Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@14:32:18 GMT

زندگی شیرین دیابتی‌ها با ورزش

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۵۲۹۳

امروزه بروز دیابت در کشور‌های جهان به موازات کاهش میزان فعالیت مردم و افزایش چاقی به طور فزآینده‌ای افزایش یافته است. ناطقان: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: ورزش زندگی دیابتی‌ها را شیرین می‌کند.


محمدرضا صائینی ،با اشاره به ارتباط مستقیم دیابت و ورزش، اظهار کرد: امروزه بروز دیابت در کشور‌های جهان به موازات کاهش میزان فعالیت مردم و افزایش چاقی به طور فزآینده‌ای افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به نقش ورزش در افزایش سطح فعالیت و کاهش وزن، می‌توان به اهمیت آن در پیشگیری و درمان دیابت پی برد؛ زیرا اکثر افرادی که توانایی کنترل دیابت خود را دارند، کسانی هستند که به طور منظم ورزش می‌کنند؛ در واقع ورزش یکی از سه پایه اصلی درمان دیابت را علاوه بر رژیم غذایی و دارو‌ها تشکیل می‌دهد.

وی در رابطه با ورزش و دیابت نوع ۲، افزود: ورزش اثرات مثبتی بر روی دیابت نوع ۲ می‌گذارد، همان‌طوری‌که تحقیقات جدید نشان می‌دهد، ورزش منظم در بلندمدت نه تنها باعث بهبود کنترل دیابت نوع ۲ خواهد شد، بلکه حتی قادر است تا از بروز آن در افراد در معرض خطر نیز جلوگیری کند. ورزش در مراحل اولیه دیابت و قبل از اینکه نیاز به دارو در شخص مبتلا بروز یابد، آغاز می‌شود به طوری‌که اثرات آن در بهبود کنترل دیابت بیش‌تر خواهد شد.

این مسئول در رابطه با نقش ورزش در کنترل بهتر قند خون، تصریح کرد: یکی از علل عمده افزایش قند خون در دیابت نوع ۲ مقاومت نسبت به عملکرد انسولین در بدن است. ورزش با کم کردن این مقاومت و افزایش اثر انسولین در بدن یعنی افزایش ورود گلوکز به داخل سلول‌های بدن مخصوصا سلول‌های عضلاتی، باعث کاهش قند خون می‌شود و این اثر خود را با کم کردن قند خون ناشتا و مقدار هموگلوبین که بیانگر وضعیت درازمدت قند خون شما در طول ۳ الی ۲ ماه گذشته است، نشان خواهد داد.

صائینی در رابطه با کاهش چربی و درمان چاقی و افزایش وزن، ادامه داد: ورزش منظم در کاهش چربی خون خصوصا تری‌گلیسیرید بسیار موثر است. فعالیت منظم ورزشی در صورت همراهی با رژیم غذایی مناسب، نقش بسیار مهمی در کاهش وزن و سپس حفظ وزن موجود و جلوگیری از بروز مجدد چاقی برعهده دارد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در رابطه با ورزش و دیابت نوع ۱، اظهار کرد: افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می‌توانند در همه سطوح فعالیت ورزشی از آماتور و حرفه‌ای شرکت کنند، البته به شرط اینکه دچار عوارض دیابت نشده باشند و کنترل قند خونشان در حد قابل قبولی باشد. تنظیم مقدار انسولین تزریقی و غذای مصرفی براساس شدت و زمان انجام فعالیت ورزشی مهمترین اصل در انجام ورزش در دیابت نوع ۱ است و جایگاه مهمی در کنترل آن دارد.

وی افزود: انجام آزمایش قند خون برای اطلاع از چگونگی پاسخ بدن به ورزش نیز از اهمیت اساسی برخوردار است و باعث افزایش کارآیی و جلوگیری از حمالت هیپوگلیسیمی می‌شود. به‌طور کلی هدف اصلی از انجام ورزش در دیابت نوع ۱ ایجاد یک حس اعتماد به نفس بالا در افراد مبتلا است. باید این حس را در خود تقویت کرده که دیابت نباید هیچ‌گونه محدودیتی در فعالیت‌های روزمره من به‌وجود آورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای ورزش کردن ۱ الی ۲ ساعت بعد از خوردن غذا است، زیرا از این طریق نه تنها شما می‌توانید قند خون بعد از غذا را بهتر کنترل کنید؛ بلکه در صورت تزریق انسولین احتمال پایین افتادن قند خون (هیپوگلیسیمی) نیز کم‌تر خواهد بود. هم‌چنین اگر از انسولین استفاده کنید باید از ورزش کردن در ساعاتی که فعالیت انسولین در بدن به حداکثر میزان خود می‌رسد، خودداری کنید. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: زندگی شیرین ، دیابتی ها ، ورزش

منبع: ناطقان

کلیدواژه: زندگی شیرین دیابتی ها ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد

این موضوع برای همه ثابت‌شده است که نداشتن خواب کافی برای سلامتی مضر است. حالا دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که میان خواب کمتر از شش ساعت در شب و افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه‌ای وجود دارد.

دانشمندان در این تحقیق داده‌های Biobank بریتانیا را تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند که یک منبع جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشکی محسوب می‌شود. آنها اطلاعات ۲۴۷۸۶۷ بزرگسال را بررسی کرده‌اند که داده‌های سلامت آنها برای بیش از یک دهه دنبال شده است. آنها در این تحقیق قصد داشتند تا ارتباط بین مدت زمان خواب و دیابت نوع ۲ و اینکه آیا داشتن یک رژیم غذایی سالم اثرات کمبود خواب بر خطر دیا‌بت را کاهش می‌دهد یا خیر را درک کنند.

ارتباط بین خواب و دیابت نوع ۲

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که در ۲۴ ساعت چقدر می‌خوابند. همچنین، هفت تا هشت ساعت خوابیدن به‌عنوان میزان خواب نرمال در نظر گرفته شد. میزان کم‌خوابی نیز به سه دسته تقسیم شد: خفیف (شش ساعت)، متوسط (پنج ساعت) و شدید (سه تا چهار ساعت). همچنین در این تحقیق به داده‌های مربوط به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان نیز توجه شده است.

در حدود ۳.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در طول دوره پیگیری، مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شدند. به گفته آنها هرچند عادات غذایی سالم به‌طور کلی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، اما زمانی که افراد غذای سال می‌خوردند و باز هم کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها در مقایسه با افرادی که میزان خواب آنها نرمال بوده، افزایش داشته است.

به گفته دانشمندان، پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۶ درصد افزایش دهد، درحالی که این خطر برای افرادی که سه تا چهار ساعت می‌خوابند، می‌تواند ۴۱ درصد بیشتر از افرادی باشد که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند.

بااین‌حال دقیقاً مشخص نیست چرا افرادی که کمتر می‌خوابند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نشانگر‌های التهابی و اسید‌های چرب آزاد در افراد دارای کمبود خواب افزایش پیدا می‌کند که این امر حساسیت به انسولین را مختل می‌کند و منجر به مقاومت نسبت به انسولین می‌شود. این بدان معناست که بدن برای استفاده صحیح از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون تلاش می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

منبع: دیجیاتو

tags # دیابت نوع دو ، خواب سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟
  • این گیاه یک جایگزین سالم برای قند مصنوعی
  • سلامت نوجوانان و جوانان یکی از ضروریات نظام سلامت است