا نمی‌خواهد قبول کند.

 همه زندگی‌اش شده فضای‌مجازی. من اشتباه کردم فکر می‌کردم، می‌توانم با این خانم زندگی راحتی داشته باشم، اما نشد.

اشکان گفت: من از بی‌توجهی و نبود درک متقابل دریا نسبت به خودم خسته شدم، خیلی تلاش کردم زندگی‌ام خوب باشد، اما نشد.

قاضی با شنیدن این حرف‌ها رو به دریا کرد و گفت: «دخترم چرا به فکر آینده خودت نیستی چرا این رفتار‌ها رو انجام میدی؟! فضای‌مجازی اسمش رویش است؛ مجازی! خیلی از چیزایی که تو می‌بینی توخالی است.»

دریا گفت؛ نمی‌توانم. من در فضای‌مجازی زندگی می‌کنم و آنجا را انتخاب کردم برام سخته از آن جدا بشوم، همسرم باید مرا با این زندگی قبول کند.

من دوست دارم همه اتفاقات خوب و بد زندگی‌ام را با دوستانم به اشتراک بگذارم. اگر اشکان مرا با این شرایط نمی‌پذیرد من هم جدا می‌شوم، اما باید مهریه‌ام را بدهد.

مرد جوان با شنیدن این حرف‌ها گفت: من همسرم را دوست دارم، اما حالا که فضای‌مجازی را به من و زندگی مشترک با من ترجیح می‌دهد من هم او را طلاق می‌دهم.

قاضی با شنیدن حرف‌های دریا و اشکان متوجه مشکلات زندگی مشترک این زوج جوان شد و گفت؛ بهتر است ۲ماه به کلاس‌های مشاوره بروید شاید زندگی شما تغییر کند. دریا و اشکان قبول کردند و برگه ارجاع به مشاوره را از مدیر دفتر قاضی گرفتند و رفتند.

نگاه کارشناس- امیرحسین صفدری کارشناس حقوقی

با مشاهده این پرونده می‌بینیم که این زوج، بدون تحقیق در خصوصیات اخلاقی و جزئیات زندگی خصوصی فقط از روی ظاهر به هم علاقه‌مند شده و ازدواج کردند، اما بعد از ازدواج، تازه متوجه شدند که هر کدام علایق مختلفی دارند و نمی‌توانند با هم کنار بیایند و حتی حاضر نیستند به خاطر یکدیگر از خواسته‌های نا بجای خود چشم‌پوشی کنند. از طرف دیگر دریا باید بداند زندگی متأهلی با زندگی مجردی تفاوت دارد و او هرگز نباید زندگی مشترک خودش را با زندگی دیگران مقایسه کند چه این مقایسه کردن در فضای‌مجازی باشد چه فضای حقیقی.

 این یک کار صد درصد اشتباه است و هرگز نباید زوجین جوان باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کنند.

با این حال اگر اشکان و دریا و دیگر زوج‌های جوان که چنین مشکلات مشابهی دارند حقیقت و واقعیت زندگی مشترک خودشان را ببینند و براساس صداقت، تعهد و گفت‌و‌گوی محترمانه به زندگی مشترک نگاه کنند می‌توانند از این مشکلات و چالش‌ها گذر و زندگی خوبی را با هم بسازند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند
  • «ناآگاهی» بزرگ‌ترین تهدید سلامت روان
  • «ناآگاهی» بزرگترین تهدید سلامت روان است
  • پیش‌نیاز‌های هشت‎گانه یک ازدواج موفق
  • بالا رفتن سن ازدواج جوانان از چالش‌های جدی در سطح کشور است
  • روایتی دست اول از عمل جراحی رهبر انقلاب
  • آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت
  • برگزاری نشست ستاد ازدواج دانشگاهیان در بندرعباس
  • ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶: تفاوت ها، کاربردها و انتخاب ورق مناسب
  • عشق فضای مجازی به جدایی زوج جوان منجر شد