Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- موجودی مخزن سد‌های کشور به حدود ۲۵.۴ میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی داشته است. تاریخ انتشار: 10:37 - 03 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۰۴۴۶

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۹۸) تا یکم آذر ۹۸ به بیش از ۴۲ میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با بارندگی میانگین ۵۱ ساله حدود ۲۳ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میزان بارندگی تاکنون توانسته است در میان بارش‌های نیم قرن اخیر در همین بازه زمانی رتبه سیزدهم را نیز به خود اختصاص دهد.

بارندگی‌های مناسب سال آبی جدید موجب شده است تا آب ورودی به سد‌ها نیز در شرایط مناسبی قرار گیرد، به‌طوری‌که روان‌آب ورودی به مخازن سد‌های کشور تا پایان آبان‌ماه به بیش از سه میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با ورودی مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی گذشته باعث شده است تا آب موجود در مخزن سد‌های کشور نیز در وضعیت مناسب‎‌تری قرار گیرد. در حال حاضر موجودی مخزن سد‌های کشور به حدود ۲۵.۴ میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی را ثبت کرده است.

هم‌اکنون ۵۰ درصد از حجم مخزن سد‌های کشور پر بوده، درحالی‌که این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۴۱ درصد بوده است.

از ابتدای مهرماه تاکنون سد‌های کشور همچنان روند تخلیه آب موجود در مخازن خود را در دستور کار قرار داده‌اند تا برای تسکین سیلاب‌های احتمالی آماده باشند.

بنابر این گزارش، طی دو ماه اخیر میزان خروجی از سد‌های کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۹ درصد افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است، در حال حاضر از میان ۱۹۳ سد بزرگ کشور حدود ۶۷ سد مهم کمتر از ۴۰ درصد پر هستند و تنها یک درصد سد‌های بزرگ کشور بیش از ۹۰ درصد آب دارند، از این رو ظرفیت مناسبی از مخزن سد‌های کشور به منظور کنترل و تسکین سیلاب‌های احتمالی در سال آبی ۹۹-۹۸ اختصاص پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: ارتفاع بارش‌ها به ۳۵ میلیمتر رسید/ کاهش ۲۸ درصدی حجم بارش‌ها نسبت به سال گذشته

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بارش وزارت نیرو سال آبی بارش ها اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۴۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول

آفتاب‌‌نیوز :

در ۱۸۴ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا پنجم فروردین ۱۴۰۳) در مجموع ۱۶ میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۷ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، ۱۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۱۲ میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود ۲۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد‌های کشور، ۵۲ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۴۸ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز پنجم فروردین ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش ۴ درصدی در این بخش است.

وضعیت سد‌های مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

۱۴ سد مهم کشور ذخایر آبی زیر ۲۰ درصد دارند، به‌عبارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن آن‌ها خالی است. همچنین در ۱۶ سد کشور نیز ذخایر آبی آن‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بوده، بین ۲۵ تا ۹۰ درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول
  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب سد‌های مازندران
  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب در سد‌های مازندران
  • ذخیره آب سدهای مازندران ۵۳ درصد افزایش یافت
  • کاهش بارندگی در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی
  • ثبت میانگین 67.3 میلیمتری باران در خراسان جنوبی/ کاهش 29 درصدی میانگین بارشها
  • کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان
  • قرارگیری صرفه‌جویی در اولویت برنامه‌های مصارف آب شرب و کشاورزی زنجان
  • کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور