Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@07:44:20 GMT

حمایت "اراذل" از "اوباش"

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۳۲۷۴

حمایت 'اراذل' از 'اوباش'

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه مواضع مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی درباره ایران و در شرایطی که اغتشاشات پس از گرانی بنزین در کشورمان کاملا فروکش کرده است، طی یکی دو روز گذشته شاهد افزایش ادعا‌های سران دولت آمریکا در حمایت آشکار از ناآرامی‌ها بوده‌ایم، به گونه‌ای که ۵ مقام ارشد آمریکایی در ۲ روز گذشته به اظهارنظر درباره تحولات ایران پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور که پیش از این در ۲ مقطع مردم ایران را «تروریست» نامیده بود، بیش از پیش ادعا‌های دروغین آمریکایی‌ها در حمایت از مردم ایران را آشکار کرد.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان حضور در این سمت از هیچ توهینی به مردم ایران فروگذار نکرده است، روز پنجشنبه ژست حمایت از مردم (!) گرفت. ترامپ مدعی شد ایران آنقدر ناپایدار شده که حکومت، اینترنت را قطع کرده تا «مردم بزرگ ایران» نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی دیگر تهران را به تلاش برای جلوگیری از شفافیت متهم کرد و گفت: ایران فکر می‌کند دنیا از «تراژدی و مرگی» که آن‌ها به بار می‌آورند خبردار نخواهد شد!

ژست ترامپ برای حمایت از مردم ایران در حالی است که او طی ۳ سال گذشته ۲ بار مردم ایران را تروریست نامیده بود. رئیس‌جمهور آمریکا آبان‌ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگاران، ملت ایران را «ملتی تروریست» خطاب کرد و در اظهاراتی توهین‌آمیز علیه مردم کشورمان گفت: «اگر شما نگاهی به ایران داشته باشید و اگر به آنچه آن‌ها انجام می‌دهند نگاه کنید، [متوجه می‌شوید]آن‌ها در حال حاضر یک «ملت تروریست» هستند». او اواخر مهرماه سال ۹۶ نیز ساعاتی پیش از اعلام رسمی راهبرد خود در قبال ایران، در یک سخنرانی در جمع سیاستمداران محافظه‌کار آمریکایی ملت ایران را «تروریست» خواند. ترامپ در این سخنرانی خطاب به حاضران گفته بود: «امروز درباره ایران سخنرانی خواهم کرد؛ یک «ملت تروریست» مانند چند ملت معدود (تروریست) دیگر. فکر می‌کنم شنیدنش برای شما جالب باشد!» رئیس‌جمهور آمریکا پس از آشوب‌های دی‌ماه ۹۶ نیز در یک توئیت مداخله‌جویانه درباره مسائل داخلی ایران، در توهینی آشکار ملت ایران را «گرسنه» خطاب کرد. وی همچنین مهرماه سال گذشته در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک برای موفق جلوه دادن سیاست خود در قبال کشورمان مدعی شد مردم ایران پس از خروج آمریکا از برجام دیگر قادر به خرید نان نیستند!

علاوه بر این‌ها رئیس‌جمهور آمریکا با تشدید تحریم‌های ضدایرانی در سال ۹۷، در شکل‌گیری مشکلات اقتصادی امروز ایران موثر بوده به همین خاطر ژست حمایت او از مردمی که در اعتراض به وضعیت اقتصادی به خیابان‌ها آمده‌اند، بیشتر از یک شوخی تلقی نخواهد شد. سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران یکی از عناصر اصلی طرح دولت ترامپ موسوم به فشار حداکثری به ایران بود که هر چند تلاش شد با سیاست دور زدن تحریم‌ها از تبعات آن کاسته شود، اما تاثیر آن بر کاهش درآمد‌های دولت و پدید آمدن برخی مشکلات در اداره کشور بی‌تاثیر نبوده است، بویژه آنکه ناکارآمدی دولت در سیاست‌گذاری اقتصادی سبب شده مردم بیش از گذشته با مشکلات اقتصادی مواجه شوند.

همچنین پنجشنبه گذشته و در ادامه حمایت‌های پی‌درپی مقام‌های آمریکایی از ناآرامی‌های اخیر در ایران، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز با انتشار پیامی توئیتری از آشوب اشرار در ایران حمایت کرد. وی در صفحه توئیتر خود بدون اشاره به اقدامات اخیر آشوبگران در ایران در تخریب اموال عمومی و حمله به نیرو‌های امنیتی نوشت: «در حالی که مردم ایران برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند، آیت‌الله‌ها در تهران همچنان به استفاده از خشونت و زندانی‌کردن به منظور سرکوب مردم‌شان ادامه می‌دهند». معاون ترامپ در ادامه با ژست انسان‌دوستانه و با فراموشی فشار‌هایی که در نتیجه تحریم‌های آمریکا به مردم ایران تحمیل شده است، گفت: «پیام آمریکا روشن است؛ مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌اند!» البته اظهارات مقامات آمریکایی بیانگر آن است که منظور آن‌ها از «مردم» ایران، «اغتشاشگران» و «اشرار» است چرا که مردم ایران هرگز از اغتشاشات حمایت نکردند و طی روز‌های گذشته با برپایی راهپیمایی‌های گسترده، نسبت به آن ابراز انزجار کردند.

دیروز هم وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه از مردم ایران خواست از ناآرامی‌های اخیر ایران برای آمریکا ویدئو بفرستند! مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با اظهاراتی مداخله‌جویانه در پی برخی ناآرامی‌های چند روز اخیر در ایران در صفحه توئیترش نوشت: «معترضان شجاع ایران! ویدئوها، عکس‌ها و اطلاعات خود را از سرکوب اعتراض‌ها توسط رژیم ایران برای ما بفرستید. ایالات متحده آزار معترضان را علنی محکوم خواهد کرد». اندکی قبل‌تر از پمپئو، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تلاش کرده بود فضای آشوب در ایران را دست‌کم در سطح تبلیغاتی زنده نگاه دارد. او با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود گفت آمریکا «به دقت اعتراضات در ایران را دنبال می‌کند». اورتاگوس همچنین از اشرار خواست به ارسال ویدئو‌های مربوط به آشوب‌ها ادامه دهند. وی گفت: «به ارسال ویدئو‌ها ادامه دهید. ما شما را می‌بینیم و حرف‌تان را می‌شنویم».

حمایت واشنگتن از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران در شرایطی است که حتی تحلیلگران آمریکایی نیز به نقش این کشور در پشت‌پرده ناآرامی‌های ایران اشاره کرده‌اند. سه‌شنبه گذشته نیز، «دنیل مک‌آدامز» مدیرعامل اندیشکده آمریکایی «ران پال» گفت ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در ایران صرفا اعتراضاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت نیست، بلکه آشوب‌هایی است که از الگو‌های آشنای آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) پیروی می‌کند.

* ریاکاری مقامات آمریکا در حمایت از مردم ایران

نقش‌آفرینی عمده آمریکا در ایجاد مشکلات برای اقتصاد ایران البته موضوعی بود که از چشم مقامات سایر کشور‌ها نیز دور نماند. در همین راستا، روز پنجشنبه گذشته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، آمریکا را مسؤول ناآرامی‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران دانست. به گزارش ایسنا «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در برخی نقاط کشورمان اظهار کرد که شرایط ایران در حال عادی شدن و باثبات است. وی در ادامه اظهار کرد که طبق گزارشات دریافتی، در چند روز اخیر هیچ شهروند روسی در ایران آسیب ندیده است.

ماریا زاخارووا افزود: ما تحولات ایران را دنبال می‌کنیم و از پیچیدگی شرایط اطلاع داریم. عوامل خارجی سعی دارند در امور داخلی ایران دخالت کنند. وی همچنین به بیانیه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که خود را حامی مردم ایران خوانده بود واکنش نشان داد و این اظهارات را ریاکارانه خواند و گفت: این اظهارات شوکه‌کننده است، چراکه اتفاقات این چند روز در ایران نتیجه اقدامات ایالات متحده است.

* همدستی بانی تحریم‌ها با حکومت ایران؟

شاید بتوان مضحک‌ترین موضع‌گیری مقامات آمریکایی در ۲ روز گذشته را مربوط به مسؤول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا دانست. «برایان هوک» در مصاحبه با بی‌بی‌سی در اظهارنظری دولت اوباما را همدست حکومت ایران در بازه اعتراضات سال ۸۸ خواند و در پاسخ به این سؤال که منظور آمریکا از شنیدن صدای مردم ایران و ایستادن در کنار آن‌ها چیست، گفت: «ما سعی کرده‌ایم از اعتراضات سال‌های گذشته که طی آن‌ها حکومت ایران اجازه نداد معترضان با یکدیگر [از طریق اینترنت]ارتباط برقرار کنند درس بگیریم.

وقتی من در این سمت قرار گرفتم، فناوری‌هایی را در اختیار مردم ایران قرار دادیم که بتوانند در جریان اعتراضات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ما راه‌های میان‌بر در اینترنت را نیز به مردم ایران ارائه کردیم و این راه‌ها به معترضان امکان داد با یکدیگر ارتباط داشته باشند». وی افزود: «رئیس‌جمهور آمریکا به دقت اعتراضات ایران را دنبال می‌کند. ما به کارزار فشار حداکثری خودمان ادامه خواهیم داد. فشار‌های ما باعث شده است حکومت ایران با کسری بودجه شدید مواجه شود و نتواند اقتصاد را اداره کند».

دیپلمات ارشد آمریکایی تصریح کرد: «ما از اعتراضاتی که در ایران رخ داده است بسیار خشنودیم. شروع این اعتراضات در ابتدا ناشی از افزایش قیمت بنزین بود، اما خیلی سریع به اعتراضات ضدحکومتی تبدیل شد. مردم توانستند صد‌ها ویدئو از اعتراضات را منتشر کنند. ما این ویدئو‌ها را بررسی می‌کنیم و تحریم مقاماتی که در سرکوب معترضان نقش داشته‌اند را در دست بررسی داریم». وی همچنین مدعی شد: «در دوران اغتشاشات سال ۸۸ دولت باراک اوباما به جای مردم با حکومت ایران همراه شد، ولی ما در کنار مردم ایران هستیم»!

ادعای این مقام آمریکایی در حالی است که دولت آمریکا حداکثر همراهی و حمایت را در قبال اغتشاشگران فتنه ۸۸ انجام داده بود. هیلاری کلینتون، وزیر وقت خارجه آمریکا در کتاب خاطرات خود درباره حمایت‌های دولت اوباما از فتنه‌گران در سال ۸۸ نوشت: «مرتبطان ما در ایران اصرار داشتند تا جایی که ممکن است در این‌باره سکوت کنیم. نگران بودند که اگر آمریکا در حمایت از تظاهرات‌کنندگان صحبت کند، یا آشکارا سعی کند خود را وارد مسأله کند، رژیم فرصت پیدا کند تا با اعتراضات به عنوان یک توطئه خارجی، برخورد کند.

بسیاری از تحلیلگران اطلاعاتی و کارشناسان حوزه ایران ما هم با این نظریه موافق بودند. با این حال، هنوز هم بشدت وسوسه می‌شدیم تا بایستیم و حمایت خود از مردم ایران را اعلام کنیم. به نظرمان می‌رسید نقشی که آمریکا باید در راستای ارزش‌های دموکراتیک‌مان بازی کند، اعلام این مواضع بود». کلینتون در جای دیگری از همین کتاب تصریح می‌کند که با توجه به اغتشاشات در ایران از توئیتر خواسته بود تغییرات در سایت خود را تعویق بیندازد. علاوه بر اینها، بیان این نکته نیز ضروری است که تحریم‌های اصلی ضدایرانی ار جمله قطعنامه مربوط به تحریم‌های بانکی و نفتی که مهم‌ترین تحریم‌ها علیه ایران بود، بعد از فتنه ۸۸ کلید خورد. در شرایطی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبل از انتخابات ۸۸ در نامه‌ای به رهبر انقلاب حتی حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته بود با وقوع فتنه ۸۸ تغییر راهبرد داد و سیاست تشدید فشار و تحریم علیه ایران را در دستور کار قرار داد.

در همین راستا، تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران پس از آشوب‌های سال ۸۸ اجرایی شد که نقش عمده‌ای در تضعیف اقتصاد ایران و فشار مضاعف به مردم ایفا کرد. «کاهش امنیت سرمایه‌گذاری و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی»، «افزایش نااطمینانی در فضای اقتصادی و بدبینی نسبت به آینده اقتصاد»، «تخریب شاخص‌های سرمایه اجتماعی و افزایش هزینه مبادله در اقتصاد ایران»، «کاهش ورود تعداد گردشگران و مسافران خارجی»، «اعمال فشار‌ها و هزینه‌های بین‌المللی، یک‌جانبه و چندجانبه کشور‌های متخاصم»، «رکود بخش تولید و کاهش صادرات غیرنفتی» و «کاهش نرخ مشارکت اقتصادی به دلیل بی‌ثباتی فضای اقتصادی و اجتماعی» تنها بخشی از تبعات اقتصادی فتنه ۸۸ بود. در نتیجه این آشوب‌ها و حمایت آمریکا از آن، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در سال ۱۳۸۸ از نرخ ۷/۲۴ به ۷/۲۸ درصد افزایش یافت که نمود عینی بی‌ثباتی در فضای اقتصادی و اجتماعی است و در نهایت به اثرات منفی در بازار کار منتهی شده است.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اغتشاشگران اغتشاشات خیابانی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۳۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت در ساختمان وزرا کذب است

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فاتب طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خبر در خصوص فوت به دلیل حجاب در ساختمانِ وزرا کذب است و این ساختمان مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین حرفه‌ای بوده و ارتباطی با سایرِ مأموریت‌های پلیس ندارد.

براساس اعلام پلیس یکی از اراذل و اوباشِ سطحِ یکِ تهران که دارای ۹ مورد سابقه بازداشت و سوابق متعدد نزاع و درگیری با مردم، چندین فقره آزار و اذیتِ نوامیس، عربده کشی و شکستن شیشه خودروها و همچنین توزیع مواد مخدر بوده دستگیر گردید و در ایام نوروز به زندان منتقل می‌شود.

بنا بر دستور قضائی برای بازسازی صحنه جرم و مواجهه با شهود به همراه همدستانش به محلِ جرم اعزام که حین انتقال و قبل از بازسازی صحنه جرم با کاهش سطح هوشیاری مواجه، که با حضور عوامل اورژانس بلافاصله به مرکز پزشکی منتقل و برابر اظهاراتِ تخصصیِ کادرِ درمان متهم از قرصِ نامعلوم استفاده نموده و فوت شده است.

گفتنی است دلایل این اقدامِ متهم توسط پلیس و مقامات قضائی تحتِ پیگیری و بررسی بوده و تصاویر و مستندات در خصوص اقداماتِ تبهکارانه این فرد منتشر گردیده است.

اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

کد خبر 6080141

دیگر خبرها

  • ببینید | گریه اراذل و اوباش پورشه‌سوار
  • واکنش به یک مرگ در ساختمان وزرا؛ مساله حجاب بود؟
  • (ویدئو) دستگیری اراذل و اوباش BMW سوارِ خیابان اندرزگو تهران
  • فوت در ساختمان وزرا کذب است+فیلم
  • فوت در ساختمان وزرا کذب است
  • مرگ یک بازداشتی در بازداشتگاه وزرا
  • دستگیری اراذل و اوباش «بی‌ام‌و سوار خیابان اندرزگو تهران»
  • دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو
  • (ویدیو) دستگیری اراذل و اوباش بی‌ام‌و سوار خیابان اندرزگو
  • فیلم/ دستگیری اراذل و اوباش بی‌ام‌و سوارِ خیابان اندرزگو تهران