Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@11:11:23 GMT

فولادی ها دردولت لابی قوی دارند

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۶۳۸۳

فولادی ها دردولت لابی قوی دارند

ساعت 24 - اقتصادایران به دلیل استیلای دولت و به دلیل اینکه بوروکراتها و سیاسیون آن را محل تاخت و تاز کرده و منافع خود را برمنافع ملی ترجیح می دهند با انبوهی از دردسرها و تناقض های واقعی مواجه شده است. این تناقض ها و تضادها با هرشرایطی که درهزارتوی اقتصاد پنهان شده زندگی را برشهروندان دشوار کرده و راه نفس آنها را تنگ ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طورمثال می توان به دریافت 30 هزارمیلیارد تومان درآمد تازه از محل سه برابر کردن قیمت بنزین غیر سهمیه بندی اشاره کرد که با ناراحتی شهروندان همراه بود ، درحالی که به گفته علیرضا کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، دولت می تواند  معافیت مالیاتی صادرات شرکت‌های بزرگ فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها را لغو کند و با لغو این معافیت مالیاتی 30 هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی از این محل به دست آورد.  چرا چنین اتفاقی نمی افتد و چند غول انحصاری از پرداخت مالیات معاف می شوند اما سایر صادرکنندگان باید مالیات پرداخت کنند ؟ جواب این پرسش ها در نکته ای است که مسعود خوانساری رییس اتاق تهران عنوان کرد ه  و می گوید: مساله این است که برای مثال اگر دولت بر صادرات سنگ‌آهن عوارض وضع کرده، چرا دریافت این عوارض را به صادرات فولاد نیز تعمیم نمی‌دهد؟ احتمالا به این دلیل است که فولادی‌ها در وزارتخانه لابی قوی دارند.سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران  با اشاره به اینکه دیدگاه‌های مشابهی در این وزارتخانه با آنچه از سوی علیرضا کلاهی مطرح شد، وجود دارد، گفت: البته ممکن است بحث دریافت مالیات از صنایع بالادستی در اتاق‌های تهران و ایران مخالفان جدی داشته باشد. از این رو اگر این پیشنهاد به صورت نظر رسمی این اتاق‌ها به وزارت صمت اعلام شود، ما آن را پیگیری ‌می‌کنیم. البته وزارتخانه این ایده را دارد که مسایل اجزای زنجیره تولید باید در کنار یکدیگر قرار گیرد و سپس برای آنها تصمیم‌گیری شود نیز تعمیم نمی‌دهد؟ احتمالا به این دلیل است که فولادی‌ها در وزارتخانه لابی قوی دارند. درهمین باره سیدمحمد اتابک، نائب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران مشکلی که امروز با آن روبه‌رو هستیم عدم توازن زنجیره فولاد است و سود غیرمتعارف در بخش‌های مختلف دارد که این عدم توازن به ارث رسیده است. نگاه کلی این است که این عدم توازن تا سال 1400 به حداقل برسد. کلاهی در عین حال توجه به صادرات صنایع ساخت‌محور را ضروری دانست و گفت: وضعیت رقابت‌پذیری ایران بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصادی به‌گونه‌ای است که صنایع ساخت‌محور بیشترین آسیب را خواهند دید.

چرا مس صادر نشود

 یک تناقض دیگر درباره صادرات فراورده های مس و فولاد است. درحای که صادرات فولاد تشویق می شود و حتی از پرداخت ماالیات معاف می شود اما صادرات مس با وجود ذخیره فوق العاده پر حجم با تنگنا مواجه است.  کلاهی دراین باره می گوید: بزرگترین موانع کسب‌وکار در ایران بر اساس این گزارش را، دسترسی به منابع مالی، بروکراسی‌های ناکارآمد، عدم ثبات قوانین، تورم، فساد و قوانین کار اعلام کرد و افزود: در حالی مزیت نسبی در کشور، مواد اولیه است که به دلیل شرایط قیمتگذاری، این مزیت نسبی تا حدود زیادی از دست رفته است.کلاهی صمدی سپس به تحلیل زنجیره ارزش مس پرداخت و با بیان اینکه ذخایر مس ایران در حدود 4 میلیارد تن برآورد می‌شود، افزود: در حالی صادرات سیم و کابل در چین رقمی معادل 23 میلیارد دلار و در ترکیه به‌رغم نبود معادن مس در این کشور، سالانه 1.2 میلیارد دلار است که معدل صادرات ایران در این بخش طی 5 سال گذشته از 100 میلیون دلار فراتر نرفته است.وی در این رابطه، قیمت تمام شده بالا و نیز عدم توانایی در رقابت را دو عامل جدی ضعف ایران در صادرات سیم و کابل اعلام کرد.

.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۶۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهن کامل خانه در شهرک غرب تهران چند؟

شهرک غرب یکی از محله‌های معروف و مرفه‌نشین در شمال‌غرب پایتخت است که در منطقه ۲ شهرداری تهران واقع شده است. این محله از شمال به سعادت‌آباد، از غرب به بزرگراه یادگار امام از شرق به بزرگراه چمران و از جنوب به بزرگراه شهید همت متصل می‌شود. قیمت مسکن در این منطقه بسیار بالا است و خرید خانه را سخت کرده است به همین علت متقاضیان زیادی برای رهن و اجاره وجود دارد. اگر شما هم قصد دارید تا از قیمت اجاره خانه در این محله غربی تهران مطلع شوید در ادامه با ما همراه باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین، این مسئله را در نظر داشته باشید که همانطور که قیمت خانه در شهرک غرب نجومی است، اجاره‌خانه‌ها نیز نسبت به مناطق دیگر تهران گران‌تر است. به طوری که برای اجاره یک واحد ۲۰۰ متری با سه اتاق خواب و سنی حدود ۱۳ سال باید سه میلیارد تومان ودیعه دهید. اجاره ماهیانه این خانه ۵۰ میلیون تومان است.

برای رهن کامل واحدی با ۱۱۰ متر زیربنا با دو اتاق خواب و سنی حدود ۷ سال به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارید.

با یک میلیارد تومان ودیعه می‌توانید یک آپارتمان ۷۲ متری با دو اتاق خواب را که سال ساخت آن ۱۳۸۹ است اجاره کنید. کرایه ماهیانه این واحد در آگهی آن ۱۰۰ هزار تومان عنوان شده است.

اجاره آپارتمان دیگری با زیربنای ۱۳۵ متر و ۳ اتاق خواب که ۱۶ سال سن دارد به ۷۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۲۹ میلیون تومان احتیاح دارد.

اجاره واحد دیگری با ۸۰ متر زیربنا، ۲ اتاق خواب و ۸ سال سن با دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان امکان‌پذیر است. کرایه ماهیانه این واحد ۱۰۰ هزار تومان عنوان شده است. همچنین با یک میلیارد تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۴۵ میلیون تومان می‌توانید این خانه را اجاره کنید.

شما می‌توانید واحد آپارتمان ۷۰ متری تک‌خواب در شهرک غرب را با سرمایه‌ای حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان رهن کامل کنید.

قیمت اجاره واحد‌های دیگر را با جزییات در جدول زیر بخوانید:

توجه داشته‌باشید این ارقام براساس واحد‌هایی است که در تهران به فروش گذاشته شده و قطعا به طور دقیق قیمت مسکن در محله‌های یاد شده را تبیین نمی‌کند. قیمت مسکن در هرمنطقه مطابق با سن بنا، امکانات واحد، کوچه و خیابان، شرایط مالک و فروشنده و... متفاوت خواهد بود. بنابراین، اقتصادآنلاین دخل‌وتصرفی در قیمت‌ها ندارد.

دیگر خبرها

  • برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت فولادکشور در دانشگاه تهران
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم های جدید علیه تهران
  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم‌های جدید علیه تهران
  • رهن کامل خانه در شهرک غرب تهران چند؟
  • مزایای رزرو هتل اسپیناس پالاس تهران
  • افزایش فاصله ایران با اقتصاد جهانی با تعطیلی پنج‌ شنبه و جمعه
  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود
  • آمریکا در جست‌وجوی بازدارندگی ازدست‌رفته/ مهم‌ترین لابی صهیونیستی خواستار برخورد با ایران شد