Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین وطن‌پور فلوشیپ سم شناسی و عضو هیئت علمی گروه سم شناسی و مسمومیت‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شایع‌ترین مسمومیت‌ها در فصل سرما اظهار کرد: مسمومیت با گاز منو اکسید کربن (CO) که ناشی از وسایل گرمایشی غیر استاندارد است، یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌ها در فصول سرد سال به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از جمله وسایل گرمایشی غیر استاندارد می‌توان به ذغال‌های نیم سوخته اشاره کرد. گذاشتن کرسی در اتاق‌هایی که هواکش در آنها وجود ندارد، هم می‌تواند خطرناک باشد. کشور ما زلزله خیز است بنابراین ممکن است با یک جابه‌جایی ساده لوله بخاری‌ها از محل اصلی خود خارج شوند و به شکل ناخواسته هوای آلوده در فضای اتاق بپیچد که این موضوع می‌تواند مرگ افراد را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کدام استان بیشترین آمار گازگرفتگی را دارد؟

این فلوشیپ سم شناسی درباره آلاینده‌های زیست محیطی افزود: در جامعه امروزی ما با بحث آلودگی هوا به علت خودرو‌های زیاد و کارخانجات به ویژه در کلان شهر‌ها رو به رو هستیم. بسیاری از آلاینده‌های زیست محیطی سرطان‌زا هستند. به طور مثال باران می‌تواند با هوای آلوده ترکیب شود و آلودگی خاک را به دنبال داشته باشد، بنابراین میوه‌ها و سبزی‌هایی که از این خاک می‌رویند، آلوده می‌شوند.

وطن‌پور تاکید کرد: نگهداری مواد دارویی بسیار اهمیت دارد. به طور کلی دارو‌ها باید در بسته بندی‌های استاندارد و در محل‌های خشک و خنک نگهداری شوند. با توجه به فصل و سن افراد شیوع مسمومیت‌ها متفاوت است به طور مثال در فصل پاییز میزان خودکشی‌ها افزایش پیدا می‌کند، در زمستان مسمومیت با گاز منو اکسید کربن بیشتر مشاهده می‌شود و در تابستان مسمومیت‌های تنفسی بیشتر شایع است.سالمندان از جمله افراد آسیب پذیر در برابر مسمومیت‌ها هستند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان سالمندان در هوای آلوده از خانه خارج نشوند.

 

بیشتر بخوانید: مسمومیت‌های دارویی، شایع‌ترین علت ایجاد مسمومیت در کشور

شایع‌ترین مسمومیت‌های دارویی مربوط به کدام دسته از دارو‌هاست؟

او یادآوری کرد: آرام‌بخش‌ها رتبه نخست مسمومیت‌های دارویی را به خود اختصاص می‌دهند، افراد همچنین باید به حشره کش‌های موجود در خانه‌ها توجه ویژه داشته باشند، زیرا این حشره کش‌ها ممکن است به علت داشتن بسته بندی‌های غیر استاندارد یا استفاده نا‌مناسب مسمومیت افراد را موجب شوند. زنان خانه دار یا کارگرانی که در خانه‌ها یا کارخانجات نظافت می‌کنند هم باید در استفاده از شوینده‌ها دقت لازم را داشته باشند، زیرا در برخی موارد افراد این شوینده‌ها را با هم ترکیب می‌کنند، بنابراین ماده خطرناکی حاصل می‌شود که می‌تواند مسمومیت افراد را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

گازی بی رنگ و بو که خیلی آرام جان افراد را می‌گیرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی اخبار سلامت مسمومیت با گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۵۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، امیر لاهوتیان افزود: این سرمازدگی موجب شد یک هزار و ۳۹۴ هکتار از سطح باغ‌های استان دچار خسارت شوند.

او تأکید کرد: یک هزار و ۵۰۰ تن عملکرد محصولات باغی استان ناشی از خسارت سرمازدگی کاهش یافته است.

لاهوتیان با بیان اینکه ملایر با سطح ۷۶۵ هکتار بیشترین میزان خسارت و شهرستان فامنین با سطح ۶۸ هکتار کمترین میزان خسارت در استان را داشتند، تصریح کرد: هفت شهرستان استان دچار خسارت سرمازدگی شدند.

او گفت: این سرمازدگی به محصولات باغی شامل ۲۵۲ هکتار در همدان، ۱۳۰ هکتار در تویسرکان، ۱۵۴ هکتار در کبودرآهنگ، ۱۳۵ هکتار در رزن و ۱۴۲ هکتار در درگزین است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است، افزود: این میزان بارندگی هشت درصد نسبت به سال گذشته و حدود ۴۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت افزایش دارد.

لاهوتیان با اشاره به اینکه همدان جزو معدود استان‌های کشور است که از لحاظ بارندگی از وضعیت قرمز به وضعیت سبز تبدیل شده است، تصریح کرد: با تداوم بارندگی‌ها وضعیت سبز محصولات در اراضی استان مطلوب ارزیابی می‌شود.

دیگر خبرها

  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید؛ سرما در راه است!
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید!/ سرما در راه
  • غارت گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد/ تجویز نسخه‌های پیشگیری روی کاغذ مسئولان
  • خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان