Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@11:23:17 GMT

برجام در سراشیبی سقوط

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۳۷۳۹

 عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین‌الملل درباره گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی، گفت: مسئولان کشورمان همانطور که پیش از این اعلام کرده بودند گام چهارم را برداشتند و با این کار عملا در مسیر تند شراشیبی پایان برجام قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: شرایط کنونی به سمت نقطه صفر یا بازگشت به شرایط پیش از مذاکرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به هشدار اروپایی‌ها به ایران درباره کاهش تعهدات، گفت: اروپایی‌ها هشدار داده‌اند که اگر ایران این رویه را ادامه دهد آنها نیز به برخی تعهدات عمل نخواهند کرد که البته باید روشن شود این تعهدات که آنها می‌گویند چیست.

فرجی‌راد با بیان اینکه معتقد هستم که اروپایی‌ها از برجام خارج نخواهند شد، اظهار داشت: باتوجه به نزدیکی به انتخابات آمریکا و جایگاه خوب کاندیداهای حزب دموکرات و دیدگاه مثبت آنها به‌خصوص «جو بایدن» به برجام و همچنین وجود اختلافاتی میان اروپایی‌ها و دونالد ترامپ، آنها به سیاست کجدار و مریز خود همچنان ادامه خواهند داد.

وی تصریح کرد: اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاندیدای دموکرات پیروز شود، اروپایی‌ها شرط ایران درباره بازگشت به شرایط برجام در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را پی خواهند گرفت و با توجه به سخنان قبلی مسئولان کشورمان در بازگشت‌پذیری گام‌های برجامی، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپایی‌ها خیلی عجله نمی‌کنند که بگویند از برجام خارج می‌شوند، تاکید کرد: با توجه به شرایط پیچیده منطقه در صورت انجام چنین اقدامی از سوی اروپایی‌ها، تنش‌ها افزایش یافته و برای خودشان دردسر بسیاری ازجمله مسئله پناهندگان،  انرژی و تسری بحران خشونت ایجاد می‌شود.

فرجی‌راد گفت: البته اروپایی‌ها می‌توانند برخی مزاحمت‌هایی را علیه کشورمان انجام دهند که ازجمله آن، اقدامات در تشدید فشار علیه شرکت‌های هواپیمایی را می‌توان به‌عنوان نمونه ذکر کرد تا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به کشورمان فشار بیاورند.

وی با اشاره به تهدید اروپایی‌ها به احتمال فعال کردن «مکانیسم ماشه»، افزود: فعال کردن مکانیسم ماشه افزایش تنش است و در شرایط امروز منطقه و همچنین احتمال استیضاح ترامپ، اروپایی‌ها دست به چنین اقدامی نمی‌زنند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه برجام بعد از گام چهارم تقریبا لوث شده و حساسیت‌ها نسبت به آن کاهش یافته است، افزود: با انجام گام چهارم و فعال کردن فردو به احتمال زیاد برای گام‌های بعدی افزایش تعداد سانتریفیوژ و غنی‌سازی بیشتر در دستور کار قرار گیرد.  

فرجی‌راد گفت: برجام در سراشیبی افتاده مگر آنکه در هفته‌های آینده اروپایی‌ها دست به اقدامی بزنند و بتوانند آمریکا را در موضوعاتی مانند طرح امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در ایجاد خط اعتباری برای فروش نفت ایران راضی کنند. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران انتخابات آمریکا انتخابات ریاست جمهوری خشونت استیضاح رئیس جمهور نفت اروپا برجام فرجی راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۳۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس تلفنی وزیر امورخارجه قطر و آمریکا؛ محور گفتگو چه بود؟

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در خصوص کاهش تنش در منطقه و آتش‌بس غزه تلفنی گفتگو کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره قطر، در ادامه بیانیه وزارت امورخارجه قطر آمده است، بن عبدالرحمن همچنین نگرانی دولت قطر را از تحولات منطقه بیان کرده است.

وزارت امورخارجه قطر اعلام کرد که در این تماس تلفنی نخست وزیر قطر، همه طرف‌ها را به آرامش و خویشتن‌داری و حل اختلافات از طریق راه‌حل مسالمت‌آمیز دعوت کرده است.

این تماس تلفنی در پی بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و حمله تنبیهی ایران به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق سوریه صورت گرفته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

این موضوع واکنش‌های مختلفی در سطح مجامع بین‌المللی، دولت‌ها و ملت‌های جهان اسلام از جمله ایران و فلسطین بدنبال داشته است.

رژیم صهیونیستی ۱۳ فروردین برخلاف عرف دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی، کنسولگری کشورمان در دمشق سوریه را بوسیله هواپیما‌های جنگنده خود هدف موشک قرار داد که به شهادت چند تن از کارکنان این دفتر و مستشاران نظامی کشورمان منجر شد.

دیگر خبرها

  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • تماس تلفنی وزیر امورخارجه قطر و آمریکا؛ محور گفتگو چه بود؟
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • قیمت دلار بازار غیررسمی در سراشیبی
  • چالش‌های رژیم صهیونیستی در تجاوز به ایران
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و اسلوونی | آمریکا و دو کشور اروپایی مانع تصویب یک بیانیه حداقلی در محکومیت تجاوز شدند
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است