Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@13:32:25 GMT

سیستان و بلوچستان خواستگاه بندپایان زهری

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۲۹۴۱

سیستان و بلوچستان خواستگاه بندپایان زهری

ایسنا/سیستان و بلوچستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این مطلب گفت: بند پایان زهرآگین طیف وسیعی از حشرات، عقربها و حتی عنکبوت ها را شامل می شوند.

به گفته دکتر جلیل نجاتی، عنکبوت بیوه سیاه یکی از این بندپایان زهرآگین محسوب می شود. که با توجه به پراکندگی جهانی آن موراد متعددی از گزش توسط این حشره از نقاط مختلف دنیا گزارش می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر نجاتی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان به همراه برخی دیگر از استانهای کشور خواستگاه بندپایان زهری از جمله گونه هایی از عنکبوت بیوه سیاه به شمار می رود و این نوع عنکبوت را می توان با رنگ سیاه و براق و نیز نوار قرمز پشت شکم از سایر عنکبوت ها تمیز داد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: اگرچه سمیت زهر این عنکبوتها بالاست، اما به دلیل میزان اندک سم تزریقی، کشندگی مصدومان بالا نمی باشد، اگر چه در کودکان و افراد دارای مشکلات زمینه ای همچون ناراحتی های قلبی می تواند خطرساز باشد.
وی گفت: سم این نوع عنکبوت سم عصبی (Neurotoxin) بوده و ضمن اینکه محل گزش بسیار دردناک است، سیستم عصبی فرد را گرفتار نموده و معمولاً ۳ تا ۷ روز فرد را درگیر خواهد کرد.
وی با تاکید بر کنترل برخی وسایل و ظروف که از محیط بیرون و یا داخل حیاط به فضای داخلی خانه ها وارد می شود گفت: بهتر است زیر کپسولهای گاز، داخل جعبه های میوه ،کارتن ها و موارد مشابه قبل از ورود به خانه از نظر وجود عنکبوت یا سایر بندپایان زهری مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته این متخصص حشره شناسی اگر در داخل خانه با این گونه از عنکبوت های زهر آگین مواجه شدیم می توانیم از جارو برقی برای مکش و حذف آنها استفاده کرده و پاکت جاروبرقی را نیز در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و از محیط خانه خارج کنیم. وی افزود: در صورتی که از مگس کش و حشره کش برای امحاء این حشرات استفاده می شود عدم تماس مستقیم دست با بدن این عنکبوت حتما از سوی هموطنان عزیز مورد توجه قرار گیرد.
وی از مردم خواست در صورت گزش توسط بندپایان سریعا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند و در صورت مشاهده این گونه از عنکبوت ها مراتب را به شماره تلفن 33229097 مرکز بهداشت زاهدان و یا مرکز بهداشت محل سکونت خود اعلام کنند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۲۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، غلامحسین تیموری، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 84 هزار و 539 تن محصولات کشاورزی با نظارت هفت مرکز قرنطینه گیاهی مستقر در مرزهای رسمی استان سیستان و بلوچستان شامل مرز میلک، پیشین، میرجاوه، گمشاد، چابهار، ریمدان، زاهدان مبادله شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

وی گفت: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی، واردات 39 هزار و 225 تن کالاهای شامل برنج، موز و  کنجد و بیش‌ از 44 هزار و 198 تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتاً شامل انواع خرما، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی  و سایر خشکبار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان کل ترانزیت محصولات کشاورزی در  یک ماه اول سال که از مرزهای رسمی انجام شده را 1116 تن اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف
  • افتتاح نخستین پایگاه اورژانس بانوان در سیستان و بلوچستان
  • بارش‌های بهاری در سیستان و بلوچستان ادامه دارد
  • نخستین پایگاه اورژانس بانوان در زاهدان افتتاح شد
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • فرودگاه بین‌المللی زاهدان میزبان زائران سرزمین وحی شد
  • ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است
  • ۱۵ هزار متر از اراضی ملی زاهدان رفع تصرف شد
  • ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند