Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به زمان انتخابات میزان جرائم انتخاباتی در حال افزایش است به همین دلیل رئیس قوه قضاییه دستور تشکیل «ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی» راابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسرا‌های حوزه قضائی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در رابطه با نحوه اعلام گزارش‌های تخلفات انتخاباتی گفت: مردم می‌توانند گزارش‌های تخلفات انتخاباتی را از طریق سامانه سجام به معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ارسال کنند.

به گفته رفاهی معاون پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ۹۲ هزار نفر به عنوان دیدبان در سامانه سجام ثبت نام کرده اند و این افراد در صورت مشاهده تخلفات انتخاباتی با در دست داشتن مستندات در این سامانه اعلام کنند.

رفاهی بیان کرد:سوء استفاده احتمالی مسئولان استانی و محلی اعم از لشکری و کشوری از مقام یا جایگاه اداری خود، له یا علیه کاندیدا‌ها و یا ستاد‌های انتخاباتی آنها، بهره گیری ابزاری از اقوام و اقلیت­های قومی و مذهبی و دادن وعده­‌های غیرقابل تحقق به آن‌ها؛ اخلال، اختلال، بی­‌نظمی و تعرض به نشست‌ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی؛ تخریب، توهین و افترا به کاندیدا‌های رقیب و سیاه نمایی و تخریب چهره نظام از دیگر عناوین جرایم انتخاباتی برشمرد.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت مدنی قوه قضاییه، انتشار شایعات علیه کاندیدای معین به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، مداخله دهیاران در تبلیغات انتخاباتی به نفع کاندیدای خاص به ویژه در روستا‌های دورافتاده، وعده تامین آب، گاز، برق، تلفن، افزایش رایانه، تامین و ساخت جاده و سایر امکانات رفاهی توسط نامزدها، ارسال پیامک­‌های تهدیدی و تطمیعی به نفع کاندیدای، فعالیت و مداخله تبلیغاتی اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به نفع کاندیدای خاص به ویژه خارج از مهلت و زمان قانونی تبلیغات، اظهارات تخریبی و تهدیدی کاندیداها، ستاد‌ها و طرفداران آن‌ها علیه یکدیگر از دیگر مصادیق جرائم انتخاباتی نام برد و گفت: با استفاده از ظرفیت مردمی و گزارش‌های رسیده از طریق دیده بانان سامانه سجام می‌توان از این تخلفات تا حدودی پیشگیری کرد.

رفاهی افزود:دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول، تبلیغ علنی و غیر علنی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران اجرایی به نفع کاندیدا، اقدامات ستاد‌های علیه دیگر، ارسال پیام‌های مشکوک مبنی بر قطع و یا برقراری یارانه نقدی، فعالیت و مداخله در تبلیغات اعضای شورای شهر و روستا به نفع یک کاندیدای خاص به ویژه در زمان خارج از تبلیغات از دیگر مصداق انتخاباتی است.

وی ادامه داد: همچنین ارسال پیامک تبلیغی و تطمیعی به نفع کاندیدای خاص، خرید و فروش رای، وعده تامین آب، برق، گاز، برق، افزایش یارانه، احداث جاده و سایر امکانات رفاهی توسط نامزد‌های انتخاباتی، استفاده اماکن دولتی توسط برخی از کاندیدا جهت بهره برداری انتخاباتی، مداخله دهیاران در تبلیغات به نفع کاندیدای خاص، تبلیغاتی کردن اقدامات عادی منطقه و انتشار شایعات علیه کاندیدای معین در شبکه‌های اجتماعی نیز جرم انتخاباتی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه انتخابات جرایم انتخاباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۱۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر ۱ درصد از ایرانیان خارج از کشور مشکلات امنیتی دارند

نشست بررسی لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور با حضور برخی از صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین کیخای فرزانه، مدیر گروه حقوق خصوصی پژوهشگاه قوه قضاییه در این نشست: برخی از ایرانیان خارج از کشور تلقی وجود جرم و مجازات را دارند یعنی فکر می‌کنند که آن‌ها مجرم هستند از این رو قوه قضاییه مکلف شد که از طریق سامانه‌های برخط جرایمی را که به تعبیری برخی از ایرانیان فکر می‌کنند که مرتکب شده‌اند را به‌صورت برخط از طریق سامانه به کنسولگری‌های آن‌ها اعلام کند تا بنا به فرموده رهبر معضم انقلاب جذب حداکثری صورت گیرد.

چرا که ما به ایرانیان خارج از کشور به‌عنوان یک سرمایه توجه می‌کنیم مخاطب ما آمار وزارت اطلاعات است که می‌گوید بالای ۹۸ درصد ایرانیان خارج از کشورمان هیچ موضوع امنیتی و قضایی با نظام ندارند.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • تمام اقداماتی که قبل سفر با خودرو شخصی باید انجام دهید
  • ستاد انتخابات کشور: در روز انتخابات ۱۲۵۴ نفر دستگیر شدند / حدود ۱۲۰۰ نفر آن‌ها در پایان روز اخذ رأی، با اخذ تعهد یا وثیقه آزاد شدند
  • انتخابات مجلس در فضایی امن و توأم با آرامش و با مشارکت خوب مردم برگزار شد
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته کمک معیشتی در کرمان
  • وزیر ارتباطات: بخشی از لایحه امنیت کاربران برای تایید به قوه قضاییه ارسال شده است
  • زیر ۱ درصد از ایرانیان خارج از کشور مشکلات امنیتی دارند
  • پرونده بابک زنجانی در سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسید
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی محسوب می‌شوند + فیلم
  • اعتراف رسانه عبری زبان: اسرائیل به انزوای کامل نزدیک می‌شود
  • (ویدئو) خاطره عجیب آقای بازیگر: به یک نفر سیلی زدم، سال بعد کاندیدای سیمرغ شد!