Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:10:16 GMT

جسد صدها حیوان مومیایی در مصر کشف شد

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۵۴۹۶

جسد صدها حیوان مومیایی در مصر کشف شد

براساس این گزارش، باستان شناسان بعد از یکسال اکتشاف و جستجو در منطقه "سقره نکروپلیس" در استان "جیزه" مصر در ۳۰ کیلومتری قاهره موفق شدند به آثاری از بیست و ششمین سلسله فراعنه قرن هفتم قبل از میلاد مسیح دست یابند که شامل اجساد مومیایی شده صدها حیوان به ویژه گربه سانان آن عصر می شود.

روزنامه مصری افزود که این مومیایی ها شامل گربه سانان از جمله جسد ۷۵ شیر و  گربه و نیز تعداد بیشماری از حیواناتی چون ۳ تمساح و ۲ میمون پوزه دراز پیچیده در ملحفه کتانی و نیز چندین پرنده شکاری است که بیشتر آنها در  ۲۵ جعبه چوبی تابوت مانند تزئین شده با خطوط "هیروگلیف" جاسازی شده و در گورستان ویژه حیوانات در "سقره" دفن شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گربه سانان جزو الهه های "باستت" بودند که مجسمه چوبی کوچک الهه "نیث" را به همراه ۵۷ مجسمه برونزی خدای "اوریس" و مجسمه شبیه به شاهین خدای "هوروس" نگهبانی می دادند. 

یک مقام مصری در گفت و گو با روزنامه اِیجیت ایندیپندنت از کشف یک مجسمه بزرگ چوبی با لعاب قلع  الهه "سِخومت" (۱۲۵۲-۱۳۹۰ قبل از میلاد) به عنوان سرپرست شیرهای ماده خبر داد که نمادی از الهه جنگ برای نابودی دشمنان خدای خورشید بود و در واقع بیانگر قدرت زنان در این سرزمین است.

"خالد العنانی" وزیر آثار باستانی مصر نیز در این ارتباط گفت که این مجموعه مومیایی شده فقط کشف یک گورستان حیوانات نیست، بلکه در جای خود یک موزه مستقل تاریخی است چرا که طی ۱۸ ماه گذشته این سومین بار است که در همین نقطه از خاک مصر آثار باستانی بسیار نادر کشف و به نمایش گذاشته می شود.

فلات سقره میزبان ۱۱ اهرام بزرگ مصر باستان از جمله چند اهرام پلکانی، صدها مقبره از مقامات باستانی این کشور است که قدمت آن از سلسله اول فراعنه مصر در ۲۹۲۰ قبل از میلاد تا ۲۷۷۰ قبل از میلاد و تا دوره حاکمیت قبطیان در این سرزمین در سال های  ۶۴۲-۳۹۵ بعد از میلاد ادامه یافته است.

در سال ۲۰۰۴ بود که اولین اسکلت شیر در این منطقه یافت شد که حکایت از تقدس این حیوان در دوراه مصر باستان داشت به گونه ای که دیروز نیز جسد مومیایی شده سه توله شیر در شرایط قدسی در این منطقه کشف شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۵۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گربه‌ای که خواب از چشم محمدرضا گلزار ربود

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 9 محمدرضا گلزار بازیگر و مجری تلویزیون که این روزها نقش مرد اهل خانواده را بازی می‌کند، در صفحه شخصی اینستاگرام خود ویدیویی از گربه‌اش که صبح زود او را بیدار می‌کند، منتشر کرد. این ویدیوی بامزه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • عکس داخلی که روی دست عکس های مربوط به حیوان دوستی شهروندان ترکیه بلند می شود!
  • ببینید | لحظاتی دیدنی از زاویه دید گربه از دنیا!
  • جزئیات کشف ۹۰ خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • گربه‌ای که خواب از چشم محمدرضا گلزار ربود
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • این حیوان عجیب برای زنده ماندن باید در خواب هم غذا بخورد! (+عکس)
  • مجسمه «بکن باوئر» در محوطه آلیانتس آرنا نصب می شود
  • مجسمه بکن‌باوئر در محوطه ورزشگاه بایرن نصب می‌شود
  • کشف و ضبط ۱۷۶۰ سکه فلزی در شهرستان مراغه