Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سوره «اعلی» هشتاد و هفتمین سوره جزء سی‌ام و از سوره‌های مکی قرآن است نام سوره (اعلی) از آیه اول آن گرفته شده و به معنای «برتر» است.

بر اساس روایتی از پیامبر (ص)، هر کس این سوره را بخواند خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم(ع)، موسی(ع) و محمد (ص) نازل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۰ حسنه به اومی‌دهد.

همچنین در روایات آمده است؛ پیامبر (ص) این سوره را بسیار دوست داشته و محبوب‌ترین سوره در نزد ایشان بوده است.

بر اساس روایات به نقل از امام صادق (ع)؛ کسی که سوره «اعلی» را در فرایض (نماز واجب) یا نوافل خود بخواند روز قیامت به او گفته می‌شود از هر یک از در‌های بهشت می‌خواهی وارد شو.

فایل صوتی تلاوت سوره اعلی با صدای عباس امام جمعه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى ﴿۱﴾

نام پروردگار والاى خود را به پاکى بستاى (۱)

الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿۲﴾

همان که آفرید و هماهنگى بخشید (۲)

وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿۳﴾

و آنکه اندازه‏ گیرى کرد و راه نمود (۳)

وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿۴﴾

و آنکه چمنزار را برآورد (۴)

فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى ﴿۵﴾

و پس [از چندى]آن را خاشاکى تیره‏ گون گردانید (۵)

سَنُقْرِئُکَ فَلَا تَنْسَى ﴿۶﴾

ما بزودى [آیات خود را به وسیله سروش غیبى]بر تو خواهیم خواند تا فراموش نکنى (۶)

إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى ﴿۷﴾

جز آنچه خدا خواهد که او آشکار و آنچه را که نهان است مى‏ داند (۷)

وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى ﴿۸﴾

و براى تو آسانترین [راه]را فراهم مى‏ گردانیم (۸)

فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى ﴿۹﴾

پس پند ده اگر پند سود بخشد (۹)

سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشَى ﴿۱۰﴾

آن کس که ترسد بزودى عبرت گیرد (۱۰)

وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى ﴿۱۱﴾

و نگون‏بخت‏ خود را از آن دور مى دارد (۱۱)

الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى ﴿۱۲﴾

همان کس که در آتشى بزرگ در آید (۱۲)

ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى ﴿۱۳﴾

آنگاه نه در آن مى‏ میرد و نه زندگانى مى‏ یابد (۱۳)

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى ﴿۱۴﴾

رستگار آن کس که خود را پاک گردانید (۱۴)

وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾

و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گزارد (۱۵)

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ﴿۱۶﴾

لیکن [شما]زندگى دنیا را بر مى‏ گزینید (۱۶)

وَالْآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۷﴾

با آنکه [جهان]آخرت نیکوتر و پایدارتر است (۱۷)

إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى ﴿۱۸﴾

قطعا در صحیفه ‏هاى گذشته این [معنى]هست (۱۸)

صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى ﴿۱۹﴾

صحیفه ‏هاى ابراهیم و موسى (۱۹)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۰۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوره و آیه ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان انتخاب شد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ضمن تبریک سال نو در جمع مسئولان استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اظهار کرد: امسال مصادف با میلاد امام حسن مجتبی آغاز شده است و با میلاد ایشان به پایان می‌رسد؛ بنابراین امسال سال مبارکی است.

وی با بیان اینکه اعضای اتحادیه موظفند سیره امام حسن را بخوانند، تصریح کرد: شناخت و آگاهی سیره امام حسن و بهره‌برداری از فضیلت اخلاقی وظیفه همه ما در این اتحادیه است.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه گاهی اوقات لازم است که مدافعان کشور دشمن را گوشت‌مالی دهند، بیان کرد: حماقت دشمن ما را مجبور به پاسخ دندان‌شکن می‌کند. تدبیر فرماندهی کل قوا این است که پاسخ از خاک جمهوری اسلامی و به خاک رژیم صهیونیستی باید اتفاق بیفتد.

علی‌اکبری با بیان اینکه پاسخ دندان‌شکن و پیروزمندانه جمهوری اسلامی ایران  پس از فتح خرمشهر شیرین‌ترین و دلچسب‌ترین وعده بود، ادامه داد: انقلاب اسلامی بیش از 40 سال است که منتظر چنین انتقامی بود و بالاخره پس از سال‌ها انتظار این اتفاق رخ داد و فرصت بسیار خوبی برای انجمن‌های اسلامی و دانش‌آموزان به‌‌شمار می‌آید.

انتخاب سوره و آیه سال ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان

وی با اشاره به آیه و شعار 1403 اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، توضیح داد: آیه و شعار ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان آیه ۶۹ سوره عنکبوت «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» است.

 نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه این آیه یک آیه توصیفی است، اضافه کرد:  خداوند کسانی را که یک قدم در راه خدا برداشته و برای خدا کاری می‌کنند هم هدایت می‌کند و هم آنان را جز محسنین قرار می‌دهد.

علی‌اکبری، سوره سال ۱۴۰۳ این اتحادیه را سوره معراج اعلام کرد و ادامه داد: این سوره شباهت زیادی با سوره مومنون دارد. این سوره به قیامت و بیدار کنندگی آن اشاره کرده و با تاکید بر اهمیت نماز، مصلحین را با ۱۱ ویژگی معرفی می کند، در سوره معراج تصریح شده است که هویت مؤمن با نماز شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه آیه و سوره سال مقتضای خرد و حفظ دستاوردهاست، افزود: ارتباط با قرآن کریم باید مغتنم شمرده شود و فاصله ما با قرآن کریم بسیار زیاد است، حال در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به صورت ویژه درصدد هستیم تا رابطه اعضا و قرآن کریم را بهبود ببخشیم.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه باید سطح ارتباط دانش‌آموزان را با قرآن افزایش دهیم، ابراز کرد: این اتفاق نقطه دال مرکزی در همه حرکت‌ها به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آیه پایانی در سوره‌ها به صورت جمع‌بندی است، تصریح کرد: سوره مکی، خلاصه و جمع‌بندی همین آیه است و ناظر به تقویت مبانی فکری، اخلاقی است.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه آیه امسال جنبه توصیفی دارد، خاطرنشان کرد: این آیه یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین ارزش‌های اسلامی اعم‌از فضای اطمینان، امید و اعتماد را توصیه می‌کند.

علی‌اکبری با بیان اینکه برانگیزاننده مومنان با بشارت به حمایت خداوند است، اظهار کرد: خداوند هوای شما را دارد.

وی گفت: خداوند وعده داده است که شما به میدان بیایید و از سمت ما هدایت و حمایت را در عالی‎‌ترین سطح دریافت کنید.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان افزود: این آیه کریمه با عنوان جمع آغاز می‌شود و حرکت جمعی در ساحت جهاد، مطلوب است.( به جامعه مومنان، حرکت جمعی، تشکیلاتی و سازمان یافته، یادآوری می شود )، اصالت با حرکت جمعی است.

علی‌اکبری نکته دوم را مسئله جهاد دانست و ادامه داد: اقدام جدی و تمام عیار با تمام توان در برابر دشمن جهاد نام دارد. خداوند کسانی را توصیف می کند که جهاد می کنند‌(وَالَّذِينَ جَاهَدُوا )

وی با اشاره به اینکه جهاد باید در مواجهه با وسوسه‌های شیطانی، قرار گرفتن در برابر جریان کفر و استکبار در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و... انجام شود، اظهار کرد: به عبارت دیگر، باید درصدد باشیم که جبهه کفر را تضعیف کنیم و شرط آن اخلاص است. کلمه فینا یعنی کسانی که به خاطر ما جهاد می کنند و اخلاص دارند.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه امسال روی کلمه اخلاص تمرکز داشته باشید، ابراز کرد: اخلاص دو وجه دارد اول؛ انگیزه الهی باشد. دوم؛ باید قالب ها و روش ها نیز مورد پسند خداوند متعال قرار بگیرد.

علی‌اکبری با بیان اینکه دستگاه الهی به این صورت است که اگر کسی با این خصوصیات آمد شک نکنید که هدایت الهی را به همراه دارد، تشریح کرد: شکل‌گیری حرکت جمعی با محوریت امام مورد پسند خداوند است.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اظهار کرد: وقتی کلمه سبیل در قرآن در کنار صراط راه فرعی محسوب می شود و در محیط هدایت الهی قرار می گیرد، همه راه‌های فرعی و متنوع که در راه رسیدن به مقصد حق ختم می شود، معنا دارد.

علی‌اکبری با اشاره به مسئله معیت، ادامه داد: اینجا معیت خاص و همراهی خاص خدا با محسنین یعنی لطف، محبت، عنایت، نصرت، یاری و پاداش الهی است. کلمه محسنین، شامل کسانی می شود که به مقام خالص جهاد الهی می‌رسند، خداوند درجه آن‌ها را ارتقا می‌دهد و آن مقام محسنین است.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه سوره مبارک ۱۴۰۳سوره معراج است، خاطرنشان کرد:این سوره با سوره مومنون شباهت دارد. خصوصیاتی که در این سوره مبارکه است بعد قیامت و بیدارکنندگی، مصلحین با ۱۱ ویژگی معرفی می‌شوند.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه هویت مومن با نماز شناخته می‌شود، اظهار کرد: انشاالله با مراجعه به قرآن کریم، آیه‌ها را حفظ می‌کنید و از فضیلت آن بهره می‌برید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • «هیس، هیچی نیس!» روی آنتن تلویزیون می‌رود
  • یک سریال فانتزی جایگزین «رستگاری» شد
  • فانتزی «هیس، هیچی نیس!» از اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • سوره و آیه ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان انتخاب شد
  • یاد خدا، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به آرامش است