Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در بازدید میدانی از طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی گفت: مطابق برنامه‌هایی که از ابتدای امسال تعیین شده، فعالیت‌های توسعه‌ای پارس جنوبی در سه طرح ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ با اتکا به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی با جدیت تمام در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر ضرورت تمرکز برداشت گاز از میدان پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن تاکید کرد و افزود: یکی از اهداف مهم شرکت نفت و گاز پارس در سال جاری، دستیابی به برنامه مصوب وزارت نفت و تکمیل بخش فراساحلی فاز‌های ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است که این مهم با برنامه‌ریزی منسجم و نظام‌مند در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به نصب دو سکوی دریایی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در روز‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: تولید دو سکوی اصلی ۲۳ و اقماری ۲۴ B به‌زودی پس از اتمام عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی به خشکی منتقل و پس از فرآورش در پالایشگاه این فازها، به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید: نصب ۲ سکوی باقی مانده فاز ۱۳ تا پایان سال

دو سکوی جدید فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پس از تولیدی شدن، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را ۲۸ میلیون مترمکعب (معادل یک میلیارد فوت مکعب) افزایش می‌دهند.

برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴؛ به‌زودی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، فعالیت‌های اجرایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون سکوی ۱۴ B در بخش دریایی این طرح آماده تولید است و به محض تکمیل خط لوله ۵ کیلومتری اتصال به پالایشگاه فاز ۱۲، عملیاتی می‌شود.

وی افزود: خط لوله رابط بین پالایشگاه فاز ۱۴ و ۱۲ در مرحله راه‌اندازی قرار دارد و تا دو هفته آینده، دریافت گاز غنی از سکوی ۱۴ B را آغاز خواهد کرد.

عرشه دریایی ۱۴ B، سومین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی است که با ظرفیت تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) تیرماه امسال در خلیج فارس نصب شد.

۳ سکوی پارس جنوبی در ریل بارگیری

مشکین‌فام با بیان اینکه از مجموع ۱۰ سکوی سفارش‌گذاری شده به شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، هفت سکو بارگیری و نصب شده است، تصریح کرد: سه سکوی باقی‌مانده مربوط به فاز‌های ۱۳ و ۱۴ هستند که تا پایان امسال به موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس منتقل می‌شوند.

وی اولویت بعدی شرکت صدرا برای تحویل این ابرسازه‌های دریایی را سکوی ۱۴ D اعلام کرد و افزود: با بارگیری و نصب این سکو در آذرماه و بهره‌برداری از آن تا پایان امسال، بخش فراساحلی فاز ۱۴ نیز تکمیل می‌شود، همچنین تلاش می‌شود دو سکوی گازی فاز ۱۳ نیز پس از انتقال به دریا و استقرار در موقعیت این طرح، تا پایان امسال نصب شود و در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

مشکین‌فام با بیان اینکه با بهره‌برداری از سکو‌های جدید فاز‌های ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ۶۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، تاکید کرد: رقم یادشده بدون احتساب ظرفیت برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از عرشه دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی است که به دلیل تعمیرات خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی از مدار تولید خارج شده است.

سرعت‌بخشی در احداث پالایشگاه فاز ۱۴

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه فعالیت‌های اجرایی احداث پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تحولات مناسبی همراه بوده است، گفت: سرعت توسعة فاز ۱۴ در بخش پالایشگاهی افزایش یافته و شهریور و مهرماه امسال به ترتیب ۱.۷ و ۱.۵ درصد پیشرفت در اجرای کار حاصل شده است که اعداد قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی گفت: تلاش می‌شود در قرارداد همکاری شرکت نفت و گاز پارس با پیمانکاران این طرح، مشکلات پیش رو از طریق برگزاری نشست‌های مستمر و تزریق به‌موقع منابع مالی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز برطرف شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی ظرفیت گاز پارس جنوبی برداشت روزانه گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۰۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین

ساسان تیموری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری؛ حدود ۱۴۶ همت یارانه سوخت در یک ساله ۱۴۰۲ در استان تامین و توزیع شده است.

وی افزود: در یک سال گذشته به صورت میانگین روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین در سطح استان به مصرف رسیده است و در این بازه زمانی مقدار مصرف بنزین ۱۳.۱ درصد افزایش داشته است.

تیموری اظهار کرد: مقدار مصرف نفت گاز با ۵.۱ درصد افزایش و میزان مصرف نفت سفید با ۲.۱ درصد رشد گزارش شده و مشکلی در خصوص تأمین سوخت وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید

وجود ۱۰۰ جایگاه سی ان جی چهارمحال و بختیاری

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با راه اندازی سه باب جایگاه عرضه سوخت مایع برای حداقل ۳۰ نفر به صورت مستقیم در طاقانک، فلارد و لردگان اشتغالزایی شد و با افزایش و نوسازی ۳۵ درصدی ناوگان نفت‌بَری با اضافه شدن ۴۵ دستگاه نفت‌کش در مجموع با تعداد ۱۵۴ دستگاه نفتکش فعال خدمات سوخترسانی در استان توسعه یافت.

تیموری گفت: اجرای طرح کهاب در شش جایگاه (طرح جمع‌آوری بخار بنزین در سطح جایگاه) و تأمین سوخت ۲۴۲ پرواز فرودگاه بین المللی شهرکرد از طریق واحد سوخت گیری و هواپیمایی منطقه با افزایش ۶.۱ درصدی تحویل سوخت به شرکت‌های هواپیمایی و سوخت رسانی شبانه‌روزی مجاری عرضه از جمله اقدامات شاخص شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان
  • بیش از ۵ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • ذخیره‌سازی ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار مترمکعب روان‌آب در سد‌های خراسان جنوبی
  • امضای قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی
  • افزایش حجم ذخیره آب سد مهاباد
  • افت ۲۳ سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان
  • بیش از ۲۷۰۰ مترمکعب به ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان اضافه شد
  • ۲۷۰۰ مترمکعب به ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان در سال گذشته اضافه شد
  • افزایش سه میلیارد مترمکعبی ذخایر آبی خوزستان
  • مصرف روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین