Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا که از ابتدای آبان‌ماه اجرایی شده است فرصت مناسبی برای تجار ایران برای افزایش صادرات کشور است. تاریخ انتشار: 08:30 - 01 آذر 1398 - کد خبر: ۵۶۹۶۱۵

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه منطقه‌ای است که از کشور‌های روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تشکیل شده و در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتحادیه بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت را در بر می‌گیرد و بازار بسیار بزرگی برای کالا‌های مختلف محسوب می‌شود.

تسهیل تجارت، حذف تدریجی قوانین گمرکی، برقراری تعرفه خارجی مشترک و ایجاد بازارمشترک از جمله اهداف تشکیل منطقه از سوی بنیانگذاران آن بوده است.

بازار بزرگ این اتحادیه، ایران را مجاب کرد تا برای عضویت در آن اقدام به رایزنی با کشور‌های عضو کند که پس از مذاکرات دو ساله توافقنامه تجارت با اوراسیا به امضا رسید و از آبان ماه امسال اجرایی شد.

براساس این موافقتنامه، ۵۰۲ قلم کالا در حوزه‌های مواد غذایی، مواد مصرفی شیمیایی، محصولات ساختمانی، صدور خدمات فنی و مهندسی، محصولات صنعتی و محصولات کشاورزی از سوی اتحادیه اورآسیا و ۳۶۰ قلم کالا در همان موارد مشابه از سوی ایران این توافنامه می‌شود.

در این باره محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: یکی از اهداف دولت با توجه به شرایط کنونی هدفگذاری بر روی ۱۵ کشور همسایه و همچنین چین و روسیه برای صادرات است و جزو اولویت‌های سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: موضوعی که در مورد اوراسیا وجود دارد این است که پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای موجب می‌شود شرایط برابری برای کشور‌ها به وجود بیاید تا به جای پرداخت تعرفه‌های بالا بتوانند از یک تعرفه یکسان و نزدیک به صفر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن این موافقتنامه می‌تواند به رشد صادرات کشور کمک کند، گفت: در شرایطی که ما در این پیمان حضور نداشته باشیم و اگر بخواهیم کالا به این کشور‌ها صادر کنیم، کشور‌های عضو اوراسیا تعرفه صفر خواهند داشت و ما باید تعرفه بالاتر پرداخت کنیم بنابراین پیوستن به این پیمان می‌تواند به نفع کشور باشد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشته باشیم حضور در پیمان‌هایی که کشور‌های پیشرفته‌تر هستند و کالا‌های پیشرفته با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌کنند نمی‌تواند به نفع کشور باشد و برداشتن تعرفه‌ها در این پیمان‌ها صنایع ما را با تهدید مواجه کند اما، درباره اوراسیا این موضوع کمتر وجود دارد بنابراین پیوستن به این پیمان منطقه‌ای مفید است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره حضور در این موافقتنامه با توجه به زیرساخت‌های ضعیف در بخش صادرات تصریح کرد: این موضوع تفاوت زیادی نخواهد کرد اگر با همین زیرساخت‌های ضعیف و بدون عضویت در این پیمان بخواهیم کالا صادر کنیم باید تعرفه بالاتری نسبت به رقبا پرداخت کنیم و این مزیت را می‌گیرد بنابراین تا حدودی می‌تواند به عنوان مکمل و کمک کننده صادرات با توجه به ضعف‌هایی که داریم باشد.

همچنین حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری میزان در این باره اظهار کرد: اوراسیا اولین پیمان منطقه‌ای اقتصادی است که ایران با توافقات ترجیحی در آن ورود کرده است و از چند منظر اهمیت دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: کشور‌های حوزه اوراسیا با یک مجموعه جمعیت و اقتصاد قابل توجه، یک ظرفیت و فرصت خوب اقتصادی برای ایران هستند.

وی با اشاره به تحریم‌هایی که به کشور تحمیل شده است، گفت: در شرایط تحریم برای توسعه صادرات وجود چنین بازار‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است، در کشور مزیت‌هایی داریم که عمدتا در حوزه محصولات کشاورزی، پلیمری است.

سلاح ورزی با بیان اینکه این بازار‌ها در گذشته هم وجود داشتند، اما به دلیل عوارضی که وضع می‌شد صادرکنندگان ما قادر به رقابت نبودند، تصریح کرد: این توافق به صادرکنندگان اجازه می‌دهد که در این بخش‌ها که عمدتا کشاورزی است و مزیت هم داریم یک فرصت صادراتی و بازار خوبی فراهم شود.

با توجه به اجرای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا انتظار می‌رود حجم صادرات کشور با توجه به معافیت‌هایی که وجود دارد افزایش یابد و با توجه به تحریمی که علیه کشور وجود دارد می‌تواند معبری برای گذر از تحریم به حساب آید.

بیشتر بخوانید: تجارت با اوراسیا فرصتی برای توسعه صادرات

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: صادرات اتاق بازرگانی وزارت صنعت اخبار اقتصادی صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۶۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲

محمدصادق مهرجو گفت: تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد

محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: به طور متوسط ایران در سال ۱۴۰۲، روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که از این میزان، روزانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه به سمت پالایشگاه‌های داخلی ارسال و مابقی برای صادرات در دسترس بوده است. یعنی ما به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام برای صادرات داشتیم. عمده صادرات ما نیز به پالایشگاه‌های چین و هند انجام می‌شد.

 

وی ادامه داد: در این بین، راه‌های صادرات نفت خام به بازار‌های آسیا مجددا احیا شد و نیاز کشور‌های بزرگ و واردکننده نفت خام مانند چین و هند را تامین کرد؛ به خصوص کشور چین که به دلیل چشم‌انداز مثبت اقتصادی، بعد از پاندمی کرونا قصد افزایش واردات نفت خام و افزایش ظرفیت‌های پالایشی را دارد.

 

مهرجو درخصوص نیاز وارداتی کشور چین توضیح داد: اگر تولید روزانه نفت خام چین را به طور متوسط ۴.۲ میلیون بشکه و ظرفیت پالایشی این کشور را ۱۹.۵ میلیون بشکه در نظر بگیریم، چین روزانه نیاز به واردات ۱۵ میلیون بشکه نفت خام دارد که با توجه به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صادرات نفت خام روسیه و تخفیف‌هایی که این کشور مجبور است برای فروش نفت خام خود بدهد، بخش عمده‌ای از واردات نفت خام چین را به خودش اختصاص می‌دهد.

 

وی افزود: البته تخفیف‌های ایران با توجه کیفیت بالاتر نفت خام صادراتی ما نسبت به نفت خام روسیه، به مراتب کمتر است. از طرفی ما رقیب دیگری، چون عراق داریم که مانع تحریمی برای فروش نفت خام خود ندارد و البته تخفیفی هم بابت فروش، پرداخت نمی‌کند. از آنجا که نوع نگاه چینی‌ها و هندی‌ها به بازار واردات نفت خام صرفا استفاده از موقعیت کنونی برای تامین بیشتر و ارزان‌تر نفت خام پالایشگاه است، لذا چشم‌پوشی از این موقعیت که به سبب تحریم فروش نفت خام ایران و روسیه، فراهم کرده بسیار سخت است. به همین علت به نظر می‌رسد میزان سودی که پالایشگاه‌های نفت خام چین و هند ناشی از واردات نفت خام تخفیف‌دار ایران و روسیه (مخصوصا تخفیف‌های روسیه) دریافت می‌کند، باعث می‌شود که بتوانند ریسک‌های وارداتی را تحمل کنند و از این سود قابل توجه، صرف نظر نکنند.

 

این کارشناس انرژی عنوان کرد: بر اساس خبر‌هایی که وجود دارد، حتی پالایشگاه‌های نفت خام اروپایی که قبل از تحریم‌های روسیه و سقف قیمتی اعمال شده، مقصد اصلی صادرات نفت خام این کشور بوده‌اند همچنان نتوانستند از واردات نفت خام این کشور علی رغم تحریم‌های اعمال شده اتحادیه اروپا، چشم پوشی کنند و همچنان از طریق واسطه‌های خودشان واردات نفت خام تخفیف دار روسیه را ادامه می‌دهند. این سود آنقدر زیاد است که توجه شرکت‌های نفتی اروپایی را به خودش جلب کرده و این شرکت‌ها از طریق شرکت‌های کوچک واسطه‌ای، در زمینه واردات و معامله‌های محموله‌های نفت خام فعال هستند.

 

مهرجو با اشاره به اینکه امسال در آمریکا انتخابات برگزار خواهد شد و برای حزب دموکرات و رئیس جمهور فعلی آمریکا عدم افزایش قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در بازار آمریکا، یکی از هدف‌های اصلی است، گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند علی رغم اعلام رسمی تحریم‌ها، در عمل سختگیری زیادی را برای تجارت کشور‌های تحت تحریم (حداقل تا موعد انتخابات) نداشته باشند تا کمبود عرضه در بازار نفت خام به خصوص باعث تلاطم قیمتی در بازار آمریکا نشود.

 

وی ادامه داد: از مجموع این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی (حداقل تا زمان انتخابات آمریکا) خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد و اگر چالشی از ناحیه تحریم برای صادرات ما بوجود بیاید قابل توجه نخواهد بود.

 

این کارشناس انرژی درمورد نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام گفت: نحوه برخورد چین با توجه به سابقه و نوع نگاه اقتصادی که دارد، تغییر به‌خصوصی نخواهد کرد؛ چون نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام، یک نگاه مقطعی نیست و تمایل دارد که روابط خود را با تمامی صادر کنندگان حفظ کند و البته در سبد انرژی خود، انواع نفت خام وارداتی با مشخصات مختلف داشته باشد.

 

مهرجو در پایان اضافه کرد: چین رابطه خوبی با عمده صادرکنندگان نفت خام در آسیا از جمله عربستان و عراق و کویت دارد و بعد از تحریم‌ها هم در قالب قرارداد ۲۵ ساله ایران، رابطه خوب و پایداری با ما برقرار کرده است. قطعا حفظ این رابطه هم به نفع آنهاست و هم قابل چشم پوشی نیست. با توجه به تخفیف‌هایی که ما برای نفت خام خود درنظر داریم، سود بیشتری هم از واردات نفت خام ما نسبت به واردات از عربستان و عراق خواهد برد؛ لذا با توجه به احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، فکر می‌کنم که تنها خریداران ما در شرکت‌های چینی میزان چانه زنی شان را بیشتر خواهند کرد به بهانه اعمال تحریم‌های احتمالی، ولی صرف نظر کردن و یا کاهش نفت خام از ایران، بسیار بعید به نظر می‌رسد، چون هر دو طرف (هم ایران و هم چین) از این شراکت سود خواهند برد.

دیگر خبرها

  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • استقبال گرم از رئیس‌جمهور در پاکستان چه معنایی دارد؟!
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • افزایش ۱۷ هزار مترمکعبی ظرفیت مخازن آب روستایی در همدان
  • رشد ۹۱ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان
  • هماهنگی تعطیلات پایان هفته با دنیا، به افزایش صادرات منجر خواهد شد/خارجی‌ها در روز‌های تعطیل پاسخگو نیستند
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟
  • ایرانی ها استاد دور زدن تحریم