Web Analytics Made Easy - Statcounter

مینا افرازه: سفیر ایران در لندن در توئیتی از شکایت سفارت کشورمان علیه شبکه‌های معاند فارسی زبان خبر داد.

حمید بعیدی نژاد نوشته است: سفارت کشورمان در لندن در نامه رسمی به نهاد نظارت بر شبکه‌های تصویری در انگلیس (آفکام)، از شبکه‌های معاندفارسی زبان همچون BBC فارسی، ایران اینترنشنال و من‌وتو، به علت تحریف مغرضانه تحولات اخیر ایران و دعوت به خشونت گسترده علیه نهادهای مدنی ایران شکایت و خواستار اجرای قانون نسبت به آنها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش اغتشاش با ادعای ایران دوستی

ساعات آغازین هفته گذشته گرچه با اعتراضات آرام و بدون تنش مردم نسبت به طرح گرانی بنزین همراه بود اما رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور سعی کردند در ادامه مسیر اعتراضات را به سمت درگیری‌ها و اغتشاشات پیش ببرند، به گونه‌ای بسیاری از این کانال‌ها و شبکه‌های فارسی زبان نه تنها به پوشش اخبار و تحولات لحظه‌ای می‌پرداختند بلکه حتی راه‌های مختلف ایجاد اغتشاش را نیز به مردم آموزش می‌دادند.

مسیر اقدامات آنان در ادامه به گونه‌ای پیش رفت که حتی با وجود برقراری آرامش نسبی در اکثر شهرها، باز هم این رسانه‌ها همچنان اقدام به پخش تصاویر و ویدئوهای تکراری یا حتی انتشار فیلم‌های آرشیوی مرتبط به اعتراضات سال‌های گذشته کردند.

این رسانه‌ها کماکان با نمایش تصاویر آرشیوی سعی دارند بگویند که ناآرامی‌ها و اعتراضات در کشور ادامه دارد، حتی در این بین دست به مصاحبه با برخی افراد همچون اعضای خاندان پهلوی یا برخی چهره‌های معروف خارج نشنین می‌زدند تا به نوعی از این افراد به عنوان مشوقی در راستای تحریک مردم و کشاندن آنان به خیابان‌ها استفاده کنند.

دو سال است که در حال آموزش هستیم

 همچنین یکی از سلطنت طلبان در گفت و گو با بی بی سی فارسی تأکید کرده که «بیش از دو، سه سال» برای این اعتراضات برنامه‌ریزی شده است. او به صراحت می‌گوید: «شما خیال نکنید این آتش زدن‎ها به آسانی صورت می‌گیرد! برای شعارنویسی‌ها، آتش زدن‌ها و اقداماتی از این دست پیشتر آموزش داده شده است.» یکی دیگر از افراد جریان سلطنت هم در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای تصریح کرد که در کانال‌های تلگرامی دو سال است که در حال آموزش هستیم، اما نقطه اوج این مصاحبه‌ها گفت و گوی رضا پهلوی ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال وابسته به رژیم سعودی بود که ضمن حمایت از اغتشاشگران تأکید کرد حرکت های امروز از چندین ماه قبل آغاز شده است!

تاکتیک سانسور و کلی گویی، بزرگنمایی، جنجال آفرینی و بحران سازی و اغراق، دعوت به خشونت و کشتار مردم و ماموران امنیتی، آموزش راه‌های تخریب اموال عمومی و شخصی از جمله روش‌هایی است که در چند روز اخیر این رسانه‌ها از آن استفاده کردند.

این شبکه‌ها با محوریت بی بی سی فارسی در کنار برخی دولت‌ها و نیز عوامل نفوذی داخلی خود تلاش کردند به عنوان ضلع سوم آشوب‌ها عمل کنند، بطوریکه شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی، برخلاف هر روز که اخبار زنده خود را از ساعت ۶عصر شروع می‌کند، از همان روز ۲۵‌آبان و به بهانه آغاز اعتراضات، برنامه‌های خبری را با عنوان ویژه پوشش واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین، از ساعت ۲‌ظهر روی آنتن برد.

دوگانگی در حمایت از آزادی بیان

اقدامات این شبکه‌ها با حمایت و همراهی دولت‌هایی همچون آمریکا صورت می‌گیرد، چنانکه یکی از کارشناسان بی بی سی فارسی در بخشی از اظهارات خود صراحتاً بر نقش و فرماندهی بخشی از اقدامات تخریبی علیه کشورمان توسط مایکل دی آندره معروف به آیت الله مایک پرده اعتراف می‌کند.

همچنین دو سال پیش روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی که واکنش‌های زیادی به همراه داشت، از طرحی پرده برداشت که به ریاست دی‌آندریا در سازمان سیا آغاز شده و بر اساس آن، سازمان سیا مأموریت یافته که برای ایجاد ناآرامی در ایران، وارد عمل شود. بر اساس آن گزارش، این طرح مورد حمایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده هم قرار داشته است.

حتی در این بین مصاحبه برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در ایران با بی بی سی نیز قابل تامل است. براین هوک در حمایت و هدایت اغتشاشاگران گفته است: ما با در اختیار گذاشتن ابزار ارتباطی توانستیم که حتی با قطع اینترنت در ایران، اغتشاشگران بتوانند با ابزاری که ما در اختیارشان گذاشتیم در ارتباط باشند.

هوک مدعی شد: در یک سال و نیم گذشته ابزاری را برای مردم ایران فرستادیم که بتوانند بوسیله آن تصاویری از اعتراض‌های و اقدامات مردم به برای جهان ارسال کنند.

اما این اقدامات آمریکایی‌ها و نیز شبکه‌های خارجی در حالی است که در همین روزها در کشورهایی همچون فرانسه اعتراضات مردم در جریان است و در این بین چنین رسانه‌هایی سیاست سکوت را پیش گرفته‌اند.

مدعیان آزادی بیان و مدافعان حقوق مردم ایران در حالی سخن از حقوق بشر و حمایت از مردم ایران می‌گویند که چندی پیش گوگل حساب چندین شبکه برون مرزی صدا و سیما از جمله خبرگزاری ایران پرس، پرس‌تی‌وی و هیسپان‌تی‌وی را غیر فعال کرد.

معاون برون مرزی صدا و سیما در مصاحبه ای با ایرنا گفته بود که این بار اول نیست که چنین اتفاقی ‌برای بخش برون مرزی ما رخ داده است ولی این بار بدون هشدار و اطلاع قبلی این حساب‌ها ‌بسته شدند و این مساله خلاف عرف و قوانین فضای مجازی است.

پیمان جبلی  گفت: قطعا این رسانه‌ها تحت فرمان و کنترل آمریکا هستند و ‌یا با دستور ‌مستقیم این کشور این اقدام را صورت داده‌اند.

رسانه‌های فارسی زبان خارجی به دنبال مهندسی افکار عمومی

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بر این باور است که راه اندازی رسانه های فارسی زبان خارجی با هدف جهت دهی و اخلال در فهم عموم مردم ایران صورت می گیرد. رسانه های خارجی همچون بی بی سی، اینترنشنال یا من و تو،به دنبال مهندسی افکار عمومی به سمت و سویی هستند که خودشان می خواهند.

علیرضا سلیمی در گفت و گو با قدس تصریح کرد: انتشار اخبار غیر واقعی، جهت دار کردن برخی اخبار، بزرگنمایی مسائل و پافشاری روی نقاط منفی، ایجاد ذهنیت منفی نسبت به امکانات و ظرفیت های داخلی کشور و ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم، تمامی اینها از جمله رسالت های چنین رسانه هایی است. رسانه های خارجی در واقع در معرکه ها به عنوان ابزار فشار در خارج از کشور عمل می کنند.

نماینده مردم محلات در مجلس افزود: البته برخی افراد معلوم الحال نیز دست به دست چنین رسانه هایی می دهند و به نوعی بنزین در آتش ناآرامی ها می ریزند. اینها پیوسته به دنبال ایجاد آشوب، ناامنی و ناآرامی در کشور هستند تا مردم را درگیر مسائل مختلف کنند و آنان را از پیگیری روند توسعه کشور بازدارند.

وی گفت: در همین آشوب ها حداقل چندین هزار میلیارد تومان به کشور آسیب وارد شده که تبعات سنگینی در پی داشته است. در پی این آشوب ها سرمایه های ملی ما خاکستر شد و چنین رسانه هایی اگر به فکر انعکاس حقیقت و حمایت از مردم ایران بودند، هرگز مردم را به سمت نابودی سرمایه بیت المال سوق نمی دادند. این رسانه ها در واقع ابزارهایی هستند در دستان سازمان های جاسوسی که اهداف آنان را با پوشش ظاهری به نام خبر پراکنی پیگیری می کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بی بی سی بعیدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۹۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد عباس عبدی از احضار برخی فعالان رسانه ای به دادگاه: نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده/ فعال رسانه‌ای را احضار کردند که در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد/ این موجب می‌شود اعتبار نوشته‌های مستقل د

به گزارش جماران؛ عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد با عنوان «تناقض عجیب» نوشت:

 

به طور معمول ابتدا به ساکن هیچ گونه خبری در باره احضاریه‌ها یا حتی رسیدگی‌های قضایی مربوط به خود را خبری نمی‌کنم. یک علت مهم آن؛ عدم علاقه به طرح مسایل شخصی است. واقعیت این است که جامعه ما آن اندازه مشکلات و مسایل دارد که جایی برای طرح مشکلات و شکایات یا پرونده‌های شخصی باقی نگذارد. در همین دو سال اخیر پرونده‌هایی بوده که هیچ گونه اطلاع‌رسانی از طرف من صورت نگرفته است و اکنون هم که به ماجرا نگاه می‌کنم از این رفتارم خشنودم. 

بنابراین کاش دادستانی محترم تهران در مورد اخیر نیز به جای اعلان عمومی از روال متعارف عمل می‌کردند تا وضعیت ارتباطی و رسانه‌ای را مشوش نمی‌کردند. البته این حدس هم زده می‌شود که هدف اصلی از این اعلام عمومی، نشان دادن اراده‌ای در مواجهه با مجموعه فعالان رسانه‌ای است. در این صورت باید بگویم که بسیار باعث تأسف است که هنوز درک دقیقی از اهمیت رسانه و الزامات آن وجود ندارد. 

گویی غیر قابل تغییرترین گزاره و رویکرد نزد برخی از صاحبان قدرت در ایران، درک آنان از رسانه و فعالان رسانه‌ای است و بطور پیوسته گمان می‌کنند که آنان باید در خدمت جناح حاکم بوده و هیچ استقلالی نداشته باشند. اخیراً مقام رهبری به نکته مهمی اشاره کردند که: 

«امروز... رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند و دلها و ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است. هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود.» 

واقعیت این است که نظام رسانه‌ای رسمی ایران از حیث این شاخص و ویژگی در حداقل‌ها هم نیست، چه رسد که با سایر رسانه‌های جهان بخواهد مقایسه شود. استفاده و کاربرد هر پدیده‌ای مستلزم تأمین منافعی است، که هزینه‌ها یا بهتر است بگوییم الزاماتی هم دارد. برای مثال استفاده از خودرو حمل و نقل را بسیار ساده و مفید می‌کند، ولی نیازمند رعایت قواعد خاص نیز هست که اگر رعایت نشوند، باید عطای آن را به لقایش بخشید. 

در اینجا قصد ندارم که اقدام اخیر دادستانی را در رابطه با یادداشت خودم نقد کنم، طبعاً این کار را به مراحل رسیدگی واگذار می‌کنم، ولی این نحوه برخوردها با رسانه‌ها بیش از آنکه نشانگر قدرت باشد، محصول و نتیجه فقدان اعتماد به نفس است. اینکه یک نفر در کانالش قیمت ارز را بنویسد و آن را عامل افزایش قیمت ارز بدانیم، همان اندازه نامتعارف و نامعقول است که تحلیل و تشخیص پزشک یا سخنان دیگران را عامل بیماری بدانیم. 

زمانی قیمت رسمی دلار ۷ تومان بود، اکنون در بازار آزاد قیمتی دارد که تقریباً همه مطلع هستند. چنین هم نبوده که همواره و به صورت بازگشت‌ناپذیر صعودی باشد. یادم می‌آید پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و نیز توافق برجام قیمت آن بشدت افت کرد. در همین روزهای اخیر نیز در قیمت ارز تا ۱۰٪ افزایش و کاهش را شاهد بوده‌ایم. در واقع هنگامی که چشم بر واقعیت بسته شود، گمان می‌کنیم، همه واقعیت یعنی رسانه، و از آن بدتر اینکه گمان می‌کنیم، رسانه یعنی تبعیت از قدرت. 

خوب! نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده است. هنگامی که تصاویر اتفاقات دیگری را به جای تصاویر واقعی از حمله نشان می‌دهد، و اعتبار خود را زایل می‌کند و مردم را بدبین می‌نماید، و حقیقت را فدای مجاز می‌کند، گمان می‌کنند که این کار خدمت به فهم مردم از تنش موجود است.

البته بنده واقف هستم تعهدات هر فعال رسانه‌ای به منافع ملی چیزی نیست که بتواند فدای واقعیت شود، ولی عکس آن نیز صحیح است و نمی‌توان تعریفی من درآوردی از منافع ملی عرضه کرد و خواست که استقلال فعالان رسانه‌ای و رسانه و نیز واقعیت را یکسره پیش پای آن قربانی کرد. چنین منافعی پایدار نخواهد بود. اگر قرار باشد که سیاهه‌ای از اقدامات علیه امنیت روانی مردم برشمرد، به طور قطع این موارد در رسانه‌های رسمی حتی اطلاعیه‌ها و مواضع رسمی بسیار بیش‌تر دیده می‌شود. 

در همین زمینه گفتار مقامات محترم قضایی باید به کلی از ضابطان متفاوت باشد و قالب حقوقی آن چنان قوی باشد که شائبه‌ای در فهم گفتار آنان ایجاد نشود. اصطلاح «امنیت روانی جامعه» نیز مفهومی جدید است که به مفاهیم کشدار قبلی اضافه شده است.

این برخوردها موجب می‌شود که افراد مستقل و زیادی که حاضرند و یا عقیده دارند که در باره فلسطین و اسراییل، حتی همسو با فهم همدلانه سیاست‌های ایران مطلبی بنویسند، سکوت پیشه کنند، علت نیز روشن است. اگر پس از این احضارها چیزی در این زمینه‌ها بنویسند، به طور طبیعی بی‌اثر خواهد بود زیرا خواننده به درستی گمان می‌کند که برای خروج از زیر فشار قضایی این را نوشته پس اثرگذار نخواهد بود. 

الآن دیدم که فعال رسانه‌ای دیگری را هم احضار کردند که اتفاقاً در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد، ولی خوب اگر یک جایی حرف او را قبول ندارند، دلیل نمی‌شود که فوری او را احضار کنند. این موجب می‌شود که او نه تنها از نوشتن پرهیز کند، بلکه اعتبار نوشته‌های مستقل دیگران نیز زیر سوال برود. چون همه خواهند گفت که افراد وقتی می‌توانند چیزی بنویسند که به طور کامل در ذیل خط مشی رسمی باشد. 

این یعنی بی‌اعتباری محض نظام رسانه‌ای، همان که در سخنان مقام رهبری دیدیم. خلاصه اینکه این نوع اقدامات بیش از هر چیزی امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند. خود دانید.

دیگر خبرها

  • فیلم| کلافگی مردم از تبلیغات در سریال‌های شبکه نمایش خانگی
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟
  • نظر علی مطهری درباره بهشت زوری
  • دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • انتقاد عباس عبدی از احضار برخی فعالان رسانه ای به دادگاه: نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده/ فعال رسانه‌ای را احضار کردند که در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد/ این موجب می‌شود اعتبار نوشته‌های مستقل د
  • یک استقلالی به در خروج هدایت شد | دو گزینه برای جانشینی
  • اذعان به شکست صهیونیست‌ها در بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال
  • تعاملات میان نمایش‌خانگی و صداوسیما به خوبی پیش می‌رود
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی