Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اقتصاد خلاق در راستای اقتصاد مقاومتی با حمایت از جوانان خلاق، متعهد و متخصص بسیجی منجر به رونق تولید خواهد شد. یکی از عرصه‌های بی چون و چرا در تمامی دنیا، صنعت گردشگری و رونق آن است که سهم بسیاری در سبد اقتصادی کشورها دارد. در کشور ما نیز رونق صنعت گردشگری با اتکا به توانمندی‌های داخلی، بخشی از فرصت‌های رونق تولید است که می‌تواند منجر به تقویت این بخش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد فیاض/

 اقتصاد خلاق در راستای اقتصاد مقاومتی با حمایت از جوانان خلاق، متعهد و متخصص بسیجی منجر به رونق تولید خواهد شد. یکی از عرصه‌های بی چون و چرا در تمامی دنیا، صنعت گردشگری و رونق آن است که سهم بسیاری در سبد اقتصادی کشورها دارد. در کشور ما نیز رونق صنعت گردشگری با اتکا به توانمندی‌های داخلی، بخشی از فرصت‌های رونق تولید است که می‌تواند منجر به تقویت این بخش شود.

به گزارش خبرنگار ما؛ در سال‌های اخیر با گسترش صنعت گردشگری سبک نوینی از گردش در قالب کمپرها یا همان کاروان‌ها رواج پیدا کرده و در کشور ما نیز به تدریج شاهد افزایش این خودروها و نیز فراوانی طرفداران کمپرسوار در سال‌های اخیر بوده و هستیم. اما در استان خراسان رضوی تاکنون علاقه‌مندان به این سبک گردشگری برای تهیه کاروان مناسب یا به کاروان‌های خارجی دست دوم که بسیار گرانقیمت است، روی آورده و یا دست به دامان استان‌های تهران و اصفهان که پیشرو در این صنعت هستند؛ می‌شدند. اکنون برای نخستین بار شماری از جوانان بسیجی، خلاق و بی‌ادعا با درک این نیاز صنعت گردشگری استان و نیازسنجی بازار با دست خالی و بدون بهره‌مندی از برخی حمایت‌ها و رانت‌ها توانسته‌اند با ایجاد کارگاهی در قالب گروه مهندسی «جلوه پویا» در یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد، کاروان و کمپرهای مناسب و خوش ساخت که تداعی‌کننده خانه‌ای مینیمال و متحرک است روانه بازار کنند. کارگاهی که برای پنج نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۵ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

به همین بهانه و در هفته بزرگداشت بسیج گفت‌وگویی با حمید عرفانیان، مدیر بسیجی فعال و جوان این گروه مهندسی درباره کم و کیف کاروان‌سازی داشته که مشروح آن در ادامه می‌آید.

• اگر موافق باشید یک معرفی اجمالی از شما در ابتدا داشته باشیم؟

- با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج؛ حمید عرفانیان، ۲۷ ساله و مهندس و کارشناس الکترونیک هستم. چندین مقام در جشنواره‌های الکترونیکی از جمله روباتیک اصفهان، بابل و... در کارنامه دارم. بسیجی فعال در پایگاه مقاومت شهید رجایی مسجد ۱۴ معصوم(ع) شهرک لشکر ۷۷ که از دوران دبستان در همین مسجد و پایگاه بسیج فعالیت‌های گسترده داشته و دارم.

• درباره کارگاه فنی- مهندسی جلوه پویا توضیح بفرمایید؟

- سال ۹۲ این مجموعه با دریافت پروانه کسب به طور رسمی وارد فعالیت شد البته حوزه تخصصی شرکت رشته الکترونیک است.

• چه شد که روی به کمپرسازی آوردید؟

- اصولاً خودروهای کاروان یا همان کمپرها وارداتی دست دوم هستند و یا در تهران و اصفهان که پیشرو در این حوزه بوده، تولید می‌شوند. بدیهی است که وارداتی‌ها بسیار پرهزینه هستند، هزینه حمل و نقل نیز افزوده می‌شود و موجب خروج ارز از کشور می‌شود. در نیازسنجی که انجام شد متوجه شدیم با وجود محبوبیت کمپرها در استان اما با فقر تولید روبه‌رو هستیم. نه تنها در خراسان رضوی بلکه در شرق و شمال شرق نیز این نیاز احساس می‌شد.

• ارتباط مجموعه شما با کمپرها کجا توجیه می‌شود؟

- خب! گرچه شرکت در ابتدا به صورت تخصصی در زمینه الکترونیک مانند سیستم‌های الکترونیکی، امنیتی، ایمنی و هوشمندسازی و... فعالیتش را آغاز کرده اما باید اذعان کرد که در تولید یک خودرو کاروان نیز همین موارد اهمیت می‌یابد. علاقه‌مندان به کمپرها می‌دانند که آنچه موجب ارتقای یک کمپر می‌شود صرفاً بدنه نیست که به چشم می‌آید بلکه تجهیزات الکترونیکی به کار رفته در خودرو سبب ارتقای کیفی این خودروها می‌شود. نقطه ضعف تولیدکنندگان سایر شهرهای کشور نیز همین موارد است. ما توانستیم به صورت خلاقانه و ابتکاری بیشترین آپشن‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

• این خلاقیت‌ها و ابتکارات چیست؟

- مثلاً مهم‌ترین آن که برای نخستین بار در کشور عملیاتی شده اینکه در کمپرهای تولیدی ما سنسور هشداردهنده نشت گاز جاسازی شد. فضای کمپر معمولاً کوچک است و یکی از تهدیدها احتمال گازگرفتگی سرنشینان ناشی از پخت و پز و یا سیستم گرمایشی در زمستان‌ها و... به خاطر کپسول‌های گاز داخل خودرو است. اما حالا با کمترین نشتی گاز یا دود و... بلافاصله سنسور فعال شده و هشدار می‌دهد. این هشدار می‌تواند قطع گاز، روشن شدن فن و یا صدای زنگ خطر و غیره باشد که به شدت مورد استقبال کمپرسواران واقع شده است.

- نخستین کمپر کارگاه شما چه زمانی تولید شد؟

- حدوداً اواسط تابستان و پس از درک این نیاز علاقه‌مندان در استان دست به کار شدیم. کمپری که مشاهده می‌کنید و به عنوان نمونه ثابت در کارگاه مورد بازدید عموم مردم واقع می‌شود؛ نخستین تولیدی ماست. تست کاروان سواری در نهایت گرفته شد که موفقیت‌آمیز بود. مشتری‌های زیادی دارد اما ترجیح می‌دهیم به عنوان نخستین تولیدی کمپر درون استانی داخل کارگاه بماند.

• کمپرهای تولیدی داخل استان چه منافعی برای علاقه‌مندان و مشتریان دارد؟

- نخست اینکه منجر به کاهش چند میلیونی هزینه‌کرد مشتری‌ها مانند هزینه انتقال کمپر می‌شود و مهم‌تر اینکه مشتری حالا خود بر نحوه ساخت و ساز و پیشرفت کار نظارت مستقیم دارد. قیمت تمام شده کمپر وارداتی نو، بسیار سنگین است(بالای ۱۰۰ میلون تومان) پس اغلب سراغ وارداتی‌های کارکرده و دست دوم می‌روند. هزینه‌های واردات مانند گمرک، دلال‌ها و واسطه‌ها منجر به افزایش هزینه می‌شود و در مجموع به صرفه نیست.

• اگر بنا بر مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی باشد؛ ارزیابی شما چیست؟

- نه تنها به جرئت که با قاطعیت می‌توانم اعلام کنم که با توجه به شاخص‌هایی مانند شرایط تحریم، محدودیت‌های داخلی و... به لحاظ کیفیت و از لحاظ جزئیات طراحی و ابعاد و تجهیزات به کار رفته خیلی بهتر از نمونه‌های خارجی و مشتری پسندتر کمپر تولید می‌کنیم.

• در کمپرهای تولیدی شما چه تجهیزات و امکانات مشتری‌پسندی به کارگیری شده است؟

- اوج هنر در یک ماشین کمپر یا کاروان این است که از کمترین فضا بیشترین بهره‌برداری در حوزه رفاهی لحاظ شود. در نمونه کمپر تولیدی ما همان گونه که مشاهد می‌کنید برای ۶ نفر جای خواب تعبیه شده و علاوه بر آن حمام و سرویس بهداشتی به صورت تاشو نصب شده و شیرآلات نیز توکار است. یک طرح فضایی بسیار مشتری‌پسند و جذاب نیز در مبلمان بیرونی و درونی به کار رفته است. قسمت آشپزخانه با گاز دوشعله، پلوپز و سینک کوچک (از تجهیزات اتاق عمل) همراه با کمدها و کشوهای ظروف آشپزخانه، یخچال پنج فوتی که با برق ۱۲ ولت کار می‌کند و... شکل گرفته و در مجموع این کمپر در فضای ۵/۵ متر در ۲۰/۲ متر ساخته شده است. تختخواب‌ها با تشک خوشخواب و چراغ مطالعه در کنار قفسه کتاب و جالباسی جانمایی شده که با جک به سقف می‌رود و فضای زیرین برای میز غذاخوری مهیا می‌شود. بحث‌های الکترونیکی این سازه‌ها که محصول خلاقیت و ابتکارات کارگاه ماست؛ پیچیده و تخصصی است و در حوصله خوانندگان نیست (مثل شارژ باطری‌ها، سیستم هوشمند داخل کمپر، درب ورودی، یخچال و...).

• به طور متوسط حداقل هزینه برای سفارش یک کمپر بومی چه میزان است؟

- هزینه بستگی به سایز و اندازه کاروان دارد. حداقل و در کمترین نمونه حدود ۵۵ میلیون تومان به بالاست. توجه کنید که همین برای نمونه‌های دست دوم وارداتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان است ضمن اینکه مشتری خود اعمال سلیقه می‌کند.

• به نظر می‌رسد که خودروهای کمپر(با این حجم از امکانات) تنها کاربرد گردشگری ندارد و می‌تواند در موارد دیگری نیز به کارگیری شود. نظر شما چیست؟

- دقیقاً! در حال حاضر برای کانکس‌های پلیس، راهداری بین‌شهری، اورژانس، امداد و نجات و حتی کشاورزی که سر زمین نمی‌تواند مدت طولانی حضور داشته باشد؛ کاربرد دارد. هزینه همین کانکس‌ها و دکه‌ها حدوداً بالای ۵۰ میلیون تومان است در حالی که فاقد تجهیزات استاندارد است. از آن طرف یک کمپر در واقع یک خانه سیار و متحرک با امکانات و تجهیزات کامل مانند سرویس بهداشتی، سرویس خواب، مبله، میز غذاخوری و... است. حتی در حوادث غیرمترقبه مانند زلزله برای نیروهای امنیتی، امداد و نجات و... می‌تواند کاربرد مفیدی داشته باشد.

• پرسش پایانی اینکه علاقه‌مندان و مشتریان نمی‌دانند برای تهیه و سفارش یک کمپر به کجا مراجعه نموده و اطلاعات دریافت نمایند. راهنمایی بفرمایید.

- دفتر شرکت مهندسی جلوه پویا در محل کارگاه به آدرس توس ۶۵- انتهای امام مهدی(عج) ۱۰ آماده ارائه هر گونه خدمات اعم از مشاوره، طراحی و ساخت و... است. سایت مجموعه نیز با یک جست‌وجوی ساده قابل دسترسی است و در گوگل‌مپ نیز ذخیره شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بومی سازی بسیج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۸۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان خراسان رضوی دراردوی آماده سازی تیم ملی والیبال ناشنوایان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،بنا به دعوت فدراسبون ورزشهای ناشنوایان و با توجه در پیش بودن مسابقات جهانی والیبال ۲۰۲۴به میزبانی کشور ژاپن ۹ نفر از ورزشکاران خراسان رضوی به اردوی اول که به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود دعوت شدند.

 جواد غفوری ابوالفضل علی نژاد سینا صانعی محمدرضا کریمیان وحید طالبی صادق اشجعی فرید عریض محسنی سجاد انبوزن سید مهدی موسوی9والیبالیست استان هستند که به اغردوی تیم ملی دعوت شدند.

دیگر خبرها

  • هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • نمایندگان خراسان رضوی دراردوی آماده سازی تیم ملی والیبال ناشنوایان
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • نخستین پرواز زائران عمره از فرودگاه مشهد انجام شد
  • اعزام بیش از ۹ هزار زائر خراسان‌رضوی امسال به سرزمین وحی
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • مشارکت مردم در عرصه‌های تولید نیازمند گفتمان‌سازی است
  • حدود هفت درصد از زائران حج عمره مفرده کشور اهل خراسان رضوی هستند
  • اعزام بیش از ۹ هزار زائر از خراسان‌رضوی به سرزمین وحی