Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@23:12:31 GMT

اهمیت توزیع متناسب کاربری‌های شهر چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۴۷۹۰

اهمیت توزیع متناسب کاربری‌های شهر چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: توزیع متناسب کاربری‌های شهری در نظام اقتصادی شهر اهمیت زیادی دارد زیرا بار ترافیکی را کاهش داده و از تحمیل هزینه‌های اضافی به خانوارهای شهری جلوگیری می‌کند.

فرزاد مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توزیع مطلوب منابع در حوزه شهری مربوط به توزیع درست کاربری‌های شهر است که در نظام شهرسازی از آن به عنوان (Land use) نام برده می‌شود، تجمع کاربری فرهنگی، آموزشی، درمانی، بهداشتی، آموزشی، خدماتی و حوزه‌های اداری و انتظامی در نظام شهرسازی باید به صورت متناسب و عدالت محور در تمامی مناطق تقسیم‌بندی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این تقسیم بندی از این جهت اهمیت دارد که تراکم جمعیت در مناطق مختلف شهری متفاوت است و هرکدام از این مناطق جمعیت مشخصی دارد، چنانچه نیازهای جمعیت در هر منطقه برآورده شود، به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: چنانچه یک بیمارستان فوق تخصصی در شمال شهر اصفهان وجود داشته باشد و این بیمارستان بیمه شدگان تامین اجتماعی را تحت پوشش قرار دهد، این افراد از نظر اقتصادی بعضا دچار مشکل هستند بنابراین برای آنان سخت است که از مرکز، غرب یا شرق شهر به سمت شمال حرکت کنند زیرا این جابجایی هزینه زیادی را به این شهروندان تحمیل می‌کند.

مومنی تاکید کرد: زمانی که توزیع به درستی انجام نشده و کمبودی در  زمینه انواع کاربری‌های شهر در سطوح مختلف وجود داشته باشد، زمان شهروندان تلف شده و موجب ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت خدمات می‌شود، این صف‌های خدماتی به لحاظ روحی و روانی تاثیرات منفی بر روی شهروندان دارد در حالی که همه تمایل داریم دریافت خدمات در اولین فرصت و با بهترین کیفیت انجام شود و در صورتی که این شرایط فراهم نباشد انگیزه شهروندان در حوزه‌های مشارکتی شهر کم می‌شود.

وی ادامه داد: وارد شدن آسیب اقتصادی به شهری به دلیل بار ترافیکی در مناطق دارای خدمات خاص، تحمیل هزینه به خانوارها و شهروندان به دلیل جابجایی برای دریافت خدمات در مناطقی غیر از محل سکونت و صف‌های طولانی دریافت خدمات از جمله مضرات نبود توزیع متناسب کاربری‌های شهری است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: رعایت توزیع نظام کاربری حتی در واحدهای کوچک مثل واحد همسایگی ضروری است، در یک واحد همسایگی باید حداقل یک مرکز مهد کودک و بوستان برای کودکان، یک نانوایی، قصابی و خرده فروشی به منظور تامین نیازهای روزانه خانوارها وجود داشته باشد تا آنان مجبور به جابجایی روزانه نباشند.

مومنی با اشاره به تقسیم بندی کاربری در حوزه محله‌‎ای، عنوان کرد: در حوزه محله‌ای سطح تامین نیازها بیشتر می‌شود به طور مثال در سطح یک محله باید مغازه‌های خرده فروشی،‌ سوپرمارکت‌های زنجیره‎ای و مغازه‌های آرایشی و پوشاکی برای استفاده هفتگی و ماهانه موجود باشد.

وی افزود: در تقسیم بندی کاربری درحوزه منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای باید امکاناتی نظیر آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، ورزشگاه‌‎ها و استخر وجود داشته باشد و توزیع آنها باید براساس اطلاعات آماری و میزان جمعیت انجام شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: کتابی تحت عنوان "سالنامه آماری" از طرف حوزه معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش شهرداری اصفهان سالانه چاپ می‌شود و آمار مربوط به توزیع نظام کاربری‌ها به صورت تفکیک شده وجود دارد.

مومنی با بیان اینکه در این سالنامه آماری به بحث جمعیت وترکیبات جمعیتی شهر اشاره شده است، اظهار کرد: این ترکیب جمعیتی در ساختار مناطق به صورت منطقه‌ای و سپس در سطح محلی بررسی شده است تا براساس این ترکیبات جمعیتی برای حوزه‌های مختلف مثل بهداشت، درمان، حمل‌ونقل، انرژی و نیروی انسانی برنامه‌ریزی شود.

وی تاکید کرد: این پژوهش و برنامه‌ریزی در شهر اصفهان به صورت سالانه توسط معاونت برنامه‌ریزی می‌شود و اطلاعات در اختیار مشاوران، طراحان و برنامه‌ریزان شهر قرار می‌گیرد تا مشاوران براساس این اطلاعات و آمارها اقدام به طراحی شهر کنند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: دریافت این اطلاعات و برنامه‌ریزی برای آنها موجب شده تا کمبودهای فضایی شهر یا تغییرات جمعیتی برخی از بخش‌ها برطرف شود و می‌توان گفت اصفهان در این زمینه جایگاهی ممتاز داشته و پیشرو است.

کد خبر 397899

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر کلانشهر شهروند مشارکت شهروندان خدمات بهداشتی خدمات شهری فضاهای آموزشی حمل و نقل اقتصاد اقتصاد شهری مشارکت مردم خدمات درماني خدمات فرهنگی نانوایی محله های شهر مناطق 15 گانه شهر اصفهان بیمه تامین اجتماعی بیمارستان پرداخت هزینه شهرداری اصفهان معاونت پژوهش جمعیت طراحی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده چهارشنبه شب در همایش معاونان عمرانی استانداری‌ها در بوشهر با بیان اینکه تکمیل طرح‌های نیمه تمام در اولویت قرار دارد اظهار داشت: طرح‌های عمرانی در استان بوشهر از لحاظ اهمیت اولویت‌بندی شده است و امسال برخی از آنها افتتاح می‌شود.

وی تکمیل جاده‌ها به ویژه محورهای بین شهرستان‌ها از جمله باغان به سرچشمه و دیر به کنگان تحت عنوان وفاق را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: تکمیل پروژه‌های آبرسانی، درمانی، ساخت مسکن، عمران شهری و روستایی در اولویت قرار دارد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه منابع اعتباری این طرح‌ها از محل استانی، مصوبه سفر رئیس جمهوری، مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت و منابع ملی تأمین می‌شود ابراز داشت: دستگاه‌های بزرگی همچون بنادر و دریانوردی طرح‌های مهمی از جمله تکمیل مجتمع بندری نگین و جاده دسترسی آن در دستور کار دارد و منابع اعتباری ملی هم برای تکمیل طرح‌های همچون سد دشت پلنگ، دالکی و باهوش تأمین تخصیص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال بخشی از این طرح‌ها افتتاح می‌شود، یادآور شد: بوشهر در عرصه معماری دارای جایگاه ممتاز است و استفاده از این ظرفیت در طرح‌های عمرانی با توجه به پیشینه تاریخی بوشهر یک ضرورت است.

محمدی‌زاده معماری ساخت سازه‌های عمرانی در بافت تاریخی بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شهرداری‌ها در طرح‌های عمرانی و حتی دستگاه‌های اجرایی در احداث ساختمان از این معماری استفاده می‌کنند.

وی افزود: معماری شهر آفتاب نیروی دریایی بوشهر کاملاً متناسب با نمای بومی بوشهر طراحی و اجرایی شده است.

کد خبر 6081559

دیگر خبرها

  • فیلم| انتقاد اژه‌ای از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست
  • چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟
  • چرا حقوق و مالیات‌ها در کشور متناسب نیست؟
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • تجهیزات نظامی جمهوری اسلامی ایران مدرن و متناسب با تهدیدات خارجی
  • سرمایه‌گذاری‌های قانونی در حوزه استخراج رمز دارایی حمایت می‌شوند
  • سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت اهمیت زیادی دارد
  • حمایت از سرمایه‎ گذاری‌های قانونی در حوزه استخراج رمزدارایی
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند
  • رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در البرز