Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-16@04:43:56 GMT

هفته آینده آژانس اتمی با مقامات ایرانی جلسه دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۴۶۹۲

مدیرکل موقت آژانس اتمی از سفر برخی مقامات این سازمان به تهران و برگزاری جلسه‌ای با مسئولان ایرانی در هفته آینده خبر داد. 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که هفته آینده جلسه‌ای بین مقامات آژانس و مقامات ایرانی در تهران برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروتا در جلسه ارائه گزارش به شورای حکام آژانس اتمی، گفت: «گزارش من درباره "راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015)"، فعالیت‌های مرتبط آژانس در این کشور طی چند ماه قبل را پوشش داد».

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی، وی با بیان اینکه در این گزارش اطلاعاتی درباره نصب تعداد بیشتری سانتریفیوژ پیشرفته در تاسیسات نطنز درج شده، توضیح داد: «که فقط برای اهداف تحقیق و توسعه نیستند بلکه برای ذخیره‌کردن اورانیوم غنی‌شده و از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در [تاسیسات] فردو است».

این مقام ارشد آژانس ضمن اشاره به گزارش روز دوشنبه درباره افزایش ذخایر آب سنگین ایران به بیش از 130 تن (متریک تن)، افزود: «ما به اطلاع‌رسانی به شورای حکام، طبق اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهیم».

فروتا با بیان اینکه آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلامی توسط ایران تحت توافق پادمان ادامه می‌دهد، تصریح کرد: «ارزیابی‌های درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه دارد».

وی همچنین اضافه کرد: «همانطور که در هفتم نوامبر به شورای حکام گزارش دادم، آژانس ذرات اورانیوم طبیعی را از منشأ انسانی در مکانی در ایران که قبلا به آژانس اعلام نشده بود، پیدا کرده است. ما از آن زمان به تعاملات با ایران ادامه دادیم اما اطلاعات بیشتری دریافت نکرده و این موضوع هنوز حل نشده باقی مانده است».

مدیرکل موقت آژانس اتمی با بیان اینکه جلسه‌ای در این خصوص با مقامات ایرانی خواهند داشت، گفت: «هفته آینده نشستی بین آژانس و ایران در تهران برگزار می‌شود تا درباره این [موضوع] بیشتر صحبت شود. ضروری است که ایران به آژانس همکاری کرده تا این موضوع به شکل مناسبی حل شود. من از ایران می‌خواهم همکاری کامل و به‌موقعی با آژانس، در اجرای توافق پادمان و پروتکل الحاقی داشته باشد».

پیشتر شورای حکام آژانس اتمی در تاریخ شانزدهم آبان جلسه‌ای درباره موضوعات پادمانی در ایران برگزار کرد که در آن نشست نیز فروتا گفته بود اقدامات این سازمان برای روشن شدن سوالات مرتبط با کامل‌بودن اظهارات پادمانی ایران ادامه دارد. (جزئیات بیشتر)

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، احیای تحریم‌های هسته‌ای و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به 4.5 درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح روز پانزدهم آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۴۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاح اصلی ایران در حمله به اسرائیل /مقامات رژیم صهیونیستی نگران چه هستند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها خبرهای متفاوتی در رابطه با نحوه پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق منتشر می شود.

آنگونه که خبر فوری روایت کرده، به نظر می رسد ترس اسرائیل از چیز دیگری باشد. شواهد گویای این است که رژیم صهیونیستی و متحدانش بیش از هر چیز نگران پهپادهای ایرانی هستند.

پهپاد ایران؛ سلاحی که دنیا درباره آن حرف می‌زند

شکی نیست که پهپادهای ایرانی در چند سال اخیر سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرده اند. حضور این پهپادها در کشورهای مختلف باعث شده برخی رسانه های آمریکایی کارکرد این هواپیماهای بدون سرنشین را «جهانی» بدانند. چندی پیش خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی تفصیلی به موضوع توسعه فناوری پهپادهای ایرانی پرداخت.

بلومبرگ در گزارش خود تاکید کرد که ایران جزء پیشروترین کشورها در زمینه توسعه فناوری و ساخت پهپادهای ارزان و تاثیرگذار است که با تکیه بر آن‌ها می ‌توان صحنه جنگ جهانی را تغییر داد.

بلومبرگ در گزارش خود نوشت: « در ۲ سال گذشته افزایش تولید پهپادهای ایرانی در حداقل ۵ کشور، از آمریکای جنوبی تا آسیای مرکزی، صورت گرفته است. اخیرا، روسیه ساخت پهپادهای ایرانی را برای جنگ خود در اوکراین آغاز کرده است و تعداد کشورهایی را که از فناوری، کمک یا قطعات ایرانی در پهپادهای خود استفاده می‌کنند به حداقل ۱۲ کشور رسیده است.»

ترس اسرائیل از پرنده های ایرانی

بیش از آمریکا و غرب، اسرائیل نگران قدرت پهپادی ایران است. حدودا ۱ ماه پیش که ایران از پهپاد «غزه» رونمایی کرد، رسانه های اسرائیلی به قدرت این پهپاد پرداختند. نشریه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارشی از این گفت که پهپاد غزه قادر است حدود ۱۳ بمب را حمل کند و مجهز به موتور جت است که می ‌تواند آن را تا مسافت‌ های بیش از هزاران کیلومتری پیش ببرد؛ این مسافتی است که اراضی اشغالی نیز شامل آن می‌ شود.

اورشلیم پست پهپاد غزه را ابزار جنگی جدید ایران توصیف کرد و اعلام کرد که این پهپاد «دومین پهپاد پس از کرار» است که قادر به حمل موشک‌های سدید-۱ است. این روزنامه صهیونیستی ادعا کرد که این پهپاد نشان دهنده تلاش ایرانی ‌ها برای پیشی گرفتن از ام کیو-۹ ریپر آمریکایی است.

به جز اورشلیم پست، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به قدرت پهپادی ایران و پهپاد غزه پرداخت و گزارشگر این شبکه گفت: «ایران با رونمایی از این پهپاد، بار دیگر اسرائیل را تهدید کرده است. یک ویدئو به زبان عبری در این خصوص منتشر شده و پیش از این شاهد وقوع چنین رویدادهایی نبوده‌ایم.»

یارون اشنایدر خبرنگار این شبکه نیز بیان کرد: «نکته مهم در خصوص این نوع از پهپادها بُرد آنها است که به ۲ هزار کیلومتر می‌ رسد. این بدان معنی است که پهپادهای مذکور تمام مساحت اسرائیل را پوشش می ‌دهند. ایرانی‌ ها می ‌خواهند اعلام کنند که آماده پاسخ دادن به هر حمله‌ای از جمله تهدیدات اسرائیل علیه کشورشان هستند.»

اما ترس اسرائیل فقط معطوف به پهپاد غزه نیست. مدتی پیش مرکز امنیتی و اطلاعاتی آلمای رژیم اسرائیل با انتشار ویدیویی حاول تصاویر باکیفیت و واضح از پهپادهایی که اهداف اسرائیلی را هدف قرار داده بود، مدعی شد، حزب الله لبنان فلسطین اشغالی را با پهپاد ابابیل ۲ ایران هدف قرار داده است. این مرکز در توضیح خود آورد که این پهپاد می ‌تواند با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت، محموله‌ انفجاری ۴۰ کیلوگرمی حمل کند.

نگرانی و ترس اسرائیلی ها از پهپادهای ایرانی به مدت ها قبل باز می گردد. برای مثال، پایگاه اورشلیم پست کمی بعد از پایان جنگ «سیف القدس»، علت ناکامی اسرائیل در این جنگ را پهپادهای ایرانی دانست

همچنین، بعد از رونمایی از کمان ۲۲ ، برخی رسانه های صهیونیستی احساس ترس و نگرانی کرده و شروع به بررسی زوایای مختلف این پهپاد مهم ارتش جمهوری اسلامی کردند. شبکه ۱۱ تلویزیونی رژیم صهیونیستی در گزارشی ویژه با بررسی قابلیت های تهاجمی این پهپاد از جمله پرواز در ارتفاع ۸۰۰۰ متری، امکان پرواز برای مدت ۲۴ ساعت و برد ۳۰۰ کیلومتری که تا عمق خاک اسرائیل نفوذ می کند، این پهپاد را دستاوردی بزرگ برای ایران در این عرصه و خطری مهلک برای اسرائیل دانست (اینجا بخوانید).

اینها نشان می دهند که رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز نگران پهپادهای ایرانی است، چرا که این سلاح ها می توانند برای اسرائیل بسیار خطرناک باشند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894750

دیگر خبرها

  • گروسی: ظرف چند هفته آینده به ایران می‌روم
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
  • گروسی: تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته است
  • گروسی: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم
  • گزارش دهی معاون شهردار تهران به شورا در جلسه آتی
  • زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود
  • شورای امنیت به درخواست اسرائیل تشکیل جلسه می‌دهد
  • تشکیل جلسه اضصراری شورای امنیت در پی پاسخ ایران به اسرائیل
  • سلاح اصلی ایران در حمله به اسرائیل /مقامات رژیم صهیونیستی نگران چه هستند؟
  • تمام راکتور‌های نیروگاه «زاپوریژیا» اوکراین در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفت