Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاجرنیا گفت: ویژگی راهبرد اقتصاد مقاومتی آن است که قدرت ملی را ارتقاء و جلوی هرگونه نفوذ و سلطه بیگانه را سد می‌کند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی در شانزدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع "تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" در دانشگاه طلوع مهر قم برگزارشد با بیان اینکه ویژگی راهبرد اقتصاد مقاومتی آن است که قدرت ملی را ارتقاء و جلوی هرگونه نفوذ و سلطه بیگانه را سد می‌کند، راه ایجاد چنین راهبردی را در بیانیه؛ دانش‌بنیادی، درون‌زایی، مولّدی سازی، مردمی کردن اقتصاد، با مدیریت مدیران جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در ادامه بحث راهبردشناسی در بیانیه گام دوم، موضوع این نشست «راهبرد اقتصاد مقاومتی» است. راهبرد‌ها همانند اهداف میانی و کوتاه مدت امور ثابت نیستند. رویکرد‌های اعتقادی و شرایط سیاسی ممکن است موضوعی را تبدیل به هدف و یا راهبرد بکند و موضوعی را از حالت راهبردی خارج نماید. موضوعی مانند اقتصاد در رویکرد مارکسیتسی زیربنای همه چیز و در رویکرد کاپیتالیستی هدف همه رقابت هاست، اما در تفکر اسلامی نه تنها زیربنا و هدف جامعه نیست بلکه در گذشته به آن نگاه راهبردی هم نبود. اما شرایط دنیای امروز و بحران‌های اقتصادی و سیاسی و فشار‌های دشمنان این عرصه را امروز در کشور به یک راهبرد اساسی برای برون رفت از تنگنا‌های موجود تبدیل کرده است و در بیانیه گام دوم با تصریح به اینکه «اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید» اقتصاد مقاومتی، به مثابه یکی از راهبرد‌های هفتگانه ورود به گام دوم انقلاب اسلامی تلقی شده است.

استاد مهاجرنیا با اشاره به مفاد بیانیه در خصوص نگاه راهبردی گفت؛ جایگاه اقتصاد در تقویت و سامان دهی به «نقطه‌ی قوّت»، «سلطه‌ناپذیری» و «نفوذ ناپذیری» این عرصه را از سطح عادی به سطح راهبردی ارتقاء داده است. همان طوری که مقام معظم رهبری در بیانیه آورده اند: «اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت وعامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر، اثر می‌گذارد.»

مهاجرنیا با اشاره به این‌که در نگاه راهبردی به اقتصاد است که بیانیه به همه فرصت‌ها، تهدیدها، نقطه‌قوت‌ها و نقطه‌ضعف‌ها، توجه کرده است ومی گوید «ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصل‌خیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّتها دست‌نخورده مانده است. گفته شده است که ایران از نظر ظرفیّتهای استفاده نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید.»

مهاجرنیا در ادامه گفت:: ظرفیت‌ها و فرصت‌های مادی و اقتصادی که امروز در اختیار جمهوری اسلامی است، فهرستی طولانی را تشکیل می‌دهد که عملیاتی سازی آن نیازمند مدیریتی جهادی، مدیرانی متخصص و کارآمد، مسئولانی پرانگیزه و خردمند است تا با پیوند زدن میان آرمان‌ها و واقعیت ها، کاروان انقلاب اسلامی را از وضع موجود به وضع مطلوب برسانند.

این پژوهش‌گر مسائل سیاسی گفت: در کنار این همه فرصت و ظرفیت‌هایی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده است، اقتصاد کشور هنوز در تراز راهبردی انقلاب دیده نمی‌شود و از آسیب‌های زیادی رنج می‌برد. در بیانیه گام دوم روی یازده آسیب جدی اقتصاد تمرکز شده است. در کنار عملکرد‌های ضعیف، چالش‌های بیرونی تحریم و وسوسه ها‌ی دشمنان، عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی است، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، عدم ثبات سیاست‌های اجرائی اقتصاد، عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی است.

وی در پایان افزود: راهبردی سازی اقتصاد به آن است که آسیب‌های فوق، برطرف شوند و اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و به مثابه راهبرد کلان نظام در همه بخش ها، مورد توجه قرار گیرد. ویژگی راهبرد اقتصاد مقاومتی آن است که قدرت ملی را ارتقاء و جلوی هرگونه نفوذ و سلطه بیگانه را سد می‌کند. راه ایجاد چنین راهبردی را در بیانیه؛ دانش‌بنیادی، درون‌زایی، مولّد سازی، مردمی کردن اقتصاد آن هم با دستان مدیران جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مسائل سیاسی کرسی آزاداندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: تاکید می‌کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمیرسیم. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است.

به گزارش هم میهن، عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه؛ در نشست مجازی کلاب کافه خبر در اسپیس ایکس گفت: در حال حاضر و پس از فروکش کردن تنش ایران و (رژیم) اسراییل، پس از حمله به کنسولگری، زمان استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماسی و به تعبیری موشک‌های دیپلماتیک برای تثبیت قدرت ایران است. مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

عراقچی گفت: باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا پس از حمله اسراییل به کنسولگری، ایران، صرفنظر کردن از تقابل را به توقف حمله به غزه کرده بود، خاطرنشان کرد: از پشت صحنه خبر ندارم و اطلاعات من فقط رسانه‌ای است. اما درخواستی از طرف ایران قطعا وجود نداشته که توقف حمله به غزه در مقابل‌عدم حمله ما اتفاق بیفتد.

این حرف‌ها بخشی از همان جنگ‌های روانی و رسانه‌ای است که آنان انجام دادند تا مانع حمله ایران شوند که موفق نشدند.

باز هم تاکید می‌کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است.

عراقچی: احتمال حمله به رفح هنوز زیاد است

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، معتقد است: احتمال حمله به رفح در غزه، هنوز زیاد است و منتفی نشده، ولی اسراییل را نمی‌تواند از این بن بست نجات دهد. درگیری با ایران (رژیم) اسرائیل را به مراتب ضعیف‌تر کرده است.

عراقچی همچنین می‌گوید: پس از کاهش تنش فعلی، باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک اجازه ندهیم که فشار و هزینه به کشور وارد شود.

وی در همین رابطه افزود: باید سیاست‌ها و راهبردهای همسایگی با کشورهای همسایه را تقویت و به‌روز کنیم. نباید اجازه داد ایران را به خطری برای کشورهای قلمداد کنند.

دبیرشورای راهبردی سیاست خارجی گفت: پس از تحولات اخیر، قدرت ایران به حدی افزایش یافته که فراتر از منطقه رفته است.

عراقچی خاطرنشان کرد که گاهی در گذشته به موقع از فرصت‌های پیش آمده استفاده نشد و آن فرصت‌ها تبدیل به تهدید شدند. برعکس گاهی حتی تهدیدها با مدیریت درست به فرصت تبدیل شده‌اند مثل حمله به سفارت ایران در دمشق که به فرصت بزرگی برای ایران مبدل شد. الان باید از این فرصت به دست آمده بهترین و بیشترین استفاده را کرد.

عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی کشور با شرکت در نشست مجازی اسپیس ایکس کلاب کافه‌خبر با تاکید بر اهمیت روابط خارجی گفت: میدان، دیپلماسی و رسانه در هر رویدادی باید با هم حرکت کنند. میدان و دیپلماسی احتیاج به رسانه‌هایی دارند که بتوانند روایت مطلوب از یک واقعه سیاسی یا نظامی را تولید کنند. روایت‌سازی خودش یک فن و تخصص است.

در داستان اخیر (درگیری نظامی ایران و رژیم اسراییل) ضلع سوم یعنی رسانه، کمی عقب ماند؛ اما میدان و دیپلماسی با هم کار کردند و خیلی قوی ظاهر شدند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، خاطرنشان کرد که در درگیری با (رژیم) اسراییل، تا لبه حساس جنگ رفتیم، اما در نهایت با مدیریت هوشمندانه با موفقیت بازگشتیم.

می‌توان گفت حداقل در کوتاه مدت دیگر درگیری نخواهیم داشت، ولی احتمال اینکه اسرائیل باز دست به اقداماتی مثل ترور بزند وجود دارد.

اسرائیلی‌ها در محاسبات ژئوپولتیک و راهبردی عرصه را به ایران باختند.

در حوزه راهبردی، ضربه موشکی ایران به معادلات امنیتی منطقه شکل جدیدی داد و معادلات قدرت به نفع ایران عوض شد. ایران بصورت مستقیم وارد عملیات شد و ضربه‌ای وارد کرد که (رژیم) اسرائیل نتوانست در همان تراز پاسخ دهد.

موشک‌های ما توانستند در حقیقت از ۵ لایه دفاعی عبور کرده و به اهداف خود برخورد کنند.

۳ لایه دفاعی «گنبد آهنین»، «پیکان» و «فلاخن داود» و چهارمین لایه «هواپیماهای جنگنده آنان» و لایه پنجم هم دوستان اسرائیل، یعنی امریکا و انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای منطقه بودند که به دفاع در مقابل حمله موشک‌های ایران برخواستند. موشک‌های ما از این ۵ لایه عبور کردند و به هدف رسیدند.

اسرائیلی‌ها علیرغم اظهارات اول خود که مدعی بودند ۹۹ درصد موشک‌ها را زده‌اند در آخرین آمار اذعان کردند که تنها توانسته‌اند ۸۴ درصد موشک‌ها و پهبادها را بزنند. این درحالی است که پهپادها اصولاً برای فدا شدن و راه باز کردن برای موشک‌ها شلیک شده بودند.

این یک واقعیت است که (رژیم) اسرائیل همه توان دفاعی خود را بکار گرفت تا حمله را دفع کند، ولی ایران همه توان تهاجمی خود را بکار نگرفت.

ایران به لحاظ راهبردی توانست بازدارندگی را احیا و تثبیت کند و این اهمیت بسیار زیادی دارد. ارزش فنی عملیات ایران بسیار بالا بود.

اکنون توان ژئوپلیتیک ایران به شدت بالا رفته است و از این ظرفیت باید استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • رئیسی: طوفان الاقصی شکست راهبردی اسرائیل و حامیانش بود
  • ارتقای روابط راهبردی با همسایه سبز
  • پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی
  • پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی کشور
  • اسناد راهبردی انرژی و منابع معدنی ۲۰۵۰ روسیه تدوین شد/ جهش به خالص کربن صفر
  • طعنه سنگین فرمانده ارشد ارتش به ماجرای ریزپرنده‌ها
  • طعنه سنگین فرمانده ارشد ارتش به ماجرای ریزپرنده‌های اسرائیلی در اصفهان
  • صنعتگران مهم‌ترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند