Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری «د.پ.آ» آلمان، «هایکو ماس» که امروز (جمعه) برای شرکت در نشست مقام‌های «گروه »۲۰ به ژاپن سفر کرده است، در شهر هیروشیما در جمع خبرنگاران، بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای جهان و پایبندی قدرت‌های هسته‌ای بر تعهدات کاهش اینگونه سلاح‌ها تاکید کرد.
وی گفت: نباید اجازه داد تسلیحات هسته‌ای بار دیگر گسترش یابد؛ هدف ما باید ایجاد جهانی عاری از هرگونه سلاح هسته‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا زمانی که سلاح هسته ای وجود دارد آتشی همیشگی در حال شعله‌کشیدن است؛ امیدوارم شاهد خاموش شدن این شعله باشم.

در حادثه حمله اتمی آمریکا به ژاپن در سال ۱۹۴۵ میلادی، ۲ بمب اتمی به فاصله سه روز بر شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخته شد که ویرانی و قتل‌عام گسترده شهروندان این دو شهر را به دنبال داشت به گونه‌ای که نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر جان باختند.

در طول سال‌های جنگ سرد، باهدف جلوگیری از وقوع نبرد هسته‌ای بین دو ابرقدرت آن زمان(شوروی و ایالات متحده آمریکا) پیمان‌هایی برای کاهش تسلیحات هسته‌ای در زرادخانه‌های دوطرف امضا شد؛ یکی از آنها پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بود.
بر اساس این پیمان که در سال ۱۹۸۷ امضا و یکسال بعد اجرایی شد، همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها تا بُرد ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر (کوتاه‌برد) و یک هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از بین رفت و تا ماه مِی(اردیبهشت-خرداد) ۱۹۹۱ میلادی، ۲ هزار و ۶۹۲ موشک نابود و به دنبال آن ۱۰ سال از سایت‌های هسته‌ای بازرسی شد.

با این حال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در بیستم اکتبر(۲۸ مهرماه) ۲۰۱۸ با اعلام اینکه روسیه این پیمان را بارها نقض کرده است،‌ خروج آمریکا از آن را کلید زد. او در اول فوریه(۱۲ بهمن) ۲۰۱۹، ایالات متحده را به طور رسمی از این پیمان خارج کرد که به دنبال آن، روسیه نیز یک روز بعد از اقدام کاخ سفید، به همین اقدام دست زد.
۲۰۲۳

برچسب‌ها خلع سلاح هسته ای هایکو ماس روسیه ژاپن ایالات متحده آمریکا آلمان هیروشیما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلع سلاح هسته ای هایکو ماس روسیه ژاپن ایالات متحده آمریکا آلمان هیروشیما خلع سلاح هسته ای هایکو ماس روسیه ژاپن ایالات متحده آمریکا آلمان هیروشیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۸۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران به تکرار ماجراجویی صهیونیست‌ها قاطع و فوری خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین طی گفتگوی تلفنی، آخرین تحولات منطقه و روند توسعه و گسترش روابط دوجانبه تهران و پکن را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان همتای چینی خود را در جریان تلاش‌های دیپلماتیک و اقدام مشروع نیروهای مسلح ایران در قبال گستاخی رژیم اسراییل و هدف قرار دادن سفارت کشورمان در دمشق قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: به روشنی به کاخ سفید هشدار داده‌ایم در صورت ماجراجویی رژیم صهیونیستی در تکرار تجاوزات تروریستی علیه منافع و امنیت ایران، پاسخ و اقدام بعدی تهران قاطع، فوری و گسترده خواهد بود.

وزیر امور خارجه چین نیز در این گفتگوی تلفنی با تشریح مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه گفت: چین به شدت حمله به سفارت ایران در دمشق را محکوم کرده و آن را مخالف و ناقض اصول و قواعد بین‌المللی می‌داند.

وانگ یی افزود: ما در شورای امنیت هم از مطالبات عادلانه جمهوری جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت کرده‌ایم، هر چند در این مسیر شاهد مانع‌تراشی‌های دولت آمریکا و اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی عضو شورای امنیت در محکومیت اقدامات رژیم اسراییل بوده‌ایم.

وزیر امور خارجه چین یادآور شد که در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود مواضع اصولی طرف ایرانی را به اطلاع وی رسانده است و همواره بر برقراری صلح در منطقه و برقراری آتش بس در غزه تاکید کرده است.

وانگ یی در پایان تاکید کرد: چین و جمهوری اسلامی ایران از شرکای راهبردی هستند و آن کشور در تمامی زمینه‌ها برای مواضع و جایگاه ایران اهمیت بالایی قائل است.

کد خبر 6079310 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • گروسی : بازرسان ما در ایران روز گذشته مطلع شدند تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است / این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
  • 7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای»
  • گروسی: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم
  • پاسخ ایران به تکرار ماجراجویی صهیونیست‌ها قاطع و فوری خواهد بود
  • وزیر خارجه آلمان: اسرائیل در پاسخ احتمالی به ایران به قانون بین‌الملل پایبند باشد!
  • رژیم صهیونیستی: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟
  • روسیه: سخنرانی کیشیدا در کنگره آمریکا شرم آور است