Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: «جکی ولکات» نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) با انتشار بیانیه‌ای ایران را به عدم پایبندی به تعهدات پادمانی‌اش متهم کرد.

وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد، نماینده آمریکا تصریح کرد: «ایران باید به طور کامل به تعهدات پادمانی هسته‌ای خود پایبند باشد و خیلی سریع، به سؤالات مهم مبنی بر اینکه این مواد از کجا آمده‌ و اینکه هم‌اکنون، هرگونه مواد و تجهیزات هسته‌ای مربوطه، در حال حاضر کجا است، پاسخ موثقی بدهد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراز نگرانی نماینده آمریکا در شرایطی است که واشنکتن بیش از یکسال پیش، علیرغم پایبندی ایران به مفاد برجام، از توافق هسته‌ای خارج شد و در نهایت، ایران در تاریخ 18 اردیبهشت، با تعیین مهلت 60 روزه‌ای به طرف‌های توافق هشدار داد در صورت عدم پایبندی به تعهداتشان ذیل برجام، ایران طبق مفاد این توافق هسته‌ای، تعهداتش را کاهش خواهد داد.

ایران در راستای کاهش تعهداتش، چهار گام برداشته است و جدیدترین گام در روز 15 آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد.

ولکات در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی از فعالیت هسته‌ای ایران گفت: «احتمالاً مواد هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای وجود دارد و فعالیت‌هایی که حال حاضر در ایران درجریان است، عمیقاً نگران کننده است».

وی سپس ادامه داد: «بار دیگر شورای حکام با شواهد جدیدی از بی‌اعتنایی احتمالی ایران به تعهدات پادمانی‌اش روبرو شده است».

«کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در جلسه شورای حکام ضمن تأکید بر ادامه فعالیت آژانس برای راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلامی توسط ایران تحت توافق پادمان مدعی شد که کارشناسان آژانس، ذرات اورانیوم طبیعی را از منشأ انسانی در مکانی در ایران که قبلاً به آژانس اعلام نشده بود، پیدا کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)

وی تصریح کرد: «همانطور که در هفتم نوامبر به شورای حکام گزارش دادم، آژانس ذرات اورانیوم طبیعی را از منشأ انسانی در مکانی در ایران که قبلا به آژانس اعلام نشده بود، پیدا کرده است. ما از آن زمان به تعاملات با ایران ادامه دادیم اما اطلاعات بیشتری دریافت نکرده و این موضوع هنوز حل نشده باقی مانده است».

ولکات با اشاره به اظهارات مدیرکل موقت آژانس ادامه داد: «آژانس باید به این مسئله پی ببرد که آیا ایران تمامی مواد هسته‌ای قابل گزارش، سایت‌ها و تأسیسات را همانطور که خواسته شده، اعلام کرده یا اینکه همچنان به مخفی کردن فعالیت‌های بسیار حساس اشاعه خود از آژانس ادامه می‌دهد».

این مقام آمریکایی در بخشی از بیانیه خود بعد از متهم کردن ایران، بر تمایل آمریکا به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران تأکید کرد و گفت: «آمریکا تمایل دارد برای حل موضوعاتی که این کشور را از جامعه بین‌الملل جدا کرده است، با ایران بدون پیش‌شرط مذاکره کند و همچنان به ایران پیشنهاد احتمال عادی‌سازی کامل روابط و لغو تحریم‌ها را می‌دهد».

وی ادامه داد: «همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ به طور مداوم شفاف‌سازی کرده است، ما همچنان آماده‌ایم و منتظر چنین تعامل دیپلماتیک هستیم. هدف ما، نهایی کردن یک توافق جامعی با ایران است که نگرانی‌های ما را مورد توجه قرار دهد و به رفتارهای ثبات‌زدای ایران پایان دهد و ایران را مجدداً به جامعه بین‌الملل پیوند دهد».

مقام‌های ایران پی در پی تأکید کرده‌اند که به هیچ عنوان تحت فشار و تحریم با آمریکا وارد مذاکره نمی‌شوند و سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا نتیجه معکوس خواهد داشت.

ولکات در حالیکه از مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران حرف زده بود، برای ایران شرط‌گذاری کرد و با اتهام‌زنی علیه تهران گفت: «برای دستیابی به کاهش فشارهای تحریم‌ها، ایران باید به رفتار بدخواهانه خود پایان دهد و گام‌های پایداری را در راستای انکار هرگونه مسیر به سوی تسلیحات هسته‌ای بردارد».

نماینده آمریکا در آژانس در بخش پایانی بیانیه طولانی خود، بر لزوم نظارت آژانس از سایت‌های نظامی و غیرنظامی ایران تأکید کرد و گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختیار دارد تا درخواست دسترسی به هرمکانی در ایران-غیرنظامی یا نظامی- را به منظور تأیید اعلامیه‌های ایران تحت توافقات جامع پادمانی و پروتکل الحاقی در صورت مطرح شدن یک سوال یا ناهماهنگی را ارائه دهد».

منبع: فردا

کلیدواژه: اتهام زنی آمریکا ایران بیانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۴۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) از زیر نظر داشتن اوضاع در ایران، در پی تنش‌ها با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش فارس، آژانس اتمی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما تایید می‌کنیم که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است و از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است: «ما تکرار می‌کنیم که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف اقدامات نظامی قرار بگیرند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به تلاش ناموفق برخی عوامل برای خرابکاری در اصفهان، گفت: «ما همچنان از همه می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان بدهند».

بامداد امروز بود که ۳ ریزپرنده در آسمان اصفهان هدف اصابت سامانه‌های ضدهوایی قرار گرفته و از بین رفتند.

منابع آگاه نیز ساعتی پیش به خبرگزاری فارس اعلام کردند تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است و گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

دیگر خبرها

  • واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان
  • بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران
  • (ویدئو) رئیس آژانس مبارزه با فساد به اتهام فساد بازداشت شد
  • روسیه: فوری اسرائیل را تحریم کنید | خشم روس‌ها از اتهام همکاری کارکنان آژانس امداد و کار با جنبش حماس
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اولیانوف: بازرسان آژانس فعالیت خود را در ایران از سر گرفته‌اند
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • خبر تازه اولیانوف از فعالیت بازرسان آژانس در ایران
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • اولیانوف: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند