Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، «زهرا گویا» عصر جمعه در آیین گشایش "نمایشگاه عکس مریم میرزاخانی" با بیانی اینکه میرزاخانی علاوه بر نبوغ و استعداد شگرف، در خلاقیت و تجسم بی‌بدیل بود، افزود: وی توانست درهای بسته زیادی را در ریاضی باز کند.

وی با تاکید بر اینکه عشق مریم میرزاخانی به ریاضی و باور وی به حل مسایل، انگیزه بخش زنان زیادی در جهان شده است، خاطرنشان کرد: فقدان این دانشمند بزگ سخت است، ولی جامعه جهانی ریاضی تلاش کرده که به شکل‌های مختلف این ارزش ها و خاطره ها را نگه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: مهم بزرگداشت و جاودانه شدن میرزاخانی از سوی جامعه جهانی ریاضی است و این کار فقط اختصاص به ایران ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش هدف از برگزاری این نمایشگاه عکس را بزرگداشت مریم میرزاخانی، چهره بی مثال ریاضیات جهان عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه سال گذشته در هجدهمین کنگره بین المللی ریاضیات ریودوژانیرو برگزار شده و یک روز قبل، میزبان این نمایشگاه کمیته زنان و ریاضی کمیته اتحادیه بین المللی ریاضی بود و بعد از آن در طول ۱۰ روز این کنگره ادامه داشت.

گویا با بیان اینکه بدون اقراق این نمایشگاه پربیننده ترین و پربازدیدترین نمایشگاه کنگره ای که بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند، خاطر نشان کرد: برپا کنندگان این نمایشگاه قول داده بودند که کشورها و یا انجمن هایی که علاقه مند باشند می توانند طبق پروتکلی که میان آنها و علاقمندان بسته می شود، بطور رایگان از امکانات این نمایشگاه استفاده کنند.

وی با ابراز خوشحالی از برپایی این نمایشگاه در ایران تصریح کرد: بازدیدکنندگان ایرانی این فرصت را پیدا کرده اند که از این نمایشگاه دیدن کنند و تنها شرط برگزار کنندگان در ریودوژانیرو این بود که عکس‌های نمایشگاه در ابعاد اصلی تهیه شود و به همان ترتیب چیده شود، یعنی از روشنایی ورود مریم به این دنیا شروع می‌شود در ۱۸ تابلو که نشان دهنده مسیر زندگی این دانشمند است، با خاموشی ستاره، پایان می‌پذیرد.

گویا با اشاره به اینکه این نمایشگاه از امروز جمعه اول تا ۱۰ آذرماه برپا است گفت: امیدواریم که دانش آموزان و دانشجویان و هموطنان ما فرصت داشته باشند که از این نمایشگاه دیدن کنند.

در ادامه این مراسم دوستان و اساتید مریم میرزاخانی به بیان ویژگی های اخلاقی و استعدادهای علمی این دانشمند ریاضی جهان پرداختند.

 مریم میرزاخانی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و در دبیرستان فرزانگان، که ویژه دختران با استعدادهای درخشان است، تحصیل کرد. استعداد خارق العاده وی در ریاضی زمانی آشکار شد که وی موفق به دریافت مدال طلای مسابقات جهانی ریاضی در هنگ کنگ در سال ۱۹۹۴ و کسب امتیاز کامل مسابقات جهانی ریاضی کانادا در سال ۱۹۹۵ شد.

وی در دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل خود ادامه داد و در سال ۱۹۹۹ دوره کارشناسی علوم ریاضی را به پایان رساند. در آن دوره میرزاخانی سه مقاله به چاپ رساند که دو مقاله در زمینه گراف بود. مریم دوره دکتری خود را در دانشگاه هاروارد در زمینه هذلولی گذراند و در سال ۲۰۰۴ رساله برجسته وی علاوه بر کسب جایزه ام لئونارد و بی بلومنتال، بورس تحقیقاتی موسسه کلی در دانشگاه پرینستون را نیز کسب کرد.

مریم میرزاخانی به سرعت از استادیاری به استادی ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۸ به همراه همسرش جان وندارک، متخصص علوم کامپیوتر، عازم این دانشگاه شد. دخترش آناهیتا نیز در سال ۲۰۱۱ به دنیا آمد.

مریم غالبا روی تکه های بزرگی از کاغذ که آنها را روی زمین پهن می کرد، تصویرهایی می کشید تا بوسیله آنها بتواند ریاضیات رویه های خمیده را تجسم کند.

مریم جوایز زیادی را برای کارهای علمی ریاضی خود کسب کرد و در سال ۲۰۱۴ در کنگره بین المللی ریاضیات که در سئول برگزار شد، موفق به کسب مدال فیلدز شد.

 نمایشگاه "به یاد مریم" از اول تا ۱۰ آذرماه با همکاری موزه ملی علوم و فناوری و اتحادیه بین المللی ریاضی در خانه فرهنگ دیهیمی برگزار می شود.

برچسب‌ها جشنواره ملی زن و علم جایزه مریم میرزاخانی ریاضیات ناحیه نوآوری دانشگاه شریف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاضیات ناحیه نوآوری دانشگاه شریف ریاضیات ناحیه نوآوری دانشگاه شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،امام جمعه ماکو در خطبه‌های این هفته نماز گفت: عملیات وعده صادق به قدری با عظمت و قدرتمند بود که کشور‌های حامی اسرائیل غاصب  و گنبد آهنین آن  در برابر موشک‌های سپاه نتوانستند کاری انجام دهند.

حجت الاسلام هاشمی افزود: آخرین  پیروز میدان این عملیات بزرگ  موشک‌های سپاه  مقتدر جمهوری اسلامی بود.

او قدرت بالا و پیام این عملیات را ایستادگی در برابر مکر و حیله‌های دشمنان بیان کرد و گفت: قدرت جواب نیرو‌های مسلح در برابر یاوه گویی‌های ان‌ها قاطع و کوبنده خواهد بود.

خطیب  جمعه ماکو افزود: در این عملیات بزرگ  علاوه بر رژیم  اسرائیل،  به اربابان  این رژیم هم پیام فرستاده شد  که در صورت جواب اشتباه تمام پایگاه‌های آمریکا زیر موشک سپاه خواهد بود و این نهایت  قدرت سپاه بود.

دیگر خبرها

  • اولین مقاله اش: تقصیر با مردان است نه زنان / اولین کتابش: پیغمبر دزدان / آنچه محقق داماد در باره باستانی پاریزی گفت
  • عملیات وعده صادق با الهام از شهدا
  • تولید برق با الهام از کرکس (+عکس)
  • راه‌اندازی ۳۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در تاکستان
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • نمایشگاه گروهی «وعده صادق» با محوریت «کودک، جنگ، غزه» در فرهنگسرای اندیشه
  • برپایی نمایشگاه هنری «طوفان‌الأحرار» در دانشگاه آزاد بجنورد
  • آیفون ویژه طرفداران پدرخوانده و پیکی بلایندرز/ عکس
  • تهیه اظهارنامه پیش فرض، گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی