Web Analytics Made Easy - Statcounter

 ونیز که از سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی جهان در پی شدیدترین سیل در ۵۰ سال اخیر حالا با زیر آب رفتن مهم‌ترین آثار تاریخی و هنری خود مواجه شده است.  

ونیز زیر آب،‌ اسناد کتابخانه ملی توی آب

سطح مد آب که به بیش از ۱۹۴ سانتی‌متر رسیده است، موجب شده ۸۵ درصد از ونیز کاملا شسته شود و با صدمه زدن به خانه‌ها، مغازه‌ها، زیرساخت‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. صدها میلیون دلار خسارت به بار آورده است. در ایران نیز نخستین برف پاییزی در ابتدای هفته همه را غافل‌گیر کرد و موجب تعطیلی برخی از کاخ موزه‌ها همچون نیاوران شد.

البته مشکلات بروز برف و باران نها محدود به تعطیلی کاخ موزه نیاوران نشد و اخباری در فضای مجای دست به دست می‌شد مبنی بر خبر آب‌گرفتکی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی که خبرش به فوریت در کشور پخش شد؛ درحالیکه  از سوی مسئولان کتابخانه شایعه دانسته شد. مدیرکل حوزه ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی به شایعاتی مبنی بر نابود شدن اسناد آرشیو کتابخانه ملی واکنش نشان داد.

ایران و ایتالیا ۶۰ سال همکاری میراثی

همچنین در هفته جاری، در موزه ملی ایران نمایشگاهی با عنوان ایران و ایتالیا؛ ۶۰ سال همکاری در میراث فرهنگی برگزار شد،  محمدرضا کارگر مدیر کل موزه ‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی با بیان این که  از ۶۰ سال قبل تا امروز هیچ‌گاه همکاری‌های‌مان با کشور ایتالیا قطع نشده، هرچند در مواردی و بنا به شرایط خاص هر دو کشور مجبور به کاهش همکاری‌ها شده‌ایم، بار دیگر به وضعیت مناسب خود بازگشته است، اتفاقی که به واسطه خاطرات خوب سال‌های قبل از آن رخ داد.

جوزپه پرونه  سفیر ایتالیا در ایران در این مراسم  با تاکید بر این که اقدامات انجام شده تاکنون، ماندگارند، نه گذرا، گفت: ایران و ایتالیا در زمینه هنرهای ظریف، سینما و دیگر موارد همکاری‌هایی دارند اما باستان شناسی گوهر و جوهر همکاری‌ها را به حالت گذشته تا امروز نشان می دهند چیزی که به تاریخ ما برمی‌گردد.

نمایشگاه ایران و ایتالیا ۶۰ سال همکاری در میراث فرهنگی در حالی کار خود را در موزه ملی ایران آغاز کرد که ۵۲ پوستر اطلاعاتی از همکاری‌های این دو کشور در حوزه‌ مرمت، باستان‌شناسی و حفاظت از آثار تاریخی و ۶۰ اثر تاریخی فرهنگی، حاصل همکاری‌های مشترک باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در کاوش‌های محوطه‌های شهر سوخته، چلو، تل آجری  و دهانه غلامان را به نمایش درآمد و همایشی یک روزه نیز از کاوش‌های مشترک باستان‌شناسان ایران و ایتالیا در این فضای موزه‌ای برگزارشد.

الواح هخامنشی همچنان در معرض نمایش

بر خلاف اعلام نخست موزه‌ ملی ایران برای نمایش محدود تعدادی ازگل‌نوشته‌های هخامنشی که دو روز بعد از انتقال به ایران، از ۱۰ مهر در ویترین‌های بخش هخامنشی ایران باستان قرار گرفته بود، هنوز نمایش این الواح ادامه‌دارد. نمایشِ ۱۱۰ لوح هخامنشی از ۱۸۷۳ گل‌نوشته‌ای که از دانشگاه شیکاگو به کشور برگردانده شد، قرار بود تا ۳۰ مهر ادامه داشته باشد، اما این آثار همچنان و به صورت ادامه‌دار در تالار ایران باستانِ موزه ملی ایران در معرض نمایش است. جبرییل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران - درباره‌ مدت زمان نمایشِ این آثار گفت: در حال حاضر برنامه‌ی مشخصی برای پایان نمایشِ الواح نداریم.

گل‌نوشته‌های باروی تخت جمشید، اطلاعات جدیدی از نامه‌ها، اسناد اداری، دست‌نوشته‌های یک کاتب، شاه و دربار، شخصیت‌های تاریخی، کارگران، کاتبان، تولید، مسافران، ایزدان پارس به محققان و پژوهشگران و باستان‌شناسان می‌دهند.

قطع اینترنت و سخت‌شدن کار آژانس‌های مسافرتی

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران دسترسی آژانس‌های مسافرتی و مردم به بلیت پروازهای خارجی کاملا قطع شده است. البته  آژانس‌ها به خاطر شبکه اینترنت داخلی (اینترانت) امکان خرید و فروش بلیت قطار و یا هواپیما در مسیرهای داخلی را دارند اما بسیاری از مردم چنین دسترسی ندارند.  

حرمت‌الله رفیعی گفته است: آژانس‌های مسافرتی مستأصل شده‌اند و امکان اطلاع‌رسانی هم ندارند، چون تنظیم چنین اطلاع‌رسانی‌هایی روی شبکه‌های مجازی انجام شده بود.

وی با بیان این که در این میان برخی از آژانس‌های مسافرتی با داشتن رانت،  دسترسی به این اینترنت دارند، ‌گفت:  تعداد محدودی از آژانس‌های مسافرتی اینترنت در اختیار دارند و در فضایی که دیگر آژانس‌ها این امکان را ندارند ادامه فعالیت می‌دهند.

رفیعی افزود: با شرایط کنونی منافع آژانس دارها با مشکل رو برو می شود که به ضرر گردشگری کشور نیز می‌شود،‌ همچنین قطعا همه سفرها تفریحی نیست و برخی برای درمان و یا کار باید به سفر بروند که اکنون امکان آن مهیا نیست.  اکنون امیدواریم مسئولان  هرچه زودتر راهکاری برای این موضوع در نظر بگیرند.

آخرین تصمیم برای علف‌های هرز دور گنبد قابوس 

عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس با اشاره به این‌که در حال حاضر پیمانکار برای انجام بوته‌زدایی و از بین بردن گیاهان از روی برج مشخص‌ شده است، گفت: البته در این خصوص راهکارهای دیگری نیز به ذهنمان رسید که یکی از آن‌ها سم‌پاشی به‌وسیله پهباد بود، اما با توجه به این‌که امکان ماندگاری سموم بر روی برج و آسیب رساندن به ملاط و آجرهای بنا وجود دارد، این طرح را اجرا نکردیم و در حال حاضر با نصب مجدد داربست و انتخاب پیمانکار بوته‌زدایی از این اثر جهانی آغاز می‌شود. در گذشته انواع بوته‌ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می‌کرد که بعد از مرمت سال ۹۶، امسال ۹۹ درصد گیاه قابل مشاهده روی برج بوته گیاه سلمه‌تره است و جلوی رشد دیگر بوته‌ها گرفته شده است.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در جدیدترین اظهارات در این زمینه از تشکیل شورایی از استادان فن حوزه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در سوم آذر ماه برای تصمیم گیری در مورد نحوه برچیدن علف‌های هرز برج قابوس در فرمانداری خبر داده‌ است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد عملیات نصب داربست فلزی اطراف برج قابوس تمام شده‌ است به ایرنا گفت: با توجه به حساسیت موضوع، هر تصمیم و روشی که اعضای شورای راهبردی برج قابوس برای حذف علف‌های هرز قسمت مخروطی این بنای تاریخی بگیرند بلافاصله توسط استادکاران مجرب حوزه بناهای تاریخی اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها اینترنت گردشگری ایتالیا علی ‌اصغر مونسان میراث فرهنگی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت گردشگری ایتالیا علی اصغر مونسان میراث فرهنگی ایران اینترنت گردشگری ایتالیا علی اصغر مونسان میراث فرهنگی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۶۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی خبر داد

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در ایام نوروز، بالغ بر ۳ میلیون نفر تا دیروز از اماکن، موزه‌ها، محوطه های تاریخی و پایگاه های میراث فرهنگی بازدید داشتند که رقم بسیار مهمی است.

وی افزود: در این زمینه استان فارس با حدود ۷۴۰ هزار نفر بازدید مقام اول را دارد و پس از آن اصفهان و تهران و موزه های ستادی در تهران بالاترین میزان بازدید را داشته‌اند.

این خبر تکمیل می شود.

دیگر خبرها

  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی
  • حرف‌های عجیب ضرغامی درباره نرخ بلیت موزه‌ ایران
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • رایزن فرهنگی ایران: زبان فارسی میراث مشترک با افغانستان است
  • ضرغامی عنوان کرد: بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی خبر داد
  • استان فارس بیش‌ترین آمار بازدید از موزه‌ها را در نوروز ۱۴۰۳ دارد
  • کهن‌ترین گنبد جهان در ۷۰ کیلومتری مشهد
  • بازسازی آثار هنری باغ موزه مینیاتور